Foto: Are Tralla. Foto pärit Vanemuise kodulehelt |
Vaatasin just,
et olin 24. august 2016 teinud postituse lavastustest, mida ma näha tahaks.
Nende hulgas oli ka Vanemuise ooper „Carmen“. Ma mäletan, et sel ajal olin ma
veel paari aasta tagusest Vanemuise lavastusest „Õhtu Kalmaniga“ lummatud ja
mõtlesin, et oleks huvitav päris korralikku ooperit vaadata. Ja kuna üks mu
kolleeg oli käinud just „Carmenit“ vaatamas ja kiitis seda taevani, siis oligi
otsus sündinud.
Siiski läks
päris palju aega mööda, enne kui ma „Carmenit“ vaatama juhtusin. Ma pole
kindel, kas ma sel korralgi oleks seda vaatama jõudnud, kui ma poleks
sügiseselt Vanemuise hooaja avaürituselt endale just nimelt „Carmeni“
etendusele tasuta piletit loosiga saanud. Niisiis olin ma septembris väga
õnnelik, et nüüd on lõpuks põhjus „Carmenit“ vaatama minna ja ega see ka paha
üllatus ei olnud, et ma sain seda täiesti tasuta teha.
Olles kolleegi
kiituses kinni (tegemist on kolleegiga, kes minu teada teatris väga palju ei
käi ja seega arvasin, et kui talle juba ooper nii palju meeldis, et ju siis oli
tegemist suurepärase ooperiga), ei hakanud ma väga pikka eeltööd tegema. Täieliku
ooperivõhikuna läksin niimoodi teatrisse, et ma isegi ei teadnud seda, millest „Carmen“
räägib. Mõni tund enne teatrisse minekut viskasin Vanemuise kodulehel „Carmeni“
lehele pilgu peale ja lugesin sealseid kiiduavaldusi. Seega olid mu ootused
põhjendatult üsna kõrgele seatud.
Kahjuks kukkusid
minu õhulossid teatris kolinal kokku. Ma olin siiani kogu aeg olnud arvamusel,
et selline klassikaline ooper on igati minu rida. Kuigi kui aus olla, siis
sellist nö „klassikalist ooperit“ olen ma varem ainult ühel korral näinud. See
oli ka umbes kümme aastat tagasi, kui me klassiga Estonias käisime (ma isegi ei
mäleta enam mis ooperiga tegemist oli). Niipalju ma siiski mäletan et tookordne
külastus mingit halba emotsiooni minus ei tekitanud. Aga olles Vanemuises
erinevaid tänapäevaseid oopereid näinud, olin ma igati arvamusel, et klassikaline
ooper (nagu ka klassikaline muusika õiges esituses ja kontekstis) on aegumatu ja sobib mulle. Seega ma nüüd pärast
„Carmeni“ nägemist ei oskagi seisukohta võtta, kas oli Vanemuise lavastus
tegelikult lahja ja ma jäin seetõttu suurest elamusest ilma. Või pole minus
ikka seda ooperi armastust nii palju olemas, kui ma ise arvasin ja seetõttu ei
jätnud lavastus mulle kustumatut mälestust.
Vanemuise
kodulehel oli keegi välja toonud, et laval nähtav on nii võimas, et emotsiooni
saamiseks pole isegi heli vaja. Ma vist olen sel juhul küll täiesti pime. Mulle
meeldis alguses stseen kus Tartu poistekoori poisid ja Vanemuise Tantsu- ja Balletikooli
õpilased laulsid ja tantsisid. Ma isegi ei oska öelda, kas ma nautisin seda, et
nii väikesed lapsed prantsuse keeles laulavad ja samal ajal tantsivad (nii
noored ja nii andekad) või oli asi selles, et sel hetkel oli lihtsalt korraga
palju inimesi laval ja mulle tundus, et laval oli elu. Teine stseen, mis mulle
muljet avaldas, oli toreadooriga stseen, kus näidati härjavõitlust Sevillas.
Seal stseenis oli samuti palju rahvast korraga laval ja seepärast ma kardangi,
et mulle meeldib kui ooperites on laval
palju elu ja lõbu (mis mingil põhjusel seostub mul suurema
rahvahulgaga). Samas ma tean väga hästi, et ooper võib ka kurva sisuga olla ja
siis oleks veidi kummaline kui seal on terve lavatäis tantsivaid ja lõbusaid
inimesi. Aga ülejäänud stseenid jäid minu jaoks veidi lahjaks. Kohati tundus
mulle, et laval puudus elu. Mulle jäi mulje nagu laval oleksid lihtsalt lauljad,
kes üritavad oma aariad ära laulda. Jah, ma tean et samal ajal laulda ja
tantsida ja ringi liikuda on äärmiselt raske. Siiski oleksin ma tahtnud veidi
rohkem liikumist ja näitlemist näha. Kasvõi rohkem emotsioone ooperisolistide
näkku.
Eriti oleks mulle
meeldinud kui Carmen oleks don Joséle tantsinud kui nad kohtusid peale don José
vanglast vabanemist. Sest Carmen laulis sellest kuidas ta Joséle tantsib, kuid
tegelikkuses tegi Alexandra Kovalevich, kes Carmenit kehastas sel ajal laval
ainult mõned üksikud sammud. See oli minu jaoks paras pettumus. Mõni üksik
flamenkoliigutus oleks sellele stseenile juba väga palju juurde andnud. Neid
sarnaseid stseene oli veel, kus mulle tundus, et laulusõnadele tuginedes oleks
võinud laval rohkem liikumist olla. Ometigi olid põhirollidesse toodud solistid
välismaalt ja ka lavastaja oli välismaalt, mis võiks ju eeldada, et kandvate
rollide jaoks on välja valitud parimad solistid.
Ma tahaksin aga
peaosalise Alexandra Kovalevich´i sobivuse küsimärgi alla seada. Nimelt on
Carmen mustlasneiu, kes peaks olema temperamentne ja kellesse kõik mehed
silmapilkselt kohe armuvad. Vähemalt mina eeldan, et üks korralik mustlasneiu
on teistest tumedaverelisem ja jääb kohe silma. Praegu olid aga nii mitmedki
ooperikoori lauljad mustade parukatega kordades silmatorkavamad kui peaosalist
Carmenit kehastav Alexandra Kovalevich, kes oli minu meelest rohkem hall
hiireke kui mehi võrgutav mustlasneiu. Ma isegi ei tea, kas sellist loomuliku
mustlasvälimusega sobivat ooperisolisti on kusagil maailmas olemas, aga paruka,
kostüümi ja meigiga oleks nii mõndagi
teha saanud. Lisaks välimusele jäi Carmeni olemus ka kuidagi halliks ja
tavaliseks. Laulusõnade puhul oleksin ma palju rohkem koketeerivat ja flirtivat
osatäitmist oodanud Alexandra Kovalevichilt. Kohati tundus mulle, et meie oma
Karmen Puis oli ehtsam mustlasneiu ja oleks palju parem Carmen olnud. Vähemalt
füüsilise poole pealt. Kindlasti mängivad hääleulatused ka rollide jagamisel
suurt osa, kuid sellest ei tea ma kahjuks midagi.
Kindlasti on oma
osa minu rahulolematusel ka selles, et ooper oli prantsuse keeles ja selleks,
et ma midagi aru saaksin pidin subtiitreid lugema. Samas pole ma mitme asja
korraga tegemises nii osav, et suudaksin korraga subtiitreid lugeda ja samal
näha iga detaili, mis laval toimub. Võib-olla jäi mul subtiitrite lugemise
tõttu midagi kahe silma vahele, kuid nii palju kui mulle tundus siis oleksin ma
võinud rahus subtiitreid lugeda, sest ega seal laval väga palju midagi
huvitavat ei toimunud. Kui keegi oleks laval veidi dramaatilisema ohke teinud,
küll ma siis oleksin oma pilgu subtiitritelt väga kiiresti lavalaudadele
pööranud. Ehk olekski ainult teksti lugedes ma endale sobivama versiooni saanud
ette kujutada. Näiteks sellise kus saatuslik naine Carmen ilmub lavale
veripunases kleidis. Ma ei oska ise ka seletada miks, kuid veripunasest
kleidist tundsin ma Carmeni juures kõige rohkem puudust. Ehk seepärast, et minu
vaimusilmas käib punane kleit kokku meeste võrgutamise, sensuaalsuse ja
mustlannadega.
Näiteks olid
lavastuse lõpus kõigil (nii solistide, tantsijatel kui kooril) seljas väga
uhked trihidega kleidid. Kuid mingil põhjusel oli kunstnik otsustanud need
erinevates varjundites sinistena teha. Need oleks kõik võinud punased olla. Või
siis oleks ainult Carmen punases olnud. Ta oleks siis nii hästi teistest
eristunud. Ja see oleks minu meelest väga efektne olnud, kui Carmen oleks surnud punases kleidis. Aga eks
kunstnik ja lavastaja otsustasid sel korral nii. Üldiselt mulle lavakujundus
meeldis. Eriti meeldis mulle see trepi laadne moodustis (nähtav postituse
päisepildil), mis mõnes mõttes meenutas mulle kunagist amfiteatrit. Polnud
midagi üle mõistuse uhket ja keerulist ning samas sai sellega näidata nii
mägesid kui ka härjavõitlusareeni. Ja kui pöördlava teisipidi keerata, siis
sellest nö amfiteatri trepist sai paraja põrandaaluse illegaalide
kogunemispaiga teha.
Pean suure
häbiga tunnistama, et ka muusikalises mõttes ootasin ma „Carmenilt“ veidi
suuremat emotsiooni. Hetkeseisuga meeldis mulle ainult toreadoori laul ja see
nö avamäng, sest see oli tuttav. Kui ma nüüd aga Youtubest otsisin toreadoori
laulu, siis leidsin mitu erinevat täispikka versiooni „Carmenist“ ja ma pean
ütlema, et mul on kiusatus neid vaatama hakata. Nii mitmedki laulud olid nendes
videodes nii kaasakutsuvad, et lausa panid end kuulama. Nüüd ei saa ma ainult
sellest aru, miks eile Vanemuise ooper seda teha ei suutnud. Ometigi olin ma
vaimult valmis ooperisse minema ja ootasin „Carmenit“ pikisilmi. Kas tõesti oli
Vanemuise lavastus minu jaoks liiga nõrk? Või olen ma ooperimaailmas täielik
võhik ja ei oska suurepärast lavastust ära tunda?
Autor: Georges
Bizet´
Lavastaja-koreograaf: Giorgio Madia
Muusikajuht ja dirigent: Paul Mägi
Kunstnik: Maarja Meeru
Videokunstnik: Mikk- Mait Kivi
Osades:
Alexandra Kovalevich – Carmen
Boldizsár László – Don José
Janis Apeinis – Escamillo
Diana Higbee – Micaëla
Märt Jakobson – Zuniga
Sigrid Mutso – Frasquita
Karmen Puis – Mercédés
Taavi Tampu – Moralés
Simo Breede – Dancairo
Rasmus Kull – Remendado
Jaan Willem Sibul – Lillas
Pastia
Dina Sõritsa – Flamenkosolist
Aivar Kallaste – Escamillo
assistent
Vanemuise sümfooniaorkester
Vanemuise ooperikoor
Vanemuise balletitrupp
Vanemuise Tantsu- ja Balletikooli õpilased
Tartu Poistekoor
0 kommentaari:
Postita kommentaar