7. septembril 2023 Eesti Teatri festivali Draama etendus ERM´i teatrisaalis
Foto: Rene JakobsonKäesolev
postitus on veidi erilisem kui teised tekstid, mis varasemalt siin blogis
ilmunud on. Nimelt otsustasin selle teksti kirjutamisel veidi kõrvalist abi
kasutada. Tänapäeval on olemas igasuguseid imevidinaid ja tehnoloogilisi
abivahendeid, miks ma siis ei võiks neid kasutada. Need, kes arvasid et ma
postituse jaoks ChatGPT-d ehk siis juturobotit kasutasin, on õigel teel. Päris
aus olles pean tunnistama, et kogu siinne tekst siiski tehisintellekti poolt
kirjutatud ei ole. Andsin ChatGPT-le sisendparameetrid, mille põhjal ta võiks
mulle teksti genereerida, valisin sealt sobivad mõtted välja ja laiendasin neid
enda isiklike mõtetega. Kindlasti ei saa selline stiil tavaks, kuid tahtsin
lihtsalt midagi teistmoodi katsetada. „Elajannad“ tundus ideaalne lavastus,
mille kohta teha veidi erilisem postitus, kuna tegemist on hübriidlavastusega,
mis hõlmab endas nii kontserdi kui teatrilavastuse elemente.
Lavastuse
idee tuli kahelt naiselt – kontrabassimängija Mingo Rajandilt ja näitleja Eva
Kolditsalt ja seega saab öelda et tegemist on naistest rääkiva lavastusega, mis
loodud naistelt naistele (kuigi protsessi on kaasatud ikkagi päris mitmedki mehed
ka). "Elajannad" ei paku mitte ainult suurepärast muusikalist kogemust,
vaid see puudutab ka olulisi ja sügavaid teemasid, mis on naiste jaoks eriti
olulised. Etendus ei karda tuua esile naisi mõjutavaid eluolukordi, mis
ulatuvad sünnitamisest kuni perevägivallani. Kuigi publikust oli sageli kuulda
naeru ka väga mitmete selliste lausete peale, mis tegelikult naljakad ei ole. Näiteks,
kui naine tapab oma mehe ära, sest ei soovi et nende lapsed vägivaldses kodus
üles kasvaksid, siis reaalsuses pole siin mitte midagi naljakat. Ometigi publik
naerab. Ühelt poolt oli naer kindlasti tingitud kaitserefleksist ja soovist
kuidagi kuuldule reageerida. Aga teisalt võis publikut naerma ajada ka
näitlejate Mirtel Pohla ja Eva Kolditsa veidi huumorivõtmes esitus. Sünnituse
stseeni juures ilmselt ajaski naerma eelkõige osaliselt humoorikas lähenemine sünnitusele
ja see, et üks naine julgeb välja öelda need mõtted, mis ilmselt paljude naiste
peades sünnituse ajal (või ka enne või pärast seda) tekkinud on.
Näitlejad
Mirtel Pohla ja Eva Koldits on etenduses "Elajannad" tõelised
säravtähed, kes tulevad lavale oma erakordse andega. Nende esitused annavad
etendusele veelgi suurema mõju ja sügavuse. Mõlemad näitlejannad toovad esile
tegelaskujude emotsionaalsed nüansid ja seega on üsna lihtne tabada 9-aastase
lapse paanilist hirmu ema kaotamise pärast, noore naise südantsoojendavat
ootust emaks saamise ees või vägivalla alla kannatanud naise ahastust.
Kusjuures tegelaste karakterid antaksegi edasi ainult hääle ja miimika abil,
kostüüme ja enda välimust muutmata. Näitlejannade oskused väljendada erinevaid
tundeid – alates rõõmust kuni kurbuseni – teevad nende esitlused meeldejäävaks
ja võimsaks ning pakkudes publikule naudingut.
Teadmine,
et me pole üksi ja et teised on sama asja kogenud, on see mis lähendab. Peale
etendust oli isegi kuulda kuidas lavastust võrreldi Anna Hintsi filmiga „Savvusanna
sõsarad“. Eks teatud sarnasus teemade osas ju ole, kuid minu jaoks on „Elajannad“
siiski veidi esteetilisema esitusega. „Savvusanna sõsarates“ on naised kogu oma
alastuses tumedas suitsusaunas ja sinna lisanduvad erinevad lood suitsusaunast,
mis muudavad filmi süngemaks ja kohati tekkis mul tunne, et naine olla on väga
raske. Peale etendust oli aga vastupidiselt olek kergem ja tundsin, et naised
on nagu võimsad haldjad, kes hoolimata oma õrnusest saavad kõikide olukordadega
hakkama. "Elajannad" käsitleb neid teemasid õrnuse ja kaastundega
ning tõstab esile naiste tugevust ja vastupidavust nende keeruliste olukordade
lahendamisel. Etendus julgustab arutelu ja teadlikkuse tõstmist nende teemade
ümber ning annab häält neile, kes vajavad tuge ja mõistmist.
Kindlasti
aitas minu jaoks naiselikkust rõhutada ka kostüümide valik. Kõik naised on
laval lohvakates mustades talaari meenutavates riietes. Kuigi ühelt poolt on
riietus lai, siis liikumisel võimaldab see siiski aimata talaari all peituvaid
naiselikke kontuure. Peas kandsid nii naised kui mehed mustast tüllist tehtud
peakatteid, mis meenutasid väga 18. sajandil moes olnud kõrgeid parukaid.
