Olge valmis, sel korral tuleb negatiivsusest läbi imbunud postitus.
Ma võin julgelt öelda, et ma ei läinud sel korral negatiivsete tunnetega
teatrisse. Vastupidi, ma olin seda teatrikülastust pikalt oodanud. Juba
eelmisel suvel, kui „Gogoli disko“ esietendus, tahtsin seda vaatama minna. Aga
pieltid said väga kiirelt otsa ja see süvendas mu veendumust, et tegemist on
hea lavastusega. Seega võite arvata kui hea meel mul oli, kui ma nägin et sel aastal
seda uuesti mängitakse. Ootused olid ka saali jõudes veel väga kõrged.
Esimestel minutitel, kui etendus pihta hakkas, oli mu suul lausa naerumuie,
sest ees ootav teatriõhtu tõotas tulla fantastiline. Kahjuks kadus mu
positiivsus peale esimest viit minutit ära ja iga järgneva minutiga muutusin ma
järjest negatiivsemaks. Mis siis ometigi juhtus?
Ilmselt ei olnud see lavastus lihtsalt minu maitsele. Samas
kuulsin ma ka mitmelt teiselt teatrikülastajalt, et nad ei saa üldse aru mis
laval toimub ja nad tahaksid minna suitsu tegema, et närve rahustada. Paljud
olid pahased, et etendusel on kaks vaatust, kuid seejärel avaldasid lootust, et
teine vaatus on äkki vaadatavam. Siiski mõned inimesed otsustasid, et parem on
vaheajal lahkuda. Ma suuutsin siiski lõpuni vaadata, kuna mul on lihtsalt põhimõte,
et ma ei lahku poole pealt. Samas pean tunnistama, et teise vaatuse lõpus olin
ma rohkem süvenenud inspitsiendipuldi, töörõdude ja valgusstangede vaatlemisele
kui laval toimuva mõtestamisele.
Minu jaoks puudus lool igasugune sisu. Seal olid küll mingid
lõngused ja hipid ja antikvariaadi omanik ja mingid surnud tegelased, kuid mis
selle loo idee oli, jäi mulle arusaamatuks. Tegelased sattusid kokku surnud
klassiku Gogoliga, keda nad siis mingil kummalisel põhjusel pidid restoranis
valvama hakkama kuni otsustasid ta lõpuks muuseumisse viia. Ma isegi ei saa
öelda, et lugu oli nii üles ehitatud, et see fantaasia oleks jabur olnud. Minu
jaoks lihtsalt puudus sellel sisu ja mõte (ka jabural asjal on sisu ja mõte).
Samuti ei saanud ma aru, mida tähendas pealkiri „Gogoli disko“. Jah, lavastus
keerles küll surnud kirjaniku Gogoli ümber, kuid diskost oli asi kaugel.
Etenduse lõpus tööle pandud diskokera ei teinud veel nähtud etendusest diskot.
Sel korral ei saa ma ka näitlejaid kiita. Nimelt ei saanud ma väga
mitmes kohas tekstist aru. Kohati tundus, nagu näitlejad pobiseksid seda teksti
endale nina alla. Vähe sellest, et ma ei kuulnud mida näitlejad laval rääkisid,
ma ei saanud mitmes kohas ka sõnadest aru. Polnud minu jaoks selget diktsiooni.
Ma pole nüüd küll väga kindel, kas peaksin mina kõrvaarsti juurde minema oma
kuulmist parandama, või oli asi siiski pigem keskkonnast tingitud. Näiteks
sellest, et kogu tegevus toimus laval ja ka publik oli lava. Ma ikkagi eeldan,
et teatrimajad on nii konstrueeritud, et saalis on paremini kuulda, mida laval
räägitakse. Nüüd, kus publik oli pöördlaval ja näitlejad pöördlava ümber või
igasugustes taga- ja külglava soppides, äkki ei pidanudki kõike nii selgesti
kuulda olema. Samas mõnel korral (siiski minu jaoks olid need üksikud korrad)
kostis tekst selgelt ja arusaadavalt.
Kui nüüd vahelduseks ka midagi positiivset mainida, siis selleks
oli kindlasti publiku asukoht. Kuigi ma olen Vanemuise lavadel paaril korral
saanud ringi uidata, siis alati on äge ka teiste teatrite lavadel olla. Ja ega
pöördlavaga ei saa ka iga päev sõita. Esimene kord, kui pöördlava hakkas
liikuma (ja publik ka), siis oli küll wow tunne. Kohe tul iDelfi artikkel
meelde, et Ugala pöördlava pidi väga kõva müra tekitama liikudes. Ma selle
kallal norida ei saa, sest iga kord, kui lava liikus, mängis muusika ja mingit
suurt müra kuulda ei olnud. Äkki see muusika oligi seepärast lava liikumise
ajaks pandud, et müra vähem kuulda oleks? Igatahes peab ütlema, et
ülesehituslikust poolest oli etendus huvitav. Just see, et lava liikudes sai
erinevates nurkades näha erinevaid tegevusi ja tegevuskohti. Samas oleks mulle
ikkagi meeldinud, kui sisuline pool oleks seda ülesehitust veelgi toetanud.
