Kuigi
käes on juba november, pole ma veel oma viimast oktoobrikuist teatrikülastust
kirja pannud. Juhtus see täitsa viimasel oktoobrikuu päeval, siis kui teised
inimesed Halloweeni tähistasid. See teatrikülastus tuli vägagi ootamatult, sest
Vaba Lava kutsus mind nende kuraatorprogrammi kuuluvat Rainer Sarneti lavastust „Öö lõpp“
vaatama. Sellistel puhkudel on mul hea meel, et mind vahel kutsutakse vaatama neid lavastusi, mida ma muidu ise vaatama ei läheks. Ma nimelt olen
natukene arg selles osas, et igasuguseid uusi teatrielamusi katsetada. Ikka
suured riigiteatrid on kindla peale minek. Kuigi seal olen ma juba praktiliselt
kõikide näitlejate žestide ja kõnemaneeride ja tüpaažidega nii ära harjunud, et
vahel on teatris lausa igav olla. Iga kord kui ma satun midagi uut ja huvitavat
vaatama, olen ma positiivselt üllatunud, kuid siiski nii julge ma veel pole, et
näiteks visuaal-, tehnoloogilist- või füüsilist teatrit pidevalt vaatama
läheksin. Samas luban ma endale iga kord, et järgmisel korral kui teatrikülastust planeerin, vaatan ka neid minu jaoks alternatiivseid lavastusi pakkuvaid teatreid. Ometigi ei saa see lubadus väga tihti tõeks.
Selle
uue teatri suuna (kui sellised teatripraktikad on levinud Eestis alates
1990ndatest, siis vist ei saa rääkida uuest suunast?) nimeks on
postdramaatiline teater ja tähendabki see seda, et lisaks draamatekstile on
lavastuses järjest olulisemad ka valgus- ja helikujundus ning liikumine. Mina
olen pärit aga kiviajast ja armastan eelkõige draamat, kus sõna mõjule pääseb. Ometigi
sain sel korral jälle tõestust, et teistsugune teater ei ole tingimata halb.
Kuigi ma kõhklesin enne pakkumise vastu võtmist ikka korralikult. Mul on
lihtsalt selline eelarvamus, et Vaba Laval tehakse eksperimentaalteatrit (palun vabandust, kui ma selle väljendiga kedagi solvan, see on lihtsalt minu tühine arusaam) ja
igasugune eksperimenteerimine pole väga minu meele järgi. Tahaks ikka
klassikalist teatrisaali, kus on lava, uhked lavadekoratsioonid, kostüümid ja
jäljendatakse reaalset elu, mitte et ma pean mustas saalis lihtsalt näitlejate
teksti põhjal kogu seda keskkonda ise endale ette kujutama. Aga vahel on hea
oma harjumuste rutiini murda ja avastada, et see uus ja tundmatu polegi nii
hirmutav ja võib vägagi nauditav olla.
Sel
korral võtsin ma pakkumise vastu peamiselt seetõttu, et enamus näitlejatest
(Linda Kolde, Maria Peterson ja Karl Robert Saaremäe) olid minu jaoks tuttavad
nimed. Kui juba näitlejad on tuttavad, siis see annab mingi kindlustunde
(vähemalt mulle). Veel mõjus mulle lavastust tutvustav tekst, mis on järgmine: „Nobeli
preemia laureaat François Mauriac kirjutas
romaani “Öö lõpp” 1935. aastal.
Väljend Post-Truth polnud veel käibele
tulnud, kuid ka Mauriaci teemaks on selles romaanis tõde. Kas on võimalik
tabada tõde, rääkida tõde? Thérèse Desqueyroux, kes on loo peakangelanna, on
tuntud kui illusioonitu maskide maharebija, tõeütleja, kelle tõde mürgitab sõna
otseses ja kaudses mõttes. Kaunis mürgitaja Thérèse Desqueyroux on
vastupandamatu, sest tõde teeb vabaks. Kuid mis saab Thérèsest endast?“ Esiteks sain ma selle teksti põhjal aru, et tegemist on
ilmselgelt psühholoogiliste sugemetega lavastusega ja seda arvamust aitasid
kinnitada ka lavastuse kohta ilmunud kajastused. Nendest kajastustest sain aru,
et tegelased ikkagi räägivad laval, seega ei tundunud lavastus pooltki nii
hirmutav, kui ma alguses ette kujutasin. Mul on mingi foobia ilma sõnadeta lavastuste suhtes, sest mulle
meeldib, kui tegelased räägivad ja annavad oma jutuga mulle mingisuguse
juhtlõnga kätte, kuidas ma peaksin laval näidatavasse suhtuma.
Igatahes
oli see minu kolmas lavastus, mida ma olen Telliskivi loomelinnakus vaatamas
käinud. Kuid esimene lavastus Vaba Laval. Seega eelnes etendusele uue koha
ootusärevus. Ja ma olin positiivselt üllatunud. Eriti meeldis mulle
teatrikeskuse koridoris olev KÄRBES KITCHEN&BAR
restoran. Lihtsalt vahepalaks olgu öeldud, et sealne juustukook oli parim, mida
ma viimasel ajal söönud olen. Vaba Lavale teatrisse minnes tasub aega varuda,
et restorani atmosfääri nautida. Ja seal on mida nautida. Vähemalt minusugusele maakale, kes Tartust Telliskivisse eriti sageli ei satu. See eriline
emotsioon annab ka vaadatavale etendusele omamoodi emotsiooni juurde ja muudab
kogu nähtud etenduse tõlgendamist.
Kui meid lõpuks
saali lasti, siis nägin ukse vahel suitsu. Esimene mõte oli, et kas ma pean
tõesti 1,5h suitsuses ruumis viibima. Sellisel juhul ei suudaks ma ilma
köhimata olla. Kuigi lavastuse kodulehel mainitakse ära, et etenduses kasutatakse suitsu, siis mina seda tähele ei pannud. Minu astma ka mitte, seega ilmselt suitsu ruumis ikkagi väga palju polnud. Küll aga tundus saal pimedam, kui ma tavaliselt harjunud olen. Igas neljas nurgas olid toolid
ja keset ruumi oli umbes 2,5x2,5m mõõtudega ruudukujuline poodium, mille keskel
ringikujuline süvend. Seda nn lava on natukene ka postituse päisepildilt näha. Ma
panen postituse lõppu lavastust tutvustava video ka, sealt on seda lava
ülesehitust natukene paremini näha. Eeskätt on sealt aga valguskujundusest
natukene parem aru saada.
Sel korral
meeldiski mulle kõige rohkem just valgus- ja heli. Kui ma kirjutasin, et lava
oli neljakandiline, siis igas selle nö lava ääres olid lambid, mis põlema
süttides moodustasid nn valgusseinad lava ümber. Muidugi tehti valgusega ka
muid trikke. Eriti meeldisid mulle need stseenid, kus Maria Petersoni
kehastatud Thérése oli lava keskel
olevas süvendis ja mõni teine tegelane oli üleval lava äärel ja Thérése teisi
tegelasi läbi peegli valgustas. Sisuliselt näidati tegelasele valgust peegliga
peegeldamise abil. See väike kirjeldus võiks teile aimu anda, kuidas saab
valgust ära kasutada huvitava etenduse loomiseks. Kõik meist teavad, et peegli või klaasiga saab valgust peegeldada, aga kui paljud meist on selle peale tulnud, et seda näiteks teatrilavastuses valguskujundusena kasutada. Ilmselt mitte väga paljud. Heliefektidest meeldis mulle
kõige rohkem näitlejate hääle moonutamine. Esialgu ei saanud ma aru, et miks
nii väikeses ruumis näitlejad mikrofone kasutavad. Aga ilma mikrofonita oleks
nende häält olnud võimatu moonutada. Tegelikult on moonutamine vale sõna, sest
hääled olid ikka täiesti äratuntavad. Lihtsalt vahel pandi häälele natukene
dramaatilisust või kaja või värinat juurde. Minu puhul selline võte töötas. Palju huvitavam
oli näitlejaid kuulata.
