27. juuli 2024 Vastseliina piiskopilinnuses
Foto: Rain TraagelKuna mu
emapoolsed vanavanemad on mõlemad pärit Võrumaalt, siis olen lapsepõlves nende
kodukandis päris palju käinud ja seega on kogu Vastseliina, Rõuge ja Kasaritsa
kant siiani südamelähedane. Üritan ikka vähemalt kord suve jooksul sinna kanti
sattuda, et need paigad ei ununeks. Ja olgem ausad, eks ma naudin neid Võrumaa
künklikke kurvilisi teid ja seal sõitmist ka. Oma lapsepõlvest mäletan veel
neid aegu kui Vastseliina Piiskopilinnuse varemed olid lihtsalt varemed ja seal
sai täiesti tasuta ronimas käia. Kui mu mälu mind ei peta, siis paaril korral
nägin seal isegi arheolooge või teisi eksperte välitöid tegemas, mis lapse
jaoks oli samaaegselt põnev ning arusaamatult igav. Seega oli alguses veidi
harjumatu Vastseliina Piiskopilinnust raha eest külastada, aga selle raha eest
olen elamusi ka saanud rohkem kui tavaliselt. Julgen Vastseliina
Piiskopilinnuse külastamist soovitada, sest ma olen iga kord saanud ka väikese
giidituuri elamuskeskuses ja vahel on isegi õnnestunud omal nahal keskaega
kogeda. Näiteks ühel korral pani linnuseisand mind vangi, sest ainult nõiad on
punaste juustega ja keskajal oli nõia koht kindlasti vangis. Lisaks Piiri
kõrtsi imehea kodukali, kusjuures ma pole nii head kalja mujal saanud.
Tulen nüüd
siiski reklaamiminutite juurest tagasi teatri juurde. Tänu Tartu2024
kultuuripealinnale on sel aastal (eriti suvel) Lõuna-Eestis väga palju
huvitavaid kultuurisündmusi, mh ka suvelavastusi. Minusugusele Lõuna-Eestis
elavale teatriarmastajale on see lausa paradiis. Kuna ma polnud see suvi ka
veel Vastseliina linnust külastama sattunud, siis oli seal mängitav
suvelavastus igati hea põhjus, miks linnust külastada. Pean tunnistama, et
esmapilgul tundus teatripilet üsna krõbeda hinnaga olevat ja pidin natukene
mõtlema, kas ma ikka tahan seda lavastust näha. Siis aga mõtlesin niimoodi, et kui
teatripiletiga saab linnusesse sisse juba kolm tundi enne etenduse algust, siis
saab selle sama piletiga külastada kogu linnuse ala ning lisaks saab osaleda
erinevates ajastutruudes töötubades. Kui asjale nii läheneda, siis pole pilet
üldse kallis. Kahjuks sel päeval kui mina teatrisse läksin, sadas Lõuna-Eestis
alates lõunast päris korralikku paduvihma ja seega jätsin mina oma teatrisse
saabumise viimasele hetkele, kuigi nt küünla valmistamise või keskaegse
ravikunsti töötuba tundusid üsnagi ahvatlevad.
Lavastus
„Salakuulaja Vastseliinas“ on loodud Erkki Koorti samanimelise romaani alusel
ning tegevus toimub 14. sajandil, inspireerituna Vastseliina linnuses aset
leidnud tõestisündinud ajaloolistest seikadest ning legendidest. Vastseliina
linnusesse saabub 1385. aastal sõjasulaseks Markus (Markus Truup), kelle
kodukanti Pugolat on venelased rünnanud ning Markuse ülesanne on tabada rünnaku
organiseerija ning tema käsilased. Siiski ei õnnestu Markusel ülesande täitmine
takistusteta, sest Vastseliinas on Markuse saabumine teada ning linnuse
juhtkond jälgib Markuse tegevust teraselt, sest äkki on just Markus see, kes neid
rünnata tahab. Lisaks seiklustele leiab loost ka armastust, sest linnuseisand
Lippe tütar armub Markusesse ning üritab teha kõik mis tema võimuses, et leida
vastuarmastust. Lavastuse reklaamides on välja toodud, et tegemist on keskaegse
Bondi looga, sest loos on palju saladuslikku ja üksteise reetmist ning
omavahelisi võitlemisi ja nagu öeldud ei puudu sealt ka väike armastuslugu.
