24. Novembril 2024 Vanemuise väikeses majas
Foto: Maris SavikOlen enda teada
kõik eestikeelsed Jonas Jonassoni raamatud läbi lugenud, sest mulle tema
tegelaste absurdsed seiklused meeldivad. Raamatud lähevad kiiresti edasi, sest
ootamatuid sündmusi ja üllatusi leiab igalt leheküljelt ja raamatut ei saa enne
käest ära panna kui tead mis lõpuks tegelastega juhtub. Kuna raamatutes tõesti
juhtuvad uskumatud sündmused, siis olin väga elevil kui Ugala teater tõi lavale
Jonas Jonassoni raamatu põhjal dramatiseeritud lavastuse „Saja-aastane, kes
hüppas aknast alla ja kadus“. See on siiani vist üks kõige ägedam lavastus,
mida ma kunagi näinud olen. Eelkõige just seetõttu, et lavastaja Ringo Ramul
oli palju vaeva näinud ja mitmed hullumeelsed juhtumised ka päriselt lavale
toonud. Seetõttu toimusid etenduses ka sündmused kiiresti ja igas saali ja lava
nurgas võis kohe-kohe midagi juhtuda, milleks publik valmis olla ei osanud.
Kellel on rohkem huvi, siis saab minu kunagisi mõtteid ja emotsioone
eraldi postitusest lugeda.
Igatahes
ootasin väga, et saaksin Jonassoni kõige uuema raamatu „Prohvet ja idioot“ ka
läbi lugeda ja siis nägin, et Vanemuine toob selle raamatu dramatiseeringu teatrilavale.
Eks need ootused olid kõrged nii raamatu kui ka lavastuse osas. Siiski ei
saanud ma raamatut väga pikka aega ühestki raamatukogust kätte ja siis ei
õnnestunud pikka aega ühtegi sobivat kuupäeva leida, et Vanemuisesse minna.
Lõpuks ikkagi sain nii raamatu loetud kui ka lavastuse nähtud. Esmalt sai
raamat loetud ja veidi pakkus raamat mulle pettumuse, sest oli juba teada, et
mis suunas kõik minema hakkab. Eks lugu ja tegelased oli võõrad, aga need
kummalised juhtumid polnud enam üllatavad, sest kõikides Jonassoni raamatutes
toimuvad juhtumised väga sarnaselt. Ja siis jõudsin lõpuks teatrisse ja
teatrietendus oli minu jaoks veel suurem pettumus kui raamat. Miks etendus
pettumuseks osutus, sellest üritangi allpool veidi rohkem aimu anda.
Enne kui asun
sellest heietama, mis mulle lavastuse juures ei meeldinud ja mis meeldis, siis
hästi põgus ülevaade sellest, milles lavastus üldse räägib. Seal on kolm
peategelast, kes juhuse tahtel kohtuvad ja siis asuvad ühisele rännakule läbi
maailma. Esiteks on Johan Lainemaa (Oskar Seeman), tuntud ka kui idioot. Tema
on jäänud üksinda elama vanasse matkaautosse peale seda kui tema vend müüs
nende Tallinna vanalinnas asuva korteri ja asus ise Itaaliasse Eesti saatkonda
tööle. Kuna Johanil juhilube pole, satub ta matkabussiga sõites õnnetusse,
mille käigus tabab puud, mille küljes üritab just enesetappu sooritada Petra
Rahn (Linda Porkanen). Petra on prohvet, sest tema on teinud arvutused et
maailmalõpp saabub 12 päeva pärast ja just seetõttu ta üritabki end praegu ära
tappa, et mitte maailmalõppu näha. Peagi satuvad Petra ja Johan Kadrioru lossi
juures sekeldustesse ja asuvad põgenema Viimsi poolsaarele, aga kuna tegemist
on poolsaarega, siis ei õnnestu neil sealt politsei eest edasi liikuda ja nad
kohtuvad lillade juustega pensionäri Agnes Eeljärvega (Merle Jääger), kes neile
ootamatult abikäe osutab. Peagi asubki kolmik koos teele, et hakata enne
saabuvat maailmalõppu neile haiget teinud inimestele kätte maksma. Sellel
teekonnal kohtutakse mitmete erinevate tegelastega, sealhulgas Barack Obama,
Rooma paavsti, Aafrika diktaator Aleko kui ka mitmete teiste värvikate kujudega
ja muidugi ei möödu kõik kohtumised ilma viperusteta.
Nagu mainitud,
siis Ugala lavastus oli väga suurejooneline ja laval kogu aeg midagi toimus.