Kuna ma siiski olen „sõna-inimene“,
siis konkreetselt selle lavastuse puhul jäi see sama sõnaline pool mind kõige
rohkem häirima. Paaris üksikus kohas näitlejad koperdasid tekstiga, kuid see
mind ei häirinud. Pigem mind häiris just see, et sõnad ei pääsenud mõjule ja
kohati oli kogu selle valgus- ja heliefektide maailmas teksti väga raske
jälgida. Kindlasti ei teinud minu jaoks asja lihtsamaks ka etendusele eelnenud
magamata öö ja koolipäev. Keskendumisvõime kindlasti oligi madalam, kui
tavaliselt. Aga ka täiesti puhanuna teatrisse minnes oleksin ma end korralikult
pingutama pidanud, et aru saada milles see tegelaste põhiprobleem siis ikkagi seisneb.
Võib-olla kui tegu oleks olnud klassikalise draamalavastusega, kus tegelased
toimetavadki reaalses maailmas ringi ja suurem rõhk on sõnal, siis oleks ka
tekst paremini mõjule pääsenud. Hetkel oli sõnaline pool kindlasti kogu
lavastuse kõige nõrgem lüli. Vähemalt minu jaoks. Ja ma ometigi lootsin sealt saada kuhjaga ainest psühholoogilisteks mõtisklusteks. Ma tulin teatrist sama tühjana välja, kui enne, sest mitte millegi üle polnud juurelda. Psühholoogilisest aspektist vaadatuna. Teisest küljest olin ma täis emotsioone ja vau-efekti, mida võib liikumise, heli ja valgusega korda saata.
Lihtsalt heli, valgus ja liikumine
(peamiselt ikkagi valgus) hakkisid teksti nii tükkideks, et terviku tunnetus
teksti osas kadus. Kui ma peaksin lühidalt ümber jutustama, millest lavastus
räägib, siis ma jääksin sellega suuresti hätta. Oskaksin ainult seda öelda,
et loo keskmes on ema ja tütar, kes lõpuks armuvad ühte ja samasse noormehesse.
Õigemini tütar on sellesse noormehesse armunud, kuid tunneb et tema ja selle
noormehe õnne vahel seisab tema ema. Tuleb välja, et minevikus on ema nii
mõnedki koletud teod teinud ja seetõttu on ta kõrgseltskonnast välja visatud.
Siis tuleb vahel tükk tühja maad sellest osast, millest ma suurt midagi aru ei
saanud. Ehk kas see ema siis päriselt armus tütre noormehesse või ta ainult
lollitas poisiga? Kuidas poisi sõber asjasse segatud oli? Kas ema siis tegelikult
ka mürgitas selle poisi? Lõpus tõi tütar ema ikkagi enda juurde elama, sest ta
pidas ema raskelt haigeks. Minu meelest polnud see ema nii haige midagi,
lihtsalt tütar ei tahtnud uskuda, et ema jutud politseist ja ülestunnistusest
on tõsi, ja arvas, et ema sonib. Just täpselt nii segaselt ma sellest
sündmustikust seal aru saingi. Või õigem oleks vist öelda, et aru ei saanud.
Seepärast ma kujutan ette, et tavalise draamalavastusena pakuks see materjal
mulle rohkem pinget, sest tegelikult on seal süžeeliine küll, millega mängida
ja mis publikut mõtlema saaks panna.
Praegu jäi tekst, ja sellega seoses
ka tegevuse järjepidevus katkendlikuks, kuna tegelased ilmusid järsku ja
pimedusest ning iga uue tegelase ilmumisega alustati teksti uuelt kohalt.
Sageli ei viidud ka eelmise stseeni mõtet lõpuni, seega kõik oligi raskesti
arusaadav. Vähemalt minu jaoks. Ehk need, kes rohkem seda sorti teatrit on
vaatamas käinud, olid sellise ülesehitusega väga rahul. Minu jaoks aga tapsid liikumine, heli ja valgus sõna täielikult. Pigem oleks siis võinud jutt juba
täielikult lindilt tulla ja näitlejad lihtsalt vaikida. Sest nii oleks ka tegelaste tekst olnud osa helikujundusest.
Veel jäid mind natukene häirima
naistegelaste pikad kleidid, millel olid pikad salli moodi ribad küljes.
Natukene meenutasid need kleidid mulle kreeklaste toogasid. Ja selle
kujutluspildi tõttu ei sobinud minu vaimusilmas need kleidid kõrgete kontsadega
eriti kokku. Üleüldse tundub minu jaoks, miks sellise liikumist võimaldava
lavastuse jaoks kunstnik nii pikad kleidid otsustas valida. Kleidid olid küll
üsnagi ligi ja lasid naiste keha võludel mõjuda (kuigi ma pole kindel, kas
see oli eesmärk omaette), kuid liikumis stseenides jäid pikad liibuvad kleidid
mind häirima. Ma oleksin pigem pükskostüüme eelistanud. Ja näiteks ühes tonaalsuses.
Kui poiste riided olid pruunides toonides ja ema Thérése teenijanna Anna (Linda
Kolde) oli mustas kleidis, siis Thérése kandis rohelist kleiti
ja tema tütar Marie beeži kleiti, mis minu jaoks mõjusid üsna kontrastsetena
kogu selles pimedas saalis. Samas, äkki see oligi kunstniku idee, et ema ja
tütart ülejäänud seltskonnale vastandada. Tekstist ma sellele ideele aga
kinnitust ei saanud. Pigem oleksin ma ema kõikidele teistele vastandanud. Eriti
hästi oleks minu meelest emale hoopis punane kleit sobinud. Aga äkki oleks
selline nö klassikaline lähenemine jälle liiga igav olnud. Kui kostüüme
hinnata, siis mulle meeldis kõige rohkem Sander Roosimägi kehastatud salapärane
mees mustas. Selle eest tulevad boonuspunktid.
Ma ei tea, kas asi oli selles, et
ma olin end alateadlikult ette valmistanud teistsuguseks teatriks, või milles,
aga ma oleks valmis ainult selle valguskujunduse pärast tagasi minema. Lisaks
valgusele ja helile meeldis mulle ka liikumine. Kõik detailideni läbi mõeldud
poosid ja liigutused olid väga huvitavad vaadata. Näitlejatele see-eest aga
kordades raskemad mängida, kui tavaline normaalne liikumine lava. Eriti meeldis
mulle natukene pantomiimi poole kalduv tegevus, kus ema võttis juukseharja ja
kammis tütre juukseid, ilma neid puudutamata. See, aga on ainult üks väike osa
nendest pantomiimi meenutavatest liigutustest. Enamus liigutusi ja stseene
toimusid ilma teist näitlejat puudutamata.
Ühesõnaga on mul natukene kahju, et
teised lavastuse dimensioonid sõna ära varjutasid, sest ma olen ikkagi
sõnateatri inimene. Ja ma lootsin tekstist väga psühholoogilist lavastust. Kui
sõnaline pool välja jätta, oli kunstiline pool ilusa tervikuna lavastatud.
Selliseid valguse- ja helilahendusi juba igapäevaselt teatris ei näe. Samas
annavad need aimu sellest, kui palju on võimalik valguse ja heliga lavastuses
ära teha. Nendele, kelle jaoks pikad dialoogid tunduvad väga igavad ja tüütud,
võib selline teater heaks alternatiiviks olla. Sest igav ei hakka seda
lavastust vaadates küll mitte kellelgi. Isegi mul, kes ma saan tavaliselt
vilkuva valguse peale kenakese migreenihoo, ei hakanud halb, sest ma olin
süvenenud. Ja see on väga hea näitaja, kui ma peale öövalvet ja koolipäeva olen
õhtul suuteline teatrile keskenduma, mitte ei nihele rahutult istmel.
Autor: François
Mauriac
Lavastaja: Rainer Sarnet
Kunstnik: Kristjan Suits
Helilooja: Ann Reimann
Liikumisjuht: Tiina Mölder
Osades:
Maria Peterson - Thérése Desqueyroux
Maria Koff - Marie Desqueyroux
Karl Robert Saaremäe - Georg
Linda Kolde
Sander Roosimägi
Rohkem infot lavastuse kohta saab Vaba Lava kodulehelt SIIN
* – Postituse päisefoto
autor on Gabriela Liivamägi.
PS! Kes
arvab, et ta tahaks ka teistmoodi lavastust näha, siis järgmine (ja ilmselt ka
viimane) võimalus selleks on 9.novembril.
0 kommentaari:
Postita kommentaar