2. juunil 2022 Jakobi Mäe Teatristuudio etendus Tartu Jaani kirikus
Mis tunded teil tekivad, kui te kuulete, et üks harrastustrupp
toob kirikus välja Shakespeare´i näidendid? Esiteks on kirik juba selline koht,
mis paljude jaoks ehmatav tundub. Teiseks ei hinnata meie harrastusteatreid
sageli väga kõrgelt ja juba see tekitab teatud eelarvamusi. Eriti suured on
eelarvamused siis, kui selgub, et see harrastustrupp plaanib kirikus lavale
tuua veel Shakespeare´i näidendid. Shakespeare on teatriklassika ja lisaks veel
värsskõnes, mida harrastusteatritel on sageli keeruline huvitavalt ja
nauditavalt teha. Kui ma 2. juuni õhtul Tartu Jaani kiriku juurde jõudsin, siis
tundus mulle, et ma olen üks vähestest inimestest, kes on julgenud seda
teatrikombinatsiooni vaatama tulla. Õnneks inimesi ikka tuli, aga pigem oli
publikut siiski vähe. Arvestades kui kõrgekvaliteedilise lavastusega Jakobi Mäe
Teatristuudio välja oli tulnud, siis ma julgeks öelda, et publikut oli lausa
häbiväärselt vähe. Milles see kõrgekvaliteedilisus siis ikkagi seisnes?
Esiteks mõjus Jaani kirik oma punaste telliste ja kõrgete
võlvidega täpselt õige kohana, et luua atmosfääri nagu viibiksime me 16. sajandis
ehk siis täpselt selles ajastus, millal Shakespeare tegutses. Kuigi
tegelikkuses on Jaani kirik ehitatud mõned sajandid varem ja on gooti stiilis
(vähemalt nii väidab Wikipedia), mõjus sealne atmosfäär siiski
renessansslikult. Kiriku arhidektuuril lasti täielikult esile tõusta ka selle
poolest, et rekvisiite oli kasutatud minimaalselt ja enamasti olidki
rekvisiitideks kiriku erinevad paigad ja esemed. Näiteks mängiti „Romeo ja
Julia“ rõdustseeni, kasutades kirikus olemasolevat vaateplatvormi. Samuti
kasutati sageli tegevuspaikadena igasuguseid müüre, mida kirikus leidus hulgim.
Eriti leidlikult oli kirikut koos sealsete elementidega ära kasutatud
muusikalises kujunduses. Ilmselt pole väga palju neid lavastusi, kus
taustamuusikat tehakse oreliga. Orelil on siiski mingi eriline kõla, mis
tekitas kogu lavastusele täiesti ainulaadse varjundi. Lisaks orelile kasutati
ka veidi tavalisemaid muusikariistu, nagu klaverit ja kitarri, aga kindlasti
mõjus orel kõige efektsemalt. Mis seal salata, orelimuusika lõi teatud kammerliku
ja pidulikuma atmosfääri ka.
Kammerlikult mõjusid ka etenduse algus ja lõpp, kus kõik
osatäitjad jagunesid kiriku erinevatesse paikadesse ja alustasid igaüks
erineval ajal oma laulu. Alguses oli vaikset laulu kuulda ainult ühest paigast,
kuid lõpuks kajas terve kirik tugevast ja mitmehäälsest laulust. Seega, kui ma
veel enne olin veidi kahelnud, et kas tasus teatrisse tulla, siis see alguse
laulmine tegi mu pigem veidi ettevaatlikuks, et kas nüüd siis tulebki mingi
vaimulik etendus. Mitte, et mul midagi vaimuliku etenduse vastu oleks olnud,
aga mina oma peas lihtsalt ei ole Shakespeare nii palju vaimuliku keskkonnaga
seostanud. Samas kostüüme vaadates oli kohe aru saada, et ilmselt tuleb
tegemist ikkagi klassikalise Shakespeare´i tõlgendusega, sest kostüümid olid
üsna ajastutruud.
