17. veebruaril 2023 Kellerteatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Siim Vahur |
Kui
teatris meeldib mulle valdavalt vaadata psühholoogilisi draamalavastusi
(eelkõige Ameerika perekonnadraamasid), siis raamatutest meeldivad mulle kõige
enam põnevikud ja krimiromaanid. Ka filmide ja seriaalide osas on minu eelistus
ikkagi krimi, põnevus ja märulid. Seega on kummaline, et ma pole veel ühtegi
Kellerteatri lavastust näinud, kuna teater nimetab end Eesti esimeseks
põnevusteatriks. Arvestades mu raamatu ja filmi ning sarja eelistusi, peaks
Kellerteater mu koduteater olema. Olen kunagi isegi ühe Kellerteatri
auhinnamängu võitnud, aga kuupäevad ei sobinud kuidagi töögraafikuga ja nii see
külastus tol korral katki jäigi ja rohkem pole ma nende külastamisele mõelnud.
Tegelikult on Kellerteatri lavastusi võimalik ka veebis vaadata, aga saalis
kohapeal teatrit vaadata on ikka hoopis teine tera, kui veebis vaadata. Seega ei
oskagi ma öelda, miks ma seni ühtegi Kellerteatri lavastust veel vaadanud pole,
asukohta ei saa ettekäändeks tuua, kuna veebis vaatamine ei nõus isegi mitte
diivanilt tõusmist.
Nüüd
aga oli mul Põlvas võimalik lõpuks palju kiidetud (just nimelt palju kiidetud,
kuna olen teatri kohta internetist ainult positiivset tagasisidet lugenud)
Kellerteatriga tutvust teha. Lootused olid mul väga kõrged, kuigi ma peaks juba
teadma, et teatrisse ei tohi kõrgete lootustega minna, sest kukkumine võib ränk
olla. Ma annan endale aru, et enamasti on lavastused ikkagi mõeldud teatri
kodusaalis mängimiseks ja ringreisil nähtud etendus ei pruugi olla päris sama
tasemega, sest ruum ja lava pole päris need, millele lavastus kohandatud on. Just
seepärast tahaksingi ma loota, et palju kiidetud Kellerteater ei jätnud minusse
nii suurt emotsiooni, kuna ma nägin lavastust teatri jaoks võõras keskkonnas ja
kõik mis mind Põlvas nähtud lavastuse juures häiris pole nende kodusaalis üldse
probleemiks. Minule teadaolevalt peaks Kellerteatri enda saal olema tunduvalt
väiksem ja seega ka intiimsem, kui seda on Põlva kultuurikeskuse teatrisaal ja
seega oli mul tunne, et saalis ei tekkinud päris sellist pinevat õhustikku,
mida ühelt põnevikult oodata võiks. Või siis olen ma tõesti liiga palju
põnevikke vaadanud ja lugenud, sest süžee pöörded olid mulle liigagi
etteaimatavad. Teadupärast põnevike eesmärk ongi üllatavate süžee pööretega
põnevust tekitada ja seda üleval hoida. Kohati tundus mulle, et ma vaatan
hoopis tüüpilist Mehhiko seebikat, kus kõik on kõigiga sugulased ja kuidagi
omavahel seotud.
Ehk
kadus minu jaoks põnevus ära ka osalt seetõttu, et ma lihtsalt ei saanud umbes
poolest tekstist aru. Ma tahaksin väga loota, et see oli tingitud sellest, et
näitlejad on harjunud oma kodusaaliga ja ei tulnud selle peale, et Põlva lava
on suurem ja publik on neist kaugemal. Kuigi iga endast lugupidav näitleja
peaks suutma oma mängu kohendada vastavalt mängupaigale ja suutma end igas
olukorras arusaadavaks teha. Mul on varem ka seda probleemi olnud, et ma ei saa
teatris kogu tekstist aru ja nii tekib paratamatult tunne, et äkki on minu
kuulmisega midagi valesti. Sel korral siiski oli veel teisigi inimesi, kes
kurtsid, et tekstist on raske aru saada, seega saan uskuda enda kunagist
kõrva-nina-kurguarsti, kelle sõnul on mul kuulmine nagu rebasel. Ehk just selle
rebase kuulmise pärast mind nii väga häiribki kui ma laval öeldud tekstist aru
ei saa. Mõned kohad olid sellised, et alguses süüdistasin valjut muusikat
selles, et ma tekstist aru ei saa. Peale muusika vaikimist sai aga üsna
kiiresti selgeks, et tegelikult ei saa ka täielikus vaikuses tekstist aru.
Näiteks ei teadnud ma lavastuse lõpuni kas noore poisi nimi oli Bill, Billy,
Will või Willy, sest ma lihtsalt ei saanud sellest aru. Õnneks lavastuse
kodulehekülg andis sellele vastuse.
Ometigi
polnud kõik nii lootusetu. Kellele põnevikud meeldivad, siis iseenesest lugu on
päris iseloomulik tüüpilisele põnevikule. On verd (minu jaoks siiski liiga
vähe), kaklemisi, pantvangi võtmist, röövimist ning psühholoogilist mängu inimeste
närvidel (sel korral küll mängitakse ainult tegelaste närvidega, publiku närvid
jäetakse minu kurvastuseks puutumata). Muidugi ei puudu lavalt ka pihtimused,
miks kuritegu toime pannakse ja ilmselge on see, et kui tegemist on ühe
korraliku põnevikuga, siis ei saa lavalt puududa ka relv. Kõik teatrivaatajad
ilmselt teavad, et kui relv juba lavale toodud on, siis teeb see relv ka pauku.
Ma tean, et lavastustes ei kasutata päris relva, kuid siiski on mul gümnaasiumi
riigikaitse tundidest meeles, et mitte mingisugust relva ei tohi suunata
inimese suunas, kui sul pole mitte mingisugust reaalset vajadust tema suunas sihtida
või tulistada. Seega häiris ming väga tugevalt see, et Rauno Kaibiaineni
kehastatud Billy vehkis laval relvaga nii hooletult, et korra libistas ta relva
üle publiku. Jällegi, võib-olla väiksemas saalis oleks see kuidagi põnevust
tekitavalt mõjunud, kuna väikese ruumi tõttu tunneb publik, et ka nemad on osa
loost. Praegu oli publik üsna selgelt lavast distantseeritud ja selline relva
publikusse suunamine mõjus häirivalt ja pigem segas edasist etenduse jälgimist.
Kuna see relvaga vehkimine oli üsna alguses, siis edaspidi jälgisin relva juba
hoolega, et olla valmis selleks hetkeks, kui relv jälle peaks publikusse
suunatama. Minu õnneks seda rohkem ei tehtud, aga pauku tegi see relv rohkem
kui korra.
Ehk
olen ma tõesti liiga kriitiline, sest päris mitmed inimesed minu ümber paistsid
etendust nautivat ja naersid või kihistasid korralikult. Ehk on minu
huumorisoolikas umbes, sest mina sain kogu etenduse jooksul ainult umbes 2-3
korda muiata. Samas ei läinud ma sinna komöödiat vaatama, ma tahtsin põnevusest
pingul närve saada, seega on minu jaoks täiesti okei see, et ma naerda ei
saanud. Jah, see relv veidi tekitas põnevust, aga sellega põnevus minu jaoks ka
piirdus. Kohati oli mul selline tunne, et näitlejad mängisid veidi lahjalt ja
ükskõikselt. Kui sulle relv näkku suunatakse, siis on üsna keeruline rahulikuks
jääda. Inimese psüühika on lihtsalt juba nii sätitud, et me tunneme relva ees
hirmu ja see paneb meid ebamõistlikult käituma. Samas lavastuses olid kõik
tegelased relva nähes täiesti rahulikud ja justkui teadsid, et see on ainult
mäng (ometigi ei saanud kõik seda teada). Kuidas saan mina publikus põnevust
tunda, kui mulle antakse lavalt signaal, et kõik see, mis seal toimub on
täiesti tavapärane tegevus. Aga just tavapärase tegevuse mulje mulle laval
toimuv jättis. Eelkõige oleks ma tahtnud rohkem hirmu ja enesekaitset näha
Liina Tennosaare kehastatud Camille´is, kes oli ainus naistegelane ja kelle
väärtuslikke esemeid tulvil korteris kogu see sündmus aset leidis. Ma oleksin
näitlejatelt veidi rohkem pingestatust ja hirmu ning viha näitamist soovinud. Tekst
tegelikult pakkus väga head põnevikku, aga kui seda igapäevaselt esitada, siis
kaob põnevus ära. Isegi kaklemised ja tulistamised mõjusid pigem koomilise kaklemise
imitatsioonina, kuigi lavavõitlust õpetatakse lausa eraldi ja seetõttu ei
tohiks ükski põnevusteatri kaklus jätta paroodia muljet. Pigem lõi ka
lavakujundus, milles oli valdavalt kasutatud hallikaid toone, mulje rahulikust
ja hubasest keskkonnast, mis ei seostu minul kuidagi põnevusega vaid igava ja
üksluise eluga.
Kuigi
esimese vaatuse algus jäi minu jaoks venima, siis mingi uus hingamine tekkis etenduses
peale seda kui turvamees Ted (Riho Rosberg) ruumi sisenes. Ilmselt seepärast,
et siis läks madin ja tulistamised ning tapmised lahti. Samas hakkas siis ka
saladusi hargnema. Aga nagu ma juba postituse alguses ütlesin, siis suurem osa
saladustest ei tulnud minu jaoks üllatusena, sest ma olin juba umbes 5 minutit
tagasi oma peas mõelnud, et nüüd ilmselt selline sündmuste keerdkäik aset leiab.
Peaksin vist vähem põnevikke lugema ning krimifilme vaatama. Kuigi tegelasi on
laval ainult kolm, siis võib vist öelda, et mõned neist „surevad“ korduvalt,
seega kaklemist jagus, aga kahjuks jätsid kaklused pigem paroodia mulje. Siiski
pean tunnistama, et üks „surnust üles tõusmine“ oli ka minu jaoks üllatus.
Õigemini ma arvasin, et surnu ilmub välja teisest kohast, kust ta välja ilmus,
see et ta tegelikult surnud pole, polnud minu jaoks mingisugunegi üllatus. Natukene
oli mul etendust vaadates selline tunne nagu vaataks tüüpilist Eesti filmi.
Tahetakse teha küll midagi ägedat ja tekst võib äge olla ja näitlejad eraldi
võivad ägedad olla, aga ometigi mitut ägedat asja kokku pannes, lõpptulemus
väga eriline välja ei tule.
Ma
ei ütle, et lavastus iseenesest halb on. Lihtsalt omas keskkonnas oleks ta
ilmselt paremini mõjunud kui suures pooltühjas saalis. Kuigi ma olen veidi nähtud
etenduses pettunud, tahaksin ma ikkagi korra ka Kellerteatri tavapärases
mängupaigas ära käia, et näha kas sealne atmosfäär suudab minus selle õige pinevuse
tekitada. Ehk oli neil sel õhtul lihtsalt halb õhtu ja seetõttu ei olnud
etenduses nii palju põnevust ja näitlejate vahel seda energiat, mida ma ühelt
põnevikult oodanud oleksin. Eks meil kõigil juhtub vahel selliseid mitte kõige
paremaid päevi olema, see ei tähenda, et me ebaõnnestunud oleme. Sest
Kellerteatri idee põnevusteatrist on tegelikult hea ja kui lavastused
tekitaksid minus seda põnevust, et süda jätab saalis istudes löögi vahele ja natukene
on hirmus ning põnev samal ajal, siis ma võiksin ilmselt kõik Ameerika
perekonnadraamad ära unustada ja ainult põnevusteatrit vaadata.
Autor: David Foley
Tõlkija, lavastaja, helikujundaja: Andres Roosileht
Kunstnik:
Britt Urbla Keller
Valguskujundaja:
Rene Topolev
Grimmikunstnik:
Evelin Sulg
Osades:
Liina Tennosaar – Camille
Rauno Kaibiainen – Billy
Riho Rosberg – Ted
Kellel huvi tekkis, siis Kellerteatri ja „Afäär“-i kohta saab rohkem infot nende koduleheküljelt.
Kirjutan alla. Aitäh! Nii viisakalt poleks väljendunud.
VastaKustuta