Vanemuise lavastus oli täpselt vastupidine ja minu meelest ei toimunud enamuse
ajast laval mitte midagi. Eks ühelt poolt on see arusaadav, et kui raamatus
lennatakse helikopteriga, siis seda lavale tuua ongi raske, või matkaautoga
vastu puud sõitmist vms. Siiski polnud ma päris selleks ka valmis, et esimeses
vaatuse enamuse ajast tegelased lihtsalt jutustavad laval mis nendega juhtus ja
kuidas nad tuttavaks said. Kusjuures see rääkiine oli ka üsna staatiline. Vahel
harva tuli mõni teine tegelane ka lavale ja veidi siis ehk räägiti ilmekamalt
ja ehk oli mõni tegevusrohkem koht ka kaasatud. Üldiselt mõtlesin ma päris
suure osa esimese vaatuse esimesest poolest sellele, et millal lavastus
huvitavaks läheb ja kas ma peangi kogu etenduse ainult tegelaste omavahelist
juttu kuulama ilma ühegi taustarekvisiidita ja suurema liikumiseta. Natukene
oli selline tunne nagu kuulaks lihtsalt lavastatud lugemist, mille käigus
ühtegi tegevust ei toimu. Ma teatrisse minnes üldjuhul ikka ootan, et laval toimub
tegevust ka.
Õnneks ikka
mõned rekvisiidid aeg-ajalt lavale ilmusid ja vahel käis laval ka päris
värvikaid karaktereid. Kõige enam meeldisid mulle kõik erinevad karakterid keda
Hannes Kaljujärv kehastas, sest neis oli midagi koomilist. Põhjus, miks
rekvisiite pigem vähe kasutati oli see sama tegevuskohtade ja sündmuste lai
asukoht. Näiteks ühel hetkel olid tegelased Kadrioru lossi juures, siis juba
Saksamaal, Itaalias ja Aafrikas. Eks selle kõige laval kujutamine oleks päris
keeruline ja kulukas tegevus. Õnneks on tänapäeval tehisaru, mille abil saab
igasuguseid videosid ja fotosid teha ja just seda lavastuses väga palju
kasutatud oligi. Taustaks kuvati AI-ga tehtud foto nt Saksamaal asuvast
tanklast ja siis tulid tegelased lavale jutustama, mis nendega seal tanklas juhtus
ja siis ilmus lavale loo seisukohast oluline karakter, keda nad seal tanklas
kohtasid.
Etenduse
vaheajal kuulsin, et ma polnud päris ainus, kes etendusest väga vaimustuses ei
olnud. Nimelt kuulsin ühte paari omavahel rääkimas kuidas need noored näitlejad
kogu asja ära rikuvad ja õnneks on vanemad näitlejad ka kaasatud, kes etenduse
ära päästavad. Vanemad näitlejad nende
arvates olid siis Hannes Kaljujärv ja Merle Jääger, kelle pärast tasus teist
vaatust vaatama jääda. Kaljujärve osas olen nõus, et talle need koomilised
rollid sobivad ja teda oli vägagi nauditav vaadata. Eriti diktaator Aleko roll
oli äge. Siiski pole ma päris nõus sellega, et noored kehvad olid ja kogu asja
ära rikkusid. Näiteks ühte peaosalist, idioot Johan Lainemaad kehastanud Oskar
Seeman oli väga äge ja mul oli natukene kahju, et ta nii palju lihtsalt
jutustama pidi. Eks ta vahepeal vürtsitas neid lihtsalt jutustamise stseene ka
igasuguste hüpete ja asjadega, mis minule näitasid küll, et tegemist on vägagi
andeka näitlejaga ja tahaks näha milleks ta veel võimeline on.
Tegelikult
mulle meeldivad Priit Strandberg, Maria Annus ja Linda Kolde ka, aga sel korral
tundus mulle, et nende rollid jäid veidi minu jaoks igavaks, sest ma tean et
nad suudavad huvitavamaid karaktereid luua. Annus ja Strandberg muidugi
kehastasid kogu lavastuse jooksul väga mitmeid erinevaid karaktereid ja seega
on ehk arusaadav, et nii kiire muutumise ja lühikese stseeni jaoks ei jõuagi
alati endast kõike anda, kuigi hea näitleja peaks selleks ikkagi suuteline
olema. Linda Porkanenil seevastu oli peategelasena väga stabiilne roll ja ma
oleks seal natukene rohkem elu tahtnud näha. Samas oli ta enesetappu sooviv
prohvet, seega ehk ta pidigi veidi igav ja üksluine olema. Merle Jääger
peategelase Agnese rollis oli küll veidi ekstsentriline, aga kuidagi
etteaimatav. Seda ekstsentrilisust oleks võinud rohkem olla ja selleks oleks
Jääger kindlasti suuteline olnud.
Lisaks tegid
lavastuses külalisena kaasa ka Rein Pakk ja Nele-Liis Vaiksoo. Mitte et mul
kummagi vastu midagi oleks, aga veidi arusaamatuks jäi minu jaoks miks oli
nendesse rollidesse vaja külalised võtta, kui Vanemuise enda näitlejad oleksid
ka need samad rollid ära teinud. Kuigi mõlemad mängisid karaktereid, siis minu
jaoks jäi neil mõlemal veidi karakternäitleja oskustest vajaka. Pakk oli ehk
kõige koomilisem Soome sõnnikuautojuhina, aga teised tema karakterid jätsid
mulle pigem igava mulje. Vaiksool on muidugi imeline lauluhääl, mida ta sai
päris palju demonstreerida, aga muus osas oli tunda, et karakternäitlejat temas
väga ei ole. Samas on Jonassoni raamatud just loodud erinevatele värvilistele
tegelastele ja seetõttu oleksingi ma laval tahtnud just karaktereid näha.
Ma oleks vist
selle peale pidanud enne teatrisse minekut mõtlema, et kui kaasatud on
Nele-Liis Vaiksoo, siis ilmselt saab lavastuses ka mõnda laulu kuulda.
Teoreetiliselt võib Vaiksoo muidugi ka ainult sõnalavastuses kaasa lüüa, aga
seda vist pole väga juhtunud. Mingil hetkel mõtlesin, et tegemist on rohkem
nagu muusikali kui sõnalavastusega, aga tegelikult kogu lavastuse jooksul seda
laulmist oli pigem vähem ja tantsimist veelgi vähem. Kui muusikalides on
orkester laval, siis sel korral oli orkestri asemel laval ansambel ÄgeBrass,
kes elavat muusikat tegi. Aga minu lemmikstseen kogu etendusest on just üks
muusikaline stseen kus kogu trupp ABBA hittide popurriid laulab. Ma pole küll
eriline ABBA laulude fänn, aga mingi energia neis lauludes on ja tuju läks
etenduse ajal kohe heaks. Kohustuslikus korras tuleb siiski välja tuua, et
kõikidele lauludele olid tehtud eestikeelsed sõnad ja ainult laulude viis ja
mõned üksikud ingliskeelsed sõnad olid samad mis originaallauludes. Siiski ei
vähendanud see kuidagi selle stseeni väärtust ja kui kogu lavastus oleks
sellises muusikalivõtmes tehtud, siis äkki oleks lavastus mulle rohkem
meeldinud.
Igatahes peale
etenduse lõppu olin ma veidi pettunud, et etendus nii hoogne polnud nagu ma
lootnud olin. Ma saan aru, et dramatiseeringu käigus olid kõik raamatust pärit
Rootsi koha- ja tgelaste nimed eestindatud, aga mingil põhjusel see mind
häiris. Ilmselt seetõttu, et ma olin raamatut lugenud ja teadsin, et tegelased
pole eestlased. Samas eks tuttavate kohanimedega on publikul lihtsam sündmusi
jälgida. Siit on ainult õppida, et teatrisse ei tohi minna ootuste ja
lootustega. Kuigi sel korral olid minu enda ootused need, mis minu jaoks
etenduse veidi ära rikkusid, siis tundub et etendus teistele enam-vähem sobis.
Suuri rahvamasse vaheajal ära ei läinud. Samas polnud tegemist ka sellise
etendusega kus publik oleks lakkamatult naernud. Ehk oli asi ainult selles
konkreetses etenduses, et mingi dünaamika paigast oli ja lavastusel polnud seda
energiat, et publikut saalist kaasa haarata. Igatahes minule lavastus tervikuna
sellist muljet ei jätnud, et ma seda soovitada tahaksin.
Autor: Jonas
Jonasson
Lavastaja: Ain
Mäeots
Kunstnik: Iir
Hermeliin
Muusikaline kujundaja: Ele
Sonn
Liikumisjuht: Alice
Aleksandridi
Valguskunstnik: Imbi
Mälk
Videooperaator: Juho
Porila
Dramatiseeringu autorid: Kristiina
Jalasto, Ain Mäeots, Loone Ots
Laulusõnade autorid: Aapo
Ilves, Henry Kõrvits, Loone Ots
AI-piltide ja fototöötluse autorid: Katrin
Leement, Kuldar Leement
Osades:
Oskar Seeman – Johan Lainemaa
Linda Porkanen – Petra Rahn
Merle Jääger – Agnes Eeljärv
Priit Strandberg – Magnus; Kadrioru lossi auvahtkond; Barack Obama;
Fredi Lainemaa; Kondori politseinik
Nele-Liis Vaiksoo – Victoria; Paavsti camerlengo; Nele-Liis Vaiksoo;
eriagent Sergionella Conte; Jekaterina Bõkova; Vene poplaulja
Rein Pakk – Presidendi turvaülem; Sõnnikuveoautojuht Petteri Lainonen;
Rooma paavst; Kondori politseiülem Günther; oligarh Jevgeni Bõkov
Hannes Kaljujärv – Herbert von Toll; Aleko
Maria Annus – Eesti suursaadik; Kondori politseinik; Bõkovite tõlk;
helikoperipiloot
Jüri Urbel – Kelner
Urmas Poom – Kelner
Tanel Pärn – Obama ihukaitsja
Eduard Parts – Killer
Äge Brass koosseisus: Alari
Piispea (susafon), Karl Laanekask (bandzo); Tanel Aavakivi (trompet,
eufoonium), Meelis Unt (klarnet)
Lavastuse kohta saab rohkem lugeda Vanemuise koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar