Foto: Kaader filmist |
Ma
olen põhimõtteliselt saunas üles kasvanud. Nii kaua kui ma end mäletan, olen ma
laupäeva õhtuti maal vanaema juures saunas käinud. Saunas käidi ikka nii, et
kogu suguvõsa tuli kokku ja ajapikku tekkis oma järjekord, et kes kellega koos
saunas käis ja kes peale keda sauna läks. Mingi hetk oli emal selline töökoht,
et reedeõhtuti sai tööl saunas käia ja nii ma siis käisin ka naistega koos
saunas ja kuulasin laval neid huvitavaid jutte, mida seal räägiti. See töökoha
saun oli muidugi suurem ja ühiskondlikum ning seepärast meeldis mulle ikka
vanaema juures olev maasaun rohkem, sest see oli minu jaoks natukene rohkem
päris saun.
Minu
jaoks ongi päris saun ikka puukerisega saun, mis asub eraldi majas, sest sellise
saunaga olen ma üles kasvanud ja selline saun on osa minu vereringest. Ilmselt
on saun minusse nii tugevalt sisse juurdunud osalt seetõttu, et mu emapoolsed
vanavanemad on pärit Vana-Võromaalt, kus see saunatraditsioon ja eelkõige
suitsusauna traditsioon on eriti tugevalt arenenud. Tegelikult oli meil ka maal
kunagi suitsusaun, aga siis polnud vist mina veel sündinud või olin liiga
väike, et seda mäletada. Mina mäletan ikka soome sauna.
Just
selle Vana-Võromaa saunakombestiku pärast tahtsingi ma Anna Hintsi filmi „Savvusanna
sõsarad“ vaadata. Ma muidugi kujutasin oma vaimusilmas ette, et film räägib
rohkem saunakombestikust ja sauna tegemise traditsioonidest. Natukene oli seda
teemat ka sisse põimitud, kuid filmi põhiline fookus oli ikkagi naiseks olemise
ilu ja valu. Peamiselt näitab film paljaid naisi suitsusauna laval leili võtmas
ja vihtlemas ja rääkimas. Just rääkimise kaudu tulevadki kõik naiseks olemise
head ja halvad küljed välja, sest saun puhastab nii ihu ja hinge ning seetõttu
on saunalaval võimalik rääkida nii armastusest, seksist, abordist, vähist, vägistamisest
ja kõigest muust, millega naised elu jooksul kokku võivad puutuda. Ma usun, et iga
naine, kes filmi vaatama läheb, leiab sealt vähemalt ühe asja, millega
samastuda või mis teda puudutab.
Nagu
ma sõbrannale ütlesin, siis kui abort, lesbiks olemine ja vägistamine välja
jätta, siis räägib see film totaalselt minust. Kuidas naised end paratamatult
teiste naistega (olgu selleks siis vanem õde, ema, sõbrannad, meediakangelased
jne) võrdlevad ja seetõttu maha teevad, oskamata end armastada sellistena nagu
me oleme. Sest tegelikult oleme me kõik ilusad just sellistena nagu me oleme ja
me peame end armastama. Eriti meeldis mulle see, et filmis ei näidatud viimseni
sätitud modellikehadega naisi, vaid naisi meie ümbert. Kellel oli rinnavähi
tõttu ühest rinnast tükk väljas, kellel oli rohkem kehakumerusi või
tselluliiti, kelle keha kattis rohkem karvu, kes oli lakitud küüntega, kes
pikkade juustega, kes lühikeste juustega jne. Sest tegelikult oleme me kõik
omamoodi ja just seda peaks väärtustama ning selle poole püüdlema. Selles osas
oli film igati aus ja midagi ei ilustatud. Näiteks olin ma šokeeritud sellest,
et nii otse näidati kuidas menstruaalveri mööda jalgu alla voolab. Samas on ka
see tavaline osa naiseks olemisest. Meestele ilmselt võib filmi häiriv olla,
sest sisuliselt kogu film näitab alasti naisekehasid ja need kehad pole alati
nii ilusad, nagu mehed interneti vahendusel harjunud on. Aga kõikidele naistele
võiks küll film olla ärkvele raputajaks, mis paneb oma elule vaatama hoopis
teise pilguga.
Siiski
polnud kogu film ainult üks suur alastus ja naiseks olemisest rääkimine.
Natukene ikka räägiti saunatraditsioonidest ka. Näiteks kuidas saunas käimise
kohustuslik osa on veekogus käimine, olgu selleks siis mis aastaaeg tahes. Meil
oli küll maal tiik otse sauna kõrval, aga kui ma laps olin, siis lapsi saunast
tiiki ei lubatud ja hiljem oli juba tiik nii palju kinni kasvanud, et sinna ei
saanud minna. Aga seda ma mäletan küll, et talvel sai saunast õe mindud ja siis
natukene aega lumes oldud ja siis tagasi lavale mindud. Kui lund ei olnud, oli
jahutava vihma käes ka väga mõnus olla. See muidugi eeldab seda, et saun on
piisavalt eraldatud, et saaks niimoodi paljalt õues olla. Isegi sauna juures ringi
luusiv koer tuli mulle lapsepõlvest tuttav ette. Ainult selle vahega, et me
vedasime vahepeal ikka vennaga koera ka lava peale, kui me veel nii väikesed
olime, et koos vennaga saunas käisime. Ma võiksin veel pikalt rääkida sauna
kütmisest, vee tassimisest sauna, vihtade tegemisest jne, millest ka kõigest
veidi filmis aimu antakse.
Lisaks
puudutab film ühe vanema naisterahva (vähemalt hääle järgi jäi mulje, et
tegemist oli eaka naisterahvaga, sest naisterahvast näidati läbi saunasuitsu
ainult aimatava viirastuslike piirjoontena) jutu läbi ka sauna olulisust
minevikus. Ilmselt oleme kõik kuulnud või lugenud, et saunas käidi sünnitamas
ja sauna mindi surema või surnuid pesema ning mõned vaesemad inimesed lausa
elasid saunas. Seega saun on eestlastele läbi ajaloo juba püha paik olnud.
Seoses püha paigaga on jäänud püsima ka mitmed traditsioonid, kus sauna minnes
sauna teretatakse või siis kiidetakse saunakütjat, veetoojat, leiliviskajat
jne. Mina selliseid tänamise ja teretamise rituaale ei tea, kuigi eks vahel on
ikka mõttes või ka kõva häälega hea leili või hea sauna eest tänatud. Mis
filmis minu jaoks veidi võõraks jäi, oli loitsimise teema. Nimelt näidati
filmis, et saunas saab kehast kurje vaime välja ajada ja igasugu kaitsesõnu
peale lugeda. Iseenesest see ei tundunud mulle võõras, aga sellise kombestikuga
pole ma väga kursis lihtsalt ja seetõttu tekkis väike küsimus, et kas tõesti
seda kusagil tehakse.
Kui
mulle öelda savvusann või suitsusaun, siis mu esimene assotsiatsioon on ikka
suitsuliha. Mis teha, kui söök mulle oluline on. Ma oleks hea meelega kinos ka
selle filmi kõrvale söönud sõira ja suitsuliha. Popkorn tundus kuidagi kohatu sellise
filmi jaoks. Igatahes näidati filmis ka seda, kuidas lihakänakad suitsusauna
lae alla suitsema pannakse. Liha suitsetamise osas oli vist kõige küsitavam hetk
see, kui ema andis imikule väikseid suitsuliha tükikesi. Mind see ei häirinud,
sest ma usun et ma olin ise see sama imik, kellele juba maast madalast erinevat
talutoitu imeväikestes kogustes maitsta anti. Aga ma kuulsin tagumisest reast
küll sosinat, et suitsuliha ju tekitab vähki ja kuidas seda saab üldse nii väikesele
imikule anda ja kas imik üldse tahket toitu tohib süüa. Kui keegi nüüd ka väga
muret tundma hakkab, siis see lihatükk oli tõesti imepisike ja ma usun, et selle
lapsega ei juhtunud midagi. Kõike ei saa ka keelata ja laste eest eemale hoida.
Igatahes
mulle tundub, et ma olen sisimas ikka tõeline maasool, sest ma tahaks ka
sellist natukene väinud väljanägemisega sauna, mille ümber kasvab tõeline
elurikkus. Ja ühte head naisteseltskonda, kellega seda sauna nautida. Ainult,
et ma lisaks omalt poolt veel sõira ja suitsuliha vaagna ka sinna idülli. Minu
hingekeeli puudutas film igatahes väga sügavalt ja mul oli peale filmi nägemist
selline tunne nagu oleks ma oleks saunas käinud hinge puhastamas. Soovitan
julgelt kõikidele naistele. Meestele võib sellises koguses alasti (eelkõige
hingeliselt alasti) naiste nägemine traumeeriv kogemus olla.
Dokumentaalfilm „Savvusanna sõsarad“:
Režissöör ja stsenarist
on Anna Hints
Produtsent
on Marianne Ostrat (Alexandra Film, Eesti)
Kaasprodutsendid
on Juliette Cazanave (Kepler22 Productions, Prantsusmaa), Hlín Jóhannesdóttir
(Ursus Parvus Island) ja Eero Talvistu † (Eesti).
Filmi operaator
on Ants Tammik
Monteerijad
Hendrik Mägar, Tushar Prakash, Qutaiba Barhamji, Martin Männik ja Anna Hints
Heli salvestas
Tanel Kadalipp ja Patrick McGinley
Helirežissöör
on Huldar Freyr Arnarson
Heliloojad
Edvard Egilsson ja ansambel EETER (Anna Hints, Marja-Liisa Plats, Ann Reimann).
Filmi valmimist toetasid Eesti Filmi Instituut, Eesti Kultuurkapital, Centre national du cinéma et de l’image animée, SACEM, Sundance Institute Documentary Fund, Islandi Filmikeskus ning Tartu Filmifond. Projekti arendati Ice & Fire Docs dokfilmide arendusprogrammis. Projekti esitleti IDFA Forumil ja Nordisk Forumil.
0 kommentaari:
Postita kommentaar