Hoolimata sellest, et Jakobi Mäe Teatristuudio on harrastustrupp
ja sageli pole harrastustruppide kostüümid just kõige täpsemad, siis siin seda
muret polnud. Kõik mehed olid sukkupükstes, nagu ajastule kohane. Samuti ei
puudunud kuninglikus õukonnas uhked keebid, kroonid ja tütarlastel puhvis varrukatega
kleidid. Kostüümid polnud ehk nii uhkete lisanditega, kui suurtes teatrites,
kuid siiski üsna audentsed (vähemalt minusuguse võhiku jaoks). Kostüüme nähes sain
kohe aru, et tegemist on klassikalise Shakespearega ja arvestades seda, kuidas
viimasel ajal armastatakse kogu klassika kaasaegseks ümber teha, oli sellist
originaalset lahendust kõige parem nautida.
Hoolimata sellest, et näitlejateks laval olid Jakobi Mäe
Teatristuudio kõige vanemad osalised, kes on gümnaasiumiealised, oli nende mäng
palju nauditavam kui mitmete elukutseliste näitlejate oma, mida ma nägema olen
juhtunud. Tuleb muidugi tunnistada, et mitmed laval olnutest on juba pikka aega
näitlemisega tegelenud ja võtavad seda ilmselt sama tõsiselt või veelgi
tõsisemalt kui kutselised näitlejad ja see võib ka olla üks põhjustest, miks
lavastus nii hea kvaliteediga on. Mille eest peab noori aga eriliselt kiitma
on, see, et kõik kaheksa erinevat Shakespeare´i näidendi katkendit olid need
samad noored ka ise lavastanud. Eks nad said nõu ja tuge ka Vanemuise näitlejalt
Priit Strandbergilt, kes on teatritrupi üks juhendajatest ning aitas neil kogu käesoleva
lavastuse kava kokku panna.
Kuigi lavastus koosnes erinevatest katkenditest Shakespeare´i
kaheksast erinevast näidendist, mõjus kogu lavastus ühtse tervikuna ja
katkendite vahelised üleminekud olid väga sujuvad. Tervikuks muutis lavastuse
narr (Alex Herger), kes katkendite vahepeal tegi väikese sissejuhatuse
järgmisesse näidendisse ja andis lühidalt ka mõista, mis enne konkreetset
stseeni toimunud on. See on kindlasti hea lahendus nendele, kes pole kõikide
Shakespeare´i teostega kursis ja ei tea täpselt, milles seal põhiline iva
seisneb. Kui ma muidu arvasin, et Shakespeare on igav ja mitte eriti koomiline,
siis tänu narrile, suutsin ma sel korral Shakespeare´i hoopis teiste
emotsioonidega vaadata kui varem. Kuigi ega ma enam väga kindel pole, kas ma
üldse olen Shakespeare´i lavastusi teatrilaval näinud. Nimelt on Alex Herger
pärit Saksamaalt ja tema temperament oli nii elav, et juba ainuüksi teda
vaadates tekkis naeratus automaatselt näole ja tuju läks heaks. Eks seda
emotsiooni mõjutas lisaks tema elavale karakterile ka situatsioon, kus keegi
oli enne etenduse algust rekvisiitideks olnud padjad endale istumise alla
võtnud ning narr tuli otsima kuhu tema padjad kadunud on. See on jälle see
hetk, mille pärast tasub teatris käia. Mingi pisidetail, mida pole lavastusse
sisse lavastatud, muudab seda, kuidas sa kogu ülejäänud lavastust tajud ja
vaatad.
Kuigi ma olen täiesti veendunud, et kui poleks seda alguse
improviseerimist olnud, oleks lavastus ikkagi sama hea olnud. Hoolimata
sellest, et ka kõik teised tegid väga häid rolle, jäi Alex Herger narrina minu
lemmikuks. Kogu tema olek, miimika ja isegi aktsent, milles ta eesti keelt
rääkis, oli nagu kirss tordil. Kohati oli mul tunne nagu ma vaataksin päris
narri või klouni, sest see miimika ja liigutused (ma ei väsi seda kordamast)
olid lihtsalt nii elavad ja paljutähenduslikud. Piisas ainult ühest pilgust
narri näoilmele ja juba oli sul nägu naerul. Kui keegi arvab, et talle
Shakespeare ei meeldi, sest see on liiga igava ja raskse sisuga ning aegunud
teemadega, siis ma soovitan ikkagi vaatama minna. Kuigi tegemist on
klassikalisel kujul Shakespeari tekstide esitamisega, julgen ma väita, et
sellist Shakespeari esitamist pole te varem ikkagi näinud ja ka kõik need, kes
Shakespeare´st väga lugu ei pea, leiavad ikkagi, et teatriõhtu on äärmiselt
nauditav.