Seega kõik Bondi loole omased elemendid on olemas ja neid esitatakse keskaegses
võtmes.
Minu jaoks jäi
lugu siiski veidi arusaamatuks. Jah, ma sain aru mis laval toimus kuid kohati
jäid mõned põhjus-tagajärg seosed mulle hoomamatuks ja nõnda oli raske aru
saada miks tegelased käitusid just nii nagu nad käitusid. Lisaks tundus mulle,
et dramatiseeringu käigus oli teksti nii palju tihendatud või just hõrendatud,
et palju taustainfot oli kaotsi läinud ja seega oli lugu keeruline jälgida.
Olen mitme teise külastaja käest sama kuulnud, et nad ei saanud päris täpselt
aru mis laval toimus ja neile tundus, et ilmselt oleks eelnev Erkki Koorti
romaani lugemine etenduse vaatamisele kasuks tulnud. Eks tuleb siis raamat
pärast etenduse vaatamist läbi lugeda, et aru saada mis ja miks täpselt juhtus.
Kuigi pean tõdema, et see keskaegne Bondi lugu jäi minu jaoks nii palju
lahjaks, et ma vist ei taha nii palju ka teada mis seal juhtus, et raamatut
lugema hakata. Teisalt tundus mulle, et minu jaoks tegi asja raskemaks ka minu
enda piiratus keskaegsetest kohanimedest (ja üleüldisest eluolust ja
sündmustest). Jah, ma sain aru, et Tarbatu on tolleaegne nimetus Tartule ja
Kirumpääd ma ka teadsin, sest Kirumpää linnuse varemed jäävad mulle Põlva-Võru
marsruuti sõites teele ette, aga mis koht see Pugola on, see jäi mulle
arusaamatuks. Iseenesest oleks täiesti ükskõik olnud, aga kuna peategelane
Markus oli Pugolast ja seal oli ka sakslastest tegelasi ning mängus olid ka
venelased, siis häiris mind teadmatus mis riigi alla Pugola kuulub ja kas
Markus on nö oma või välisriigist pärit. Google aitas mind hädast välja ja
ütleb, et Pugola on tänapäevase Misso piirkonna keskaegne nimetus. Seega Markus
oli ikka eestlane ja seega rohkem oma kui sakslased, lätlased või venelased.
Kuigi eks mõni nendest rahvustest oli keskajal rohkem eestlaste hulgas soositud
kui mõni teine. Kohati jäi mulle mulje, et ega Markust Vastseliinas ka ei soositud
ja seega tekkiski mõte, et äkki Pugola on välismaa ja seepärast Markust ei
soosita. Eks ebasoosingul oli muidugi ka teisi põhjuseid, mis lavastuse lõpus
välja tulevad, kuid siiski jäid need minu jaoks ka veidi segaseks.
Kuigi minu
jaoks jäi lavastuse sisuline pool veidi arusaamatuks, siis see ei tähenda
kuidagi, et tegemist oleks olnud halva lavastusega. Vaieldamatult on
„Salakuulaja Vastseliinas“ üks suurejoonelisemaid suvelavastusi mida ma näinud
olen. Juba kogu see territoorium, millel tegevus toimus on mitmeid kordi
suurem, kui tavapärased suvelavastuste mänguplatsid. Kuna tegevus toimub
Vastseliina linnuses, siis ilmselgelt olid linnusevaremed ise mängupaigana
kasutusel, kuigi tegevus toimus väljaspool linnusemüüre ja suurem osa
tegevusest leidis aset linnuse müüre ümbritsevas vallikraavis. Keskajal olid
vallikraavid päris sügavad ja kuigi kraav on aastasadadega kinni kasvanud ja
sealt enam vett ei leia, oli näitlejatel siiski katsumus pidevalt endise
vallikraavi nõlvadest üles ja alla liikumisega. Eriti kui arvestada seda, et
päeval oli korralik vihma tulnud ja nõlvad olid omajagu porised ja libedad.
Kõige rohkem
nautisingi ma sel korral näitlejatööd, sest kõik keskaegsed kostüümid ja
liikumine, eriti lavavõitlus tekitasid minus tunde nagu ma oleksin sattunud
päris keskaega ja vaataksingi hetki linnuse igapäevaelust. Minu jaoks kõige
hämmastavamad stseenid olid need lavavõitluse stseenid, kus linnusetornist
inimeste pihta vibunooli lennutati. Kuidas on võimalik nii täpselt vibunoolega
sihtida ja siis tagada näitlejate turvalisus? Selle kohta võib vist teatriime
öelda küll. Igatahes ükski näitleja viga ei saanud, kuigi vibunooled lendasid
neile vägagi täpselt pihta. Lisaks vibulaskudele oli korralikule põnevuslavastusele
kohaselt etenduses võitlusstseene hulgim, küll löödi kellelgi pea maha ja küll
sai keegi mõõgahoobi tagajärjel surma. Ei puudunud ka keskajale iseloomulikud
timukad ja võlla tõmbamine. Kellele sellised stseenid meeldivad, siis tasub
vaatama minna. Lavavõitlus moodustab minu meelest üsna suure osa lavastusest ja
seda on nauditav vaadata, sest stseenid on hästi lavastatud. Siiski on
lavavõitlus korraldatud ilma vereta, seega tegelikult midagi vägivaldset ja
jubedat lavastuses ei ole.
Kohalike jaoks
oli kindlasti nauditav ka see, et kõik näitlejad, kes kaasa tegid on
Lõuna-Eesti juurtega ja eks omakandi inimeste vaatamine on veel ekstra
nauditav. Jällegi oli näitlejaid laval palju ning seetõttu igaühe kohta eraldi
midagi välja tuua on keeruline. Eks rohkem jäid silma tuntud nimed, kellele
suuremad rollid ja seega rohkem sõnalist rolli ning rohkem lavaaega anti. Samas
oli tore näha ka kohalikke harrastusnäitlejaid, kes ilmselt kaugemalt
tulijatele täiesti tundmatuks jäid, kuid kohalike jaoks juba tuntud tegijad on.
Kuna publik istus teisel pool vallikraavi ja seega oli näitlejatest pigem
kaugel, siis kohati häiris mind see, et näitlejate näoilmeid polnud näha ja
natukene keeruline oli näitlejate suurepärast tööd nautida. Mõni inimene oli
tark ja oli lausa binokli kaasa võtnud, eks sellega oli parem kaugemal
linnusemüüri ääres toimuvaid stseene vaadata. Eks ma saan aru, et teatud
stseenid mõjusid kaugemalt vaadatuna paremini ning suurt mänguala oli samuti
publikul kaugemalt parem hoomata, aga ikka ju meeldiks võimalikult lähedalt
kõike vaadata.
Lisaks väga
headele näitlejatöödele ja kostüümidele ja kohapealsele õhustikule aitas
tõelist keskaegset atmosfääri luua ka Lätist pärit keskaegse muusika ansambel
Trakula. Muusika tekitas minus täpselt selle tunde nagu ma oleks sattunud
keskaja päevadele või kunagiste algusaja Hansapäevadele, kus kuulis palju
keskaegset muusikat ja nägi uhkeid kaupmehe kostüüme. Laada melu sai tunda ka
vaheajal, kus sai lisaks kohalikule käsitööle osta ka Läti käsitööd, mis on
küll kohalikule käsitööle sarnane, aga tundub ikkagi veidi eksootilisem. Kohati
oli vaheaeg minu jaoks mõistetamatult pikk (40 minutit), kuid teisalt eks see
oligi tehtud seepärast nii pikk, et inimesed saaksid ikka süüa-juua osta ning
elamuskeskuses ringi jalutada. Siiski tundus mulle, et peale vaheaega olid
publikutribüünid veidi hõredamalt asustatud ja nii mõnedki inimesed otsustasid
vaheajal lahkuda.
Kui ma peaksin
lühidalt ütlema, kas ma jäin etendusega rahule, siis minu esimene vastus oleks,
et ma natukene pettusin. Peamiselt oli pettumuse põhjuseks jällegi see, et
reklaamide põhjal ootasin ma veidi rohkem põnevust ja bondilikkust. Iseenesest
märulit ju oli, aga kuna lugu jäi segaseks, siis jäi märuli põhjus ka minu
jaoks segaseks ja seega oli kogu toimuv veidi keeruline. Ja arusaadavalt polnud
keskaegne märul selline nagu tänapäevane märul, aga no mõne paugu oleks ikka
võinud lavastuses teha. Teisalt oli teatriõhtu linnusevaremetes siiski
piisavalt maagiline, et mõjuda huvitavalt ning jäi mälestustesse. Eelkõige
lõpustseenid, kus pimedas välja toodud tõrvikud punaseks värvuvate
linnusevaremete taustal piisavalt silmailu pakkusid. Ma usun, et sellist
müstilist vaadet ei paku ükski teine suvelavastus ja juba selle vaate pärast
tasub minna. Lisaks muidugi Vastseliina enda kuplitega loodus on juba piisavalt
ilus. Lausa nii ilus, et mitmed inimesed pidasid keset etendust olulisemaks
pildistada Piusa ürgoru kohale loojuvat päikest, kui vaadata etendust (samas
eks selline teguviis ütleb ka lavastuse kohta midagi). Ja kes väga tahab, siis
leiab keskaja ja tänapäevase elu vahel paralleele, sest eks meil leidu
tänapäeval ka neid salakuulajaid, kes teistele luuret teevad. No ja see on vist
kõigile selge, et Venemaa ründab ja hävitab tänapäeval täpselt samamoodi nagu
14. sajandilgi. Kes teksti paremini jälgida suutis, või ajalooga rohkem kursis
on, leidis ilmselt veelgi rohkem paralleele tänapäeva ja 14. sajandi vahel. Ajaloolises
mõttes igati nauditav vaatemäng ja silmailu jagus, aga teater kui tervik jäi
minu jaoks veidi siiski lahjaks.
Foto: Triinu Kurvits. Lavastuse lummav lõpustseen |
Lavastaja
ja dramaturg: Tarmo Tagamets
Kunstnik:
Riina Vanhanen
Helilooja
ja muusikaline kujundaja: Vootele Ruusmaa
Lavavõitlusstseenid:
Agu Trolla
Valguskujundaja:
Kristen-Kalev Lina
Helirežii:
Joonatan Kivi
Tehniline
produtsent: Joosep Kurm
Helitehnik:
Laura Sinimäe
Keskaja
muusika ansambel: Trakula
Rekvisiidid
ja kostüümid: Eero Ehala
Osades:
Markus Truup – Markus
Märten Matsu – Hecte
Helgur
Rosenthal – pealik Watsel
Karel Käos – Timmo
Imre Õunapuu – pealik
Ylemwalde; isand Lippe
Sten Karpov – palverändur
Jacob
Agur Seim – vikaar
Silva Pijon – preili
Lippe
Aare Post – Mehr
Kaido Arulepp –
Tabbe
Uku Pai – Jahn
Ott Kiveste – sõjasulane
Teistes
osades: Ane Purgas, Astrid Hallik, Iiri Saar,
Jaanika Kozlova, Keiti Lii Sikk, Kristel Lempu, Otto Gustav Almann, Rihard
Rammul, Riina Adson, Siiri Hõimla, Silvi Jansons, Tannar Kozlova, Tiiu
Sillavee, Tuulike Mölder
Rohkem infot
lavastuse kohta leiab Vastseliina Piiskopilinnuse koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar