15. augustil 2024 Eesti Põllumajandusmuuseumi rukkiküünis Ülenurmel
Foto: Kalev LilleorgAvastasin
lavastuse „Õnne valem ehk meiereist miljonäriks“ juulis täiesti juhuslikult ja
kuna selle tõi lavale Eesti Põllumajandusmuuseum koos Miksteatriga, tundus see
vaatamist väärt olevat. Eriti peale Miksteatri “Rongirüüvi” lavastuse nägemist,
mis mulle väga meeldis, sest lavastaja ja mõned näitlejadki olid siin samad mis
„Rongirüüvis“. Tõsi, teema oli küll veidi selline, mis minu jaoks nii põnev ei
tundunud, aga see tundus väheoluline. Nimelt räägib lavastus Peeter Munast, kes
oli esimene eestlasest Ülenurme mõisahärra ning kunagine suur juustukuningas.
Ma olen Tartus nii vähe elanud, et tean ainult linnakodanik Jaan Muna, aga
Peeter Muna nimi oli mulle täiesti võõras. Seda kas Peeter ja Jaan omavahel ka
kuidagi sugulased olid, ma ei tea ja seega kuulsin Peeter Munast ja Ülenurme
mõisast üldse esimest korda. Selleks tulebki teatris käia, et lisaks ajaviitele
ka targemaks saada.
Siiski tundus
pealkiri “Õnne valem” piisavalt peibutav, et teatrisse minna, sest äkki saab
teatrist mõne nipi kuidas ise õnnelikuks saada. Lisaks see, et teksti on
kirjutanud Peep Pedmanson, kes on tuntud oma humoorikate tekstide poolest (nt
„Vanad ja Kobedad“), seega oli loota et igav ei hakka. Kuigi pean siinkohal tõe
huvides siiski ära ütlema, et ma lootsin natukene rohkem humoorikust kui
lavastus mulle pakkuda suutis. Jah, mõned kohad olid tõesti sellised, et naera
end ribadeks, aga siis olid jälle teised kohad kus oli tunne et kõik muudkui
venib ja tahaks juba sealt küünist välja pääseda. Eks siin oli oma osa muidugi
ka sellel, et õues oli erakordselt ilus ja soe ilm ning etendus toimus
rukkiküünis, mis selle sooja ilmaga oli päris umbseks läinud ja nõnda siis
juhtuski et ma vaatasin päris mitmel korral kella, et millal vaheaeg tuleb et saaks
õue minna värsket õhku hingama minna. Lisaks veel see, et pinkide vahed olid
üsna kitsad ja nõnda pidin küljega istuma, et mitte oma põlvedega eesistujale
neerudesse lüüa ja kuna ka minu taga istujatel oli ruumi vähe, sain omakorda
nende põlvedega üsna sageli obadusi. Ilmselt polekski see kõik üldse häirinud,
kui nendes mõnes kohas etendus veidi venima poleks kippunud, sest siis pöörasin
ma ümbritsevale rohkem tähelepanu. Samas nendes stseenides kus naerda sai ja
tegevust justkui rohkem oli, ei seganud mind absoluutselt see, et pingivahed
olid kitsad ning ruumis väga õhku ei olnud.
Tegelikult
mulle tundus, et need kohad kus ma rohkem naerda sain (ja kus suurem enamus
publikust naeris) polnud üldse tekstiga seotud, vaid pigem pakkus nalja
tegelaste välimus ja maneerid. Nii naeris publik üsna homeeriliselt iga kord kui
Tartu linnavalitsuse kolm ametnikku lavale tulid. Tõe huvides peab siiski
mainima, et eks poliitikutele kohaselt ajasid nad vahel ka üsna ajuvaba juttu
suust välja, aga siiski olid nad muidu ka ülikoomilised. Lavale tulles ei
rääkinud nad ühtegi sõna, seega naerdi puhtalt seda millised nad välja nägid ja
kuidas lavale kõndisid (kes longates ja kes suurt kõht naljakalt ees hoides).
Peab tõdema, et see oli tõesti nauditav vaatepilt. Lisaks võib veel välja tuua
talitajate stseeni ja stseeni kus Maiu Madis Könni taga ajab. Kahe viimase
puhul oli lisaks liikumisele naljakas ka tekst. Tegelikult on neid lõputult
naljakaid ja kaasakiskuvaid stseene hulganisti ja need eelmainitud olid vaid
mõned üksikud näited, mis mul ilma pikema mõtlemiseta meelde tulid ning venima
kiskuvaid stseene oli pigem ikkagi vähe, aga eks nad lihtsalt umbse ruumi tõttu
tundusid veidi pikematena kui nad tegelikult olid.
Humoorika
lavastuse eest tuleb kindlasti osaliselt tänulik olla lavastaja Kristo Tootsile
ja kunstnik Maarja Meerule, kes tegelased nii koomilistena lavale tõid. Teisalt
poleks lavastajast ja kunstnikust vähe kasu kui poleks nii suurepäraseid
näitlejaid, kes kostüümid ja lavastaja ideed laval tõeliselt elama panevad. Kõik
näitlejad tegid esmaklassilised sooritused ja absoluutselt kordagi ei tekkinud
mul küsimust et miks keegi laval on. Eriti jäid mulle silma Kristin Kooskora,
keda varasemalt olen küll korduvalt Lutsu Teatris näinud, kuid sel korral
kehastas ta suurema osa ajast mehi ja nii mõnigi mees oli väga koomiline.
Lisaks olid kõik seekordsed Kooskora rollid vägagi erinevad nendest, mida ma
seni olen näinud ja seega oli huvitav vaadata kuidas ta teistsugust tüpaaži
kehastab. Minu jaoks teine huvitav leid oli Maiut kehastanud Katrin Kalma, keda
olin varem ainult filmides näinud, kuid teatrilaval mitte. Maiu oli justkui loo
jutustaja kuid mitte selline igav jutustaja vaid koomiline tegelane, kelle
hoiak oli juba selline et inimesed hakkasid lihtsalt teda nähes naerma. Lisaks
tuli tema suust kõige sagedamini koomilisi väljaütlemisi, sest tema kui
jutustaja sai öelda repliike, mida 20 sajandi alguses elanud tegelased öelda
poleks saanud.
Lisaks ei saa
ma mainimata jätta oma varasemaid lemmikuid Anne-Mai Tevahit ja Margo Mitti,
kes tegid samuti suurepärased osatäitmised. Selles osas oli Mitti huvitavam
vaadata, sest tema sai mitmeid erinevaid tegelasi kehastada ja huvitav oli
vaadata kuidas iga tegelaskuju puhul Mitti habe järjest lühemaks muutus. Tevahi
on juba pikka aega mu lemmik olnud ja mis seal salata, eks tema oli ka üks
põhjus, miks ma teatrisse läksin, sest kui su lemmik lavastuses kaasa teeb,
tuleb ikka vaatama minna. See on nagu kvaliteedimärk, sest tead et pettuma ei
pea kuna lemmiknäitleja ikka sulle meeldib ja elamuse pakub, ka siis kui
ülejäänud lavastus ehk nii palju ei meeldi. Nii teadsin, et vähemalt see on
kindel, et Tevahi mulle ikka meeldib, olgu ülejäänud näitlejad ja lavastus
milline tahes. Õnneks läks nii, et lisaks Tevahile olid kõik teised näitlejad
ka väga head ja kui ma teatrist tulles mõtlesin, et kas see teema ikka oli minu
jaoks ja äkki oli teatriõhtu mulle veidi pettumus, siis leidsin, et ainuüksi
näitlejad tegid nii head tööd, et juba nende pärast tasus minna. Ja tegelikult
polnud teemal ka midagi viga, sest elulood mulle meeldivad.
Lisaks
eelmainitutele teevad lavastuses veel kaasa telesaatest „Laske mind lavale“
tuttav Oliver Valk, kusjuures tema kehastatud lehepoiss Johannes laseb Valkil
näidata enda koomiku andeid. Mitmetes rollides teeb kaasa ka Martin Metsanurk,
kes samuti erinevaid karaktereid kehastades saab enda eriilmelisust näidata.
Peaosas on Martin Tikk, kes minu hinnangul kehastas noore mehena eriti
nauditavalt väärikas eas Peeter Muna. Tema kehastatud noore Peeter Muna olekus
oli midagi minu jaoks veidi puudu. Ma ei oska sõnastada mis see täpselt oli,
aga kui Tikk juba hallineva peaga lavale tuli, siis tundsin ma, et selline
Peeter Muna oli täpselt see, mida ma oodanud olin. Ilmselt oli see teatud enesekindlus
ja -väärikus, mille Tikk väga hästi välja mängis ja mis mulle just vanema Muna
juures eriti meeldis.
Lisaks
näitlejatele olid laval ka kolm muusikut, kellest kaks tegid lisaks muusika
mängimisele ka näitlejatena kaasa. Suurema rolli tegi Emma-Elisabeth Toots, kes
kehastas Peetri ja Pauline tütart Elgat ning kelle ümber teises vaatuses päris
palju tegevust toimus. Lisaks astus Jakob Ermann üles sõnatutes rollides nii
punalippu lehvitava revolutsionääri kui ka Pauline kosilasena. Muusikuna oli
laval ka Riko Misnik, kes isegi lõpukummarduse ajal veel lõõtsa mängis ja
sellega meeleolu lõbusana hoidis (mitte, et muidu poleks meeleolu lõbus olnud,
aga elav muusika teeb tuju alati veelgi lõbusamaks). Kõige enam meeldis mulle
kuidas muusikud pillidega väga mitmeid heliefekte tegid (nt vikati helid).
Rahvalike laulude popurrii kohe etenduse alguses oli ka selline, mis kohe jala
tatsuma pani ja rahva soojaks küttis.
Sain alles nüüd
teada, et Eesti Põllumajandusmuuseum asubki kunagiste Ülenurme mõisa maadel ja
seega oli mängupaik igati sisuga kooskõlas. Tegelikult oligi Peeter Munast
rääkiv lavastus Eesti Põllumajandusmuuseumi idee. Kui me selle välja jätame, et
kuuma ilma tõttu polnud küünis õhku, siis heinapallid, redelid, nurgas seisev
koorelahutaja, vikat jne tekitasid tunde nagu oleksin maale vanaema juurde
küüni sattunud. Oleks see hein siis veel lõhnanud ka. Aga selline maalähedus
või tunne nagu oleks vanaema juurde sattunud pani vähemalt mind küll mõtlema,
et tegelikult oleks kõikide eestlaste lugu võinud olla samasugune nagu Peeter
Munal, kui neil oleks vaid piisavalt sihikindlust jätkunud. Eks samas peab
natukene õnne ka olema, et rikkaks ja edukaks saada. Samas, võib selle üle
filosofeerida, et mis see õnn siis on. Kas õnn on see kui sul on palju raha ja
sa saad mõisa osta? Või on õnn see, kui sul on armastav abikaasa, kes on sinuga
alati nõus tantsima, kasvõi selg ees ja ükskõik milline tulevik ka poleks? Eks
seda, mis see õnne valem täpselt on, saab igaüks kas etenduse ajal või pärast
etendust ise mõelda. Samuti nagu saab igaüks mõelda, kas tegemist oli
armastuslooga või elulooga või looga Eesti ajaloost. Mina ütleksin, et tegemist
oli seguga neist kõigist. Sest paratamatult on kõikide inimeste elulood seotud
armastuse ja ajalooga ning ajalugu on seotud inimeste elulugude ja armastusega.
Seega peaks igaüks lavastusest midagi endale meelepärast leidma.
Autor:
Peep Pedmanson
Lavastaja:
Kristo Toots
Koreograaf:
Kadri Lepasson
Lava-
ja kostüümikunstnik: Maarja Meeru
Valguskunstnik:
Martin Meelandi
Muusikaline
kujundus: Emma-Elisabeth Toots, Viktoria Misnik,
Jakob Ermann
Osades:
Martin
Tikk – Peeter Muna
Anne-Mai
Tevahi – Hr. Muna naine Pauline
Katrin
Kalma – Maiu
Oliver
Valk – lehemees Johannes
Margo
Mitt – isa, komissar, linnapea
Martin
Metsanurk – kosilane, Tartu Eesti Põllumeeste Seltsi liige, tööline,
revolutsionäär, talitaja, baltisaks, volinik, Madis Könn
Kristin
Kooskora – kosilane, Tartu Eesti Põllumeeste Seltsi liige, teenija,
talitaja, volinik
Emma-Elisabeth
Toots – muusik, hr. Muna tütar Elga
Jakob
Ermann – muusik, revolutsionäär, kosilane
Riko
Misnik – muusik
Rohkem
infot lavastuse kohta leiab Miksteatri Facebookist.
0 kommentaari:
Postita kommentaar