Esimese lava liikumise ajal tundus mulle küll, et kõik on väga
äge. Keegi mu selja taga istujatest ka kommenteeris, et saab teatrietenduse ja
kontserdi kaks ühes. Nimelt esimese lava pöörlemise ajal sai peale muusika
kuulda ka Margus Vaherit laulmas. Ei, see pole see laulja Margus Vaher, vaid
Ugala teatri näitleja Margus Vaher, kes muuseas on väga hea madala häälega
laulja. Mul on ainult kahju, et tal nii vähe laulda lasti. Seega, see kontsert
mis paljudele meeldis, jäi väga üürikeseks. Vahel laulsid ka teised näitlejad
(Andres Noormets ja Rait Õunapuu), kuid mulle sümpatiseeris ikkagi Margus
Vaheri laul (eelkõige oma madala ja käriseva tämbri poolest) kõige rohkem.
Andres Noormets oma hipilikes alt laienevates pükstes meenutas
mulle mõnes stseenis natukene „Armastus kolme apelsini vastu“ olnud printsi.
Eks see kostüüm veidi mängis kaasa, aga mõned liigutused olid lihtsalt nii
printsilikud. Aga ilmselt oli see minu soovmõtlemine. Esimene stseen kus ta oma
hipiriietuses lavale ilmus, tuletas mulle meelde viimase nähtud Ugala etenduse „Hipide
revolutsioon“ ja mulle tundus korraks, et „Gogoli disko“ on rohkem hipide
teemas sees, kui seda oli „Hipide revolutsioon“. Aga need olid kõik välkmõtted.
Mida rohkem etendus edenes, seda vähemaks jäid minu mõtted ja ma
leidsin end järjest rohkem inspitsiendipulti või töörõdusid vaatamas. Kuigi
enamuse ajast ma lihtsalt olin seal saalis. Kohati tekkis minus lausa viha ja
trots, et miks mulle laval toimuv huvi ei paku. Siis sain aru, et ma tegelikult
ei mõtle omi mõtteid, mida ma teen tavaliselt siis kui ma ei viitsi/suuda laval
toimuvaga kaasa mõelda. Sel korral ma nagu süvenesin etendusse ja mõtlesin
kaasa, kuid loo mõte ja sisu jäid mulle ikkagi kättesaamatuks. Kuna varasemalt
olen inimesi kuulnud seda lavastust kiitmas, siis tegin järelduse, et
järelikult polnud selline lahendus ja teema minu jaoks sobilik. Teatri
seisukohast on muidugi kahju, et ma polnud ainus, kes nii tundis. Kui inimene
pole ammu teatris käinud ja tuleb nüüd sealt sarnaste emotsioonidega ära, siis
juhtub, et ta ei tahagi enam teatrisse minna. Mina vähemalt tean, et kõik lavastused
ei ole sellised ja enamasti saab ikka teatris midagi toredat näha.
Sel korral sai ka toredaid asju näha. Näiteks nagu Ugala laval
kõndida ja sealset tehnikat imetleda. Siiski olen ma üsna kindel, et kui Ugala
teater mulle selle pileti andis, siis nende eesmärk oli veidi teine.
Autor: Paavo Matsin
Lavastaja: Ott Aardam
Dramatiseerija ja muusikaline kujundaja: Ivar Põllu
Kunstnik: Ott Kangur
Kostüümikunstnik: Pille
Küngas
Valguskunstnik: Rene Liivamägi
Videokunstnik: Katre Sulane
Mängisid:
Janek Vadi – Gogol
Andres Tabun – Opiatovitš
Andres Noormets – Vasja
Rait Õunapuu – Arkaša
Peeter Jürgens – Eeri;
Leonhard
Tarvo Vridolin – Mansett
Aarne Soro – Gukš
Vilma Luik – Ljuba
Kadri Lepp – Katerina
Triinu Meriste – Murka
Margus Vaher – Papi
Aili Nohrin – Geiša
Muusikutena astusid üles Üllo Kaur, Margus Vaher, Tarmo Suvisild
* – päisepilt on pärit Ugala
Teatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar