17. novembril 2017 Karlova Teatris
Mõni aeg tagasi nägin, et Karlova Teatris on tulekul uus lavastus – „Öökuninganna“. Juba pealkiri tundus mulle huviäratav. Ilmselt samanimelise lille järgi, mis mõningate legendide järgi õitseb ainult ühel ööl aastas. Kui juba lill nii palju elevust tekitab, siis on lootust ka teatrist vähemalt sama palju emotsiooni leida. Nii ma end reede õhtul Karlova Teatrist leidsingi.
Pilt pärit Karlova Teatri kodulehelt |
Mõni aeg tagasi nägin, et Karlova Teatris on tulekul uus lavastus – „Öökuninganna“. Juba pealkiri tundus mulle huviäratav. Ilmselt samanimelise lille järgi, mis mõningate legendide järgi õitseb ainult ühel ööl aastas. Kui juba lill nii palju elevust tekitab, siis on lootust ka teatrist vähemalt sama palju emotsiooni leida. Nii ma end reede õhtul Karlova Teatrist leidsingi.
Etteruttavalt
võin öelda, et oli üllatusi täis õhtu. Esiteks oli saal ringi tõstetud. Seal,
kus vanasti oli lava, istusid sel korral pealtvaatajad ja endiste pingiridade
asemele oli tekkinud lava. Ma pole päris kindel, kas tegemist on püsiva
muudatusega või ainult selle lavastuse tarbeks tehtud ümberkorraldusega.
Igatahes laval istudes oli palju parem tegevust jälgida, kuna pingiread ei
olnud kõik samal tasapinnal nagu varem ja nii nägi ka tagumistest ridadest mida
näitlejad parasjagu tegid. Alguses olin ma veidi üllatunud ka pehmete toolide üle, mida minu meelest seal varasemalt ei olnud. Siiski selgus, et need pehmed toolid olid saalis kasutusel juba eelmise aasta detsembris. Minu mitte mäletamise põhjuseks olid ilmselt minu kõrval istuvad daamid, kes imestasid et kõvad puupingid on kadunud. Seega, kõik kes puupinke vältisid või planeerivad Karlova Teatrisse minnes oma padja istumisaluseks kaasa võtta (jah, inimesed teevad seda ka), siis pole vaja. Tegemist pole küll mingi suure muudatusega, aga
sageli on just pisiasjad need, mis õige meeleolu loovad. Mina olen vägagi seda
meelt, et teatrisse minnes on õige meeleolu juba pool võitu.
Siiski pean
tunnistama, et mingit ohhooo efekti ma sel korral teatrist ei saanud, küll aga emotsioone. Esiteks juba see
lavakujundus, mis lõi tõetruu pildi nö „laval toimunust“. Kui tegelastel oli
vaja uksest tuppa tulla, siis reaalselt tuldigi teatrimaja uksest sisse. Lisaks
oli kasutusel päris pliit, vesi ja elekter. Nii näiteks keedeti tee jaoks vett
õige veekeetjaga ja kuigi meile pliiti ei näidatud, siis oli kuulda kuidas
induktsioonpliit tööle ja pärast kinni pannakse. Eks pliidilt tulevad
toidulõhnad tekitasid ka emotsiooni. Enamasti teatris lavakujunduses lõhna ei
kasutata ning ka toit on sageli butafoorne, seega on reaalsete toiduainete
kasutamine alati emotsioone tekitav. Ja muidugi suitsulõhn. Kuigi suitsetatakse
paljudes lavastustes, siis pole ma varem märganud, et sigaretisuits nii
halvasti lõhnab/haiseb. Sel korral tõmbas see suitsulõhn mul lõõrid korralikult kinni ja mattis hinge.
Ma ei kujuta ette, milles viga võis olla, kuid see suitsuhais on tõesti kogu
lavastuse kõige negatiivsem asi. MUUDATUS: Lavastuse produtsent kirjutas, et tegemist on spetsiaalsete lavasigarettidega, millel on pigem viiruki- kuisuitsulõhn. See muidugi seletab seda, miks see "sigaretisuits" mul hinge mattis. Ma pole viirukilõhna kunagi talunud. Vaheajal kuuldud kommentaaride põhjal ei olnud ma ainus.
Sellest on muidugi kahju, sest mina isiklikult mõtlesin küll iga kord kui Liina
Tennosaar sigareti kätte võttis, et ära nüüd palun seda põlema pane. Selliste
mõtete mõtlemine aga segas etendusele keskendumist.
Lavastus ise
räägib 72-aastasest Ellist, kes on nooruses Berliinis tuntud ooperilaulja
olnud. Praegu elab Elli aga Eestis ühes äärelinnas ja otsib endale
hoolekandjat. Elli kuulutusele reageerib noor 20-ndates Jakob, kes on
sotsiaaltöötaja ja seni ongi hooldanud surevaid eakaid. Esialgu tundub, et kogu
sündmustik keerlebki ühe vana ratastoolis oleva naise ümber, keda noormees
hooldama tuleb. Ka noormees on ilmselgelt arvamusel, et tema ülesandeks on
eakat daami igapäevatoimingutes (pesemine, riietumine jne) abistada, nagu ta
seda siiani teiste eakate abistamiseks teinud on. Siiski saab üsna pea selgeks,
et Ellil on oma hoolekandjale hoopis teistsugused ja võib-olla isegi üllatavad
ülesanded varuks. Peagi hakkavad publiku ees lahti hargnema lisaks põlvkondade
vahelistele erinevustele ka keerdkäigud kahe peategelase elus ning päevavalgele
tuuakse ka pikka aega kapis peidus olnud luukered. Muidugi ei puudu lavastusest
ka erinevad tunded. Ma pean tunnistama, et sellist sündmuste käiku, mis laval
aset leidis, ma poleks vist unes ka oodata osanud. Seetõttu ma siia midagi
detailsemat ei kirjuta, et need kes teatrisse läheksid, samasuguse üllatuse
saaksid.
Nüüd,
tagantjärele mõeldes on Piret Jaaksi „Öökuninganna“ oma sisult sarnane Tom
Ziegleri „Grace ja Glorie“-ga. Mõlema näidendi keskmes on eakas naine, kellele
tuleb appi temast tunduvalt noorem hooldaja. Kuigi alguses on põlvkondade vahel arusaamatusi ja
usaldamatust, siis lõpuks ei kujuta kummagi põlvkonna esindaja oma elu ilma
teiseta ette ja me näeme laval armastust, rõõmu, kurbust ja muret. Just siis
kui sa arvad, et oled juba mõlemat tegelast tundma õppinud, sureb eakam ära ja
lavastus ongi läbi. Lisaks sisulisele sarnasusele oli Helen Rekkori lavastatud „Öökuninganna“
sarnane Vilja Nyholm-Palmi lavastatud „Grace ja Glorie“-ga, sest mõlemad
lavastused keskendusid reaalsetele tegevustele ja kasutasid võimalikult palju
ära reaalset keskkonda, kus etendust mängiti. Näiteks Palmi lavastuses keedeti
pliidil muna, Rekkori lavastuses tehti pannil kanapada jne. Ainus erinevus oli
see, et „Grace ja Glorie“ puhul olid mõlemad tegelased naised, kuid „Öökuninganna“-s
oli hooldajaks noormees ja seal tekkis lisaks juurde armastuse liin.
Lisaks
sisulisele ja lavastuslikule sarnasusele „Öökuninganna“ ja „Grace ja Glorie“
vahel, oli sarnasuseks ka nauditav näitlejatöö. Kui „Grace ja Glorie“ puhul
teadsin ma juba enne etenduse nägemist, et Ülle Kaljuste on suurepärane näitleja
ja Hilje Murel tõusis veelgi enam minu lemmikute hulka, siis „Öökuninganna“
näitlejatest olin ma Liina Tennosaare nime kuulnud ja teda mõnes lavastuses ka
näinud, kuid pigem mul tema suhtes mingeid ootusi ei olnud. Martin Tikk oli
minu jaoks aga täiesti tundmatu nimi, seega ei osanud ma ka temast midagi
oodata.
Guugeldades
avastasin, et ma olen isegi Martin Tikku näinud suvelavastuses „Inemise igä“.
Lugesin nüüd selle postituse üle, et vaadata, mida ma temast tol korral
arvasin. Selgub, et väga midagi ei arvanud, seepärast ta mul ilmselt meeles ei
olnudki. Ma pean tunnistama, et ka praegu jäi Jakob öökuninganna Elli kõrval
kahvatuks. Lisaks tundus mulle, et Martin Tikk oli laval kohmetu ja ei tundnud
end seal hästi. Tegelikult ma arvan, et Martin Tikk tabas Jakobi rolli
suurepäraselt ära ja see oli Jakob, kelle ebamugavust ja kohmetust ma laval
nägin, mitte Martin. Ega Elli suguse daami kõrval pole väga kerge ülesanne end
vabalt ja mugavalt tunda. Selles suhtes plusspunktid Martinile, kuid mind
ikkagi jäi veidi painama, et äkki ei olnud tegemist rolliga. Käisin ma ju
teatris reedel ja esietendus oli neljapäeval, seega on täiesti võimalik, et
Jakob ei olnud Martinile veel päris omaseks saanud. See võibki olla ainult minu
tunne, aga mingi sisetunne ütles mulle, et Jakobi roll on veel pooleli ja
kuidagi rabe.
Küll aga oli
Elli omaseks saanud Liina Tennosaarele. Elli on parajalt riukaid täis ja minu
meelest suutis Liina Tennosaar kõik Elli pahed ja voorused nähtavale tuua.
Lugesin hiljuti Leida Rammo raamatut „Värvilised maailmad“, kus Leida Rammo
rõhutab, et näitleja peab mõtlema nagu tema tegelaskuju ja see tagabki
suurepärase rolli. Mulle tundub, et Liina Tennosaar mõtles nagu Elli ja
seepärast tuli tal see roll suurepäraselt välja. Kõik need karjatused,
grimassid, žestid jm olid nagu rusikas silmaauku. Ma ei oska mitte ühtegi
negatiivset asja välja tuua Tennosaare rolli kehastamises. Küll aga nägin ma
Liina Tennosaart korduvalt laval muigamas ja mind jäi see painama. Mulle tundus
nagu oleks Tennosaar noort kaasnäitlejat proovile pannud ja seetõttu nii
salakavalalt muianud. Minu silmis ei tundunud need muiged kuigi Ellilikud. Ehk
need muiged olidki põhjuseks, miks Martin Tikk mulle laval nii kohmetu tundis.
Seda ma võingi ainult oletama jääda.
Ma mõtlesin
päris mitmel korral, et miks Liina Tennosaar pole mulle varem näitlejana silma
jäänud, ometigi olen ma teda mitmes lavastuses näinud. Sel hetkel kui lavastuse
sisu mulle väga palju pakkuda ei suutnud, vaatasin ma laval olevat Liina
Tennosaart ja mõtlesin, et tasus teatrisse tulla, sest ma sain sellise elamuse,
mida ma pole pikka aega saanud. Mul pole päris pikalt olnud ühtegi näitlejat
laval nii huvitav jälgida olnud, kui sel korral. Kindlasti hoian ma nüüd rohkem
nendel lavastustel silma peal kus Liina Tennosaart mängimas võib näha, sest ma
tahan veenduda, kas ta ongi nii hea, või oli see ühekordne väga õnnestunud
roll.
Professionaalse
kretinismi vahemärkusena võin öelda, et Liina Tennosaar on vist esimene
näitleja, keda ma olen teatrilaval näinud sidemerulli õiget pidi käes hoidmas
(ja ausalt ka, seal on tegelikult päris suur vahe kumba pidi sidemerulli käes hoida).
Ja selle eest annan ma alati väikese boonuspunkti. Kuigi sel korral ei läinud
seda boonuspunkti üldse mitte vaja. Aga see ei puutu tegelikult üldse asjasse. Lisaks
ei saa ma aru, miks pannud lavastaja Tennosaart laulma. Ma ei taha hästi
uskuda, et üks kunagine ooperilaulja ei hakka oma unistuste aariat kuuldes kaasa
laulma. Korduvalt rõhutati küll seda, et Ellil pole enam lauluhäält, aga
omaette joriseda oleks ta ikka võinud. Seda enam, et Liina Tennosaar oskab laulda.
Ma ei olekski päris aariat kuulda tahtnud, aga mingit jorinat oleks küll
kuulata tahtnud.
Kuigi ma
pean tunnistama, et sisututvustust lugedes ootasin ma veidi rohkem
ooperimaailma tungivat lavastust, mitte niivõrd seebiseriaali süžeed meenutavat
lavastust, on tegemist täiesti hea lavastusega. Esialgu panin lavastuse oma sel
aastal nähtud lavastuste järjekorras enam-vähem keskele, kuid praegu seda
postitust lõpetades on mul tunne, et tegelikult on „Öökuninganna“ veidi
kõrgemat kohta väärt. Ma küll ei mäleta, et ma väga palju naerda oleksin
saanud, kuid teised saalis naersid. Järelikult saab nalja ka ja päris morbiidse
lavastusega tegemist ei ole. Kuna ma juba eespool võrdlesin „Öökuningannat“ ja „Grace
ja Gloriet“, siis võtan endale julguse öelda, et „Öökuninganna“ on vaese mehe „Grace
ja Glorie“. Ja kuna „Grace ja Gloriet“ hetkel ei mängita, siis asenduseks sobib
„Öökuninganna“ suurepäraselt. Kellele need põhjused ei sobi, siis juba ainuüksi
Liina Tennosaare pärast tasub teatrisse minna. Ma usun, et keegi ei kahetse.
Kui ma siiani olen nähtud lavastuste edetabelit teinud, siis peaks vist hakkama
näitlejate edetabelit ka tegema. Igatahes Liina Tennosaar juhib praegu seda
tabelit sel aastal nähtud rollide põhjal.
Kuigi
sarnasusi oli palju, siis minu jaoks jäi „Öökuninganna“ oma sisu poolest
nõrgemaks kui seda on „Grace ja Glorie“. Võib-olla on asi selles, et „Öökuninganna“
tundus mulle isiklikult veidi liiga üle paisutatud ja kohati ebausutava
süžeega. Kindlasti ongi olemas selliseid inimesi, kellega on elu jooksul nii
palju uskumatuid sündmusi toimunud, kuid seda on veidi kummaline uskuda.
Ometigi on see Eesti autori kirjutatud ja peaks mulle kui eestlasele seetõttu
rohkem sobima. Siiski seal oli midagi, mis ei haaranud mind nii jäägitult
endasse nagu seda suutsid Grace ja Glorie mitu aastat tagasi teha.
Lõpetuseks
lisan siia Youtube lingi öökuninganna aariaga ooperist „Võluflööt“
Autor: Piret Jaaks
Lavastaja: Helen Rekkor
Kunstnik: Maarja Pabunen
Helilooja: Ardo
Ran Varres
Mängisid:
Liina Tennosaar - Elli
Martin Tikk - Jakob
Rohkem infot piletite ja lavastuse kohta Karlova Teatri
koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar