16. märtsil 2022 Rahvusooper Estonia külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Indrek IllusKui
ma nägin, et Rahvusooper Estonia tuleb Põlvasse, siis ma teadsin kohe, et
sellest võimalusest tuleb kinni haarata. Esiteks ei tee Estonia väga sageli
väljasõiduetendusi ja teiseks, kui ikka operett koju kätte tuuakse, siis tuleb
teatrisse minna. Kusjuures ma sellele ei mõelnud üldse, et operettides ja
ooperites on lisaks lauljatele ka orkester laval. Ja nii Vanemuises kui
Estonias on orkestri jaoks eraldi orkestriauk olemas, aga Põlvas seda ei ole.
Või noh, vähemalt nii ma oleksin arvanud, kui ma oleksin orkestri olemasolule
mõelnud, et kuhu Põlvas see orkester ära paigutatakse. See, et opereti jaoks on
ka orkestrit vaja, sai mulle selgeks alles siis, kui ma saali sisenedes enda
imestuseks nägin, et Põlva kultuurikeskuse laval on olemas orkestriauk. Hiljem
kuulsin, et see oli maja 30-aastase ajaloo jooksul esimene kord, kus seda
orkestriauku üldse kasutati.
Üldiselt
olen ma Rahvusooperi majast alati äärmiselt positiivsete tunnetega tagasi välja
tulnud. Ainult ühel korral, kui ma käisin muusikali „West Side Story“ vaatamas,
olin ma veidi pettunud, aga kõik teised korrad olen ma ikka väga positiivse
laengu sealt majast saanud. Ma isegi ei tea, kas põhjuseks on olnud nähtud
lavastused, maja ise või siis mõlemad koos. Arvasin kogu aeg, et mulle ikkagi
on lavastused meeldinud ja seega olid ka sel korral ootused kõrged. Kahjuks
pidin sel korral pettuma.
Kõige
enam valmistas mulle pettumust loo terviklikkus. Nagu pealkirjast näha võib,
siis rääkis lugu Ungari päritolu heliloojast ja operetiliteratuuri suurkujust
Imre Kálmánist ja tema loomingust.
Kálmáni peetakse oma aja (ja ka hilisema aja) üheks viljakamaks operettide
autoriks ja seetõttu võib teda ka operetikuningaks pidada. Lavastaja ja idee
autor on Jaak Jõekallas, kes on tervikuks põiminud kokku vahetekstid Kálmáni
elust ning muusikalised numbrid Kálmáni erinevatest operettidest. Laval näemegi
Estonia ooperi- ning tantsusoliste esitamas operetinumbreid ning peamiselt
esitasid vahetekste Helgi Sallo (kehastas Kálmáni naist Verat) ning Jaak
Jõekallas (Imre Kálmán). Kohati sai vahetekstidest küll mingi ülevaate Kálmáni
elust, kuid see ülevaade oli väga põgus ja oleks ehk suuremale operetiajaloo
austajale huvi pakkunud. Tavaline inimene, kes läheb operetti kuulama/vaatama
tahaks ikka näha rõõmsat meeleolu, ilusaid tantsunumbreid ja uhkeid kostüüme
ning muidugi laulu näha ja kuulda.
Võimsa elamuse andsid just need samad äsja
mainitud ilusad tantsunumbrid, uhked kostüümid ja lõbusad laulud. Aga võimas
elamus oli iga üksiknumber eraldi vaadates. Päris mitmel korral mõtlesin ma, et
küll need solistid on andekad. Üks asi on osata laulda, aga samal ajal veel
tantsida ning ka karakternäitlejana silma paista, seda paljud ei suuda, aga
kõik ooperisolistid said sellega suurepäraselt hakkama. Seega Kálmáni
operettidest pärit numbrite esitused olid viimase peal ja pakkusid mulle
täpselt selle sama võimsa elamuse, mida ma olen Rahvusooper Estoniast harjunud
saama. Kui mõelda, et kõik see toimus minu väikeses kodulinnas, siis tundub see
lausa uskumatuna. Mõned numbrid olid lausa nii lõbusad, et ajasid muigama.
Kõige enam jäi meelde stseen, kus kelner daame (Juuli Lill ja Triin Ella) paksude
põrsastega võrdles. Seega sai isegi veidi naeru kihistada.
Siiski jäi minu jaoks domineerima ebakõla
vahetekstide ja operetinumbrite vahel ning seetõttu kahjuks üldmulje
lavastusest nii positiivne polnud. Osalt oli näha, et ka solistidel oli laval
ebamugav, sest kultuurikeskuse lava on nende harjumuspärasest lavast väiksem ja
nii pidid solistid oma liikumisega üsna ettevaatlikud olema, et mitte
orkestriauku kukkuda. Ometigi polnud see ebamugavus põhjus, miks mina soovitud
emotsiooni ei saanud. Peamiselt häiriski mind see, et vahetekstidel ja
näidatavatel operetikatkenditel polnud omavahel mitte mingisugust seost. Vahel justkui
tekkis seos, sest Kálmán rääkis sellest, mis teda konkreetset operetti
kirjutama inspireeris, kuid järgmisel hetkel tuli juba järgmine number teisest
ooperist ja kogu seos oli läinud. Kui vahetekstid ja operetinumbrid oleksid
omavahel paremini seotud, siis oleks ilmselt mulle lavastus tervikuna väga meeldinud.
Ma muidugi tean muusikast ja muusikateatrist üsna vähe, ehk ei osanud ma
lihtsalt seoseid teksti ning laulunumbrite vahel näha?
Ilmselt oli publikus ka palju teisi pettunud
inimesi. Nimelt olen ma üsna kindel, et suur osa publikust tuli kohale just
nimelt Helgi Sallo tõttu ja lootis teda laulmas kuulda. Kui JOKK-skeemi
kasutada, siis teoreetiliselt me kuulsimegi Sallot laulmas, kuid see oli alles
lavastuse lõpus ja siis kadus ka tema hääl üsna kiirelt teiste solistide
tugevamate häälte varju. Seega ma julgeks öelda, et tegelikult me Sallot ikkagi
laulmas ei kuulnud. Ma olen lugenud intervjuud, kus Sallo ise on öelnud, et
teda enam laval laulmas ei kuule, kuna ta on enda (ja oma hääle) suhtes väga
kriitiline ning leiab, et tema laulmine pole enam avalikkusele mõeldud. Seega
olin ma veidi isegi üllatunud, et Sallo laulis. Samas need, kes ainult Sallo
pärast kohale olid tulnud, olid kindlasti sellest vähesest laulmisest sügavalt
pettunud, sest mingit uhket ja täies pikkuses aariat me Sallo esituses ei
kuulnud.
Sellest hoolimata oli tegelikult õhtu
meeleolukas ja pakkus praegusel raskel ajal silmailu ja uhket show-d. Mina
lihtsalt läksin liiga suurte ootustega teatrisse ja pidin seetõttu natukene
pettuma. Nüüd avastasin, et kavalehel on kirjas, et tegemist oli
kontsertlavastusega. Kui vaadata seda õhtut kontserdina, siis oli tegemist
tõesti äärmiselt nauditava kontserdiga, mis pakkus rohkesti positiivseid
emotsioone. Kindlasti on see etendus, mis enamustele saalis viibinutele üsna
kustumatu mulje jättis ja mida mäletatakse Põlvas veel pikka aega (kasvõi juba
selle orkestriaugu pärast). Ma vist peaksin kavalehtedesse veidi rohkem
süvenema, siis oleks ehk mõned pettumused teatrisaalis väiksemad.
Lavastaja ja idee autor: Jaak Jõekallas
Dirigent: Lauri Sirp
Kunstnik: Reili Evart
Valguskunstnik: Rasmus Rembel
Koreograaf: Hedi Pundonen
Kostüümid: Ülle Kogerman
Lavastuse assistent: Auri Jürna
Pianistid-repetiitorid: Riina Pikani, Tarmo Eespere,
Jaanika Rand-Sirp
Laval:
Jaak Jõekallas – Imre Kálmán
Helgi Sallo – Vera Kálmán
Helen Lokuta – Vera Kálmán
nooruses
Janne Ševtšenko – Krahvinna
Ágnes Esterházy
Kadri Kõrvek – Primadonna
Tamar Nugis – Bariton
Mehis Tiits – Tenor; Noor Kálmán
Kristel Pärtna – Sopran
Kristina Vähi – Subrett
René Soom – Koomik; Natsiametnik
Urmas Põldma – Kelner
Triin Ella – I daam
Juuli Lill – II daam
Toomas Hark – Mimansiartist
Eesti Rahvusballeti ja Eesti Tantsuagentuuri
tantsijad: Maigret Peetson, Tuuli Peremees, Allar Valge, Maria Uppin-Sarv,
Jaroslav Galitski, Mehis Saaber, Endro Roosimäe, Argo Liik, Märt Agu
Rohkem infot lavastuse kohta leiab
Rahvusooper Estonia kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar