Foto: Fotoliis |
Ma ei
mäletagi enam, millal mul selline tunne oli, et nii kui mängukava lahti võtan,
siis muudkui tahakski ainult teatris käia. Praegu igatahes on jälle see periood
peal. Nii ma siis avastasingi, et Kuressaare Linnateater tuleb oma lavastusega
"Paljasjalgne Debora" Tartusse. Ma pole ühtegi Kuressaare Linnateatri
lavastust kunagi varem näinud. Mingeid kiidusõnu vist olen siit-sealt kuulnud
nende kohta. Ometigi teadsin ma kohe, et seda lavastust tahan ma vaadata. Ja
nii sündiski.
Etteruttavalt
võin juba ära öelda, et igati tore õhtu oli. Ma ei tea, kus ma vahepeal käinud
olen (ilmselt igal pool mujal, kui Vanemuise väikeses majas), aga nii tore oli
jälle üle pika aja neid tuttavaid publikuteenindajaid näha. Ma ilmselgelt käin
liiga palju väikeses majas, kui ma ainult sealseid töötajaid kõige paremini ära
tunnen. Tegelikult tunnen mõned teised ka ära, aga väikeses majas on mu meelest kõige sõbralikumad teenindajad. Lisaks sattusid mulle saalis mõlemale poole kõrvale istuma soliidsed vanemad
prouad, kes mulle kõrvale istudes viisakalt "Tere õhtust" ütlesid ja
pärast lahkudes "Head õhtut" soovisid. Ma olen teatris palju käinud,
kuid sellist võhivõõraste viisakust pole ma varem kohanud. Aga see oli nii
tore. Olgu, ma alguses olin ikka natukene ehmunud ka, et ma ju ei tunnegiseda inimest ja miks ta mind teretab. Ma peaks seda järgmine kord teatrisse minnes katsetama. Kaks võimalust:
ma kas teen ka teistel tuju heaks või vaatavad nad mind nagu napakat, et miks
ma neid teretan, kuigi me ei tunnegi teineteist.
Ja siis
oli see aeg käes, kus saal läks pimedaks ning sai etendust nautima hakata. Nii
kui vana Debora (Piret Rauk) lavale tuli, mõtlesin ma, et mida põrgut ma siia
teatrisse tulin. Kas ma siis ei mõelnud sellele, et kui Debora Vaarandi oli
luuletaja, et siis on kogu lavastus luulevormis. Jah, ma olen selline imelik,
kes väga ei armasta värssvormis rääkimist, sest see nõuab mul pingutust, et
jutust aru saada. Mitte, et mul selle pingutuse vastu otseselt midagi oleks,
aga mu meelest värrsvormis lavastuse vaatamine nõuab endalt mingit eelhäälestust, nagu
balletti vaatamine. Ja selleks ma eile valmistunud ei olnud.
Õnneks
ikkagi räägiti lavastuses normaalselt. Vahele siiski loeti luuletusi ka, aga
see mind sel hetkel enam ei häirinud. Ma arvan, et etendus oli mingi 5 minutit
kestnud, kui ma juba mõtlesin, et jumal tänatud, et ma end teatrisse ajasin.
Nii head lavastust ei ole ma tükk aega näinud. Ma ei oska isegi ühtegi konkreetset
asja välja tuua, miks mulle see lavastus meeldis. Kogu komplekt kokku oli aga lihtsalt suurepärane ja muutis mu toredalt alanud õhtu veelgi toredamaks. Ilmselt olid üheks põhjuseks
näitlejad. Kui ma hoolega mõtlen, siis olin nendest viiest laval varem
improteatri etenduses näinud ainult Merilin Kirbitsat. No ja improteater ja klassikaline teater on ikka midagi täiesti erinevat. Teised olid minu jaoks
jumala tume maa. Andres Raag ja Piret Rauk olid küll telerist tuttavad (mul isegi ei tule ühtegi konkreetset tegelast meelde, keda nad telekas mänginud on), kuid
teler ja teater pole minu jaoks võrreldavad. Seega olid näitlejad oma
karakteritega huvitavad vaadata. Ei olnud minu jaoks seda igavaks muutuvat "teeme igas lavastuses samu liigutusi ja kasutame sama intonatsiooni". Üks asi oli kindlasti see, et näitlejad olid minu jaoks avastamata, kuid päris kindlalt julgen ma väita, et näitlejad olid ka niisama igati tasemel.
Ma isegi julgeksin väita, et Andres Raag tegi
Juhan Smuuli mängides korraliku karakterrolli. Kohati meenutas Smuul mulle oma
prillide ja barettiga kunagise kanal 2 hittsaate Zorrot. Ja see inisev hääl ja rõõmus ning muretu hoiak olid väga kaasahaaravad. Samas Aadu Hint (Arvi
Mägi) tundus vastupidiselt Smuulile hästi korralik ja kohati igav mees. Mingi
hetk ma isegi mõtlesin, et kas Arvi Mägi üldse näidelda oskab, et see Hint on
nii igav. Siis ma sain aru, et ilmselt Aadu Hint oligi selline korralikult
igav/igavalt korralik mees. Nende kahe väga erineva mehe omavahelist suhtelmist ja isegi duelli oli väga põnev jälgida. Lisaks kahele eriilmelisele mehele oli laval ka
kaks eriilmelist Deborat. Üks noor 24 aastane Debora, kes oli parajalt lapsik
ja naiivne, kuid siiski oma põhimõtetele kindlaks jääv. Teine juba vana ja
kogenud ning elutarkust täis Debora, kes oma elule tagasi vaatas. Nii nagu oli kahe mehe vestlusi väga huvitav jälgida, oli ka kahe Debora omavahelist vestlust ja kohati siseheitlusi huvitav vaadata. Lisaks käis
lavalt läbi ka Aarne Mägi, kes kehastas Anton Vaarandit ja Alo Hoidret. Kuna
nende meeste roll Debora elus ei olnud nii suur kui Smuulil ja Hindil, siis oli
neid laval näha ainult vilksamisi. Seega need tegelased ja ühtlasi ka neid
kehastanud Aarne Mägi jätsid mu üsna külmaks. Oleks ka ilma nendeta hakkama
saanud, kuigi ajaloo või kirjandusloo vaatepunktist oli neid ilmselt vajalik
käsitleda.
Lisaks
äärmiselt kaasahaaravatele tegelaskujudele oli Urmas Lennuki poolt kirjutatud
tekst äämiselt nauditav. Lennukile iseloomulikult oli ajalooliste sündmustega
läbisegi kajastatud ka tänapäevaseid sündmusi ning ei puudunud ka huumor.
Järjekordselt ei ole mul kõik need naljad meeles, aga neid oli nii palju ka, et
kõiki poleks ma meelde suutnud ikka jätta. Põhimõtteliselt oligi lugu nii üles
ehitatud, et oma 100 aasta sünniaastapäevaks kutsus Debora enda juurde talle
tema eluajal olulised olnud mehed. Nii nad seal siis meenutasid oma elatud elu.
Nende meenutuste käigus saigi publik kiire ülevaate Debora Vaarandi elust ja
mingil määral ka Aadu Hindi ja Juhan Smuuli elust. Kes nüüd kardab, et lavastus
liiga kirjanduslikuks muutub, siis seda kartma ei pea. Nagu ma juba kirjutasin,
siis on ajaloolised meenutused sageli läbi huumoriprisma meenutatud ja ei puudu
ka tänapäevased sündmused. Igatahes ühel hetkel võisin ma saalis istuda
hiirvaikselt ja mõelda pingsalt lavalt kostvate luuleridade või tegelase elusaatuse peale ja järgmisel
hetkel vappusin ma koos ülejäänud saaliga naerukrampides. Ja nii praktiliselt
kogu kaks tundi, mis etendus kestis.
Igatahes
oli lisaks väga heale tekstile ja näitlejatööle suurepärast tööd teinud ka
lavastaja Raivo Trass. Ega näitlejatöö ju ilma lavastajata ei tule. Ma küll ei
ole ühtegi lavastuses käsitletud kirjanikust oma silmaga näinud, kuid kui vaadata neid pilte, mis
etenduse ajal taustaks jooksid, siis oli lavastaja suutnud üsna sarnased
näitlejad valida. Või olid grimmeerijad/juuksurid nad lihtsalt nii sarnaseks teinud. Kuigi mingi loomulik sarnasus paistis ka ikka olemas olevat. Lisaks oli etenduse tempo päris korralik. Esimene vaatus sai
läbi nagu linnulennult. Siiski teine vaatus jäi minu meelest veidi toppama ja
ei olnud sündmused enam nii hoogsad kui esimeses vaatuses. Samas kas see oli
kogemata või oligi see taotluslik, kuna ajalises mõttes oli Debora teises
vaatuses vanem ja ehk ei tormanud nii palju ringi, kui nooruses. Seda teab
ainult lavastaja. Igatahes oli lavastus nii hästi lavastatud, et vaheajal oli
teatri koridoris näha ainult rõõmsaid ja naerusuiseid külastajaid. Kui ma
tavaliselt ikka kuulen vaheajal või peale etenduse lõppu mõnda kriitikanoolt nähtud lavastuse kohta,
siis sel korral seda ei juhtunud. Järelikult pole ma ainus, kes etendusega
rahule jäi.
Kui ma
enne etenduse algust kuulsin siit-sealt, et täna on teatrisse tulnud ainult
kirjandushuvilised, siis ma hakkasin tõesti veidi kartma, et äkki mul on liiga
igav teatris. Kartsin, et juhtub nii nagu viimane kord "Vaim masinas" etenduse ajal, kus ma
tõesti tundsin, et tegemist on ajalooliselt liiga raske etendusega minu jaoks.
Seekord seda siiski ei juhtunud. Ma sain hoopis enda lugemisnimekirja paar
raamatut juurde. Kindlasti tahan ma kõik need raamatud läbi lugeda, mida
lavastuses kõige rohkem käsitleti. Aga kas selline huvi raamatute vastu näitab
seda, et ma olen ka kirjandushuviline? Äkki mul seepärast ei olnudki igav, et
ma olen ka kirjandushuviline? Siiski julgen ma nendele küsimsutele vastata
eitavalt ja soovitada etendust ka nendele, kes erilised kirjandushuvilised ei
ole. Nende jaoks aga, kellele kirjandus ja teater meeldivad, peaks see lavastus
aga lausa kohustuslik olema. Seega kes Saaremaale satuvad, siis hoidke
Kuressaare Linnateatri mängukaval silm peal. Mängukaval tasub niisama ka silma peal hoida, sest äkki satuvad nad just teie kodukanti külalisetendust andma.
Autor: Urmas Lennuk
Lavastaja: Raivo Trass
Kunstnik: Jaak Vaus
Muusikaline
kujundaja: Feliks
Kütt
Mängisid:
Merilin
Kirbits - noor Debora
Piret
Rauk - vana Debora
Andres
Raag - Juhan Smuul
Arvi
Mägi - Aadu Hint
Aarne
Mägi - Anton Vaarandi; Alo
Hoidre
Rohkem
infot Kuressaare Linnateatri kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar