30. Novembril 2024 Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Enamasti
ollakse arvamusel, et kõik väikelinnad on depressiivsed ja seal pole
absoluutselt mitte midagi head. Eks nii mõneski mõttes olen ma sellega nõus,
kuid eks palju oleneb ka sellest, mis inimesed seal depressiivses väikelinnas
elavad ja mida nad seal korraldavad. Nii olen korduvalt kuulnud, et Põlvas ei
toimu mitte midagi ja see on üks kõige hullem pommiauk kogu Eestimaal. Jah, ka
mina pole rahul paljude otsustega, mis linnas vastu on võetud ja tõesti suurt
kaubanduskeskust linnas pole ning samuti puuduvad seal ka mitmed teised
olulised teenused. Aga kultuurielu on Põlvas selle-eest vägev. Julgen väita, et
vähemalt kord kuus toimub seal teatrietendus ja ka kontserdeid leidub seal ka
rohkesti. Kusjuures kontserdid on ikka päris maailmatasemel. Seega ei saa
öelda, et Põlva täielik pommiauk on ja ilmselt sama kehtib ka teiste
depressiivseteks väikelinnadeks nimetatute kohta.
Sel korral sai
Põlvas näha Wayne MacGregori balletti “A Dark Crystal Odyssey", mida
esitati koostöös The Royal Ballet´ga. Ehk siis ühte väikest osakest Inglismaa
kõige kuulsamast ja olulisemast balletitrupist oli võimalik väikeses Põlvas
näha. Jah, ma olen aus, neid oli võimalik näha ka Rahvusooper Estonia laval,
aga Põlvasse tulid nad esimesena ja kui kogu Eestis oligi ainult kaks etendust,
siis on see päris kõva sõna, et üks etendus Põlvas toimus. Ma ei hakka
salgamagi, et kuigi ma pole eriti suur balletihuviline, siis võimalus seda
etendust näha, oli ikka midagi erakordset. Sest see lihtsalt on üks nendest
hetkedest, mida õnnestubki ainult kord elus kogeda.
Kahjuks oli
minu istekoht rea otsas ja seetõttu jäi mul osa etendusest piiratud nähtavuse
tõttu nägemata, sest kõik see, mis toimus lava külgedel jäi minu vaateväljast
välja. Kuigi pean tunnistama, et ega ma tegelikult midagi väga nähtu kohta
kirjutada ei oskagi. Esiteks pole ma kunagi eriti suur balletihuviline olnud ja
seetõttu ei oska ma laval nähtut väga tõlgendada. Jah, ma ostsin kava, sest
tavaliselt kava just selleks ongi, et ära kirjeldada, millest lavastus räägib,
aga ka kavalehe abiga jäid paljud kujundid mulle arusaamatuks. Teiseks olin ma
lavastuse visuaalsesse poolde nii süvenenud, et lülitasin aju täiesti välja ja
ei mõelnud etenduse ajal mitte millelegi.
Kuigi ma
tantsijaid vahepeal üldse ei näinud, sest nad tantsisid just selles lava ääres,
mida mina ei näinud, jätkus mul vaatamist ikkagi. Nimelt toimus kogu etendus
õhulise eesriide taga ja sinna eesriidele kuvati kogu aeg erinevaid mustreid,
mis tekitasid vägagi vastandlikke tundeid. Samas olid mustrid visuaalselt
nauditavad ja neid vaadates sai mõtte vabaks lasta ja lihtsalt olla ja kulgeda
muusika ja visuaali taktis. Just see on see, mida ma peamiselt vaatasin ja
lasin oma mõttel uitama minna. Järgmisel hetkel tuli muidugi meelde, et ma
vaatan baletti ja peaks tantsijaid ka vaatama. Eks kohati oli harjumatu ka see,
et tegemist oli kaasaegse balletiga kus tantsijad olid laval paljajalu ja
lõpuks peaaegu ilma riieteta. Minu jaoks see veidi võttis seda balleti
suursugusut veidi vähemaks.
Igatahes nagu
lavastuse tutvustus ütleb, siis Wayne McGregori ballett A Dark Crystal
Odyssey on inspiratsiooni saanud Jim Hensoni 1982. aasta
kultusfilmist The Dark Crystal. Ma kahjuks pole sellest filmist
varem midagi kuulnud ega seda näinud, seega polnud mulle sellest teadmisest
erilist kasu ja see ei aidanud mul kuidagi paremini mõista mis laval toimub.
Ajalugu on tugevalt seotud The Dark Crystal universumiga, kus
peegelduvad vastandlikud jõud – hea ja kurja võitlus, valguse ja pimeduse
tasakaal. Lisaks sain tutvustusest veel teada, et ballett uurib needuse,
vägivalla ja looduslike jõudude teemasid, esitades neid läbi liikumise ja
kujundite. Tantsijad esindavad erinevaid tegelasi ja maailma osi, olles
tugevalt seotud graafilise ja visuaalse esteetikaga, millel on oma roll stseeni
kujunduses.
Nüüd
guugeldasin veidi seda filmi ka, mille põhjal ballett loodud on ja julgen
väita, et McGregori tõlgendus jääb truuks filmi tumedale ja salapärasele
atmosfäärile, pakkudes vaatajale sensoorset ja intellektuaalset kogemust, mis
ühendab tantsu, visuaali ja muusika. Ballett on intrigeeriv segu
psühholoogilisest ja spirituaalsest uurimusest, olles teatud mõttes poeetiline
mõtisklus valguse ja pimeduse vahelise tasakaalu leidmisest. Ja kuigi ma ei
saanud detailselt kõikidest nüanssidest aru, mida ballett öelda tahtis, olen ma
sellega nõus, et igati sensoorse kogemuse see elamus mulle pakkus. Ja eks see
teadmine, et asjaga on seotud The Royal Ballet, muutis asja veel eriti
eriliseks ja intellektuaalseks. Ja kui ma veel kõik need mõtted ja
kujutluspildid siia välja tooksin, mida laval nähtud liikumine, valgus, heli ja
installatsioonid tekitasid, siis saab öelda küll, et tegemist oli spirituaalse
kogemusega, mida ongi raske sõnadesse panna. Selleks, et seda mõista, tuleb
seda ise kogeda.
Selle lühikese
postitusega tahan lihtsalt seda öelda, et alati ei tasu väikelinnasid
kritiseerida ja tasub ka nende kultuurielul silma peal hoida. Iial ei tea
milliseid suurepäraseid kultuurielamusi ootamatust kohast leida võib. Ühtlasi
kasutan võimalust ja toon selle välja, et Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses saab
juba 7. aprillil 2025 näha Eesti Balletiagentuuri produtseeritud balletti „Tuhkatriinu“,
milles lisaks Eesti Rahvusballeti tantsijatele teevad kaasa solistid Hispaania
Rahvusballetist ja Soome Rahvusballetist.
0 kommentaari:
Postita kommentaar