Võib öelda, et sel korral sattusin jälle pooljuhuslikult
teatrisse. Juhuslikult selles mõttes, et ise ma poleks ilmselt „Sweeney Toddi“
muusikalile piletit valima hakanud. Küll aga räägiti mulle juba sellest
muusikalist ammu ja nii ma siis mõtlesingi, et võiks selle muusikali ära
vaadata. Teades, et Vanemuise muusikalide piletid ostetakse üsna kiiresti ära,
ostsin ka enda pileti juba mitu kuud varem valmis. Selle inimese käest, kes
mulle muusikalist rääkis, sain teada, et Sweeney Toddist on film ka tehtud ja
et tegemist on üsnagi õudse looga.
Mida lähemale hakkas esietenduse kuupäev saabuma, seda tihedamaks
läks Vanemuise teatri reklaamikampaania Sweeney Toddi muusikalile. Ma eeldan,
et eestlaste jaoks pole see muusikal sama populaarne nagu seda on „Mamma mia!“,
„Hüljatud“, „Helisev muusika“ jt ning seetõttu pidi Vanemuine rohkem reklaami
tegema. Vähemalt mulle tundus, et reklaami oli rohkem ja nii nägin ma igal
sammul Facebookis ja Instagramis postitusi, kuidas trupi liikmed käisid
Kliinikumis verd andmas (viitega, et seda kulub lavastuses palju) või käisid
Werneris pr Lovetti lihapirukaid söömas. Nii ma siis teadsingi enne etendust
täpselt seda, et tegemist on õuduslooga, seal on palju verd ja seal on keegi
proua Lovett, kes teeb inimlihast pirukaid.
Teatrisse sättisin end pigem negatiivse hoiakuga. Sest esiteks ei
teadnud ma ju süžeest midagi (see on minu viga, et ma eeltööd teha ei
viitsinud) ja teiseks tundus mulle, et seal pole kedagi sellist osalemas ka,
kelle pärast tasuks ekstra teatrisse minna. Aga äkki ma selle negatiivse hoiaku
tõttu just saingi positiivse üllatuse osaliseks. Kuna ma käisin esietendusel,
siis oli juba sellest tingituna õhkkond kuidagi eriline. Siiski pean ütlema, et
nii palju lilli pole ma vist kunagi teatris näinud, kui sel korral näitlejatele
toodud oli. Õhus oli midagi erilist ja nii hakkas enne etendust minu negatiivne
hoiak tasapisi hajuma.
Sel hetkel, kui etenduse alguseni oli mõni napp minut jäänud
hakkas üks härrasmees (Simo Breede) saalis äärmistel kohtadel istuvate inimeste
käest küsima, kas nad ikka on valmis selleks mis tuleb ja ega nad ometi ei
karda. Etteruttavalt võib öelda, et enne teist vaatust käis ka publikuteenindaja inimestelt küsimas, et ega neil väga hirmus ei olnud. Sel hetkel hakkas negatiivsus minus juba ootusärevusega asenduma, sest ma
tahtsin näha milline siis see õudusmuusikal välja näeb. Ja seda, et asi on
õudne lubas aimata juba see, et tegelased niimoodi eeltööd tegemas käivad.
Esimesed hääled orkestriaugust olid paljulubavalt ähvardavad. Umbes nagu kõuekõmin.
Üks väike laps hakkas selle peale kõrvulukustavalt nutma ja nii pidi üks
vanematest temaga saalist välja minema. Ma ei kujuta muidugi üldse ette miks
peaks keegi sellist muusikali väikese lapsega vaatama tulema. Ma ei soovitaks
alla 14. aastaseid kohe kindlasti viia „Sweeney Toddi“ vaatama. Ja ilmselt
mitte ka vanemaid nõrganärvilisi. Seal on lõpu poole üks püstoliga stseen. Kui
ma kogu etenduse aja ei võpatanud ega midagi õudset etenduses ei näinud, siis
selle püstolipaugu peale ehmatasin ma ikka korralikult.
Minu jaoks siiski etendus nii õudne ei olnud, kui arvata oleks
võinud. Pigem oli minu jaoks kõik see, mida ma laval nägin naljakas. Eks ma
olen võib-olla musta huumorisoonega ka. Ütleme nii, et kui ma enne jõuluaega
haiglas inimestelt verd võtan rohkem kui 2 katsutit, siis käib sinna juurde ka
enamasti nali, et jõulud on ju tulekul ja mul on verivorsti jaoks verd vaja.
Miks mind siis need inimlihast pirukad häirima oleksid pidanud? Siiski võin
teid lohutada, et ma päris kõikidele ikka seda verivorsti nalja ei tee. Mõnele
ütlen, et ma olen vampiir ka ja mul läks lihtsalt kõht tühjaks, seepärast on verd vaja võtta. Aga enamasti teen selliseid musti nalju ikka
nendele patsientidele, kes ise ka sellise musta huumorisoonega on. Ehk, et sel
hetkel kui Sweeney Todd oma ohvritel kõrisid läbi lõikas ja proua Lovett neid
samal ajal läbi hakklihamasina ajas, tuli minul pigem naer peale. Õnneks oli
esietendusel vist palju minusuguseid koos, sest saal naeris pidevalt. Minu
jaoks oli ainus ebameeldiv koht see, kus Proua Lovett rääkis, et proua Mooney
teeb kassilihast pirukaid. See tundus veidi rõvedana. Vot selline imelik inimene olengi, et kassilihast (ja ka koeralihast) pirukad on rõvedad, aga inimlihast mitte. Aga isegi need
juuksekarvad ja küüned, mida Tobias hiljem lihapirukate seest leidis, ei olnud
rõvedad. Minu jaoks vähemalt mitte. Aga üldiselt on see muusikal hea põhjendus,
miks taimetoitlaseks või veganiks hakata. Mul tekkis just vastupidiselt huvi,
et tahaks seda Wernerist saadavat proua Lovetti lihapirukat maitsta. Te kõik võite taimetoitlaseks hakata, jääbki mulle neid pirukaid rohkem, sest need pidid imemaitsvad olema.
Kui millegi kallal norida, siis ma norin jälle selle sama asja
kallal, mille kallal ma iga jumala kord Vanemuises muusikalavastusi vaadates
norin. Nimelt selle kallal, et ma ei saa sõnadest aru. Ma olen üsna kindel, et
viga pole minus. Nimelt ei saanud ma kohe päris alguses laval olnud kolme
härrasmehe jutust väga palju aru. Ja kui siis veel kooriliikmed lavale tulid,
siis ei saanud ma enam midagi aru. Äkki mu kõrv ei olnud veel alguses harjunud
sõnu eristama muusika taustalt (siis see ikkagi on minu probleem). Sest nii kui Rasmus Kull lavale tuli, siis tema
sõnadest sain ma kohe aru. Ja teistest solistidest ka. Aga sel korral polnud see sõnadest aru saamise
probleem väga suur, sest võrreldes varasemate kordadega, siis ma sain ikkagi
99% sõnadest aru ja üldmõte jõudis ka kohale ja ma ei pidanudki inglise
keelseid subtiitreid lugema, et aru saada, millest nad seal laval eesti keeles
räägivad. Lõpuks sain laulusõnadest liigagi hästi aru. Praegu on juba esmaspäev (teatris käisin laupäeval) ja mind ikka veel kummitavad laulusõnad: "Sweeney Todd, see Fleeti tänava saatan." Ma hetkel ei mäletagi, millal mõne muusikali laulusõnad mind nii pikalt saatnud on. Aga midagi muud mulle negatiivset silma ei jäänudki. Näitlejad paaris
kohas koperdasid tekstiga, aga see pole midagi väga hullu, sest eks see
esietenduse pinge teeb oma töö.
Kõik muu mulle meeldis. Mulle meeldis lavakujundus. Mulle
meeldisid kostüümid. Mulle meeldis koreograafia. Mulle meeldisid näitlejad ja
mulle meeldis muusika. Lavakujundus jäi muidugi mulle kohe silma. Eriti nende
esimeste ähvardavate orkestrihelide ajal. Sest siis tundus kogu lava ikka eriti
sünge olevat. Kogu kujunduse juures meeldisid mulle kõige rohkem lava tagumises
servas olevad suured ümarad aknad, mis mulle meenutasid näiteks mingisuguste
suurte raudteejaamade aknaid. Aga sel korral jätsid need mulje mahajäetud
raudteejaamast kus kogu see tapatöö toimuda sai. Ja minu meelest oli Sweeney
Toddi tapatool ka päris hästi lahendatud. Ma sain aru, et filmis kukkusid need
laibad kuidagi toolist alla. Aga lavastuses oli tool, mille küljel oli kang.