Mulle tundub, et kuigi ma üritasin siin veidi oma mõtteid ja
tundeid kirja panna, siis see ei õnnestu mul sel korral kohe absoluutselt. Ma
oskan ainult öelda, et tegemist on väärt lavastusega ja soovitan seda kõikidel
vaatama minna. Kui tavaliselt on teatripiletite hinnad kallid, siis sel korral
saab sisse annetuspiletiga. Seega igaüks saab ise valida, mis hinnaga ta endale
pileti ostab (kas 5, 10, 15 või 20 eurot) ja nii ei tohiks suurepärane
teatrielamus ka raha taha jääda. Kuigi ma siiski soovitan maksta rohkem ja
pigem jätta mõni haltuuramaiguga suvelavastus vahele, kui on vaja valida, et
mida vaatama minna. Ja kuigi esmapilgul võib etenduse pikkus (2h 30min) mõne
inimese ära ehmatada, siis tegelikkuses möödus etendus nagu ühe
silmapilgutusega ja ma oleks tahtnud järgmised 2,5h veel neid noori vaadata.
Seda hoolimata äärmiselt kõvadest ja ebamugavatest kirikupinkidest.
Kõige paremini annab ehk seda edasi kui hea lavastusega tegelikult tegemist on minu sõbranna arvamus. Nimelt oli tema see, kes pärast etendust arvas, et ma peaksin sellest kindlasti blogima, et teised inimesed ka teaksid kui hea asjaga tegemist on, ja ikka kõik jõuaksid teatrisse seda lavastust vaatama. Kusjuures see sõbranna pole minusugune, kes peaaegu kõik on valmis ära vaatama, seega võite tema soovitust uskuda (kui minu soovitusest veel väheks jääb). Sel korral saate kahekordse kvaliteedimärgi. Lisaks minule ka minu teatrikauge (vabandust, et sind nii nimetasin) sõbranna kvaliteedimärgi ja kindla soovituse leida tee Tartu Jaani kirikusse.
Jäänud on päris mitu etendust, seega kõik peaksid endale sobiva aja leidma. Kuigi suvelavastusi on Eestis palju, siis kindlasti üks pluss on sellel lavastusel veel – see toimub kirikus sees ja seal on katus peakohal. Seega ei sega ei paduvihm, külm tuul, vähesed soojakraadid ega tüütud putukad etenduse nautimist. Samas on laavstus nii hea, et ma oleksin valmis seda ka mitmeid tunde nautima väljas marutuule, paduvihma ja sääseparvede keskel.
Kellel nüüd huvi tekkis, siis pileteid saab osta Piletilevist.
Lavastaja ja juhendaja:
Priit Strandberg
Ettekandmisele tulid katkendid järgmistest Shakespeare´i
näidenditest:
“12. öö”
(lav. Alex Herger; Osades: Kaarup Tabas, Oliver Valk, Johanna Issak, Alex
Herger)
“Romeo ja Julia”
(lav. Mirjam Aavakivi; Osades: Joonas Koff, Laura Aurora Vahtra)
“Suveöö unenägu”
(lav. Madis Martin Kasterpalu ja Einar Susi; Osades: Madis Martin Kasterpalu,
Martin Metsanurk, Helo Kaplinski, Liisu-Johanna Olgo)
“Othello”
(lav. Elo Kaalep; Osades: Gustav Nikopensius, Einar Susi, Madis Martin
Kasterpalu, Alex Herger)
“Kuningas Lear”
(lav. Joonas Koff; Osades: Tobias Pilv,Kaarup Tabas, Einar Susi, Oliver Valk,
Elo Kaalep, Liisu-Johanna Olgo, Laura Aurora Vahtra)
“Hamlet”
(lav. Oliver Valk; Osades: Joonas Koff, Einar Susi, Iris Viru)
“Macbeth”
(lav. Gustav Nikopensius; Osades: Oliver Valk, Tobias Pilv, Madis Martin
Kasterpalu, Kaarup Tabas, Helo Kaplinski)
“Perikles”
(lav. Helo Kaplinski; Osades: Gustav Nikopensius, Martin Metsanurk, Einar Susi,
Tobias Pilv, Mirjam Aavakivi)
0 kommentaari:
Postita kommentaar