Ma arvan, et Eestis on mõned
üksikud inimesed kes pole mitte midagi kuulnud Toomas Nipernaadist. Kes teab
Nipernaadit tänu August Gailiti novellidele, kes tänu Tõnu Kargu rollile Kaljo
Kiisa mängufilmis, kes tänu erinevatele teatrilavastustele. Kuna Nipernaadi on
meile kõigile oma ja teada-tuntud, siis on paratamatult kõigil ka omad seosed
ja ootused.
Minu teadmised Toomas Nipernaadist
pärinevad just Kaljo Kiisa 1983. aastal valminud filmist ja nii seostub minu
alateadvuses Nipernaadiga Tõnu Kark, maalilised loodusvaated ja Anne Maasiku
esitatud “Rändaja õhtulaul”. See viimane võtab minu jaoks kokku kogu Nipernaadi
olemuse.
Mistõttu on täiesti aru saadav, et
mul olid omad ettekujutused, milline võiks olla Peep Maasiku diplomilavastus Toomas
Nipernaadist. Kuna lavastust mängitakse sel suvel juba teist aastat järjest,
siis olin eelmise suve kohta ainult kiidusõnu kuulnud. Lavastust tutvustavaid
pilte vaadates pidin ka tõdema, et minu romantiline ettekujutus Toomas Nipernaadist
ühtib vist lavastaja visiooniga. Piltidel lihtsalt mõjus Linnamehe puhkekeskus
koos kostüümeeritud näitlejatega romantiliselt. Kui mu hea sõbranna ka veel
etendust kiitis, siis oli kindel, et ma tahan ka näha mis imeasja seal
Pärnumaal siis tehakse.
Kohale jõudes sain küll tiigi
vaadet nautida, kuid pidin kahjuks tõdema, et piltidel oli mängukeskkond veidi
romantilisem tundunud. Ega midagi, pidi ootama millal lavastus pihta hakkab, et
romantikat näha. Esimesed minutid on lavastust mängitud ja juba jahutati mu
elevus nii maha, et ma vist võdistasin end külmavärinate tõttu (kusjuures õhtu
oli sel päeval väga soe). Siis mul tuli meelde küll, et filmis oli Milla see,
kes parajasti alasti ujumast tuli kui Nipernaadi teda kohtas. Lavastuses kedagi
alasti ujumas ei näe, aga tiigist on paljud näitlejad sunnitud läbi käima küll.
Suplusi oli lausa nii palju, et sõbranna viskas nalja, et äkki peab lõpus
publik ka tiigist läbi minema, et koju saada.
Kuna ma juba suurema osa
põnevusest ära rääkisin, oleks vist sobilik lühidalt Toomas Nipernaadi lugu
kokku võtta. Juhuks kui ikkgi leidub mõni inimene, kes pole sellisest mehest
midagi kuulnud. Nipernaadi puhul on tegu ühe vabadust otsiva abielumehega, kes lume
sulades läheb laia ilma rändama ning naaseb koju alles siis kui maa on valge.
Oma rännakutel kohtab ta mitmeid tütarlapsi, kelle pea ta oma muinasjuttude
rääkimisega segi ajab. Sageli räägib ta muinasjutte ka teistele, sest pikkade
rännakute jooksul on ikka öökorterit, söögipoolist või tööd vaja. Rändamine
kestab seni kuni Nipernaadi abikaasa ta üles leiab ja talle tema kohustusi pere
ees meelde tuletab.
Iseenesest lugu on suvelavastuseks
igati sobilik. Eriti nendesse ilusate päikeseloojangutega õhtutesse. Ka koht on
lavastuse jaoks hästi valitud. Kuigi kogu kujundus (heinarõngud, kaev, väravad
jne) on spetsiaalselt lavastuse jaoks loodud, jääb siiski mulje nagu istuks publik
mõne puu otsas metsas ja vaataks Nipernaadi rännakuid suveõhtuselt lõhnavatel
külateedel ja taluõuedes. Seda tunnet ei tekkinud mul ainult perekond Vaa
stseeni ajal, kus tegevus oleks pidanud toimuma juba lumises mererannas.
Kasutatud kalavõrgud ei loonud mulle mereranna ettekujutust. Veel vähem siis
lumise mereranna illusiooni. Kõik muu aga toimis. Toimis lausa nii hästi, et ma
olin valmis metsas pärdikut nägema, kuid pärdikut metsas taga aeti. Eks see
pärdiku nägemine oli ka meeldejäävaks tehtud. Mul pole vähemalt varem olnud au
näha kuidas lavastuse ajal metsa maha võetakse.
Sõbranna, kellega ma koos teatris
käisin ütles, et tema jaoks on ikka Tõnu Kark õige Nipernaadi. Esimestel
hetkedel olin ma ka seda meelt. Aga mida rohkem ma loosse süvenesin, seda enam
mulle Pääru Oja Nipernaadina sümpatiseeris. Ma olen Pääru Oja kahel korral
Eesti Draamateatri lavastuses näinud, kuid ma pole varem tähelegi pannud kui
sarnane on ta hääl isa Tõnu Oja häälele. Minu õnneks ei rääkinud Pääru Oja kogu
aeg oma isa häälega. Vastasel korral oleks see mind häirima hakanud. Sel korral
häiris mind hoopis Oja hääle liigne kähedus. Kohati jäi mulje, justkui üritaks
ta Tõnu Kargu tämbrit järele aimata. Või nagu mu sõbranna ütles, nagu oleks ta oma
hääle kähedaks joonud. Kuna ma pole Gailiti raamatut lugenud, siis ma ei tea, äkki
on Gailit juba kirjutanud, et Nipernaadi on käheda häälega. Aga Pääru Ojast
õhkus seda Nipernaadile omast romantilisust. Ja kui ta juuksed nii pikad ei
oleks ja hääl nii kähe, siis oleks ta oma imetabaste muinasjuttudega võinud
isegi mind ära võluda. Samas pikemad juuksed ja veidi metsikum välimus teebki Ojast
just selle õige Nipernaadi. Kui Nipernaadi ikka kuude viisi ringi rändab, siis
mingi silutud ilueedi välimusega näitleja ei sobiks sellesse rolli kohe
kuidagi. Oja puhul on plussiks veel kitarrimänguoskus. Ma arvan, et sellega
võitis ta vähemalt poolte naisvaatajate südamed.
Üldiselt mulle sel korral meeldis
trupi harmoonia. Kuigi ma peaaegu pooltest osatäitjatest polnud varem midagi
kuulnud. Siis olid mõned nimed, kellest olen kuulnud, kuid keda laval pole veel
kordagi näha õnnestunud. Äkki see oligi minu jaoks hea trupi võti, et ma pole
neist kedagi väga palju laval näinud. Samas tajusin ma kogu trupi sünergiat.
Minu meelest sünergia tulebki sageli projektiteatrite juures paremini välja,
sest siis on reeglina kokku kutsutud näitlejad konkreetselt selle lavastuse
jaoks ja nad sobivad rollidesse. Vähemalt ma siiani ei tea väga neid juhtumeid
kus ühte projekti oleksid sattunud need inimesed kes kohe kategooriliselt teineteist
ei salli ja sellega kogu trupi harmoonia ära rikuksid. Eks neid võib ikka olla,
aga reeglina mulle tundub, et projektilavastused siiski on harmoonilisema
trupiga kui repertuaariteatrite trupid kus sageli lavastuse trupp pannakse
kokku ainult nendest keda enda teatrist võtta on.
Seega ma sel korral trupist kedagi
eraldi välja tuua ei oska, kes midagi halvasti või hästi tegi. Eks teist suve
mängimine juba on mingisuguse vilumuse ka juba tekitanud. Ja aedadest
kepsutasid ka kõik sama elegantse hüppega üle. Teksti osas keegi ei koperdanud,
kõikide tekst oli selge ja kõlava häälega öeldud ning kellegi osatäitmises ei
olnud märki kunstlikust punnitamisest.
Kujundusest ma enne põgusalt
mainisin, et see oli hästi loomulik ja esimese hooga arvasin ma, et see pole
mingi kujundus, vaid see tiigi ümbrus ongi selline. Ma vist polnud päris ainus,
kes nii arvas, sest kui etenduse alguses Pääru Oja kaevust välja tuli, siis mu
kõrval üks naine imestas, et kuidas ta suutis 15 minutit (sest istekohtadele
lasti 18.45 ja vahetult enne seda läksid näitlejad oma kohtadele) niimoodi
kaevus olla, et vette ei kukkunud. Mina vähemalt sain mõne hetke pärast aru, et
tegu polnud päris kaevuga. Ma loodan, et see naine ka seda taipas. Aga kirjutan
sellest ainult seepärast, et te aru saaksite kui tõetruu kujundus oli. Au ja
kiitus kunstnik Jaanus Laagriküllile.
Kõige rohkem meeldis mulle
lavastuse lõpustseen kus üle tiigi asuvad väravad avati ja värviline valgus
läks põlema ning Toomas ja Inriid Nipernaadi teistest eraldusid. Seda
valgusemängu tekitatud emotsiooni on raske kirjeldada või kuidagi lühidalt
kokku võtta. Mind tabas sel hetkel mingi teadmine, et kõik on hästi ja maailm
on ilus paik. Ma võtaksin selle hetke kokku sõnaga “armastus”.
Kokkuvõttes võib öelda, et
tegemist on igati toreda värskeõhulavastusega (nagu tegijad ise seda
nimetavad). Kuigi sel korral kui mina teatris käisin, oli tuul välikäimlate
poolt ja värskest õhust oli asi natukene kaugel (ja ma olen töö tõttu päris
tolerantne igasuguste ebameeldivate lõhnade osas). Ma vist olen lihtsalt liiga
palju teatris käinud ja seetõttu on mind raske teatris ahhetama panna. Seega mu
esimene mõte teatrist ära tulles oli, et mis selles lavastuses nii erilist oli,
et sõbranna seda kiitis. Jah, minu jaoks polnud seal midagi erilist, aga kui ma
nüüd igasuguste ringi reisivate odava populaarsusega lavastustega võrdlen, siis
on “Toomas Nipernaadi” ikka kõrgem tase. Üldmulje on minul pigem helge. Nüüd nähtud
etendusele tagasi mõeldes, tekib soe tunne südamesse. Ainult sellest on
natukene kahju, et lavastuses „Rändaja õhtulaulu“ ei olnud.
Kahjuks saavad etendused kohe
läbi, seega teil vist erilist võimalust seda enam näha pole. Aga mul on siiski
hea meel, et ma seda lavastust nägin. Ma arvan, et “Toomas Nipernaadi” ongi
Gailitil nii kirjutatud, et sellest saab ideaalse suvelavastuse. Sel korral
ilmselt mängis oma osa ka Ott Kiluski dramatiseering. Aga üldiselt ma ei kujuta
väga ette, et Nipernaadi rännakuid kinnises teatrisaalis vaadata. Nipernaadiga
käivad ikka kaasas loodusvaated ja -hääled, seiklused ning kaunid tüdrukud.
Kõike seda ja rohkemgi veel pakub TeMuFi lavastus “Toomas Nipernaadi” publikule
rohkesti.
Teatrist kodu poole sõites valdas
mind tunne, et maailm on üks muinasjutuline paik. Isegi auto ette jooksnud
metssiga ei suutnud mu tuju rikkuda. Õnneks jäi nähtud etendus ikkagi suuremaks
emotsiooniks, kui minu auto ja metssea kokkupuude.
Autor: August Gailit
Dramatiseerija: Ott Kilusk
Lavastaja: Peep Maasik
Kunstnik: Jaanus Laagriküll
Muusikaline
kujundus: Jaan Sööt
Koreograaf: Evelyn Piirak
Visuaalkunstnik: Carmen Seljamaa
Mängisid:
Pääru Oja – Toomas Nipernaadi
Kärt Tammjärv – Milla
Martin Aulis – Janka; Sulane
Silver Kaljula – Peetrus; Sulane; Jaanus Roog
Tanel Ting – Paulus; Kirikhärra; Madis; Kõrtsmik
Jan-Erik Sarv – Joonatan; Sulane
Jaune Kimmel – Tralla
Andri Arula – Peremees; Siimon Vaa
Tiina Laugus – Perenaine
Maarja Tammemägi – Ello
Ursula Ratasepp – Kati
Jüri Vlassov – Jaak Lõoke
Karolin Jürise – Maret Vaa
Kaili Viidas – Inriid Nipernaadi
* – Päisepildi autor on Kevin
Kohjus (pilt pärit TeMuFi kodulehelt)
0 kommentaari:
Postita kommentaar