Eelmisel
aastal räägiti väga palju eesti-ainelistest lavastustest. Eks ikka seoses EV
100 juubeliga. Tegelikult räägiti neist juba üle-eelmisel aastal, kui esimesed
sellele teemale pühendatud lavastused etendusid. Nii esietendus 2017.aasta 24.
veebruaril ka teater Musta Kasti lavastus "Peks mõisatallis". Kui
lavastuse sisututvustust lugeda, siis peaks tegemist olema humoorika
lavastusega, mis räägib eestlaste kannatustest. Seega tundub, et igati
rahvuslik lavastus, mida peaksid kõik eestlased nägema. Kahe aasta jooksul, mil Must Kast on üksteist mõisatallis
peksnud, on nende tegevus nii teatrivaatajatelt kui ka kriitikutelt palju kiita
saanud. Mõned kriitikud on laitnud ka.
Meie käisime seda teatrikriitika praktikumi raames
koos õppejõududega vaatamas ja kui ma õigesti aru sain, siis väga raputavalt
positiivset elamust ei saanud meist keegi. Mina olin lausa see, kes julges
välja öelda, et mulle lavastus pigem ei meeldinud. Õnneks jagas ka üks
õppejõududest minu arvamust (või siis jagasin mina tema arvamust). Ja hiljem
teiste õppejõududega rääkides, siis ega nemad ka väga vaimustuses nähtust ei
olnud. Ehk me olime sihtgrupist väljas? Sest mulle tundus, et lavastus meeldis pigem 20ndate eluaastate alguses olevatele inimestele (ja siis vanematele teatrikritiikutele).
Teatrisse läksin väga hea emotsiooniga ja ootused olid
kõrged. Kui igal pool kõik ainult kiidavad, siis peab ju tegemist olema hea
lavastusega. Algus oli selles suhtes tõesti paljulubav, et saali lubati inimesi
jao kaupa. Näitlejad juhatasid publiku kättpidi ise kohale. Ma arvan, et see
oli mõeldud ühtsuse ja suure “meie tuned” loomiseks. Umbes, et kõnnime kõik
üksteisel käest kinni hoides koos istuma ja hiljem istume nende samade
inimestega külg-külje kõrval 75 minutit. Aga see võte ei töötanud, sest
inimesed ikkagi jooksid kõrvalt ja näitlejad ei öelnud väga kõva häälega seda,
et kõik peaksid üksteisel käest kinni võtma.
Saali jõudes oli kohe näha, et publik on paigutatud
nelinurkselt igasse seina ja keset saali oli siis üks umbes 9m² suurune turbaga
täidetud kast. Lavakujunduse eest võib kunstnik Illimar Vihmarile igati
plusspunktid anda, sest kuigi pealtnäha oli tegemist ühe suure turbakastiga,
siis tegelikult oli see "kast" vägagi funktsionaalne. Seal tehti nii
kujundujumist, ehitati kalmuküngast ja muidugi peksti. Peksti nii käte kui ka
keppidega, mis samuti olid turba sisse ära paigutatud. Ühesõnaga väljaspool
turbakasti midagi ei toimunudki. Ka näitlejate tumedad kostüümid sobitusid
pruuni turbaga väga hästi kokku. Suured laiad pluusid meenutasid vähemalt minu
vaimusilmas olevaid kunagisi eestlase linasest riidest talurõivaid. Ilmselt nii
tumedat ja musta elu elasidki meie esivanemad veel mõnisada aastat tagasi.
Turba sees püherdamine muutis näitlejate riided ja keha määrdunuks, mida sai
tõlgendada kui tahma, millega veel paarsada aastat tagasi madalates
rehielamutes elavad eestlased koos olid. Selles osas on kujundus naelapea pihta
tabanud. Minul tekkis küll saalis olles tunne, et nüüd siis hakkamegi eestlaste
pidevat kannatuste rada vaatama.
Minu kahjuks pidin ma üsna kiiresti pettuma. Üldmulje
etendusest on minu jaoks pigem kehva. Stseenide vahetus käis küll väga kiirelt,
kuid mõned stseenid jäid venima. Näiteks stseen, kus Jaanika Tammaru üheksa
korda järjest last sünnitab. Esimest korda oli seda tõesti üllatav vaadata,
kuidas ta Kaarel Targo ja Kristjan Lüüsi sülle haaras ja neid siis
"sünnitama hakkas", ise samal ajal poisse enda süles sünnitusasendisse
visates. Aga kui sa pead seda stseeni korduvalt ja korduvalt vaatama, siis
tahaks juba midagi muud vaadata. Mu kursusekaaslased pakkusid, et stseen oli
nii pikk seepärast, et Jaanika Tammaru päriselt nõrkemiseni ära väsiks nendest sünnitustest
kuni ta siis sureb. Isegi kui see nii oli, siis minu silmis ei olnud sellel
motiivil sellisel kujul jõudu. Ma oleksin sellest ka siis aru saanud, et naised
on sünnitusmasinad kui ta oleks sünnitanud 3-4 korda.
