Sel
korral on kohe kuidagi väga raske postitust kirjutada. Esiteks on nähtud
etendusest juba üle nädala möödas. Teiseks hakkan ma järjest rohkem mõtlema
sellele, kuidas ja mida ma kirjutan ning see teeb kirjutamise raskemaks. Ühelt
poolt tahaks ikka asjalikku juttu ka kirjutada, aga kui ma hakkan kirjutama nii
nagu kutselised teatrikriitikud kirjutavad, siis läheks see lugemine ilmselt
paljudele igavaks. Kunagi seda blogi tehes oli mul ikkagi idee lihtsalt ühe
tavalise teatrikülastaja mõtted ja arvamused kirja panna. Nii ilmselt ka jääb.
Kindlasti
tegi sel korral postituse kirjutamise natukene keerulisemaks ka see, et ma
mõtlesin juba etenduse ajal erinevate teatrietenduse analüüsimise aspektidele.
Näiteks, kuidas valguskujundus, kostüümid jne omavahel suhestuvad ja millist
lisainfot nad annavad. Ma olen päris kindel, et enamus teatrikülastajaid
sellistele aspektidele ei mõtle. Samas on see mingis mõttes ikkagi ka huvitav,
sest võib sind panna etendust hoopis teisest vaatenurgast vaatama.
Igatahes
oli see etendus minu jaoks märgilise tähendusega. Kuigi mul on seda häbi
tunnistada, siis oli see minu elu päris esimene külaskäik Tallinna
Linnateatrisse. Tallinna Linnateatri lavastusi olen varem paari näinud, aga
neid külalisetendustena mujal vaatamas käinud. Teiseks olen ma unistanud
sellest, et ma lähen „Tagasitulek isa juurde“ vaatama juba sellest ajast alates
kui nad seda 2015. aastal mängima hakkasid. Seega oli seekordne etendus nagu
ime, sest mul õnnestus see pilet saada. Ilmselt suuremad teatrisõbrad juba
teavad, kui keeruline Tallinna Linnateatrisse piletit saada on. Lohutuseks
kõigile, võin öelda, et ma ei ostnud seda piletit mitte kuu esimesel päeval
kell 11, kui piletid müüki tulevad, vaid mõni päev hiljem. Ja sain pileti esiritta
(küll veidi piiratud nähtavusega kohta, aga mind see ei häirinud). Seega tasub
aeg-ajalt ikka Tallinna Linnateatri kodulehel silma peal hoida, kellel huvi on.
Nagu
lavastuse pealkirigi ütleb, on tegemist ühe umbes 60-aastase mehega, kes satub
tagasi oma lapsepõlvekoju. Seal kerkib tema ette kogu tema nooruspõlv. Vennaga
mängimised, isaga koos veedetud aeg, isa lahkumine kodust jne. Kohati on
minevik ja tänapäev omavahel põimunud, nii näiteks küsib tagasitulija isalt,
kas ta peaks selle elamise üürima. Selline mineviku ja oleviku omavahel
segamine on Madis Kõivu näidendites üsna levinud nähtus. Ilmselt on see ka üks
nendest põhjustest, miks Madis Kõivu näidendeid reeglina rasketeks peetakse.
Ma
reeglina väga raske sisuga näidendeid/lavastusi ei armasta, aga see lavastus
kõnetas mind algusest peale. Mul on ainult sellest jube kahju, et ma
tagasitulija osas Lembit Ulfsaki näha ei saanud. Esimesed viis minutit olin ma
teatris muidugi sellest natukene häiritud. Sest kui Raivo Trass tagasitulijana
lavale tuli, siis hakkasin ma paratamatult ette kujutama, kuidas Lembit Ulfsak
selles osas oleks. Aga neid mõtteid jagus mulle tõesti ainult esimesteks
minutiteks, kui laval väga midagi ei toimunud. Ehk siis nendel hetkedel, kui
korteri omanik, keda kehastas Rain Simmul tagasitulijale korterit tutvustas.
Edasi läks huvitavamaks, sest tegelasi tuli lavale juurde ja isegi kui tegelasi
palju polnud, siis hakkas juba mingisugune süžee jooksma.
Minu
jaoks oligi kõige igavam kogu loosse sisse elamine. Kui ma tean, et lavastuses
mängib rohkem näitlejaid, aga laval on kaheksast näitlejast ainult 2, siis
tundus see minu jaoks ülekohtune. Sest ma ikka tahtsin rohkem näitlejaid nö „oma
silmaga“ näha, et kas nad siis tõesti on nii head, kui räägitakse. Ja tõesti
olid. Kusjuures mulle meeldisid kõrvalosades olnud näitlejad sel korral rohkem.
Raivo Trassi tagasitulijana ei saanud ma päris objektiivselt hinnata, sest
aeg-ajalt tiksus mul kuklas see mõte, et kuidas Lembit Ulfsak oleks selles osas
olnud... Sellele ei aidanud ilmselt kaasa ka Tallinna Linnateatri kodulehel
olnud pildid lavastusest. Kuigi ma pean tõdema, et Raivo Trass tegi ka väga hea
rolli. Eriti meeldisid mulle tema kurvad silmad, mis andsid
minevikumälestustele hoopis teistsuguse tähenduse. Sest kes meist poleks
täiskasvanuna oma rõõmsale lapsepõlvele tagasi mõeldes veidi nukrana tundnud ja
mõelnud, et tahaks jälle väike laps olla ning elumurede eest ära põgeneda? Just
seda igatsust ma Raivo Trassi silmades nägingi. Ja seda rõõmu, kui ta sai jälle
oma perega koos olla.
Kõige
rohkem meeldisid mulle aga Piret Kalda naabritüdruk Anna rollis ja Külli
Teetamm teenijanna Hermine rollis. Mõlemad tegelaskujud olid sellised, kes oma
jutu ja käitumisega panid saali naerma. Nende liikumine ja kehahoiak on mul
siiani silme ees. Muidugi kõige suurem kiitus läheb Piret Kaldale. Ühel hetkel
oli ta noor ja elurõõmus Anna, kes tähistas just oma 17-aasta sünnipäeva.
Lavale tagasi tulles oli heledasse riietatud noorest neiust saanud tumedasse
riietatud eakas väeti naine, kes kõndis küürus seljaga ja jalga longates. Nii
meisterlikku eaka inimese kujutamist pole ma tükk aega näinud. Kõik need, kes
on Kanal 2 saadet „Suur komöödiaõhtu“ näinud, võivad sealset Wilhelmine Vibut
ette kujutada. Just selle meisterliku ja väga kiire ümberkehastumise pärast
oligi mul etenduse lõppedes natukene kahju, et Piret Kalda üsna etenduse lõpus
lavale tuli ja ma tema laval olekut nii vähe nautida sain.
Külli
Teetamm Herminena oli natukene pikemalt laval, kui Piret Kalda, seega sai
etenduse jooksul ikka nii mitugi korda korralikult naerda. Nii nagu Piret Kaldagi
puhul, meeldis mulle ka Külli Teetamme puhul eelkõige tema lavaline liikumine.
See oli ühteaegu koomiline, kuid samas ei jätnud liigutused muljet
mingisugusest lihtsast koomilisest elemendist, vaid kõik oli hoolega paika
sätitud. Lisaks liikumisele pakkus Hermine oma jutuga ka kõige rohkem koomikat.
Mulle tundus, et Hermine oli peast veidi lihtsake ja seetõttu oli tema jutt
teistest ehk veidi rohkem naerma ajav. Mitte, et ma pooldaksin veidi
lihtsameelsete inimeste üle naermist, aga selles konkreetses situatsioonis, mis
laval toimus mõjus lihtsameelne inimene koomilisemalt.
Tallinna
Linnateater on nii tugeva trupiga, et sel korral ei oska ma mitte ühegi
näitleja kohta mitte midagi etteheitvat öelda. Mulle meeldis viimne kui üks
näitleja ja nende tehtud roll. Lihtsalt eelpool mainitud jäid natukene rohkem
meelde ja olid nö „kirsiks tordil“. Sellist terviku tunnetust või ühtset
ansamblimängu tunnetust pole ma teatris väga pikka aega tundnud. Ma olen küll
tundnud seda, kuidas kõik näitlejad teevad häid rolle, kuid paratamatult on
keegi teistest mingil põhjusel eristunud. Sel korral oli kogu trupp väga ühtne
ja keegi ei mänginud kedagi üle. Kuigi ma tean, et tegelikult oli peaosaline
ikkagi tagasitulija, siis oleks võinud selleks praktiliselt ükskõik kes teine
ka olla. Siis oleks lihtsalt kogu lugu natukene teise vaatepunkti saanud.
Ma olen
siiani ainult kuulnud lavastaja Adolf Šapiro legendaarsetest lavastustest, mida
inimesed veel aastakümneid hiljemgi meenutavad. Ma küll ei tea, kas „Tagasitulek
isa juurde“ on just see etendus, mis peaks mulle aastakümneteks meelde jääma,
kuid mingi eriline õhkkond selle nähtud etenduse juures siiski valitses. Kogu
lavaruum ja näitlejad ja valgus ja heli harmoneerusid ja see on kindlasti
lavastaja teene. Ilmselt oli ka see suurepärane näitlejate kooslus ja
omavaheline kooskõla paljuski lavastaja teene.
Lisaks
sõltub lavastajast ju ka see, kelle ta enda meeskonda võtab valguskujundajaks,
kostüümikunstnikuks, kunstnikuks jne. Näiteks meeldisis mulle sel korral kõige
rohkem kostüümid. Need ei olnud küll teab mis uhked, aga mingitel hetkedel
kandsid kõik tegelased peale tagasitulija valdavalt heledates toonides riideid.
Minu silmis lõi see kohe mingisuguse teatud unenäolise maailma, andes mõista,
et tagasitulija on tänases reaalsuses siin ja praegu ja kõik teised on kusagil
kauges minevikus. Umbes nii, et tänapäev on sünge ja tume ja kõle ning minevik
on hele, rõõmus, helge ja soe. Ja sellele helgusele ja soojale
minevikumeenutusele aitas ka heledates toonides lavakujundus kaasa. Kuigi ma
päris täpselt siiski ei mõistnud, miks neid paate nii palju kujunduses
kasutatud oli.
Aga
klaasist topeltseinad olid huvitav nüanss. Tegelane on nagu laval, aga samas on
ta ikkagi teatavas kauguses ja sa ei saa teda käega katsuda. Lisaks sai nendele
seintele erinevat videograafikat projitseerida, mis andis kogu lavastusele veel
ühe huvitava nüansi ja uue ruumimõõtme juurde. Kui kunstnikutööd hinnata, siis
minu vaieldamatult lemmikuim hetk seoses kunstnikutööga oli see, kui laia
valget lund sadama hakkas. Kuidagi nii ilus, puhas ja helge oli kogu see stseen.
Peale seda ma vist hakkasingi kogu etendust hoopis teise ja puhtama pilguga
vaatama. Nagu oleks see lumi avanud mu silmad ja ma sain aru, mida Kõiv ja
Šapiro öelda tahavad. See viimane lõik on juba väga mitte-minulikuks muutunud,
kuid seal saalis istudes tekkis mul täpselt see tunne, et ma olen õiges kohas
ja ma ei vaata lihtsalt teatrietendust, vaid ma suudan selles näha mingisugust
autori ja lavastaja käekirja ja kõrgemat ideed. Kahjuks ei oska ma seda ideed
väga välja tuua.
Ja kui
ma juba siin oma lemmikhetki välja toon, siis mainin lõpetuseks ühe koomilise
seiga ka ära. Nimelt oli ühes stseenis korteri peremeest kehastanud Rain
Simmulil vaja esimese rea ühe istme alt mingit rekvisiiti võtta. Seal kohal
istuval naisel oli aga vist käekott põrandale maha pandud ja nii võttis Rain
Simmul selle võrdlemisi suure koti (ilmselt seepärast see kott oligi põrandale
toetatud) ja viskas endale õlale ning toimetas laval edasi. Ma juba hakkasin
mõtlema, et ju ma sain valesti aru ja see naiste käekott oli ka üks
rekvisiitidest. Kuni Simmul stseeni lõpus lavalt lahkudes kotiga selle naise
juurde läks ja küsis: „Kas te tahate seda tagasi?“. Nüüd ei tundu see nii
naljakas, aga seal sellel hetkel oli see piisavalt naljakas, et pikalt naerda.
Ja kuna näitlejad kõndisid minust ka ikka mõnekümne cm kauguselt mööda, siis
vilksatas mu peast ka ikka mitmel korral mõte läbi, et äkki nüüd võetakse minu
kott. Sest ma olin otse koolist läinud ja mu käekott oli ikka väga suur. Õnneks
mu kott kellelegi ette ei jäänud.
Kokkuvõtteks
tahan öelda, et mul on tegelikult väga hea meel, et ma seda etendust ikkagi
nägema juhtusin. Kuna mu eelmised kaks kokkupuudet Tallinna Linnateatriga ei
olnud nii positiivsed, siis oli mul natukene raske aru saada, et mis imeasi see
on, mis inimesi koguaeg sinna Tallinna Linnateatri poole tõmbab. Ma nimelt olin
arvamusel, et pole see nende tehtav teater midagi nii palju erilisem, et kõik
sinna minna tahaksid. Nüüd saan iseendale vastu vaielda ja teistele kuulutada,
et hakkan ka iga kuu esimesel kuupäeval kell 11 Tallinna Linnateatri piletite
peale võidu jooksma.
Kui
keegi selle postituse vaevus lõpuni lugema, siis Teile võin lavastuse vaatama
minekut soovitada. Ma olen üsna kindel, et postitust ei loe paljud lõpuni ja
seda veel eriti sel korral, kui jutt paljuski keeruline ja hakitud ja ühel
kohal tammuv sai. Seega, kui te lõpuni lugesite, siis järelikult on Teil suurem
huvi teatri vastu (või olete te lihtsalt minu suured fännid ☺). „Tagasitulek isa juurde“ on
oma olemuselt siiski parajalt keeruline lavastus ja nõuab natukene rohkem kaasa
mõtlemist ja kohalolu, mistõttu ma ei julgeks seda soovitada inimesele, kes ehk
kord aastas teatrisse satub. Mulle igatahes meeldis, sest loo lõpp ei olnud etteaimatav, päris palju pidi ise kaasa mõtlema ja seoseid looma ning sai nii nutta kui naerda.
Autor: Madis Kõiv
Lavastaja: Adolf Šapiro
Kunstnik ja videokunstnik: Vladimir Anšon
Kostüümikunstnik: Reet Aus
Valguskujundaja: Emil Kallas
Muusikaline kujundaja: Riina Roose
Mängisid:
Raivo
Trass – Tagasitulija
Elmo
Nüganen – Isa
Anne
Reemann – Ema
Epp
Eespäev – Proua Klaudi
Kalju Orro – Vend
Rain
Simmul – Peremees
Külli
Teetamm – Hermine
Piret
Kalda – Anna
Rohkem
infot lavastuse kohta leiab Tallinna Linnateatri koduleheküljelt SIIN
* – Postituse päisepilt on pärit Tallinna Linnateatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar