Pilt pärit Vanemuise kodulehelt. Autor: Karoliina Kase |
(Kes üleliigset juttu lugeda ei taha, võivad lugemist alustada neljandast lõigust.)
Laupäev oli mul täiesti vaba päev ja ilma igasuguste teatriplaanideta.
Mingi aeg nägin linnas jalutades reklaami, et 20. ja 21. oktoobril on Karlova
teatris viimased „Koerapäevikud“ etendused. Siit-sealt olin lavastuse kohta
lugenud ja tegemist tundus huvitava lavastusega, mida tahaksin näha. Kuigi seda on juba pikalt
mängitud, ei olnud mina seda vaatama veel jõudnud. Mõtlesin, et käin 20.oktoobril ja vaatan etenduse ära ning järgmisel päeval siis lähen Vanemuisesse "Beatrice" vaatama. Juhtus aga nii, et 20. oktoober olin haigeks jäänud
kolleegi eest tööl ja järgmisel päeval ärgates tundus hea idee ainus vaba päev voodis vedeledes mööda saata.
Ma isegi ei mäletanud, et Vanemuises on „Beatrice“ esietendus samal
õhtul. See sama kolleeg, kes haigeks jäi, kirjutas mulle
hommikul ja ütles, et nägi Facebookis "Beatrice" esietenduse reklaami ja küsis kas ma olen
sinna minemas. Sel hetkel olin jätkuvalt kindel, et ma ei lähe ühtegi etendust
õhtul vaatama ja logelen niisama. Aga see küsimus pani mingi mõttepojakese idanema, sest juba mõne
minuti möödudes oli mul telefonis Vanemuise koduleht lahti ja uurisin õhtuse etenduse vabade
piletite seisu. Lisaks avastasin, et kuna on laupäev, siis saab enne etendust
ka etenduse-eelsele ekskursioonile minna. Piletid ostsin siiski alles kella 16
ajal ja juba 17.15 algas ekskursioon. Selle eelloo panin nii pikalt kirja
lihtsalt seepärast, et mu lugejad mõistaksid kui kiirelt mul võib tekkida soov teatrisse minna või miks ma ei osta pileteid pikalt ette.
Teatrisse läksin kerge eelarvamusega. Esiteks polnud ma kindel kui hästi
need noored (kes nüüd enam nii noored ja rohelised tegelikult ei olegi)
näitlejad hakkama saavad. Ma pole siiani neid veel väga heades rollides näinud
ja nii ma siis olen veidi skeptiline nende osas. Nagu pärast selgus, siis ma
polegi selles osas ainus inimene. Teiseks pole ma kunagi olnud ka eriline
ulmefilmide armastaja. Samas sain ma Vanemuise kodulehel olevast lavastuse sisututvustusest aru,
et tegemist on parajas koguses ulmet sisaldava lavastusega. Tegelikult
viitab sellele ka lavastuse žanriline määratlus –
tulevikuromanss. Kõik see, mis toimub tulevikus, on enamasti meie jaoks praegu ulme valdkonda liigituv. Kindlasti tekib paljudel nüüd küsimus, et miks ma siis üldse
teatrisse läksin kui mulle sisuline pool ja näitlejad ei meeldi? Enamasti on
sisu ja näitlejad ju põhiline, mille pärast etendust vaatama minnakse. Vastus on
väga lihtne. Nimelt olen ma aru saanud, et Ain Mäeots on nö „minu lavastaja“,
mulle lihtsalt tundub, et tema lavastajakäekiri sobib mulle kui teatrivaatajale ja nii üritan ma võimalikult palju tema lavastusi ära vaadata. Enamasti on Mäeotsa lavastused minu jaoks positiivse emotsiooniga (välja arvatud "Arkaadia", millest saab SIIT lugeda). Veel olin kuulnud „Beatrice“ kohta kiidusõnu ka Vanemuise hooaja avaüritusel,
kuigi pean siinkohal tunnistama, et ega ma tänaseks enam ei mäleta, miks nad
tol korral just „Beatrice“ kiitsid. Samuti on kõik Vanemuise töötajad, kellega ma olen kokku puutunud just "Beatrice" eriliselt kiitnud. Järelikult peab tegemist olema hea lavastusega.