Veel
jäi mulle eriliselt meelde ka Balti keti stseen, kus üks naljamees (Kaarel
Targo) pidevalt allapoole vööd nalju tegi. Kahjuks jäi ka see stseen minu jaoks
meelde just negatiivses võtmes. Kohati ei tundunud need naljad täiskasvanutele
üldse sobilikena ja pigem jäi mulje et need naljad on sisse pandud, et ka
lastel lõbus oleks. Samas on lavastus alla 16-aastastele keelatud. Täiskasvanud
oleksid ehk veidi tõsisemat huumorit oodanud, kui mingisugused kakanaljad.
Kõige kummalisem stseen oli aga see kui näitlejad rääkisid lavastuse
valmimisest. A´la stiilis lavastaja
on loll ja nende kostüümid on koledad ja üleüldse kui halvasti kõik selle
konkreetse lavastusega on. See ei haakunud üldise teemaga kohe kuidagi. Ma ei
tea, kas see pidi publikule kuidagi uudselt mõjuma, et nüüd näitlejad kogemata
räägivad suuri saladusi ja omi mõtteid välja. Ma ei usu, et keegi sellisele
mõttele üldse tuli ja inimesed ikka said aru, et tegemist on sisse kirjutatud
tekstiga. Ainus idee, mis mul pähe tuli, oli see, et stseen pidi näitama kuidas
eestlane koguaeg igal pool ainult kannatab ja vingub. Kui see nii mõeldud oli,
siis see ei tulnud küll väga hästi välja. Ehk oleks selle stseeni mote paremini
välja tulnud siis kui ta oleks kogu ülejäänud tervikuga seotud olnud.
Kui lavastuse pealkiri on "Peks mõisatallis", siis ma esiteks ootangi lavastusest ka peksmist mõisatallis. Üksteist küll peksti, kuid mõisatalli ei mainitud ja seda sai igaüks oma fantaasias lähtuvalt lavastuse pealkirjast ise juurde mõelda. Teine variant on see, et peks mõisatallis viitab meie ajaloo sellele tumedamale orjapõlvele, kuid siis ei ole loogiline telefonide kasutamine, skype ja e-valimiste ega "Õnne 13" mainimine. Midagi nagu on tervikus paigast ära.
Üleüldiselt ei tekitanud ka näitlejatöö minus mingeid
emotsioone. Osad mu kursusekaaslased ütlesid lausa, et neile jäi mulje nagu
tegemist oleks olnud kooliteatriga. Kooliteatriga just selles mõttes, et
kasutati kõige üldlevinumaid stampvljendeid huumori tekitamiseks. Ma sellega
päris ei nõustu, aga tõesti kutselistelt näitlejatelt tahaks veidi huvitavamaid
rollisooritusi. Kui midagi positiivset näitlejatega seoses välja tuua, siis
nende füüsiline vorm. Selle eest tasub neid tunnustada. Ma olin juba mitmel
korral valmis neile esmaabi minema osutama, sest tundus et nad minestavad iga
hetk kurnatusest ära. Ja see ei olnud osav näitlemine. Lihtsalt lavastus ongi
nii füüsiline ja paneb näitlejate taluvuse proovile. Ehk see liigne väsimus
oligi põhjus, miks üleüldine näitlejatöö kannatas.
Kui ma pärast etendust vaatasin tagasisidet
lavastusele, siis jäi silma üks raadiosaade, milles muusikalise vahepalana
kasutati lavastuses olevat räpipala "Poisid tulge ehale" Jaanika
Tammaru esituses. Tundus, et tegijad ise on selle loo üle väga uhked, et seda
niimoodi promotakse. Ma ei saanud saalis istudes küll aru, et tegemist oleks
räpiga olnud. Pigem tundus mulle, et tegemist on mingi tavalise rääkimisega.
Oleks siis kasvõi veidi rohkem räpilikku tümpsu taga olnud. Minu meelest taheti
muusikaga väga palju eestlusele ja eestlaste olemusele rõhutada, aga praegune
muusikavalik jäi veidi lahjaks.
Kui muusikalises kujunduses kasutada isamaalisi laule,
siis see on minu meelest lihtsalt laiskus. Kuidas rõhutada eestlust, ah paneme
"Eesti muld ja eesti süda" laulu mängima ja kõigil juba pisarad
jooksevad ja kõik tunnevad end ühe suure ühise rahvana. Ma tahaks natukene
uudsemaid lahendusi. Näiteks oli Tartu Uue Teatri lavastus "Praktiline
Eesti ajalugu" just selles osas huvitav, et ajalugu räägiti läbi
Kukerpillide laulude. Neid laule pole me harjunud ajaloonarratiivi kujutamisel
kuulma, vaid pigem seostuvad need lõbusate pidudega. Midagi sarnaselt üllatavat
oleksin ma ka Mustalt Kastilt oodanud. Lauludest ehk kõige efektsem oli Kaarel
Targo lauldud "Kas tead" ja seda ka ainult sel põhjusel, et sel ajal
kui tema ilusat armastuslaulu laulis, peksis Jaanika Tammaru Kristjan Lüüsi
ning see tekitas mingi mõnusalt humoorika võõritusefekti. Muusikalisest
kujundusest meeldis mulle kõige rohkem lõpus olnud laulude popurrii. Kuigi need
laulud ei sobitunud jälle üldisesse konteksti kohe kuidagi, siis tõid need
90ndate hitid mulle minu noorusaja meelde. Samas nooremad inimesed jälle seda
arvamust ei jaga.
Kui kogu lavastus kokku võtta, siis mulle tundus, et
tegelikult tahtis trupp head lavastust teha, kuid neile sai saatuslikuks piiratud
mõttemaailm. Nad üritasid nalja teha nende asjade üle, mille üle eestlased
niigi iga päev nalja teevad ja osad naljadest olid väga halvasti välja
kukkunud. Näiteks dopingu mainimine. Selle oleks saanud välja jätta. Võiks juba
midagi uut välja mõelda, et mille kaudu eestlast identifitseerida. Skype ja
e-riik on juba ära leierdatud mantra. Nagu üks mu õppejõududest ütles, et neil
oli laval pruun Eesti turvas (mida võib kujutada ka musta Eesti mullana) ja nad
tegelikult ei olnud seda üldse lavastuse tekstis ära kasutanud. Kasvõi see sama
"Eesti muld ja eesti süda" räägib meie mustast mullast, mis
tegelikult on meile rahvana oma olnud ja seda ei saa meilt keegi võtta. Aga
sellest ei räägitud üldse. Ometigi oleks saanud just selle turba kaudu anda
lavastusele laiema konteksti. Ehk oleks oma maa mullast rääkimine ka noorema
publiku pannud mõtlema sellele, kuidas oma maad rohkem hoida (just
keskkonnasäästlikkuse seisukohast), et must muld jääks meie omaks ka tulevikus.
Nagu ma juba mainisin, siis minu jaoks päästsid
etenduse just lõpulaulud. Kuigi paljude jaoks olid need üsna kehva lavastuse
kõige kehvem osa. Kui päris aus olles, siis teatrist väljudes olin ma isegi
positiivselt meelestatud ja mõtlesin, et võiks uuesti seda lavastust vaatama
minna (eelkõige just lõpu pärast). Ja saunastseen meeldis mulle ka, sest see
oli ainus koht, millega ma samastuda suutsin. Öeldakse et eestlane on
saunarahvas ja siis sa lihtsalt pead saunas käima ja et teistele mitte alla
jääda oled laval seni kuni ära minestama hakkad. Samas teiste kogemusest sain
aru, et teistkordselt vaadatuna on lavastus palju igavam, sest kõik üllatused
on juba teada. Ja nii kadus ka soov lavastust teistkordselt vaatama minna.
Ma
kohe kindlasti ei saa öelda, et ärge jumala eest seda lavastust vaatama minge.
Kuigi kui lavastuse fragmente eraldi vaadata, siis mõni detail on väga äge ja
vaatamist väärt. Kindlasti leiab iga eestlane mõne situatsiooni, millega
samastuda. Aga päris sellisel tasemel musta komöödiat ma ei tajunud, nagu Must
Kast ise oma lavastust reklaamib. Kutselistelt näitlejatelt siiski ootaks
rohkem uudsust ja mõtlemist. Hetkel jäi mulle mulje, et oli lihtsama
vastupanuteed mindud ja selleks, et igas vanuses inimestele meeldida oli
lavastusse igas vanuses inimestele meeldivaid detaile põimitud. Kahjuks jäid
osad detailid omavahel sobimatuks ja ei hakanud lavastuse heaks koos tööle.
Võib-olla
pole ma ka päris õige inimene seda lavastust hindama, sest ma lihtsalt pole
komöödia inimene. Kuigi mõned üksiku korra sain ka mina selle 75 minuti jooksul
naerda. Sellist suurt ja pidevat naerupahvakat, et keegi kogu etenduse aja
naernud oleks, ma meie nähtud etendusel küll ei täheldanud. Ju siis oli sel
korral saalis rohkem komöödiat mitte armastavat publikut. Kindel on aga see, et
lavastuse käigus saate te ülevaate kõikidest eestlase kannatustest (naisepeksmine,
sooline diskrimineerimine, oma nokia puudumine jne).
Rohkem pilte ja lavastuse mänguaegasid saab vaadata Musta Kasti koduleheküljelt SIIN
* – postituse päisepilt on pärit Musta Kasti koduleheküljelt ja foto
autoriks on Maris Savik
0 kommentaari:
Postita kommentaar