01/08/2023

Raamatud 2023: Juuli

On aeg järjekordne kuu kokku võtta. Endalegi on uskumatu, et see kuu lugemise mõttes nii edukas oli. Kuigi eks loetud lehekülgede arvu poolest ilmselt kuu nii edukas polegi, kui raamatute arvu poolest, sest päris palju oli õhukesi raamatuid ja seega tundub, et lugesin rohkem. Samas hakkan vaikselt oma tahtevõimetusest üle saama ja on isu ka rohkem raamatuid lugeda.

1. Voldemar Raidaru "Mo süämen ja meelen" - Sain selle raamatu Põlva Keskraamatukogu raamatujagamiselt. Võtsin selle raamatu ainult seetõttu, et tegemist oli võrokeelse raamatuga ja ma mõtlesin, et raamat aitab mul mu võro keelt parandada. Raamatus kirjutab Voldemar Raidaru enda ja oma sõprade seiklusi 1920ndate Võrus. Seiklused on lühikesed ja kohati võiks neid pidada Eesti oma Tom Sawyeri seiklusteks. Uurisin natukene, et mis mees see Voldemar Raidaru on ja selgub, et ta ongi Tom Sawyeri stiilis seiklusraamatuid kirjutanud enda elust. Seega, kellel huvi Eesti enda seiklusjuttude järgi, siis ilmselt tasub lugeda. Natukene meenutasid jutud mulle Olavi Ruitlase raamatut "Vee peal", seega selline päris hea hoogne lugemine. Eelduseks siis võro keele algtasemel oskamine.

2. Christie Watson "Hoolivuse keel. Ühe meditsiiniõe lugu" - Tegelikult tahtsin lugeda sellist raamatut nagu "Patsiendi lugu", aga kuna seda raamatut minu koduraamatukogus ei olnud, näitas elektronkataloog mulle raamatut ühe meditsiiniõe loost. Mulle sobis see ka. Õde Christie Watson töötab Ühendkuningriigis ja on töötanud nii vaimse tervise õena kui ka lasteintensiivravi osakonnas. Raamatus kirjutab Watson enda teekonnast õeks saamisel ja milliste raskustega tuleb õdedel tööl vastamisi seista. Kindlasti leiavad paljud tervishoiutöötajad sellest raamatust äratundmist. Soovitan kõikidel tervishoiutöötajatel lugeda, sest raamat aitab mõned asjad enda jaoks perspektiivi panna ja enda tööd veidi teisest vaatenurgast näha.

3. M. L. Stedman "Valgus ookeanide vahel" - See raamat oli jällegi minu lugemisnimekirja sattunud teiste soovitusel. Kohati olin skeptiline, sest tegevus toimus peamiselt 1930ndatel ja mul on sellise ajastu raamatutega kehv kogemus. Aga kuna see raamat oli siiski tänapäeval kirjutatud, läks lugemine kiiresti. Raamat räägib majakavahist ja tema abikaasast, kes otsustavad ühel päeval rannast leitud imiku endale jätta. See otsus mõjutab väga paljusid elusid veel mitmete aastakümnete jooksul. Tegemist on armastusromaaniga, mille sisu oli kaasahaarav ja lugemine edenes kiiresti. Samas minu jaoks raamat siiski nii põnev ei olnud, et ma poleks tahtnud raamatut käest panna. Veidi jäi raamat minu jaoks liiga ilustatuks ja "roosamannaks", kuigi tegelikkuses teema nii väga "roosamanna" ei olnudki. Suviseks ajaviitekirjanduseks sobib väga hästi.

4. Robyn Carr "Minu moodi jõulud" - Jällegi leidsin selle raamatu soovituse internetist. Natukene oli imelik keset suurt suve jõuluraamatut lugeda. Aga lugedes selgus, et kõige jõulusem osa raamatust oligi raamatu esikaas. Natukene räägitakse raamatus ka jõulutuledest ja jõulupuu dekoreerimisest, kuna sündmused toimuvad jõulud ajal. Mina siiski lootsin rohkem jõulumeeleolu. Peamiselt on tegemist armastusromaaniga, kus noor 23-aastane arstitudeng armub endast vanemasse (ma nüüd enam ei mäleta kas oli 34 või 36-aastane) sõjaväelendurisse. Mõlema ühiseks jooneks on taastumine raskest traumast ja kohe alguses on teada, et see suhe ei saa pikalt kestma jääda, kuna mõlemal on vaja enda eluga edasi liikuda. Tegelikult on raamat üks osa suuremast sarjast, aga mina pole ühtegi selle sarja raamatut varem lugenud ja seega julgen öelda, et raamatut saab ka täiesti iseseisva teosena lugeda. Ajaviitekirjanduseks igati sobilik ja täiesti loetav ka suvel (kui kedagi see jõuluteema segama peaks).

5. Sandeep Jauhar "Inimsüda. Ajalugu" - Raamat jäi peamiselt kaanepildil oleva südame tõttu mulle poes näppu. Sirvides selgus, et raamatus on lisaks südame ajaloole ka mõningad juhtumid kardioloog Sandeep Jauhari igapäevapraktikast. Mulle oleks muidugi rohkem meeldinud, kui neid igapäevaseid juhtumeid oleks rohkem kirjeldatud (sest just seda ma raamatut poes sirvides arvasin ja peamiselt seetõttu raamatu ka ostsin). Peamine rõhk oli siiski ajalooliste südameuuringute tutvustamisel. Tegelikult oli väga huvitav teada saada, kuidas erinevad uuringud välja töötati, mida tänapäeva meditsiinis igapäevaselt kasutatakse. Näiteks oli kummastav lugeda, et kunagi katsetasid arstid enda peal kateetrite arteritesse viimist. Kusjuures esimesed kateetrid, mida tohtrid enda peal katsetasid, olid mõeldud põiekateetriteks, mitte polnud mõeldud spetsiaalselt südamesse viimiseks. Seega meditsiinihuvilistele igati põnev lugemine. Teistele pigem ei soovita, sest raamat võib päris igavaks osutuda.

6. Põlvamaa kodulookogumik "Minevikumälestusi 5" - Sain selle raamatu tasuta ühelt laadalt ja kuna ma loen peaaegu valimatult kõike, mis kätte satub, lugesin ka selle raamatu läbi. Minu jaoks polnud raamat loogiliselt üles ehitatud. Mulle oleks meeldinud, kui raamat oleks keskendunud ühele konkreetsele teemale. Praegu oli alguses natukene Põlvamaa ajaloost (peamiselt Põlva esmamainimised), siis mõned üksikud ajalooliselt tuntud inimeste lühitutvustused ja siis lõpuks räägiti tänapäevastest Põlvamaa suurkujudest. Iseenesest oli huvitav lugeda, aga kuna tegemist on kogumikuga, siis oleks mulle meeldinud, kui kogumikul oleks kindel teema olnud (nt olekski võinud kogumiku läbivaks teemaks olla Põlvamaa suurkujud läbi ajaloo).

7. Ketlin Priilinn "Stockholmi sündroom" - Raamat on žanri järgi liigitatud kui suvitusromaan ja seetõttu tundus see suveks hea lihtne ajaviitelugemine olevat. Raamat räägib noorest naisteajakirja toimetajast, kes oma vallalise staatuse tõttu peab kirjutama artikli pimekohtingutest. Sealt ta endale kaaslast ei leia ja kui ajakiri pankrotti läheb, otsustab ta Rootsi kolida. Sealt alates hakkab ta elu ülesmäge minema ja lisaks unistuste tööle leiab ta ka armastuse, mida seni otsinud on. Midagi väga põnevat raamatus ei juhtu, aga suvel rannas ajaviiteks lugemiseks sobib väga hästi.

8. Argo Argel "Loodusfotograafi ABC" - Kunagi ostsin päris palju fotograafia raamatuid kokku ja üritasin rohkem fotograafiaga tegeleda. Eelkõige loodusfotograafiaga. Viimasel ajal on see asi soiku jäänud, kui kui Apollos seda raamatut soodushinnaga nägin, tundus hea mõte see osta ja läbi lugeda. Ehk saan häid nippe ja haaran jälle kaamera kätte. Lisaks tundus raamatut sirvides, et seal on ka ilusaid loodusfotosid, mis võiksid inspiratsiooni pakkuda. Tundub, et ma olen juba nii palju fotograafia raamatuid lugenud, et midagi eriti uut teada ei saanud. Pildid olid küll ilusad, aga olen ilusamaid näinud. Kohati oleks mulle rohkem meeldinud nende konkreetsete fotode saamislugusid lugeda. Seega raamat mulle erilist elamust ei tekitanud. Samas, kes pole ühtegi fotograafia alast raamatut lugenud ja tahab teadmisi saada, siis see on hea õhuke ja üsna lihtsas keeles kirjutatud ning seetõttu sobib esimeseks tutvumiseks väga hästi.

9. Thomas Enger "Fantoomvalu" - Olen seda raamatut raamatupoes pikalt vaadanud, nüüd siis jõudsin lugemiseni ka. Tegemist krimiraamatuga, kus vahepeal surevad paljud tegelased ära ja nii mõnelgi korral tekkis mul lugedes mõte, et kas raamatu lõpuks mõni peategelastest ellu ka jääb. Ja mõistatusi oli päris mitmeid ja kuigi ma sain aru, et ilmselt on mitmed erinevad süžeeliinid omavahel seotud, ei suutnud ma seost ära arvata. Samuti ei suutnud ma mõrvarit ära arvata. Nii põnev ei olnud, et hinge oleks lugedes kinni pidanud hoidma, aga krimikirjanduse asutajatele kindlasti mõnus suvine ajaviide, sest süžeeliine on palju ja on huvitav mõelda kuidas need kõik omavahel seotud on.

10. Anna Bagstam "Varjumäng" – Kuu lõpetan ikka krimikirjanduse lainel. Olen sama autori Lervikeni mõrvade sarja esimest raamatut juhtunud lugema ja nüüd juhtus kogemata sarja teine raamat näppu. Jälle mõnus ajaviitelugemine krimikirjanduse austajatele, kuid midagi väga verdtarretama panevat raamatus ei juhtunud ja kuigi mõrvasid ja erinevaid sündmusi oli palju, siis midagi jäi minu jaoks ikka puudu. Ilmselt see põnevus, mis sunnib hinge kinni hoidma lugemise ajal ja samal ajal ei suuda raamatut käest panna, sest tahaks ikka teada, mis edasi juhtub. Selliseid hetki minul ei tekkinud, kuigi üllatavaid momente jagus. Jällegi väga hea raamat suviseks kergemaks lugemiseks, kus väga pingsalt raamatusse süvenema ja kaasa mõtlema ei pea.

Vot sellised raamatud said siis juulis loetud. Eks näha ole, mida august lugemisrindel toob.

0 kommentaari:

Postita kommentaar