Aga põhjust kiitmiseks oli ja on ka praegu. Ning nüüd ühinen ka mina kiidukooriga. Ma pole teatrisse mineku
otsusega mitu aastat enam nii rahul olnud, kui sel korral. Ma tahaks lihtsalt
öelda: „WELL DONE, VANEMUINE!“ (tlk: Hästi tehtud, Vanemuine!). Sellega võikski
kogu postituse lõpetada. Siiski tunnen ma, et pean vist veidi oma kiitust põhjendama.
Mis mulle siis nii meeletult etenduse juures meeldis? Kindlasti lugu ise.
Kui ma algselt kartsin liiga ulmeliseks kiskuvat armastuslugu, kuhu on võib-olla
kaasatud ka robotid (sest valdavalt eeldatakse, et tulevikus elavadki ainult
robotid), siis tegelikkuses oli tegemist täiesti tavaliste ja reaalsete
inimestega. Noored, kes on lõpuks lapseootele jäänud. Loost oli aru
saada, et see laps on väga kaua oodatud ja planeeritud. Tundub, et nüüd saab elu
ainult ilusamaks minna ja suuremat õnne ei saagi olla, sest paari kauaaegne
soov ja unistus, saada lapsevanemateks, täitub peagi. Kuni ühel päeval saab
Kristi autoõnnetuses surma. Arstidel õnnestub nende väike laps päästa ja nii
jääb Tom oma vastsündinud tütrega kahekesi. Neile tõttab muidugi appi Tomi
ema Tamara, kuid Tom sooviks Kristit enda kõrvale tagasi. Tänu oma
tehnikafännist sõbrale Yock´le leiabki Tom võimaluse, kuidas Kristi enda
kõrvale tagasi saada. Nimelt oli Kristi raseduse jälgimiseks pannud endale
kiibi, sest nii eipidanud ta ise iga päev end haiglas näitamas käima, vaid kõik tema tervisenäitjaad jooksid kiibi kaudu haiglaserveritesse. See kiip salvestas lisaks Kristi terviseandmetele ka tema teadvust. Nii
oli Tomil võimalus peale naise surma tema teadvusega suhelda. Aga hääl pole
ikka sama, mis reaalne inimene. Nii avastab Tom peagi, et firma kes tegeles
teadvuse digiteerimisega pakub ka surrogaatkehade teenust. Surrogaatkehad on
inimeste poolt enne nende surma annetatud kehad, kuhu saab siis hiljem teise
inimese teadvuse kiibiga sisse panna ja nii on Tomil võimalik Kristi tagasi
saada. Küll veidi teistsuguse väljanägemise ja olemusega, aga vähemalt on tal
nüüd olemas see, keda ta vahepeal kõige enam igatses - armastatud abikaasa, kellega ta saab oma lapse üles kasvatada.
Nii tundubki, et esmapilgul lihtsana näiva moodusena on võimalik elada
justkui igavesti. Kuid kas see on tegelikult see, mida need inimesed tahtsid?
Kas surrogaatkeha kui selline mõjutab inimese teadvust? Kuidas muutuvad peale surrogaatkeha kasutusele võtmist abikaasade omavahelised suhted? Kuidas suhtuvad nende lähedased ja sõbrad nende
otsustesse? Millised on inimeste suhted tehnikaimedesse? Seda kõike etendus uuribki. Kuigi see minu poolt kirjeldatud
sisututvustus tundub paljudele võib-olla ulmelisena (ka mulle endaletundub see täieliku ulmena), siis ma soovitan ikkagi
teatrisse minna, sest saalis istudes ei tundunud see asi pooltki nii ulmelisena
kui praegu siin neid ridasid kirjutades/lugedes. Saalis istudes elasin mina tegelastele
nii kaasa, et kogu teadvuse digiteerimine tundus loogilise sammuna (kui mina oleksin selles olukorras ja teadus oleks nii kaugele arenenud). Surrogaatkehade kasutusele võtmine
tundus siiski veidi ulmelise liialdusena (ufoloogilisena, nagu mu kolleeg ütles). Kuigi meil võib olla kiip, mis säilitab teadvust, kuid me ei saa piltlikult öeldes laibale kiipi sisse panna ja siis eeldada, et tegemist on nüüd elava inimesega. See nö surnukeha on ju mingil konkreetsel põhjusel elamast lakanud, kuidas nüüd siis järsku teadvus saab kogu keha elama panna. Teadvus ei ole aju ja süda, mida on organismil töötamiseks vaja.
Loole kaasa elamist soodustas kindlasti kõige enam lavakujundus. Enne etendust
(ekskursiooni ajal) ilma igasuguse valguskujunduseta saalis jalutades nägin
laval ühte heledat diivanit ja erinevaid lavatasapindasid. Sel hetkel kasvas mu eelarvamus veelgi rohkem. Sel hetkel ma veel ei teadnud, et kogu lavakujundus tehakse ära etenduse ajal videolahendusi kasutades. Kohati oli mul tunne nagu ma istuks
Vanemuise suures majas ja vaataks kinolinalt filmi, mitte ei vaata reaalajas toimuvat teatrietendust. Kui tegelased olid pargis,
siis kuvati nende selja taha park. Kui tegevus toimus haiglas, siis oli näha
haigla. Siiski polnud tegemist tühja videopildiga, vaid lava erinevates
nurkades oli taustal erinevaid kujundusi võimalik näha. Näiteks selles samas
haiglastseenis oli ühes nurgas näha haigla välisuks ja fuajee (milles mina
tuvastasin ära Tartu Ülikooli Kliinikumi uue peaukse ja fuajee), lava keskel
oli näha vaade haiglapalati aknast ja teises nurgas oli taustaks hoopis
monitoril jooksvad elulised näitajad. Ühe hetkega oli võimalik edasi anda nii palju: kuidas mees siseneb haiglasse, kuidas samal ajal tema naise elu eest võitleb ja kuidas haigla akna taga samal ajal läheb elu edasi. Minu meelest sobiks „Beatrice“ lavakujundust kirjeldada sõnapaariga „tehnoloogiline
ime“. Juba ainuüksi selle „ime“ pärast tasub seda lavastust vaatama minna. Üks
lavastus ja te näete kõik Vanemuise suure maja uue lava tehnilised võimalused ära. Lisaks
helisüsteem on nii hea, et mitte midagi tekstist ei lähe kaduma ka rõdul istudes.
Tavaliselt mind jubedalt häirib kui videoinstallatsioone liiga palju
lavastustes kasutatakse. Kuigi kui ma nüüd mõtlen, siis tavaliselt vist pole
nendes installatsioonides väga inimesi või konkreetseid objekte kujutatud. Pigem on seal mingid
abstraktsed kujundid (nt Maarjamaa rännakutes olid taustaks lilled, mis
kasvasid ja kahanesid), mis konkreetse situatsiooni kohta annavad harva
ettekujutust. Sel korral näidati sageli videos ka inimesi või oligi tegemist
konkreetse kohaga, kus laval toimuvad sündmused aset leidsid (nt park, surnuaed, autotee jne). Sellisel moel
kasutatuna on videokujundus väga oluline osa lavastusest. Mul on äärmiselt hea
meel, et Ain Mäeots otsustas „Beatrice“ lavastada ja et ta oskas ühes
lavastuses ära kasutada kõik uued tehnilised võimalused, mida Vanemuise suur
lava pakub. Võib-olla on ka etenduses kasutatud tehnilised võimalused üheks
põhjuseks, miks etenduses räägitav lugu minu jaoks liialt ulmeline ei tundunud.
Kui teatrisaalis on võimalik teatrit teha nii, et lisaks näitlejatele laval, on
võimalik samal ajal näidata reaalajas ka näitlejaid lava taga või lava all või
teises lava nurgas suurelt ekraanilt, siis ei ole ebareaalne võimalus, et
kunagi on võimalik inimese teadvust digiteerida. Kogu selle tehnikajutu
kokkuvõtteks tahan ma öelda, et sellised tehnilised lahendused sobisid „Beatrice“
lavastusse nagu rusikas silmaauku ja mul on hea meel, et Ain Mäeots leidis
kirjaniku, kes kirjutas näidendi mis võimaldas ühe korraga demonstreerida uut
tehnoloogilist teatrit. See on peaaegu nagu uus teatriuuendus.
Kui ma enne ütlesin, et üks põhjus, miks ma eelarvamusega teatrisse
läksin olid näitlejad, siis ma sel korral ei saa nende kohta mitte midagi halba
öelda. Mind küll veidi häiris, et Kristi tegelaskuju mängisid kaks erinevat
näitlejat (Kärt Tammjärv ja Marian Heinat). Ma saan aru, et surrogaatkeha oligi
täiesti teine inimene ja siis on loogiline, et ka teine näitleja mängib. Aga
millest ma aru ei saanud oli see, et kui Kärt Tammjärv Kristit mängis
surrogaatkehana, siis miks teine Kristi ka aeg-ajalt laval ringi kõndis. Minu
loogika ütleb, et kummitus ta ei saanud olla, sest teadvus oli ju samal ajal
surrogaatkehas. Või oli ta siis Tomi soovunelm, et ta tahaks ikkagi Kristit
tagasi sellisena nagu ta teda ka füüsilise välimuse järgi mäletas? See küll ei
sõltu näitlejatest, vaid lavastajast, kuid ikkagi oli see kuidagi häiriv. Sel korral ei häirinud mind
näitlejatöö osas miski. Sõnadest sain aru ja näitlejate rollid ei meenutanud ka
nende varasemaid rolle. Ju ma siis olen nende samade eelarvamuste tõttu liiga
vähe neid näitlejaid laval näinud ja pole kõikide nende maneeridega kursis
veel. Üks kolleeg, kes ka samal etendusel viibis mainis küll järgmisel päeval,
et talle Kärt Tammjärv ei meeldinud, sest ta pidi igas lavastuses samasugune
välja nägema. Minu meelest on Kärt Tammjärvel lihtsalt selline huvitav nägu,
mis jääb kuidagi silma ja võib-olla see mõjutab mõningate inimeste jaoks tema
rolle. Mulle on ta ka alati sellise malbe ja heasüdamliku tüdruku mulje jätnud oma välimuse tõttu ja eks see kandub tema rollidesse ka üle. Siiski sel korral mina seda head
tüdrukut nii palju ei näinud. Pigem oli tegemist ühe ehmunud naisega, kes ei
saa ise ka aru, mis temaga päris täpselt toimub. Seega ma ei saaks öelda, et ta väga sarnase rolli tegi. Mulle ta küll meeldis.
Üldiselt mulle tundus, et sel korral mängisid kõik näitlejad ühtse
meeskonnana. Võib-olla oli see tingitud veidi ka sellest, et Kärt Tammjärv,
Linda Kolde, Marian Heinat ja Veiko Porkanen on kõik ühelt kursuselt
Vanemuisesse tulnud ja nad oskavadki koos mängida. Priit Strandberg on neist ka ainult veid vanem (eelmise
kursuse lõpetanud) ja kuna tegemist on ühe põlvkonna inimestega, siis ongi
laval ansamblimäng kergem tulema. Vähemalt mina jäin nende mängu ja rollidega väga rahule. Võib-olla Linda Kolde kehastatud Laura karjatas vahel liiga dramaatiliselt, kuid see võis olla ka esietenduse närvist tingitud ülemängimine olla. Seda enam meeldis mulle Liina Tennossaar
Tamara rollis. Esiteks on ta teistest tunduvalt vanem (loogiline ju, kui ta
Tomi ema mängib) ja teiseks ei ole ta Vanemuise trupis püsinäitleja. Minus
tekitas see kohe selle tunde, et ongi „võõrkeha“ sisse toodud, kes tahaks noori
aidata kuid kes ikkagi päris kõigest noorte hinge- ja mõttemaailmas aru ei saa. Vähemalt minus tekitas selline kooslus väikese kuid mõnusat nüanssi lisava kontrasti.
Veel jäi mulle silma Kaisa Riivald (kes tegelikult on antud lavastuse
inspitsient), kes kehastas medõde. See on nüüd professionaalne kretinism, aga
tänapäeval pole enam medõdesid. Meil on ainult õed. Lugupeetud Vanemuine võiks
selle kavalehel ära muuta. Tehke siis õest vähemalt arst, sest reaalses
maailmas ikkagi annab arst lähedastele sellist informatsiooni, nagu õde
etenduses Tomile andis. Samas kui meil kõik arstid välismaale tööle lähevad,
siis äkki tulevikus ongi õed meil nii hinnatud spetsialistid, et haiglasse
sattudes on just õde see autoriteet, kes dokumentidele allkirju võtab ja
elulisi otsuseid vastu võtab. Tegelikult tahtsin ma sellest kirjutada, et see
õe roll oli veidi jäik. Aga kuna tegemist pole kutselise näitlejaga, siis
anname andeks. Kui ma juba oma professionaalse kretinismiga lavastust vaatama
hakkasin, siis topeltpunktid tulevad täisfunktsionaalse haiglavoodi kasutamise
eest. Kuna see voodi maksab nii palju, et isegi haiglates pole selliseid
voodeid palju, siis tekkis mul lihtsalt huvi, et kuidas Vanemuine selle voodi
endale sai. See ilmselt on üks teatriimedest.
Nagu ma alguses ütlesin, siis sel korral midagi väga negatiivset välja
tuua ei olegi. Mõned pisidetailid vist ikkagi said kirja, mis positiivsusest ei
pakatanud, kuid need on väikesed vihmapiisad suures meres. Kuigi mul oli
algselt plaanis kirjutada lühike ja tabav kiidukiri, siis tuli jälle pikk ja
lohisev ja laialivalguv tekst. Ma siiski loodan, et ma oma tekstiga kedagi ära
ei hirmutanud. Tegelikult on tegemist väga hea lavastusega, mida ma soovitan
vist küll kõikidel vaatama minna. Mina näiteks planeerin seda uuesti vaatama
minna. Mitu korda vaatan ma tõesti ainult neid lavastusi, mis mulle väga-väga
meeldivad. Küll aga olen ma järgmisel korral targem ja varun paki taskurätte
kaasa. Nimelt meeldis mulle etendus ikka nii palju, et pisarad tulid silma ja
ma nägin kurja vaeva, et oma värisevat alalõuga ohjata. Kuna pisarad minu
silmis on märk heast etendusest, siis värisev alalõug on juba midagi uut.
Vihjates oma alalõuale julgen öelda, et tegemist on suurepärase etendusega. Nüüd kui ma olen oma kirjutisega lõppu jõudnud, tundub mulle, et ma ikka ei suutnud kogu seda vägevat emotsiooni mitte grammigi edasi anda. Seega peate ise lihtsalt teatrisse minema ja seda emotsiooni kogema.
Ma ei oskagi muud öelda, kui HÄSTI TEHTUD, VANEMUINE!
Autor: Siret
Campbell
Lavastaja: Ain Mäeots
Videokunstnik ja
visuaalelektrooniliste lahenduste autor: Emer Värk
Originaalmuusika ja
helikujunduse autor: Ardo
Ran Varres
Valguskunstnik: Meelis Lusmägi
Liikumisjuht: Britt Kõrsmaa
Mängisid:
Priit Strandberg - Tom
Kärt Tammjärv - Naine haiglas, Kristi surrogaatkeha
Marian Heinat - Kristi
Veiko Porkanen - Yock
Linda Kolde - Laura
Liina Tennossaar - Tamara (Tomi ema)
Karol Kuntsel - Theodor
Silver Kaljula - Mängujuht; Pixie
Nora Ann Lunge - Roosi
Kaisa Riivald - õde
Rohkem informatsiooni,
pilte, artikleid jms ning pileteid etendustele saab osta SIIT
PS! Kuna tegemist on William Gibsoni raamatu "Neuromant"
dramatiseeringuga, siis on ilmselge, et ma kavatsen ka raamatu läbi lugeda. Kui
keegi on seda raamatut lugema juhtunud, siis võiks teada anda, mis mõtteid ja
emotsioone see raamat tekitas.
* (milles mina tuvastasin ära Tartu Ülikooli Kliinikumi uue peaukse ja fuajee) -
VastaKustutatõesti ei ole ;)
Muidugi eks need haiglad olegi veidi sarnased.
Võib-olla see oli veidi minu soovmõtlemine ka :)
Kustuta