Peale seda kui Sweeney oli oma ohvritel kõri läbi lõiganud, siis ta lihtsalt
vajutas kangi ja tool muutus osaks liumäest, mida mööda siis laibad alla
keldrisse libisesid. Ma pean tunnistama, et ma näitlejana oleks küll seda kohta
kartnud, kui sul tool nö „alt ära vajub“ ja sa lihtsalt lendad mööda liumäge alla.
Ma pole nimelt kunagi eriline liumägede austaja olnud, seega on see ilmselt
ainult minu foobia. Veel meeldis mulle suur ahi, mis proua Lovetti küpsetuskojas oli ja hakklihamasin. Ja see meeldis ka, kuidas tegelased said mööda lavale ehitatud konstruktsiooni üles-alla ronida.
Koreograafia poolelt jäi mulle kõige rohkem meremehe teemalistes
kostüümides olnud tants meelde. Kohe, kui ma neid tantsijaid nendes kleitides
ja vihmavarjudega lavale tulemas nägin, kerkisid mulle vaimusilmas ette mingid 1920ndate
romantilised filmid, kus meremehed oma tütarlapsi rannas kohtavad. Koreograafia
oli küll tänapäevasem, kuid aitas kostüümidel mõjule pääseda ja minul tekkis
selle tantsu ajal küll tahtmine seal rannas olla ja päikesevarjuga ringi
jalutada või veepalli mängida. Kui nüüd aus olla, siis ilmselt ilma nende
kostüümideta poleks mul sellest koreograafiast ka midagi meelde jäänud.
Tegelikult olid kõik teised kostüümid ka väga ägedad. Eriliselt jäi muidugi
silma Valter Soosalu kehastatud Adolfo Pirelli kõige säravam ja edevam kostüüm. Veel jäi mulle veel silma, et kui teistel meestel olid kas pikad püksid või
põlvikud jalas, siis Lauri Liivi kehastatud kohtuteener Beadle Bamford oli
ainsana paljaste säärtega. Seda oli veidi kummaline vaadata. Kohtuteener ei
tohiks ju nii vaene ametipost olla, et peab paljaste säärtega käima, kui isegi
vaesemad inimesed, keda ooperikoor kehastas, ei olnud paljaste säärtega.
Ma ei tea, kas see oli ajastu või mis, aga mulle meenutas
"Sweeney Todd" oma kostüümide ja olustiku poolest Rahvusooper Estonia
"Minu veetlevat leedit". Kuigi „Minu veetlevas leedis“ ei tapetud
kedagi ära, siis mingi õhustikuline sarnasus neis oli. Mulle tundus isegi, et
kostüümid (eriti naiste kleidid) olid väga sarnased ja ma nägin isegi
mingisugust sarnasust Eliza Doolittle ja proua Lovetti vahel. Ja kuna mulle
Estonias nähtud "Minu veetlev leedi" väga-väga meeldis, sest see oli
minu meelest hoopis teisest puust muusikal kui need, mida ma Vanemuises näinud
olin, siis olin ma sel korral väga üllatunud, et see sama Vanemuine suutis
mulle täpselt seda sama Estonia emotsiooni tekitada. Kui mitte veelgi paremat
emotsiooni. "Sweeney Todd" on mu kõige parem muusikalielamus Vanemuisest.
Ma pole küll kindlasti kõiki muusikale näinud, aga nendest mida ma näinud olen,
siis raudselt parim. Võib-olla on asi selles, et ma olen rohkem kriminulli
austaja kui üdini armastusest nõretava loo austaja. Kuigi Sweeneys on ka armastusliin
sees, siis see on veidi teistmoodi. Ma ei saa öelda, et ta jääb selle
kriminaalse osa varju, kuid see ei ole nii imal (vabandust väljenduse pärast)
armastuslugu. Sest olgem ausad, kõik need jõledused mida Sweeney korda saadab,
on ainult armastuse pärast. Aga nii õudne kui see ka tunduda võib, siis laipu
ma etenduse jooksul kokku lugeda ei suutnud. Neid ikka jagus. Aga nendel
laipadel oli mingi inimlikkus või headus juures. Ma arvan, et selleks, et mu
mõttekäiku mõista, peab ise teatrisse minema. Aga laias laastus tahan ma öelda
seda, et kuigi seal tapeti päris palju ja kuigi enamasti põhjust tapmiseks ei olnud, siis minu
jaoks ei olnud seal seda sarimõrvari koledust juures. Seda mentaliteeti, et Sweeney lihtsalt lõikab nalja viluks inimestel kõrisid läbi, või seepärast, et talle see meeldib. Kuna seda suhtumist ei rõhutatud, siis see asjaolu tegigi minu jaoks kogu loo veidi rõõmsamavärvilisemaks. Issand, ma hakkan
iseendale ka kõlama nagu sadist. Aga tegelikult arvan ma, et lavastaja Tanel
Jonas on selle pealtnäha jubeda loo suutnud lavastada, rõhutades tegelaste
inimlikumat poolt ja nii jääb see kurjus tahaplaanile.
Minu meelest olid ka näitlejad Tanel Jonasel väga hästi valitud.
Ma pean tunnistama, et kuigi ma olin enamusi näitlejaid/lauljaid varem laval näinud/kuulnud, siis suurema osa suhtes neist puudus mul igasugune emotsioon. Seega olin ma peale etendust väga
üllatunud, et mul ei ole mitte kellelegi mitte ühtegi etteheidet osatäitmise
kohta. Kõik said oma rollidega väga hästi hakkama. Nii näiteks olin ma veidi
skeptiline kohtunik Turpini rollis üles astuva Lauri Saatpalu osas. Kuid ma
pean tunnistama, et ilmselt sobis tema sellesse rolli paremini kui Sepo Seeman
(kellega kahe peale nad seda rolli dubleerivad). Ma arvan nii ainult seepärast,
et Sepo Seeman on tuntud kui naljamees ja ma arvan, et mina ei suudaks teda
selle rolli jaoks piisavalt tõsiselt võtta.
Kuigi kõik osalised olid minu
meelest sel korral suurepärased ja moodustasid laval ühtse terviku, siis Maria
Annus proua Lovetti rollis meeldis mulle kõige rohkem. Ma pole ilmselt selles
osas ka väga erapooletu, sest mulle on ta sellest ajast meeldinud, kui ta
lavakas veel õppis. Aga see polnud ainus põhjus, miks ta mulle meeldis. Peamiselt meeldis ta mulle seetõttu, et ta pani kõige rohkem
publikut naerma. Üleüldse oli ta oma kibestunud armastuses veidi omamoodi kuju.
Aga see energia ja sära, mis Maria silmist välja lõi, see oli kuidagi eredam
kui teistel. Vähemalt mulle nii näis. Ja Priit Strandberg hakkab mulle ka järjest rohkem meeldima. Eks siin on jälle oma roll lavastajal. Nimelt on Tanel Jonas, Priit Strandberg ja Maria Annus koos Vanemuise kontsertmeistri Ele Sonniga mitmeid lavastusi koos teinud ja eks Tanel Jonas teab ja tunneb Mariat ja Priitu ehk seetõttu rohkem ja oskas neid eriliselt särama panna laval. Veel
meeldis mulle kerjusnaist mänginud Laura Kalle. Just oma hääletämbri ja
meisterlikult küüraka kehahoiaku eest. Mul hakkas selg juba ainuüksi selle
küüraka kerjuse vaatamisest valutama. Ilmselt ei saa ära unustada ka Valter
Soosalu kehastatud Pirellit. See vist on Valteril esimene suurem näitlejatöö,
kui ma ei eksi. Ja eks tal ole kõige raskem roll selles mõttes, et ta peab
itaalia aktsenti järgi tegema. Võib-olla oli see aktsent veidi liiga üle paisutatud,
aga äkki lavastaja just nii tahtiski? Igatahes saab Valter minult boonuspunktid
kõige selgema diktsiooni eest. Aga nagu ma ütlesin, siis sel korral meeldis
mulle kogu trupp. Ja kui ma nüüd oma lemmikute loetlemist jätkan, siis sinna
kuulusid veel ka Rasmus Kull, Kalle Sepp, Lauri Liiv ja Pirjo Jonas. Sisuliselt
saigi kogu trupp ära nimetatud. Kui ma juba kiitusega lahkeks läksin, siis
kiidan ooperikoori mehi ka, kes poolpaljalt (ma tean, et neil olid särgid seljas)
oma lihakehasid demonstreerisid.
Kuigi Vanemuine reklaamis, et tegemist on verise muusikaliga, siis
mina oleks asja veelgi verisemaks teinud. Kõri lõikamise stseenides oleks
võinud verd ikka rohkem pritsida. Kuidagi liiga puhas oli kogu see lugu. Võib-olla
see, et verd oli liiga vähe, oli ka see põhjus, miks minu jaoks kogu laval nähtu
nii õudsena ei tundunud. Samas ma ikka eeldan, et lavastaja on kogu lavastuse
niimoodi sättinud, et pole vahet, kas sa istud parteri esimeses reas või rõdu
viimases reas, lavastus mõjub ikka samasuguselt. Oleneb ainult sellest, kes
kuidas laval nähtut tõlgendab ja millise sõnumi endaga sealt kaasa võtab. Mina
igatahes võtsin seda, kui õpetust headusest ja armastusest. Sest olgem ausad,
kogu lugu keerles ainult armastuse ümber. See, et seal mõned kõrid läbi lõigati
ja mõned inimesed lihapirukateks said, polnud peamine. See oli ohverdamine armastuse nimel (ohverdamine on ju eestlaste muistne komme). Sest Sweeney tappis armastusest oma tütre ja abikaasa Lucy
vastu. Proua Lovett tegi kõike ainult armastusest Sweeney vastu. Tobias töötas
proua Lovetti juures armastusest. Anthonyt tegutsema ajav jõud oli armastus.
Samuti vangistas kohtunik Turpin oma kasutütre armastuse pärast. Olgugi, et
kõikide teod olid erinevad ja mõned neist käitusid lausa õõvastavalt, siis
kõikide käivitavaks jõuks oli armastus.
Ja täpselt nii on meil ka igapäevases elus. Me ei tea tegelikult
mitte kunagi miks meie kaasinimesed teevad seda, mida nad teevad just nii nagu
nad teevad. Me võime näida teistele maailma suurima südamega inimestena, kuid
tegelikult võime me samal ajal varjata kõige süngemaid saladusi. Või vastupidi –
me võime maailma silmis paista kõige suurema sadistina, kuid seda põhjust, mis
meid selle pealtnäha sadismini tõukas, teame ainult meie ise. Ma arvan, et
praeguses maailmas kus järjest rohkem on näha ja kuulda erinevat vägivalda,
peaksime me sellele veidi rohkem mõtlema. Kas asjad on ikka alati nii nagu nad
näivad? Milleks me armastuse nimel oleme suutelised? Lõpetuseks tuletan meelde,
et elu on ka näitemäng ja seega tasub alati kõigesse, mida te näete ja kuulete
veidi umbusklikult suhtuda. Nagu elu on näidanud, tuleb umbusklikult ka
lihapirukatesse suhtuda.
Kes päris üdini roosamannat täis muusikali vaadata ei taha, siis soovitan kiirustada ja "Sweeney Toddi" vaatama minna.
Helilooja ja laulusõnade autor: Stephen Sondheim
Näidendi autor:
Patrick Quentin
Lavastaja:
Tanel Jonas
Muusikajuht ja dirigent: Martin Sildos
Kunstnik:
Iir Hermeliin
Valguskunstnik:
Margus Vaigur
Videokunstnik:
Taavi Varm
Koreograaf:
Janek Savolainen
Osades:
Rasmus
Kull – Sweeney Todd
Maria
Annus – Pr Lovett
Lauri
Saatpalu – Kohtunik Turpin
Kalle
Sepp – Anthony
Pirjo
Jonas – Johanna
Lauri
Liiv – Beadle Bamford
Valter
Soosalu – Adolfo Pirelli
Priit
Strandberg – Tobias Ragg
Laura
Kalle – Kerjusnaine
Simo
Breede – Härrasmees
Artur
Nagel – Härrasmees
Oliver
Timmusk – Härrasmees
Risto
Orav – Linnumüüja
Vanemuise
ooperikoor
Vanemuise
balletirühm
Rohkem
infot lavastuse kohta saab Vanemuise teatri kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar