18. jaanuaril 2023 Komöödiateatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Komöödiateater |
Üldiselt mulle komöödiad ei meeldi ja seetõttu ma neid tavaliselt
vaatamas ei käi. Eriti kui komöödiad ongi suuresti mõeldud ringreisideks, sest
minu jaoks tähendab see enamasti seda, et tahetakse meeldida paljudele
inimestele ning reeglina on lavastuste dekoratsioonid ja kostüümid
tagasihoidlikud, et oleks kergem mööda Eestit ringi reisida. Mulle, kui
teatriteadlasele meeldib teatrit analüüsida ja komöödiad pakuvad selles osas
üsna vähe võimalusi, eriti need komöödiad, millega kõigile meeldida soovitakse.
Teate ju küll seda, et kui soovid teha midagi, mis võimalikult paljudele
meeldiks, siis kokkuvõttes ei meeldi see kellelegi.
Ometigi ei ütle ma ära võimalusest head komöödiat vaadata, aga
kahjuks on lood sellised, et head komöödiat on üsna raske leida. Võin muidugi
ka igasugust komöödiat vaadata, kui ma selle eest oma raha välja ei pea käima. Sel
korral saingi tänu oma vabatahtliku tegevusele tasuta vaadata Komöödiateatri
lavastust „Kui palju maksab MEES?“, mis algselt oli suvelavastus, kuid suure
publikumenu tõttu otsustati sügise saabudes ringreisidega jätkata. Lihtsalt
vabaõhulavad asendusid kultuuri-ja rahvamajadega. Nüüd siis jõudis järg Põlva
kätte.
Mulle tundus, et ma olin üks vähestest inimestest saalis, kes kogu
etenduse ajal väga ei naernud. Mõned üksikud korrad võttis tekst mindki muigama,
aga üldiselt olid minu meelest paljud naljad „allapoole vööd“ naljad, mis enam
naljakad ei tundu. Vähemalt mulle. Eks peab tunnistama, et mõned laused olid
päris head ja kindlasti pakkusid mitmed laused naeru eelkõige nendele, kes ise
abielus või kooselus on. Mina vaba ja vallalisena hetkel selle tekstiga nii
palju ei haakunud. Kuigi päris palju oli ka meestele suunatud nalju, kus ainult
saalis olevad mehed naersid. Mingitel hetkedel tundus mulle, et lavastus on
üldse meestele suunatud ja meeste vaatenurgast, sest nii loo autor, tõlk kui ka
lavastaja on mehed ja seega on saanud nad panna enda nägemust sellesse, kuidas
naised mehe pärast võistlevad (kas pole see mitte iga mehe unistus?). Kui nii
mõelda, siis on loogiline, et mehed rohkem naerda said. No näete, ma suutsin
ikkagi lihtsa komöödia puhul ka leida midagi, mida analüüsida.
Lugu räägib abielupaarist, Lindast (Marika Korolev) ja Sanderist
(Juss Haasma), kellel on täna kahekümnes aastapäev ja meest koju ootav naine
teeb tähtpäeva tähistamiseks ettevalmistusi. Ühel hetkel saabubki keegi uksest,
aga see pole oodatud mees, vaid noor 20-ndates Jaana (Karmel Naudre), kes tuli Lindale
teatama, et Sander armastab nüüd teda ja ta sooviks Sanderi Lindalt ära osta.
Sellega läks muidugi lahti komöödiale omane segadus. Sel korral kedagi
kellegagi ära ei vahetatud ja ära ei peidetud. Kõik kolm tegelast olid peaaegu
kogu aeg korraga laval ja suhtlesid omavahel. Ainult selgus, et kogu see jutt,
mida Sander Jaanale Lindast rääkinud oli, oli täielikult vale, või siis käisid
mõned punktid lausa Sanderi enda kohta. Nii hakkas pihta üks suur kauplemine,
et kes naistest siis ikkagi mehe endale saab ja mida mees tegelikult väärt on.
Nagu lavastuse pealkirjastki aru võib saada, siis kogu lavastuse keskne tegevus
ja tekst käiski mehe väärtuse kindlaks tegemise ümber. See oli muidugi ka kõige
huvitavam osa, sest enamus nendest lausetest, mis mind naerma ajasid, olidki öeldud
selle kauplemise käigus.
Näitlejatega jäin ka valdavalt rahule. Kuidas sa siis ei jää
rahule, kui Marika Korolev võtab pillikastist lõõtsa ja mängib seda, olgugi, et
lühiajaliselt. Aga kuna Põlva on lõõtsapealinn ja Korolev on kaks suve
Põlvamaal Lutsu külas suvelavastuses lõõtsajumal Karl Kikka abikaasat
kehastanud, siis ilmselt Põlva publikule meeldis see stseen väga. Huvitav oleks
muidugi teada, kas see lõõtsastseen eksisteerib mujal ka, või oligi
spetsiaalselt Põlva publiku jaoks sisse toodud (see oleks alles hea lüke
olnud).
Karmel Naudret olen varem näinud ainult korra Viljandi
Kultuuriakadeemia teatrikunsti osakonna ja Ugala koostöös valminud lavastuses „Kuidas
minust sai HARKOMAH“, seega temast ei osanud ma midagi väga oodata, sest
kokkupuude on vähene. Aga minu meelest tuli tal naiivse noore armastaja roll
väga hästi välja ja koos Marika Koroleviga täitsid nad lava korraliku
naisenergiaga.
Minu jaoks oli kõige häirivam Juss Haasma. Ühelt poolt oli see
roll, et Sander on närviline ja seetõttu ei püsi paigal ja hüppab ühelt jalalt
teisele ja hoiab jalgu pidevalt ristis, kuid teisalt oli see väga häiriv. Mulle
mõjus see igatahes täpselt nii nagu Haasma olek unustanud enne lavale tulekut
wc-s käia ja nüüd peab jalad ristis kannatama. Kui peale vaheaega tema
kehastatud Sander sama teguviisi jätkas, siis sain aru, et see on ikkagi nii
planeeritud. Minu jaoks oli see aga nii häiriv, et ma ei suutnud Haasma
tegelast tõsiselt võtta ja kohati muutus ta minu jaoks laval segavaks teguriks.
Palju parema meelega oleksin ma vaadanud, kuidas kaks naist omakeskis mehe üle
kauplevad. Ainus hetk, kus ma Haasmad laval nautisin, oli lõpus, kus ta laulis
omaaegset Erich Kriegeri hitti „Naised on hullud“. Tegelikult vist saabki nende
sõnadega kogu etenduse olemuse lühidalt kokku võtta.
Kuna ma siiski pole komöödiaekspert, siis ei tasu minu arvamust
puhta kullana võtta. Minu arvamuse vastu räägib juba ilmselgelt suur
publikumenu, sest lavastust mängiti suvel ja siis pikendati lavastuse mängimist
ja seda mängitakse kuni praeguseni ikka veel. Järelikult seal on midagi sellist,
mis inimestele meeldib. Kui teile ikka komöödiad meeldivad, siis soovitan
vaatama minna, sest ma olen palju kehvemaid komöödiaid nägema juhtunud. Kes
siiski teatrist lisaks naerule ka mingit suuremat elamust saada tahab, võiks
ikkagi midagi muud vaatama minna.
Piletilevist
ja Piletimaailmast
leiab järgmised mängukohad, kellel huvi peaks olema.
Autor: Mihhail Zadornov
Tõlkija: Erki Aule
Lavastaja: Andrus Vaarik
Osades:
Marika Korolev – Linda
Karmel Naudre – Jaana
Juss Haasma – Sander
0 kommentaari:
Postita kommentaar