19. juunil 2022 Eesti Noorsooteatri suvelavastus Telliskivi kvartali M-hoones
Foto: Sten-Erik RemmelMa
olen üks nendest, kellele igasugused laki ja bensiini ja tavoti lõhnad
meeldivad. Seega olin meeldivalt üllatunud, kui esimest korda elus Telliskivi
kvartali M-hoonesse sisse astusin ja seal sellist vana garaaži hõngu tundsin.
Teate küll seda tavoti ja niiskuse segu, mis vanades garaažides heljub. Esmalt
mõtlesin, et kes siis garaažis teatrit teeb. Tundus, et ka paljud teised
inimesed arvasid samuti, sest istekohale saamist oodates kuulsin nii mõndagi
vestlust pealt, kus räägiti, et läheme õue ootama, mida me siin pimedas ja
niiskes ikka seisame. Meil oli see valikuvõimalus, et pimedast päikesevalguse
kätte liikuda, aga kõikidel seda võimalust pole. Näiteks nendel lastel, kes
sinna pimedusse enda kodu on teinud, selline valikuvõimalus puudus. Õigemini
valikuvõimalus on alati, aga kõigil viiel noorel, kes selles maa-aluses või
pimedas mahajäetud kohas enda kodu olid leidnud, oli see koht hetkel ainus, kus
nad end turvaliselt tundsid. Seetõttu polnud välja päikesevalguse kätte minek
nende jaoks esmane valik. Eks turvalisust pakkusid ka teised samas olukorras
olevad noored, kellega koos seal maa-aluses kohas elati.
Kuigi lugu oli minu jaoks veidi
katkendlik ja ma päris täpselt ei saanud aru, mis kohaga siis ikkagi tegemist
oli ja kes need lapsed seal olid ja miks nad seal olid, siis sellegipoolest oli
lavastuses väga palju puutepunkte tänase maailmaga, mis tegid etenduse vaatamise
nauditavaks. Meile näidatakse viite last/noort, kes elavad poolsaare tipus
mingis mahajäetud kohas. Päris täpselt pole aru saada, mis see mahajäetud koht
on, kus tegevus toimub. Kas see on mingi vana maja, laev, koobas vms. Siiski jäi
mulle mulje, et tegevuskoht asus maa-all. Samuti pole päris täpselt aru saada
kes need noored on. Jutu põhjal saab mõista, et vähemalt neli nendest on
lapsed, kuid mis vanuses täpselt, see jääb arusaamatuks. Viies noor inimene
tundub neljast lapsest veidi vanem olevat, kuna temal olevat kunagi laps olnud.
Lisaks hoiab ta rohkem omaette ja ei ühine laste mängudega, kuna tundub et tal
on rohkem elutarkust ja laste omavahelised mängud teda ei köida. Läbi teiste
juttude kuuleme veel ühest poisist, kes on sealt mahajäetud kohast lahkunud ja
kes vist oli selle kamba pealik. Aga mis asjaoludel poiss sealt lahkus ja kes
ta täpselt oli, jääb kuni etenduse lõpuni arusaamatuks. Ühesõnaga loogilisuse
mõttes üsna keeruline lugu, mis justkui ei alga ega lõpe kusagil.
Samas mõtteainet pakub lavastus
publikule küllaga. Esiteks just see laste tavapärane maailm, kuidas nad
omavahel ühise keele leiavad ja sõbralikult mängivad ning järgmisel hetkel
omavahel tülli keeravad ja kaklema hakkavad. Teisest küljest näidatakse kui
raske võib olla laste elu siis, kui keegi neid ei vaja ja ei armasta. Kuidas
nad igatsevad endale kasvõi oma väikest ruumi, kui ainult oleks keegi, kes neid
armastaks ja nende pead silitaks. Ka kõige tugevamate ja pealtnäha karmimate
ning räpasema välimusega lastel on alati ainult üks soov - olla armastatud. Ja
sellest tegelikult lavastus üsna palju ka räägib. Need lapsed on leidnud endale
turvalise paiga selles poolsaare tipus, kus ühel pool on tühermaa ja teisel
pool meri. Nad on üksteise jaoks olemas ja jagavad kõike, mida neil on. Kuni
ühel hetkel otsustab maailm muutuda ja nende laste elu segi paisata. Ühel
päeval avastavad lapsed, et nende lähedusse on tekkinud suur parkimisplats ja
peatus. Veidi hiljem selgub, et ehitatud on ka klaasist "suur purk",
kus hästi palju inimesi toimetab. Jällegi jäetakse lahtiseks, kas see
"suur purk" on kortermaja, kaubanduskeskus, lennujaam või mõni teine
hoone. Kindel on see, et selle võõra objekti ilmumine koos infrastruktuuri
loomisega näitab kuidas tänapäeval linnastumine järjest kaugemale ulatub ja
hävitab kellegi kodud. Sel hetkel tekkis mul tunne, et need lapsed polegi
justkui lapsed, vaid loomad või loodus üldisemalt, kes tahab, et me teda
armastaksime ja austaksime, kuid selle asemel me hoopis ähvardame teda ja
tungime peale.
Lisaks linnastumisele puudutas
lavastus väga põgusalt ka praeguse aja kõige kuumemat teemat - sõda. See teema
oli siiski pigem põgus kõrvalepõige ja peale paari lauset sõjakindlast
keldrist, oligi sõja temaatika lõpetatud. Mina nägin ka väga palju vihjeid
tänapäeva tarbimiskultuurile. Kuidas lapsed tulid oma rännuretkelt tagasi ja
saagiks oli mitmed kotitäied riideid või taarat. Eks taara korjamine on
kodutute inimeste hulgas peamine sissetulekuallikas, kuid selles loos nägid
lapsed suurtes plastpudelites siiski peamiselt mänguasju, millega näiteks hea
vehklemist harjutada või kaaslasi loopida, kui raha hankimise vahendit. Ühel
hetkel kui laval kogu see taara ja riided ja prügikotid vedelesid, siis tekkis
küll tunne, et seda kõike, mida me igapäevaselt kokku ostame ja tegelikult ei
vaja, on liiga palju ja see kõik kuhjub kusagile loodusesse. Praegu olid need
lapsed, kes selle kraami üles korjasid, aga piltlikult öeldes võiksid selle
sama riidekraami ja taara sees elada nii loomad, linnud kui ka kalad. Ja see
mõte pole üldse positiivne. Mõeldes kõikide nende koledate teemade peale nagu
linnastumine, liigtarbimine ja selle mõju loodusele, sõda, kodutud lapsed
(inimesed), siis võib tunduda, et sellist sünget suvelavastust ei taha küll
keegi vaadata. Jah, teemad võivad sünged olla, aga selle sünguse kõrval on ka
palju positiivset.
Tegelikult on ka nendest
teemadest rääkimine positiivne, sest kui me märkame mida liigtarbimine ja
linnastumine ühiskonnaga teeb, siis me ehk suudame seda pidurdada. Kõige
positiivsema asjana tooksin ma välja mängupaiga. Just see veidi niiske ja
tavotilõhnast läbi imbunud pime tööstushoone mõjus täpselt sellise kohana, kus
ühiskonnast eemale tõrjutud inimesed tavaliselt pesitsevad. Lugu poleks ilmselt
pooltki nii palju mõjule pääsenud, kui seda oleks mängitud puhtas teatrimajas,
mis on lavadekoratsioonidega koledaks muudetud. Nii audentset atmosfääri poleks
ka kõige osavam kunstnik luua suutnud. Koht oli see, mis minu jaoks koos
dekoratsioonidega (kriuksuvad reformmadratsid, määrdunud riided, prügikotid
jne) lavastuse tõeliselt elama pani. Muidugi poleks ruum üksinda suutnud midagi
ära teha ja teine oluline tahk olid noored ja elavad näitlejad.
Kuna see oli minu esimene
kokkupuude Eesti Noorsooteatriga, siis näitlejad olid minu jaoks samuti
tundmatud. Varem olen laval näinud ainult Steffi Pähni ja Getter Meresmaad,
teised olid kõik minu jaoks head avastused. Kindlasti jäid meelde kõik
osalejad. Steffi Pähn kehastas teistest vanemat Pikki ja võrreldes teistega oli
teda ajaliselt vähem laval tegevuses näha. Mõned korrad ta siiski
ühistegevustes osales, kuid enamasti oli ta teistest eemal enda asemel ja
kommenteeris aeg-ajalt sealt. Samas oli tema see, kes regilaule esitas ja
regilaul pimedas tööstushoones mõjus just kontrastide tõttu efektselt. Kõige
elavamalt jäi mulle meelde Maria Ehrenberg, kes kehastas Helmit. Tema
lapselikult suured silmad ja lapselik energia olid väga nauditavad. Minu
klassikaline pisar tuli just siis silma kui Ehrenberg pidas monoloogi sellest,
kuidas ta on pisikene ja ei võta kodus palju ruumi, kui keegi talle kodu tahaks
pakkuda. Ma oleks ta ta kohe sealt kaasa tahtnud võtta. Üldse tekkis mul
etenduse vaatamise jooksul korduvalt soov maailma parandada. Bussiga koju sõites vaatasin loomade varjupaigas oelvaid loomi ja poetasin järgmised paar pisarat, sest oleks neid loomi tahtnud ka varjupaigast ära päästa. Aga enda
lohutuseks võin öelda, et eks ma oma igapäevase tööga veidi ka parandan seda
maailma. Getter Meresmaa kehastatud Selena oli ilmselt alguses kõige raskem
roll, sest kõik oma emotsioonid ja mõtted tuli vaikides edasi anda ja seda oli
samuti huvitav vaadata. Selena hakkas rääkima alles hiljem, kuid siis tegi ta
seda nii jõuliselt, et sundis kõik teised vaikima ja ennast kuulama. Enamasti
käisidki Meresmaa ja Ehrenberg laval paaris ja moodustasid kaitsetute
tütarlaste tandemi, kes otsustasid eluraskuste trotsimiseks õdedeks hakata ja
teineteisele toeks olla ning üksteist kaitsta nii samas kohas elavate poiste
kui ka ümbritseva maailma eest.
Hoopis
teisest puust olid poisid, keda kehastasid Risto Vaidla ja Joosep Uus. Nagu
poisid ikka, kaklesid ka nemad pidevalt, peamiselt selle üle, kes on tugevam ja
kelle sõna kõik asukad kuulama peaksid. Poistest jäi mulle rohkem silma Tops (Joosep
Uus) oma elavalennulise fantaasia poolest. Peaaegu kõige kohta oli tal näide
tuua laiast maailmast, kus ta ise väidetavalt laevaga käinud oli. Mulle meenus
kohe tüüpiline laste fantaasia, kus räägitakse sinistest ahvidest ja
kõikvõimalikest muudest fantaasialoomadest ning fantaasiareisidest. Risto
Vaidla kehastatud Kermo oli tüüpiline paha poiss, kes tahtis kamba juht olla
ning seetõttu näitas sageli teistele oma karmi olekut. Sisimas oli ka tema hea
ja tahtis, et tal oleks keegi, kellega tulevikus hea koos olla oleks. Siiski
jäid minu jaoks laias plaanis poisid võrreldes tüdrukutega natukene nõrgemateks
ja ei paistnud nii palju oma rollidega silma. Ehk on asi selles, et ma naissoo
esindajana hoian lihtsalt oma sookaaslasi nende kannatuste poolest rohkem. Sest
tegelikult mängisid kõik näitlejad väga hästi ja ei saa öelda, et keegi oleks
nüüd nii palju paremini mänginud. Lihtsalt juhtus nii, et tüdrukute rollid jäid
mulle südamelähedasemateks.
Kui
lavastuse pealkirja peale mõelda, siis minu jaoks ongi hommikuvalgus see, mis
annab inimestele lootuse, et uus päev on eilsest parem. Hommikuvalguses
tunduvad asjad ikka palju ilusamad ja puhtamad kui pimedas õhtuhämaruses. Ivar
Piterskihi valguskujundus oli ka selliselt loodud, et just hämarast süttinud soojas
kollakas hommikuvalguses julgesid kõik lapsed oma hinge pitsitavad salasoovid
välja öelda. Sest mine sa tea, äkki täna on see päev, kus keegi hakkab just
neid lapsi armastama sellistena nagu nad on.
Kuigi
minu jutust võib jääda mulje, et tegemist on sünge lavastusega, siis ma
soovitan väga vaatama minna. Nagu teatri nimigi viitab, siis just eelkõige
noorte teatrivaatajatega. Mul on kahju, et esietendusel võrdlemisi vähe noori
saalis oli. Sest noorte päralt on meie tulevik ja ehk saavad nad lavastust
vaadates aru, mida tunnevad need lapsed, kes pole ehk viimase moe järgi riides
ja kes ei oma kõige uuemat Iphone mudelit. Lastel on võimalus ka tarbimise osas
paremaid harjumusi teha ja ehk paneb lavastuses nähtav neid natukene selle üle
mõtlema, et vähem tarbida ning hoida loodust ja üksteist ning hinnata neid, kes
meie lähedal on ja keda me armastame. Tegelikult võiksid sellele ka
täiskasvanud mõelda.
Autorid: Eva Koff ja Indrek Koff
Lavastaja: Mirko Rajas
Kunstnik: Illimar Vihmar
Helilooja: Markus Robam
Valguskunstnik: Ivar Piterskihh
Videokunstnik: Elise Christin Jörberg
Liikumisjuht: Steffi Pähn
Osades:
Risto Vaidla - Kermo
Steffi Pähn - Pikk
Maria Ehrenberg - Helmi
Joosep Uus - Tobago ehk Tops
Getter Meresmaa - Selena-Lisandra
Rohkem infot mänguaegade ja piletite kohta leiab Eesti Noorsooteatri kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar