10. juunil 2022 Verevi kuurilaval
Foto: Aire Pajur |
Üks
kord tekkis mul mõte, et tahaks ise ka teatrit teha. Mitte selles mõttes, et ma
tahaks näitlema hakata, vaid ma tahaks enda valitud kohta kutsuda näitlejad ja
lavastaja, kes siis seda teatrit teeksid. Et mul oleks üks vana hoone ja selle
kohandaks käepäraste vahenditega teatrisaaliks. See mõte tuli mulle Verevi kuurilavale
jõudes jälle meelde. Elvas asuv Verevi kuurilava on uus kultuurisündmuste jaoks
mõeldud koht, mis on loodud Verevi motelli juurde asuvasse hoonesse kus asus
vanasti pioneerilaagri söökla. Kuigi ruumi sisse astudes oli veidi värske värvi
hõngu tunda, hakkas nina peatselt tajuma seda nostalgilist niiskuse ja kaua
tühjalt seisnud maja lõhna. Kuurilava sisemus nägi välja selline nagu üks vana
nõukogudeaegne pinoeerilaagri sööklahoone välja nägi. Värske värv ja lakke
pandud prožektorid olid ilmselt ainsad kaasaegsed uuendused selles ruumis. Veidi
tekitasid retrohõngu ka ajalehtedega kaetud seinad. Hämaras ruumis silm
võib-olla väga täpselt ei seletanud, kuid ajalehed seintel tundusid samuti
kaasaegse sisekujundusena. Samas on ajalehtede leidmine seinalt vanadele
hoonetele iseloomulik, seega oli selline sisekujunduslik lahendus igati omal
kohal. Ainus mis mind selle vana hoone puhul veidi häiris, olid tugipostid. Häirivaks
osutusid nad ka ainult seetõttu, et üks post aeg-ajalt veidi mu vaadet varjas.
Lavastus
räägib kahest noorpõlve sõbrannast, kellest üks leidis väljastpoolt kodukohta
endale mehe, abiellus ja lõi endale elu pealinna samal ajal kui teine sõbranna
kodukohta elama jäi. Kodukanti elama jäänud Helgi (Viire Valdma) pole oma majas
veel euroremonti teinud ja nii on tema maja sisustus jäänud samuti nõukogude
hiilgeaega. Nimelt siis teenisid Helgi ja tema ema raha sellega, et üürisid oma
suures majas tube suvitajatele välja. Seetõttu loob kultuurilava enese
atmosfäär koos vana hoone lõhnadega lavastusele täiesti uue mõõtme. Kohati oli
koht ja tegevus ning süžee nii omavahel läbi põimunud, et mul tekkis jälle see
tunne, et ma olen kärbes (kuigi sel korral võiks vist pigem öelda, et sääsk)
seinal, kes kahe sõbranna jutustamist pealt vaatab. Nimelt avab Helgi korduvalt
toas aknaid ja viitab akna taga olevale vaikusele, puudele ning puude taga
asuvale järvele ja kõik see, millest ta mängitud maailmas räägib, asub ka
tegelikkuses selle akna taga. Kuigi seda ei öelda kusagil otsesõnu välja, et
tegevuspaigaks on Elva, siis kõik just sellele viitab.
Kavalehel
oli kirjas, et teksti autor Andra Teede uuris kolmekümnelt Elva elanikult
meeldejäävate lugude, inimeste ja kohtade kohta ning sellest sündiski lavastuse
tekst. Selleks, et mõned äratuntavad sündmused või isikud poleks nii äratuntavad,
lisas ta juurde ka teiste väikelinnade lugusid ja kirjanduslikku liialdust.
Seetõttu oli kohalike kindlasti veelgi huvitavam etendust vaadata ja kuulata neile
tuttavaid lugusid ja elada kaasa sellele ajarännakule, kuidas Marta (Eva Püssa)
maja maha põles ja selle asemele bensiinijaam ehitati. Kuna mul puudub Elvaga
igasugune seos, siis ma ei oska nende lugude tõetruudust hinnata, ma nimelt
pole kuulnud ühestki Elva hämara taustaga juhtumist ega turistide poolt järve
jäetud sitajunnidest. Kindlasti kohalikel oli seetõttu huvitavam, et eks tulid
ka neil endal Marta ja Helgi meenutusi kuulates mingid enda lood või mõtted
pähe ja hakkas nö „pilt silme ees jooksma“, aga huvitav oli vaadata ja kuulata
ka mittekohalikul.
Tegelikult
see vist ei sõltugi konkreetsest kohast, eks igal linnal, asulal ja külal on
mingid sarnased jutud, kus vanemad keelasid lastel midagi teha või kusagile
minna ja koha ohtlikkuse ilmestamiseks räägiti igasuguseid lugusid. Kui lavastuses
olid järves sitajunnid, mistõttu Marta ema ei lubanud tal seal ujuda, siis Tartu
Anne kanali kohta olen kuulnud, et paljud ei käi seal ujumas, sest seal on
palju laipu. Ja enda lapsepõlvest mäletan koolis räägitavat, kuidas järves tohib
ainult ühes kindlas kohas ujuda, sest teistes kohtades on II Maailmasõja ajast
uppunud tankid ja lennukid, mis ujudes võivad sind vigastada. Nagu näha, siis
räägiti sitajunnidest järves, aga mina jõudsin samal ajal lennukite ja
tankideni. Mine tea, mis kellegil teisel sel ajal pähe tuli, sest mälu on
kummaline asi ja vähe sellest, et kellegi teise juttu kuulates enda sarnased
jutud meelde tulevad, võivad kaks inimest ka täpselt sama sündmust või asja
täiesti erinevalt mäletada. Seda juhtus päris palju ka Martal ja Helgil, et
mõnda asja mäletati erinevalt ja siis vaieldi selle üle, kummal õigus on.
Ometigi
pole lavastus ainult meenutustest ja kohtadest. Peamiselt on see siiski
inimestest ja nendevahelistest suhetest. Me näeme kahte täiesti vastandlikku naist
(aga vastandid pididki tõmbuma), kellest Eva Püssa kehastatud Marta on kontsakingi
ja õhulist kleiti kandev pealinnadaam, kelle jaoks on oluline välimus ja edu,
mille saavutamiseks Marta ehk isegi mõned mõtlematu otsuse on teinud. Oma
olemuselt paistab Marta samuti elavam ja rõõmsam, selline naine kelle järgi
kõik mehed jookseksid ja kes on iga seltskonna hing. Viire Valdma kehastatud
Helgi on kohati ehk lihtsameelse inimese muljet jättev vaikne ja tõsine
maanaine, kelle jaoks ei paista välimus eriti tähtis olevat. Kuid loo arenedes on
näha, et hoolimata oma ilusast välimusest ja pealtnäha heast elust, on Martal tunduvalt
rohkem muresid ja probleeme kui Helgil. Ka Helgil on mõned sügavad saladused,
mis ilmsiks tulevad, kuid see on jällegi üllatav, et sellisel üksikul ja
vaiksel vanatüdrukul sellised saladused on. Just Helgi on see, kes asju
kaalutleb ja kes suudab ka keevalist Martat tegema elus õigeid valikuid. Seda
muidugi siis, kui naised koos on ja omavahel läbi saavad. Eks neid tülitsemisi
ja nägelemisi tuli neil ka palju ette. Teinekord lausa nii, et tabati tahtmatult
sõbranna kõige valusamat punkti. Mulle jäi peamiselt meelde siiski sõbrannade
dünaamilisus ja see kui oluline on selle ühe inimese olemasolu, kes sind
tõeliselt mõistab ja kes sulle rasketel aegadel toeks on.
Tegelikult
pole siin midagi imestada, et Marta ja Helgi nii hästi klappisid ja nende
tegutsemist huvitav jälgida oli. Minu teada on Viire Valdma ja Eva Püssa sõbrannad
ka väljaspool teatrimaailma ja eks hea sõbraga on see lavapartnerlus ka parem,
kui lihtsalt kolleegiga. Mingid tülid Helgi ja Marta vahel olid mängitud nii
filigraanselt, et sellise mängu jaoks peavadki inimesed omavahel väga hästi
klappima, et tüli ja solvumine nii ehedalt välja kukuks. Kuigi minu kokkupuuted
Valdma ja Püssaga väljaspool teatrilava on väga minimaalsed, siis tundus mulle,
et ma nägin laval ikka üsna palju ka neid ennast oma tavapärases olekus (või
siis selles olekus, mis mulje nad mulle väljaspool teatrilava jätnud on). Mitte,
et ma arvaksin, et nad päris elus ongi täpselt sellised nagu olid Marta ja Helgi,
mitte seda, aga nad olid kaks lihtsat sõbrannat, kes koos naersid, nutsid ja
aeg-ajalt ka vihastusid. Kui mõnes rolli puhul on kohe aru saada, et näitleja
pole absoluutselt tema ise ja mängib väga pingutatult kedagi teist, siis siin
oli õhkkond nii vaba ja mingit pingutust ma ei näinud. Ma julgen öelda, et ma
nägin üle pika aja laval sellist vaba ja positiivset energiat.
Ainus
asi, mida ma ette tahaksin heita lavastuse tegijatele, on etenduse pikkus.
Nimelt olin ma sunnitud vaheajal kõik oma kellad üle kontrollima. Minu kella
järgi kestis esimene vaatus ainult 37 minutit! Selle veidi rohkem kui poolteist
tundi oleks võinud ka ühes vaatuses teha. Muidugi oleks mulle meeldinud, kui
etendus oleks veelgi pikem olnud. Nagu ma juba ütlesin, siis laval oli nii
palju positiivset energiat, et see kandus ka saali ja ma oleks seda õhkkonda
ning Marta ja Helgi seltskonda tahtnud veel kauem nautida. Tundus, et ma polnud
ka ainus. Nimelt juhtus mu kõrval istuma üks veidi vanem meesterahvas, kes pidevalt
omaette naeris. Võiks ju arvata, et naiste jutud meestele korda ei lähe, aga
näed läksid küll. Naistest ma üldse ei hakka rääkimagi.
Mulle
tundus esmasel vaatlusel, et ma olin kõige noorem teatrikülastaja ja ilmselt ongi
minu noorus üheks põhjuseks, miks ma ehk nii palju naerda ei saanud kui teised.
Jah, mõnes kohas sain lisaks muigamisele ka täitsa naerda, kuid mõnes kohas
tundsin, et naljast said rohkem aru need, kellel endal lapsed suured, enda
kätega kodu ehitatud ning hulganisti abieluaastaid selja taga. Mis seal salata,
eks ilmselt mõni asi ajas kohalikke ka seetõttu naerma, et nad tundsid
räägitava koha, inimese või jutu ära. Aga ma siiski ei kurda, sest naerda sain
ma rohkem, kui tavaliselt teatris. Kohustuslik pisar tuli ka silmanurka ühel
hetkel. Seega minu pisaramääraja on oma kvaliteedimärgi andnud. Lihtsalt
selgituseks neile, kes esimest korda lugema satuvad, et kui mul etenduse ajal
suurest meeleliigutusest pisar silmanurka tuleb, siis on tegemist väärt lavastusega).
Mina
julgen küll lavastust kõikidele teatrihuvilistele soovitada. Seal on lihtsalt
nii palju erinevaid kihte, et igaüks peaks endale midagi meelepärast leidma. Lisaks
muidugi suurepärased näitlejatööd Eva Püssalt ja Viire Valdmalt. Boonuseks
tõetruu mängupaik koos uksest ja aknast sisse tungivate rekvisiitide (sääsed)
näol. Sääski tegelikult palju ei olnud, kuna tegemist on siseruumiga, aga mõned
üksikud isendid ikkagi suutsid end sisse smuugeldada. Aga kuna sääskedest oli
ka etenduses juttu, siis sobisid sääsed ruumi nagu valatult ja nad ei olnud
üldse häirivad. Ühesõnaga, tegemist on kindlasti ühe suvelavastusega, mida
võiks sel suvel vaatama minna.
NB! Seda
unustasin mainida, et lavastuses kõlab Tõnu Tepandi muusika, mis annab veel omamoodi
erilise nüansi lavastusele.
Autor: Andra Teede
Lavastaja:
Jaanus Nuutre
Kunstnik:
Jana Wolke
Heli/valgus:
Margus Möll
Etenduse juht:
Aire Pajur
Laval:
Viire
Valdma – Helgi
Eva
Püssa – Marta
Pileteid
saab Piletilevist.
0 kommentaari:
Postita kommentaar