Sel korral tahan ma kirjutada veidi
teistsugusest teatrist. Nimelt kooliteatrist. Võib-olla on osad minu lugejatest
juba kuulnud sellisest teatrist nagu Tartu Waldorf Teater? Ühesõnaga on
tegemist Tartu Waldorfgümnaasiumis tegutseva teatriga. 2018.aastal sai Tartu
Waldorf Teatri gümnaasiumirühma lavastus „Üks väike tuba“ kooliteatri festivalil
gümnaasiumi osas Grand Prix´. Lavastus osutus aga nii menukaks, et seda on
mitmeid kordi mängitud nii Tartus kui Tallinnas ja kõik need etendused on
läinud täissaalidele. Seega julgen ma väita, et tegemist ei ole klassikalise
kooliteatriga.
Mina sattusin seda lavastust nägema tänu
oma töökaaslasele, kes oli samuti juhtunud lavastust poolkogemata nägema ja
kellele see väga meeldis, ja kes seejärel mulle seda lavastust soovitas. Mu
kolleeg ütles, et „Üks väike tuba“ teeb silmad ette nii mõnelegi suurele
kutselisele teatrile. Seda ma uskusin, sest sel perioodil olin ma juhtunud enda
jaoks üsna mitut kehva lavastust nägema ja usk heasse teatrisse oli kadumas. Kuid
ma ei olnud selleks valmis, et see mida ma teatris näen nii äge võib olla.
„Üks väike tuba“ on Tartu Waldorfkooli
kingitus Eesti Vabariigile 100.juubeliks. Etendus kestab 100 minutit ning selle
100 minuti jooksul võetakse kokku meie ajaloo 100 aastat. Tegemist ei ole mingi
näidendi paroodiaga, vaid Külli Ehastu originaalse loominguga. Siiski peab
ütlema, et päris mustvalgelt ajalugu kirja pole pandud, vaid kõik olulisemad
sündmused on peidetud ridade vahele. Nii nagu eestlastele ikka raskel ajal on
kombeks olnud sõnumeid ridade vahele peita. Seega tuleb etenduse nautimisel
kasuks Eesti ajaloo tundmine. Ma pean ütlema, et mõnes kohas oli isegi minul
probleeme detailidest aru saamisega. Näiteks ei saanud ma kohe aru, kes need
Johannesed olid, kes keele teemadel arutlesid. Lõpuks selgus, et üks oli
Johannes Aavik ja teine Johannes Veski. Ja kindlasti tuleb kasuks endise NSV
liidu juhtide nägude tundmine. Et milline oli Stalin, milline Hruštšov, milline
Brežnev, milline Gorbatšov. Kes aga ajalugu tunneb, see saab ilmselt ka ilma
nägude tundmiseta hakkama. Koolilastele sobiks see lavastus väga hästi ajaloo
eksamiks.
Eks meile kõigile võib tunduda, et kui
raske siis on ajaloost aru saada. Aga nagu ma ütlesin, siis Külli Ehastu on
väga suurepärast tööd teinud näidendi kirjutamisel. Nii ei pruugi esimesel
silmapilgul üldse arugi saada, et kuidas saab näidendi pealkiri „Üks väike tuba“
Eesti 100 aastat kokku võtta. Kogu sündustik toimubki ühes väikeses toas, kus
elab perekond. Läbi erinevate aegade soovivad seda tuba enda valdusesse saada
teised naabrid sellest ühiselamust, kus see väike tuba asub. Lisaks toa enda
saamisele käib ka perel omavaheline võitlus, kes saab kõrgemale diivanile
istuma ja kes peab põrandal istuma. Toas on ka kaks akent. Üks neist avaneb
lääne- ja teine idasuunda. Lääne suunas asuv aken pannakse teatud ajaks
ühiselamu komandandi poolt aga lukku. Sest seal elavad halvad naabrid. Vot
selliselt ongi ridade vahele kogu meie ajalugu peidetud.
Ja mõned sündmused on väga geniaalselt
lahendatud. Näiteks Nõukogude võimu poolt loomade sundnatsionaliseerimine. See
oli lahendatud mänguna, kus pere hakkas käpiknukkudega (kelleks olid lehmad ja
lambad) mängima ja mõte oli see, et ei tohi öelda, et see on minu põrsas, vaid
peab ütlema, et see on meie põrsas. Veel meeldis mulle olümpimängude
lahendamine ja 1980. aasta purjeregatt, kus pandi väikesed paberlaevukesed
veekaussi ujuma. Näiteks stseen, kus perenaised pesu pesid ja riided nöörile
kuivama panid, tundus alguses täiesti tavaline olema. Kuni nööril kuivavad
pluusid pesunäppidega käiseid pidi kokku pandi. Ühel hetkel oli niisiis pesunööril
rippumas ühendatud kätega sinine, must, valge, punane, valge, punane, kollane,
roheline ja punane pluus mis kujutasid Balti ketti. Kas saab veel geniaalsemalt
seda kujutada? Või praegusest kaasaegsest maailmast sotsiaalmeedia kajastamine.
Kõik olid ninapidi oma märkmepaberites ja kirjutasid sinna lühikesi lauseid,
mis siis hiljem seinale kleebiti. Kuigi keegi ei kasutanud nutitelefoni laval,
siis oli ikkagi väga hästi aru saada, et just sellele vihjataksegi. Tegelikult
võiks ma neid lahendusi üles loetlema jäädagi. Targem oleks huvilistel ise
teatrisse etendusi vaatama minna, aga ma pole kindel, kas seda lavastust enam
kusagil näha õnnestub. Tallinnas küll on üks etendus (07.06) jäänud, aga see on
ka minu teada välja müüdud. Äkki jääb loota, et Waldorfkool teeb veel mõne
lisaetenduse, sest on näha, et rahval on huvi sellise lavastuse vastu. Ja miks
ei peakski publikule lavastus meeldima, kui see on humoorikas, sündmusterohke,
laseb meil iseenda üle naerda ja samas pole sisult väga keeruline.
Ma saan aru küll, et see lavastus polnud
ehk päris klassikaline kooliteater sest sinna oli ikkagi kaasatud igapäevaselt
teatriga kokku puutuvaid spetsialiste. Näiteks lavavõitluse stseeni (jah,
kooliteatris oli täiesti heal tasemel lavavõitlusega stseen) oli neil aidanud
teha Tanel Saar VAT Teatrist. Lisaks olid neil veel abiks koreograaf ja
valgustaja. Aga kes ütleb, et teised kooliteatrid ei tohi enda näidendite
lavastamisprotsessi selliseid abilisi võtta? Olgu abilised kui suured
professionaalid tahes, nemad ei tee head lavastust, kui näitlejad, ehk siis sel
korral õpilased, pole tasemel. Kuna ma ei tea ühegi osaleja nime, või õigemini
nimesid tean, aga ma ei vii nimesid ja nägusid kokku, siis kedagi eriliselt
kiita ma ei saa. Kuigi mõni nendest 25-st noorest jäi veidi rohkem silma kui
teised. Aga andekad on nad kõik. Ma olen päris kindel, et isegi näitlejaõppe
läbinud näitlejatel oleks sellist lavastust keeruline teha. Laulda nii
südantlõhestavalt ilusasti Tõnis Mägi „Koit“-u (mul hakkasid silmad iseenesest
vett jooksma selle laulu ajal), tantsida jne. Ja ma ei näinud, et keegi neist
oleks kartnud laval esineda või midagi oleks „punnitatud“, nagu seda
kooliteatrites (või üldse harrastusteatrites) sageli näha võib. Kõik oli
harmooniline ja nauditav. Publikul ei olnudki muud varianti kui etenduse ajal
kaasa plaksutada või „Braavo!“ hüüda. Ja täiesti loomulik oli see, et etenduse
lõppedes otsustas publik noortele püsti seistes aplodeerida. See on ka nähtus,
mida ei näe isegi kutselistes teatrites väga sageli, seega need noored olid
tõesti eriliselt tublid. Kui mõni nendest noortest mõtleb tulevikus näitleja
ametile, siis on Eesti teater palju võitnud.
Ma ainult loodan, et mul õnnestub neid
samasid noori veel kuskil näha. Ja kindlasti üritan ma nüüd Tartu Waldordkooli
teatrialastel tegemistel rohkem silma peal hoida. Julgen ka kõikidele enda
blogi lugejatele soovitada teine kord oma meeled teatri suhtes avatuna hoida ja
midagi uut vaatamas käia.
Autor,
lavastaja ja muusikaline kujundaja: Külli
Ehastu
Koreograaf: Leanika Mändma
Võitlus-stseeni
koreograaf: Tanel Saar
Valgustaja: Taavi Toom
Mängisid:
Anni
Sikk, Anni Maria Pearson, Brigita Joosing, Helo Sööt, Johanna Kadanik, Karmel
Teder, Kelin Malkki, Kelly Cassandra Mägi, Liisa-Sofia Zamošnikova, Mirjam
Aavakivi, Merili Miku, Pamela Ebber, VihmaPisar Zobel, Daniel Teder, Henri Oru,
Joosep Peetsalu, Johannes Moppel, Kail Timusk, Kert William Reinaste, Martin
Metsanurk, Robert Erich Einlo, Saamel Sonn, Toomas Samuel Silbaum, Ats Aavakivi
*
– Postituse päisepilt on pärit Tartu
Waldorfgümnaasiumi Facebooki lehelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar