Olen viimastel nädalatel järjest rohkem
pannud tähele meedias ilmunud artikleid Eesti metsanduse kohta. Umbes samal
ajal jõudis mulle kohale, et Eesti Draamateatri ja Nargenfestivali koostöös
sündinud lavastus „Metsa forte“ räägib sellel samal teemal. Kuigi esimest korda
(see oli äkki märtsis) „Metsa forte“ kohta lugedes, ei teekitanud see minus
miingeid emotsioone. Kui siis ainult selle mõtte, et seda lavastust ma vaatama
ei lähe. Ka esimese proovinädala lõpus tehtud video, milles osalised räägivad
lavastusest, ainult kinnitas mu arvamust igavast lavastusest. Siiski viimaste
nädalatega hakkas lavastuse vastu huvi kasvama. Pean siiski ausalt tunnistama,
et ega see huvi väga suureks ei kasvanud ja nii läksin ma teatrisse üsna
eelarvamuste vabalt. Tegelikult meelitas mind vist teatrisse rohkem
lavakujundus (millest olin Instagramis pilte näinud), kui sisuline pool. Olin
üsna kindel, et sellise lavakujundusega (postituse päisepildilt saate
lavakujundusest veidi aimu) peab tulema huvitav lavastus. Ja veel oli võimalus
esimest korda palju kiidetud Nargenfestivaliga tutvust teha.
Enne teatrisse minekut ootasingi vist
kõige rohkem seda lavakujundust. Et kas see näeb reaalselt ka nii äge välja,
kui piltidel. Võib öelda, et nägi küll. Vahepeal tekkis täiesti tunne nagu
oleks metsas. Lisaks ootasin ma seda, kuidas on Nargenfestivali orkester ja
koor Draamateatri lavale paigutatud. Minu meelest on Draamateatri lava võrdlemisi
väike ja seal puudub orkestri jaoks spetsiaalne orkestriauk. Seega tundus üsna põnev, et kuidas orkester paigutatud on.
Pean tõdema, et sellist orkestri
paigutust ma oodata poleks osanud. Nimelt oli orkester paigutatud tagalavale
tekitatud kõrgendusele ja publik nägi orkestrit ning koori ainult läbi
võrkseina. Kuna enamuse ajast olid võrkseinale loodud puude kujutised, siis
polnud orkestrit praktiliselt nähagi. Dirigent Tõnu Kaljustet suutsin mina näiteks näha
alles kummardamise ajal, kui seinalt kujundus ära kadus ja lavale rohkem valgust peale pandi. Ma täitsa imestan,
kuidas lauljad niimoodi laulda said kui dirigent nende selja taga oli. Ilmselt
olid ekraanid siis nii hästi ära peidetud, millelt nad dirigenti näha said,
sest ma ei tuvastanud ühtegi ekraani ka, mis dirigenti näidanud oleks. Või siis polnudki lauljatel sel korral dirigenti vaja, sest laule oli tegelikult võrdlemisi vähe.
Kui nüüd lõpuks näidendi sisuni jõuda,
siis näidend räägib ühest perekonnast, kes tulevad vabariigi aastapäeva
tähistamiseks kokku. Nagu Eesti perele kohane, on laud kaetud ja üheskoos vaadatakse
aastapäeva kontserti. Kuni jõutakse kogemata välja selleni, et rase lapselaps
Liisa plaanib metsas lageraiet tegema hakata. See mets on aga vanaema Helgi
vanaisa poolt isiklikult istutatud ja nii pole vanaema sugugi nõus, et
lapselaps nende metsa maha võtab. Lapselaps leiab aga, et ta ei taha enam oma
eluga lihtsalt hakkama saada, vaid tahab elada ja kuna ta on viimast kuud
lapseootel, siis on neil tulevikus seda metsast saadavat raha väga vaja. Sellest kasvavad omakorda välja tülid, kuna praktiliselt igal inimesel on metsa ja selle raiumise kohta oma arvamus, mida on vaja välja öelda. Lisaks perekonnale avaldavad oma arvamust Eesti metsanduse teemal ka mitmed oma ala spetsialistid.
Ma pean tunnistama, et lõpuks ma ei
saanudki aru, kas lapselaps ja vanaema jäidki metsa pärast tülli või ütles
Liisa ikkagi lõpuks, et ta ei tee metsas lageraiet. Mulle tundus, et ma nagu
kuulsin teda ütlemas, et ta ei võta metsa maha. Samas vaadates, kuidas vanaema
ja vanaisa selle lause peale lavalt ära kadusid tundus mulle, et äkki ta ikka
ei öelnud nii ja see vanavanemate ära kadumine lavalt näitaski seda, et
perekond oli lõhutud. Või surid vanavanemad üldse ära nagu Liisa soovis? Igatahes mina lõpust aru ei saanud. Ma saan aru, et kõik need episoodilised puukallistajad,
ametnikud, ökoloogid jne, keda laval näha oli, lihtsalt esindasid neid
seisukohti, millega üks või teine pool perekonnast üritas oma arvamust metsa
kohta avaldada. Siiski jäi selline käsitlus minu jaoks veidi segaseks. Ma oleks
kas veidi rohkem rõhku tahtnud perekonnaloole ja seeläbi jutustatud erinevatele
vaadetele metsa osas, või siis ainult debatti erinevate metsandusaktivistide
vahel. Praegune lahendus jäi minu jaoks veidi killustunuks ja mulle tundus, et
see ei kandnud tervikut välja.
Seetõttu peangi tunnistama, et see on
vist sel aastal minu kõige kehvem elamus Eesti Draamateatrist. Samas teised
inimesed mu selja taga ikka naersid päris korralikult ja kõvasti. Mul oli
paaril korral juba tahtmine enda selja taga istuvale mehele öelda, et ta on
teatris mitte metsas ja viisakas oleks veidi vaiksemalt naerda, mitte üle saali
möirata. Ilmselgelt oli minu jaoks asi igavam, sest ma pole väga suur
teleri vaataja ja nii ei tundnud ma neid prodeeritavaid metsanduseksperte ära.
Võib-olla kui ma oleksin nad ära tundnud, oleks mul ka naljakam olnud. Näiteks
kollases jopes Tartu linnapea ilmumine ajas mind küll muigama. Sest Tartu
linnapea Urmas Klaas on reformierakondlane ja ma olen teda üsna sageli selle erakonna
kollase jopega esinemas näinud. Puukallistajad oma hõlstides olid ka tuttavad,
sest ma olen Delfist paari klippi näinud, kuidas nad Haaberstis seda
hõberemmelgat kaitsesid.
Seega võib-olla kui ma oleksin ka neid
teisi tegelasi tundnud, oleks ma osanud ka näitlejate parodeerimise kohta
midagi öelda. Praegu jäi minu jaoks kõik veidi segaseks. Osaliselt ka seetõttu,
et mitmed osapooled rääkisid läbisegi (mis on debattide puhul tavaline), kuid
seetõttu jäi mulle tekst arusaamatuks. Iseasi, kas ma sellest tekstist pidingi
aru saama. Sest see oli ju teada, et ühed on metsa kasvama jäämise ja teised
selle maha võtmise poolt. Polegi neid detaile vaja teada. Kui ma peaksin
lemmiku valima, siis sel korral meeldis mulle Kersti Heinloo kõige rohkem.
Kuigi ta tegi ainult episoodilisi rolle, jäid tema ruuporiga protestijad mulle
kõige rohkem meelde. Äkki just selle ruupori tõttu, sest tänu sellele oli tema
häält kõige rohkem kuulda.
Kui mõelda sellele, et sisututvustuses
kasutati lavastuse kohta ka väljendit tõsine operett, siis ma eeldasin veidi
rohkem laulu ja muusikat. Eriti kui põhirollides olid kunagised Estonia
solistid. Kõige rohkem lauliski Voldemar Kuslap, kuid paaris üksikus kohas ei
saanud ma ka tema sõnadest aru. Siiski tema hääletämber oli parajalt meeldiv ja
laulmise osas meeldis tema mulle kõige rohkem. Teised vist ei olekski meeldida
saanud, sest Hans Miilberg ja Helgi Sallo praktiliselt ei saanudki laulmiseks
suud lahti teha. Helgi Sallo sai vähemalt sõnaliselt rohkem rääkida, kuid Hans Miilberg istus enamuse ajast lihtsalt laua taga ja oli vait. Helgi Sallo kiituseks peab tema krapsakat olekut mainima. Kui ma peaksin valima laval olnud kõige energilisemat inimest, siis see oleks kindlasti Helgi Sallo. Üleüldse oleks mulle meeldinud, kui laule oleks rohkem olnud
ja lavastusse oleks võinud sisse põimida ka mõne rahva seas tuntud
metsateemalise laulu (nt „Mets mühiseb“, „Metsa seenele“ jne).
Siiski ühe laulu ma leidsin, mis mulle
meeldis. See oli praktiliselt etenduse lõpulaul kus kõik tegelased olid järsku
laval valgete kohtunikuparukatega. Aga selles laulus oli mingi energia, mis naelutas pilgu lavale, ja millist energiat polnud ma kogu lavastuse jooksul laval varem tundnud. Võib-olla see, et seda laulu laulis ka koor
kaasa, tegigi sellest hoogsama ja veidi meeldejäävama laulu. Kuigi sõnad mulle
otseselt meelde ei jäänud, sest laulu sisuks oli vanaema ja lapselapse vaheline
tüli. Kohati öeldi laulus üksteisele ikka väga inetuid asju. Aga ehk see oligi
nii mõeldud, et laul veidi ilustab neid koledaid sõnu. Tegelikult oli see laul
vist esimene kord ka kui koor lavale ilmus. Minu jaoks oli see ka veidi
kummaline, et koor tuleb ainult mõne üksiku laulu jaoks lavale.
Samas oli lavastus nii lühike (1h ja 15
min), et selle aja jooksul ei jõudnudki väga palju laule esitada ja iga laulu
puhul polnud koori vaja. Ilmselt oli asi selles, et mind need paroodia
etteasted väga ei kõnetanud ja nii tundus mulle kohati, et see tund ja 15
minutit oli pigem nagu kolm tundi. Tagumine osa kippus istumisest valusaks
jääma ja mõte tahtis ka rändama minna. Positiivne on siiski see, et kui ka mõte
rändama läks, siis püsis ta ikkagi metsanduse juures. Nii näiteks kerkisid
mulle silme ette need metsatukad, kus ma kunagi teadsin metsa olevat ja kus
nüüd on lageraiet teostatud. Või siis mõtlesin ma sellest, et jumal tänatud, et
mul metsa pole. Vähemalt ei saa ma selle pärast oma sugulastega tülitsema
hakata.
Kui nüüd midagi eriliselt kiita, siis ma
tahaksin kunstnikku kiita. Esiteks lavakujundus oli äge. Ma parem ei taha
teada, kui vaevarikas selle saepuru kokku koristamine kunagi on, aga
lavastusliku elemendina mulle see saepuru meeldis. Eks veidi oli kummaline, et
metsas puude all ei ole mitte sammal, vaid on saepuru. Samas, kui metsades
tehakse pidevalt lageraiet või hooldusraiet, siis võivadki meie metsaalused
ühel päeval sambla asemel saepuruga kaetud olla. Erilised plusspunktid annan
aga kostüümide eest. Kohe kui ilmuvad laigulistes ja neoonoranžides kostüümides
mehed, on teada, et tegemist on kas jahi- või metsameestega. Ja seda kollast
Tartu linnapea jopet ma juba mainisin. Eriline kirss tordil oleks muidugi
sinine Reformierakonna logo seal jopel olnud. Ja kõik need kummikud, vihmajoped, saunamütsid jne. Kõik see on just see, mis mulle sümboliseerib eestlaseks olemist ja mõnusat vaba elu maal. Et päeval paned oma kummikud jalga ja lähed metsa seenele või niisama jalutama. Ja õhtul naudid oma keset metsa asuvas saunas ainult käterätiku väel külma õlut ja metsast kostuvat linnulaulu. Muidugi päris kaskedest tehtud saunaviht käib ka selle idüllilise maaelu juurde.
Lõpetuseks pean ütlema, et kuigi mulle
tavaliselt Draamateatri lavastused meeldivad, siis sel korral olin veidi
pettunud. Oleksin vist pidanud oma esialgset vaistu kuulama ja seda lavastust
ignoreerima. Lavastuses käsitletav teema on muidugi oluline ja seepärast ma
seda ka vaatama läksin. Ma leian, et iga õige eestlane võiks veidi oma metsa
peale mõelda ja kui muidu seda ei suuda, siis kasvõi väikese teatripoolse
abiga. Ma olen kindel, et peale eilset teatriskäiku mõtlen ma metsale ja vaatan metsa peale hoopis teise pilguga, kui varem. Aga lavastusliku poole pealt jäi lugu minu jaoks lahtiseks. Ma saan aru,
et keegi ei taha metsa tuleviku osas ühte kindlat seisukohta võtta, kuid mingi
konkreetsus oleks võinud lavastuse lõpus ikkagi tulla. Teater oleks võinud
selle vastutuse enda kanda võtta ja oma arvamuse välja öelda.
Autor: Mehis Pihla
Lavastaja: Hendrik
Toompere jr
Muusikajuht ja dirigent: Tõnu Kaljuste
Muusika ning seaded: Tõnu
ja Tõnis Kõrvits
Kunstnik: Kristjan
Suits
Mängisid:
Helgi Sallo – Helgi
Voldemar Kuslap – Voldemar
Hans Miilberg – Hans
Liisa Saaremäel – Liisa
Jüri Tiidus – Jüri;
lisaks episoodilised rollid
Uku Uusberg – Uku
Kersti Heinloo – episoodilised
rollid
Markus Luik – Markus;
lisaks episoodilised rollid
Hendrik Toompere jr – episoodilistes rollides
Mehis Pihla – Lendorav;
episoodilised rollid
Nargenfestivali koor ja orkester
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Eesti Draamateatri
kodulehelt SIIN
*
- postituse päisepilt on pärit Eesti
Draamateatri kodulehelt
0 kommentaari:
Postita kommentaar