Selline peakatte ja kostüümi kooslus tekitas minus vähemalt illusiooni
suursugustest naistest ja see ilmselt ongi peamine põhjus, miks „Elajannad“
minu jaoks tundus õrnema ja naiselikumana kui „Savvusanna sõsarad“. Eks pealkirja
„Elajannad“ teine pool juba oma kõlalt loob eelduse millestki ilusast (sõna
lõpp -annad, tekitab minus seose
jumalannadega). Samas peab tunnistama et pealkirja algus lubab jlle
ristivastupidiselt midagi elajalikku, mis nii veetlev pole. Eks pealkiri
võtabki ühe sõnaga kokku naiste olemuse. Oskavad naised olla kui tõelised
jumalannad kui seda vaja on, aga kui naine endast välja läheb, siis võib ta
olla täielik elajas.
Kuigi
muusikud, peale kontrabassimängija Mingo Rajandi, olid kõik mehed, siis eelpool
mainitud peakatted tekitasid osaliselt visuaali justkui oleksid laval kõik
muusikud kõrget soengut kandvad naised. Või siis turbanit kandvad mehed. Ma ise
vist siiski kaldusin neid rohkem vaatama kui turbanitega mehi, aga ma kahtlustan,
et tegijatel oli taotlus ikkagi mehi naistena markeerida. Etendusele järgnenud
vestlusringist selgus, et Tartus toimunud festivali etenduse jaoks oli lavastuse
kujundust veidi muudetud ja seetõttu olid muusikud näitlejate seljataga, mitte
niivõrd külje peal kui Vaba Laval, kus lavastust tavaliselt mängitakse. Lisaks
puudusid Tartus laval põrandalt mustad pikad õhupallid (mida on võimalik
postituse päisepildil näha), mis ideeliselt oma kuju poolest vist peaksid
sümboliseerima mehi. See võib väga efektne vaatepilt olla, kuidas Mirtel Pohla
ja Eva Koldit nn meesenergia vahel liiguvad ja naiseks olemise ilu ja valu
lahkavad. Praegu jäi minu jaoks kujunduse mõttes teatraalsusest veidi puudu ja
kohati tekkis mõte, et ma vaatan kontserti, mille vahetekstid on lihtsalt
naiste elust ja esitatud kutseliste näitlejate, mitte muusikute endi poolt.
Nagu
juba mainitud, pole tegemist ainult teatrietendusega, vaid täiesti arvestatava
kontserdiga. Kuigi kontserdil tavaliselt nii palju valgusega ei mängita ja nii
on muusikud valgussõõris peamiselt siis kui näitlejad vaikivad ja ongi muusika
kord särada. Selles osas kaldub „Elajannad“ ikkagi rohkem teatrilavastuse poole
ja seetõttu ta ilmselt ka teatrifestivali põhiprogrammi valitud on. Iga muusik selles
ansamblis on oma ala ekspert, ja nende koostöö loob tõeliselt erilise kõlalise
maailma. Kuna ma muusikast väga palju ei tea, siis seda ma siinkohal analüüsima
ei hakka. Nõustun ChatGPT-ga, et muusikud olid tõesti suurepärased ja eriti
meeldis mulle, et sõnaline osa ja muusika ei seganud teineteist ning sõnaliste
vahepealade juures tegid muusikud ainult tasast helikujundust. Samas oli väga
palju neid hetki kus muusikud said soleerida ja näitlejad istusid vaikselt ning
jälgisid muusikuid. Kusjuures Draama festivali publikul vedas veel nii hästi,
et laval õnnestus teiste hulgas musitseerimas näha ja kuulda maailmatasemel
muusikut Andres Kaljustet. „Elajannad“ on tõeline muusikaelamus, mis võlub oma
kauni helikeelega ja jääb südamesse kummitama, seega muusikasõpradele kindlasti
kohustuslik. Kusjuures pärast etendust kuulsin nii mõneltki külastajalt, et
mehed polnud lavastusest just eriti positiivses võtmes rääkinud, ainus mis
meestelt kiidusõnu pälvis, oli muusika.
Kokkuvõttes on "Elajannad" lavastus, mida ei tohiks jätta vaatamata. See on nii muusikaliselt kui ka emotsionaalselt sügav ja rikastav kogemus, mis jääb meelde pikaks ajaks. Võib-olla siiski julgen natukene rohkem naistele kui meestele seda soovitada. Ma praegu ei leidnud millal ja kus lavastust veel vaadata saab, seega tasub huvilistel silmad lahti hoida.
Idee autorid:
Eva Koldits ja Mingo Rajandi
Lavastaja:
Eva Koldits
Kunstnik:
Kairi Mändla
Helilooja ja ansamblijuht: Mingo Rajandi
Dramaturg:
Berit Kaschan
Valguskunstnik:
Meelis Lusmägi
Laval:
Eva Koldits, Mirtel Pohla, Mingo Rajandi (kontrabass), Erki
Pärnoja (kitarrid, elektroonika), Tobias Tammearu (saksofon, elektroonika),
Ahto Abner (löökpillid), Andres Kaljuste (vioola)
Lõpetuseks üks näide lavastuses kõlavast muusikast: https://www.youtube.com/watch?v=7oSVZoVqpUU
0 kommentaari:
Postita kommentaar