10. septembril 2023 Eesti Noorsooteatri etendus Draama festivalil
Foto: Sabine BurgerDraama
festivali ajal küsis üks tuttav minu käest, kui kiiresti ma tavaliselt
postitused valmis kirjutan. Ütlesin, et ideaalis 24h jooksul, kuid üldiselt
siiski esimesel võimalusel. Selle peale uuris tuttav, et kas ma vahepeal mõnel
lavastusel lasen pikemalt n-ö "settida" ja kirjutan siis läbi
analüüsitud mõtted näiteks paari nädala pärast üles. Võib vist öelda, et sel
korral ma seda teen. Nimelt on praeguseks Eesti Noorsooteater lavastuse
"Kõik ägedad asjad" nägemisest möödunud peaaegu kaks kuud ja mõtted
tulevad praegusest hetkest. Üldiselt ma nii pika aja järel enam midagi kirja ei
pane, aga see lavastus on selline,mida tahaks soovitada ja reklaamida.
Kui keegi muretseb, et endine
Nukuteater ainult lastele mängib, siis see lavastus on soovituslik alles alates
13. eluaastast. Ma usun, et vanusepiirang on eelkõige seepärast, et lavastus
räägib rasketest teemadest ja kuna palju on lihtsalt jutustamist, siis
noorematel vaatajatel võib igav hakata. Nimelt räägib lavastus enesetapust.
Laval on üks noor inimene (ütlen noor inimene, sest erinevatel etendustel võib
lugu rääkida nii poiss kui tüdruk, sõltuvalt sellest milline näitleja parajasti
etendust annab), kelle ema on korduvalt üritanud enesetappu teha ja nii
otsustab väikelaps hakata nimekirja koostama kõikidest ägedatest asjadest,
mille pärast tasub elada. Lavastus räägib läbi selle nimekirja ühtlasi sellest
kuidas lähedase enesetapp või enesetapu katse(d) teisi pereliikmeid kogu
ülejäänud elu mõjutavad. Kuigi selle kirjelduse järgi võib tunduda, et tegemist
on väga morbiidse ja masendava lavastusega, siis etenduse ülesehitus üritab
siiski rasketesse teemadesse põimida helgust, naeru ja lootust.
Nimekiri
algab lapse jaoks toredate asjadega, nagu näiteks jäätis, kaua üleval olemine
jne ning täieneb jooksvalt. Lõpuks saab sellest nimekirjast miski, mis aitab lapsel
kasvada noorukiks, armuda, luua oma pere ning elada üle täiskasvanuea raskused.
Kohati oli nimekirja koostamine nii võimestav, et etendust vaadates tekkis
tahtmine endal ka sarnast nimekirja koostama hakata. Lihtsalt selleks, et
rasketel hetkedel (sest neid tuleb kõigil elus ette) näha, et tegelikkuses on
häid asju rohkem kui neid raskeid hetki. Just seepärast tundus mulle, et „Kõik
ägedad asjad“ pakub lisaks suurepärasele kultuurielamusele ka head võimalust
eneseanalüüsiks ja abistamiseks.
Sellel
etendusel, mida mina vaatamas käisin, mängis laval nimekirja koostavat noorukit
Risto Vaidla. Kuigi tekst on kõikidel näitlejatel sama, siis hoolimata sellest on
iga etendus täiesti omanäoline, kuna selles lavastuses sõltub hästi palju ka
publikust. Nagu ma ütlesin, on laval ainult üks noor inimene, aga episoodilisi
tegelasi on lavastuses rohkem. Näiteks on seal poisi isa, koolipsühholoog,
loomaarst, ülikooli professor ja minu nähtud etenduses siis poisi pruut
(ilmselt nendel etendustel, kus peaosalist mängib Getter Meresmaa või Doris
Tislar, on pruudi asemel tegelaseks peigmees). Põnevaks tegigi lavastuse see,
et kõiki kõrvalosatäitmisi tegi publik. Näitleja valib ise välja, kes kehastab
tema koera magama pannud loomaarsti, kes isa, kes õpetajaid ja kes pruuti.
Suuresti öeldakse publikule siiski tekst ette, mida nad ütlema peavad, aga teatud
määral on improviseerimisruumi ka. Ma tegelikult saan inimestest aru, et see
võib päris ehmatav kogemus olla, aga samas tegid mõned lähedased enda
lähedasest pilti või filmisid, kui ta tegelasena nö etendusse kaasatud oli.
Ülejäänud publikul on kindlasti väga naljakas kohmetunud kaaspubliku üle
naerda. Saab ju lõdvemalt hingata, et vähemalt ei pidanud mina see olema, kes
peab midagi tegema või ütlema ja siis on hea teiste kometust naerda.
Võimalusi
etenduses kaasa lüüa on teisigi. Nimelt on osadele toolidele juba etenduse
alguses pandud paberilipikud. Just nende lipikute peale ongi kirjutatud
erinevad ägedad asjad, mida publik siis õigel ajal ütlema peab. Näiteks kui
näitleja ütleb numbri „10“, siis see, kelle paberil on see number kirjas, peab
ette lugema selle ägeda asja, mis seal paberil kirjas on. Ja seda tehakse
korduvalt. Kusjuures kui teatrisaali sisenedes mitte süveneda ja istuda sellise
koha peale, kus paberit toolil ei ole, siis võib alguses jääda mulje justkui
täiesti suvalised julged inimesed hõikaksid neid asju, mis nende meelest elus
ägedat on. Ja juba selline ülesehitus iseenesest on äge. Mul on selles mõttes
hea kirjutada ka, sest ma sain lihtsalt vaadata, ei pidanud kedagi mängima ega
ühtegi ägedat asja välja hõikama.
Kuna
ma enne teatrisse minekut tavaliselt väga palju lavastuse kohta eelinformatsiooni
ei otsi, siis kujutasin ma veidi ette et tegemist on ühe näitleja
monolavastusega. Tegelikkuses luuakse etenduse käigus publiku abiga terve suur
maailm ja kuna tegevusse on kaasatud saalitäis inimesi, siis tekibki tunne, et publik
on osa räägitavast loost ja me oleks justkui viibinud ise nende samade
sündmuste keskel. Natukene tekkis selline tunne nagu vaataks ühe pere loost
rääkivat filmi, kus väikesed kaamerad filmivad nii psühholoogi kabinetis, kooli
raamatukogus kui ka autos. Vähemalt minul jooksis kogu etenduse aja elavalt
kogu lugu silme ees. Sest laval anti seda sama lugu edasi ka väga väikeste
(võiks öelda, et peaaegu ilma igasuguste vahenditeta) vahenditega.
Lava
oli seatud üles keset saali ja publik istus neljas seinas ümber ruudukujulise
lava (õigem oleks vist öelda poodium). Seal poodiumil näitleja enamasti oma
lugu jutustaski. Kusjuures poodium oli keskelt valge ja seda ääristas justkui
pilvemustriga raam (seda on veidi postituse päisepildilt näha ka). Minu jaoks
lõi just see pilvemuster tunde nagu tegemist oleks millegi ilusa ja helgega,
sest pilved olid pehmed ja armsad, mitte tumedad ja koledad äikesepilved.
Justkui oleks see noor inimene loonud endale oma nimekirjaga teistest kõrgemal
asuva unistuste maailma, kus kõik on ilus ja hea. Vahel toodi sinna poodiumile lisaks
mõned kastid või süntesaator, kuid üldiselt seal väga palju rekvisiite ei olnud
ja seda suurem rõhk oli sõnal. Episoodiliste rollide täitjatele anti ka
üksikuid rekvisiite nagu näiteks raamat, sokk, kõrrejook jne.
Ühelt
poolt rääkis lavastus jah raskest teemast ja kui süveneda, siis on kogu see enesetappude
trend järjest suurenev probleem ja selles pole midagi ilusat. Samas teisest
küljest kogu see vorm, kuidas lugu esitati oli humoorikas ja kohati isegi tuletas
meelde lapsepõlve fantaasiamaailma (mängime, et pastapliiats on süstal, millega
loomaarst koera magama paneb jne). Ma ei salga, et pärast etendust olid mu
silmad õige punased ja märjad, sest lugu iseenesest oli kurb, aga samal ajal
oli mul äärmiselt hea meel, et ma nii ägedat asja vaatamas käisin ja oli
kuidagi kergem olla. Seega mina julgen soovitada küll, sest see on üks
ägedamaid lavastusi, mida ma see aasta näinud olen.
Autor: Duncan Macmillan
Tõlkija: Pirjo Jonas
Lavastaja: Tanel Jonas (Ugala)
Kunstnik: Kristjan Suits (Tallinna Linnateater)
Valguskunstnik: Triin Rahnu
Mängivad Getter Meresmaa, Doris Tislar või Risto Vaidla.
Rohkem infot leiab Eesti Noorsooteatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar