Blogis on väga pikka aega vaikus olnud.
Pean häbiga tunnistama, et teatrisse pole tõesti väga palju jõudnud. Eks see
rööprähklemine mitme töökoha ja täiskohaga päevaõppes õppimise ajal võtab päris
palju aega ja energiat ära. Siiski üritan järgemööda oma mõtteid kirja panna.
Enamus lavastusi, mida vaatamas käinud olen, on nii uued, et saate neid sügisel
uuesti vaatama minna. Ehk avaldangi oma mustandid siis sügisel. Aga vahelduseks
jagan sel korral hoopis oma referaati, mida nii mõnigi teatriteadust õppiv kursusekaaslane
kiitis. Ehk saate Teiegi midagi uut teada.
Siit ta tuleb.
Teater on üks
osa rahvuslikust kultuurimälust. Eriti oluliseks sai Eestis teater kultuurimälu
ja rahvusliku ajaloo edasikandjana Nõukogude okupatsiooni ajal. Sel perioodil
oli teater inimeste võimaluseks oma allasurutud pingete välja elamiseks ning
võõrvõimu vastu protesti avaldamiseks. (Kruuspere 2017: 42) Piret Kruuspere
(2017: 35) toob oma artiklis välja, et teatrit kui kultuurimälu meediumit on
Eestis analüüsitud põgusalt.
Mäluteatri olemus
Mäluteatrit
saab vaadelda kui dokumentaallavastuste ühte alaliiki. Oma doktoriväitekirjas
defineerib Madli Pesti (2016: 82) dokumentaalteatrit kui lavastust, mille
algmaterjaliks on kasutatud erinevaid arhiivimaterjale, intervjuusid, dokumente,
kirju, statistikat, raadiosaateid, helifaile, filmikaadreid jms. Ajaloost on
teada, kuidas dokumentaalteater on aidanud ajalugu lahti mõtestada, andes
võimaluse rääkida näiteks nendest teemadest, millest varem peeti vajalikuks
vaikida (Pesti 2016: 82).
Jeanette
Malkin (1999: 21) nimetab mäluteatriks etenduskunsti, mis tegeleb rahvuslike
minevikumälestustega, mida seni on tabuks peetud. Samas võib mäluteater olla
publiku ja teatritegijate minevikumälu käivitavaks teguriks. Malkini
definitsiooniga nõustub ka Anneli Saro (2008: 309–310), kes toob välja, et nii
film kui teater on kollektiivse mäletamise olulised edasikandjad, ja et teater
on üks mälu väljendusvahenditest. Teatrist rääkides on kõige olulisemate
mälestuste edasiandjateks näidendid ja inimesed, kes neid näidendeid lavale
toovad. Samas ei saa ära unustada teatrisaalis istuvat publikut, kes laval
nähtud ja kuuldud lugudele oma eluloo juurde lisab ja sellega oma mäluteatri
loob. (Saro 2008: 310) Siiski toob Piret Kruuspere (2010: 131) välja, et
mäluteater on pigem kujundlik termin, mitte ei kätke väga täpselt piiritletud
teadusterminit.
Eesti
kultuurimälu ja teatri seoseid on võimalik analüüsida, kasutades rahvusklassika
ja ajaloolise proosa lavatõlgendusi, ajaloolisest ainesest lähtuvat
omadramaturgiat ning lähiajaloo traumaatiliste kogemuste dramatiseerimist. Merle
Karusoo kasutab oma loomingus peamiselt viimati nimetatud analüüsiviisi. (Kruuspere
2017: 43)
Merle Karusoo mäluteater
Karusoo
eluloolisi lavastusi 1980ndatel peetakse Eesti mäluteatri alguseks. Tema
tehtavaid lavastusi võib nimetada ka teatriks, mis tegeleb teatud kindla
eluvaldkonna uurimisega. (Pesti 2016: 109) Piret Kruuspere (2010: 140) ütleb,
et Merle Karusoo lavastustes on tunda sotsiaalteaduslikku lähenemist, mida on mõjutanud
Karusoo sotsioloogiaõpingud Tartu Ülikoolis. Sotsiaalteaduslikku lähenemist
pooldab ka Merle Karusoo ise, (2000) nimetades enda lavastusi
sotsiaaluuringuteks. Kunagistest õpingutest ja sotsioloogiahuvist annab märku tema
lavastuste peamine eesmärk, milleks on võimendada sotsiaalseid probleeme teatri
kaudu ning seeläbi selgitada välja ühiskonnas esinevad pingekolded (Pesti 2016:
109). Sageli võib Karusoo lavastustest
leida ühtseid teemasid või motiive ning mitmed lavastused on niiviisi
mõtteliselt omavahel seotud. Näiteks oli mõlema 1982. aastal valminud X lennu
diplomitöö („Meie elulood” ja „Kui ruumid on täis…”) tuumaks (noorte) inimeste
mure oma riigi, keele ja kultuuri pärast. (Kruuspere 2010: 132–133)
Aastatel
1987–1998 juhatas Merle Karusoo Pirgu Arendusseltsi mälusektorit, kus ta kogus
koos oma trupi näitlejatega eesti inimeste elulugusid. Sama trupiga esitati
lavastusi, mis rääkisid Eesti ajaloost alates 20. sajandi algusest kuni Saksa
ja Vene okupatsioonideni. Pärast Nõukogude võimu aega on Merle Karusoo
peaeesmärgiks mõtestada lavalauadel Eesti ajalugu. Eesmärgiks on olnud tuua
avalikkuse ette inimeste isikliku elu pained, mille oli põhjustanud omaaegse
Nõukogude süsteemi julmused. (Pesti 2016: 110) Dokumentaalteatri põhielemendiks
on inimese elulugu ja Merle Karusoo rõhutab, et inimeselt ei saa tema elulugu
ära võtta (Kruuspere 2010: 132). Karusoo on öelnud (2000): „Sotsioloogilise
teatri eesmärk on tõstatada teatud teemasid, mille lahendamise järele on
ühiskonnas juba karjuv vajadus“.
Karusoo
lavastustele on iseloomulik, et kuigi algmaterjal on ühe inimese personaalne
lugu, saab lavastustervikuna ühe inimese personaalsetest lugudest kogu rahva
ühiskondlik ja poliitiline üldistus (Kruuspere 2010: 131; Pesti 2016: 111). Näiteks
annab Karusoo teater vanema põlvkonna inimestele õiguse mäletada seda, millest
Nõukogude okupatsioon neid vaikima sundis (Kruuspere 2010: 132). Karusoo (2000)
ütleb, et tema jaoks on mäluteatri juures kõige olulisem teatri vabastav toime,
sest mälestustest rääkimine lubab andestada endale ja neile, kes meile
kannatusi on põhjustanud. Karusoole on teater kui väitlusareen, kus näitlejad
saavad esitada ühe teema kohta nii poolt- kui ka vastuargumente, jäädes ise
sealjuures neutraalseks (Pesti 2016: 112). Oma mäluteatri võtab Merle Karusoo
(2000) kokku järgnevalt: „Ma olen sügavalt seda usku, et minevikku peab
mäletama, ja just nimelt emotsionaalselt“.
Merle Karusoo
mäluteatri lavastused saab jagada kaheks. Esiteks lavastused, mille
lähtematerjal põhineb originaaldokumentidel, ning teiseks lavastused, mille
tekst on saadud intervjuudest. Intervjuude põhjal valminud lavastused saab
jagada omakorda kolmeks. Esiteks lavastused, kus inimesed, kes oma lugusid
rääkisid, esitavad neid ka teatrilaval. Sellised lavastused on näiteks
Lavakunstikooli X lennuga tehtud „Meie elulood” ja „Kui ruumid on täis”, kus
näitlejad rääkisid ja esitasid iseenda elulugusid. Teiseks on lavastused, kus
näitlejad on uuritavatega ise intervjuud teinud ning esitavad neid lugusid. Näiteks
said lavastuse „Sügis 1944” puhul Viljandi Kultuuriakadeemia üliõpilased
ülesandeks intervjueerida 1944. aasta sügisel üle mere põgeneda soovinud
inimesi ning seejärel nende lugusid laval ette kanda. Kolmandaks on lavastused,
kus intervjuud on teinud lavastaja või näitlejad, kuid pole oluline, et teksti
kannab laval ette konkreetselt see inimene, kes intervjuu tegi. Selliseks
lavastuseks oli näiteks “Küüdipoisid”, mis käsitles küüditamist küüditajate
vaatepunktist. (Pesti 2016: 110).
Kokkuvõtteks
võib öelda, et mäluteatrit kui ühte dokumentaallavastuste alaliiki võib
nimetada rahvusliku mälu edasikandjaks. Kuigi Eestis on teatrit kultuurimälu
edasikandjana vähe käsitletud, on siiski hea meel tõdeda, et Merle Karusoo on
oma lavastustega andnud suure panuse kultuurimälu edasi kandmiseks. Lisaks
kultuurimälu edasi kandmisele on Merle Karusoo lavastused olnud laiemalt
olulised Eesti ajaloo ja eesti inimeste elulugude mõtestamisel. Ajaloo
autentseks mõtestamiseks on Karusoo oma lavastuste algmaterjaliks kasutanud nii
originaaldokumente kui ka intervjuusid. Kuna Karusoo lavastused on
emotsionaalsed, siis on kindel, et ükskõikseks ei jäta need kedagi.
Kasutatud allikad:
· Karusoo, Merle 2000. Põhisuunda mittekuuluv –
Teater. Muusika. Kino., 2, 15–27. http://ares.nlib.ee/TMK/2000/02/b13596755.html. Vaadatud
30.03.2019
· Kruuspere, Piret 2010. Omaeluloolisus eesti
teatris: Merle Karusoo lavastustest. – Methis, vol 4, 131–142.
· Kruuspere, Piret 2017. Eesti näitekirjandus
ja teater kultuurimälu meediumitena. – Philologia Estonica Tallinnensis, 2,
35–58.
· Malkin, Jeanette R. 1999. Memory Theatre and
Postmodern Drama. Michigan: The University of Michigan Press.
· Pesti, Madli 2016. Poliitiline teater ja
selle strateegiad Eesti ja lääne kultuuris. Doktoriväitekiri. Tartu: Tartu
Ülikooli Kirjastus.
· Saro, Anneli 2008. Stereotypes and cultural
memory: adaptations of Oskar Luts’s Spring
in theatre and film. – Trames, 309–318.
0 kommentaari:
Postita kommentaar