Ma pean tunnistama, et ma pole
vist kunagi eriline Moliére austaja olnud. Esiteks värsskõne tõttu, sest
värsskõnes näidendite lugemine gümnaasiumis tundus päris õudne. Värsskõne on
alati mind lugedes mingisse kindlasse rütmi haaranud ja siis ma takerdun nii
rütmi, et mõte kaob üldse ära ja nii ei saa ma enamasti aru, millest üldse
kirjutatakse. Miks ma siis peaksin vabatahtlikult värsskõnet teatrisse vaatama
minema. Teiseks on Moliére mulle liiga kauge autorina tundunud. Kes see
tänapäeval ikka 17. sajandi tegevusega suhestuda oskab? Nii olin ma kindel, et
Vanemuises mängitav Moliére “Naiste kool” pole mitte kuskilt otsast minu maitse.
Näitlejad olid ka pigem sellised, et ekstra nende pärast teatrisse minema ei
hakka.
Niisiis olin ma üsna pettunud, kui
sain teda, et me peame koolis analüüsima just Moliére “Naiste kooli”. Samas,
peale seda kui ma olen nüüd kaks korda seda lavastust näinud, peab tõdema, et
tegelikult tuleb tänulik olla. Sest nagu ma just eespool kirjutasin, siis ise
poleks ma seda lavastust kuidagi vaatama läinud. Olles nüüd sunnitud seda
vaatama, olen saanud selliseid emotsioone, mis lubavad väita, et tegemist on
Vanemuise ühe parima lavastusega viimasel ajal (ütleb väga Vanemuise kriitiline
inimene).
Kuigi enne teatrisse minekut olin
ma näidendi läbi lugenud (sest õppejõud käskis), siis näidendi põhjal jäin ma
pigem oma esialgsetele veendumustele kindlaks. Skeptilisust suurendas ka
valitud mängupaik. Minu ettekujutuses oleks 17. sajandi suursugused riided
sobinud pigem Vanemuise juugendstiilis ehitatud väikesesse majja, mitte
Sadamateatrisse. See on aga lausa ime,
mida näitlejad suudavad laval teha. Eelkõige peab sel korral ime eest
vastutavaks pidama lavastaja Priit Strandbergi, kes sellised näitlejad kokku on
toonud.
Kõige suurem kiitus läheb muidugi
peaosalist Arnolphe kehastavale Karol Kuntselile, kes kogu etendust koos hoiab.
Ma olen veel selle põlvkonna inimene, kes tutvus Karol Kuntseliga ETV ekraani
vahendusel. Kuigi ma ei olnud siis enam päris laps, vaid pigem varateismeline,
siis tol ajal oldi kauem lapsed ja nii ma veel põhikooliski käies vaatasin
lastesaateid. Artemon on praeguseks küll ammu ununenud, sest ma olen Kuntselit
nii palju teistes rollides näinud, aga siiski jääb ta minu esmatutvuseks Karol Kuntseliga
ja kusagil ajusoppide vahel see teadmine ikka pesitseb. Mingil perioodil tundus
mulle lausa, et Karol Kuntsel on igas Vanemuise lavastuses. Seega ma ikka olen
teda aastate jooksul laval näinud ja julgen väita, et see on üks tema
suurepärasemaid rolle. Ma siin salamisi loodan, et ta saab teatri
aastaauhindadel meespeaosa auhinna. Hakkasin just mõtlema, et praeguse
lavastuse kostüüm (sinine saterkuub ja põlvpüksid ning valged põlvikud)
meenutavad just kunagist Artemoni kostüümi. Ainult selle erinevusega, et praegune
kostüüm on uhkem ja aristokraatlikum. Jõukust sümboliseerivad ka jalutuskepp,
mida Arnolphe kaasas kannab ja klotser, mis tema sõrme ehib. Kindel on see, et kui
nüüd keegi mulle Karol Kuntseli nime mainib, siis seostub tema nimega mulle
kohe kindlasti Arnolphe.
Ka teiste kostüümid olid väga
suursugused. Kui ainult kostüüme vaadata, siis tundus mulle nagu oleksin ma
sattunud tagasi lapsepõlve. Nimelt seostuvad mulle lapsepõlvega samuti ETV
ekraanilt näidatud Härra Lapsti lasteteatri lavastused, milles printsessidel ja
printsidel ning kuningannadel ning kuningatel olid alati samasugused uhked
kleidid ja saterkuued koos põlvpükste ja kontsakigadega. Kostüümikunstnik Gerly
Tinn on head tööd teinud. Eks kostüümikunstnikule on ka lavastaja sekundeerinud.
No see jalgade asend oli täpselt nagu kõrgetel aadlikel. Ma arvan, et kui
lavastus oleks veel väikese maja laval toimunud, siis oleksin ma küll arvanud,
et ma olen keset muinasjuttu sattunud.
Sisuliselt võiks ju Moliére
„Naiste kool“ ka muinasjutt olla. Kui seda näiteks noore Agnési vaatenurgast
vaadata. Agnés on orb, kui üks võõras mees ta enda kasvatada võtab ning paneb
ta kloostrisse, et tüdruk head kombed saaks. Kui tüdrukust on kena noor naine
sirgunud toob mees tüdruku Pariisi ja hoiab teda eralduses, et naist mitte ära rikkuda.
Ühel päeval rõdul istudes kohtub Agnés noore võluva Horacega ja noored armuvad.
Reisilt saabub tagasi Agnési kasvataja Arnolphe, kellele noorte armulugu ei
meeldi, kuna ta on nõuks võtnud ise Agnésiga abielluda. Järgneb terve rida
kannatusi, mis tipnevad sellega, et Horace isa on samuti linna saabunud ja
tahab Horace panna ühe tundmatu tüdrukuga abielluma. Nagu muinasjuttudele
kohane, selgub lõpuks siiski, et Agnes ongi see tundmatu neiu, kellega Horace
abielluma peaks. Noored on õnnelikud ja elavad kuni elupäevade lõpuni
õnnelikult.
Umbes selline oleks „Naiste kool“
muinasjutuna. Sisu on lavastusel küll sama, aga lugu vaadatakse pigem Arnolphe
vaatevinklist. Kuna suur rõhk on naistel ja nende iseseisvusel (või siis selle
puudumisel), siis sobib lavastus ka suurepäraselt tänapäevasesse päeva kus
järjest enam räägitakse võrdõiguslikkusest ja teistest naistega seotud
teemadest. Hoolikas teatrivaataja leiab kindlasti ka teisi märke ja viiteid,
mis tänapäeval aktuaalsed on. Mulle isiklikult meeldis väga Tanel Jonase
kehastatud teener Alain, kelle iga liigutus oli selline justkui ta esitaks
moodsat mõminaräppi. Kui aga peategelastele keskenduda, siis ei suutnud ma
mööda vaadata Horace ja Arnolphe pikkuse vahekorrast. Ma ei tea, kas see oli
juhuslik, et näitlejatel selline pikkuse vahe oli, aga minu mõtted pani see
igatahes tööle ja ma võtsin seda kui märki tegelaste vastandumisest. Mingil
määral aitas vastandumisele kaasa ka väikene vanusevahe näitlejate vahel, mis
aitas suurendada tunnet, et Arnolphe on 40-aastane ja Horace võiks olla
vanuselt umbes tema poeg.
Lugu kui selline mulle väga
elamust ei pakkunudki. Ehk seepärast, et ma olen näidendit lugenud vähemalt
kaks korda ja seda juba korduvalt igati tükkideks arutanud ning analüüsinud. Samuti
mitte lavakujundus. Lavakujundus on minu meelest selle lavastuse kõige nõrgem
osa. Ma saan aru, et seintel oleva 21 maali ja Agnési vahel on seos. Aga ma ei
ole veel ära mõistatanud milline see seos täpselt on. Siiani on muude asjade
jälgimisega nii palju tegemist olnud, et maalidele pole jõudnud erilist
tähelepanu pöörata. Ma eriti ei näe, et nad lavastusele midagi juurde annaksid.
Küll aga meeldis mulle roosa uks. Sellega tekkis jälle paratamatult mõte, et
kas on viidatud kuulsale Hanna-Liina Võsa muusikakooli roosale uksele. Kuigi ma
ei näe ka sellega erilist seost. Aga lihtsalt sellised mõtted tekivad.
Ma poleks vist kunagi uskunud, et
ka väikesed rekvisiidid mängivad üliolulist rolli lavastuses. Nii näiteks on
„Naiste kooli“ alguses kohe stseen, kus Karol Kuntseli kehastatud Arnolphe
läheb piknikukorvist šampust ja viinamarju võtma. Esimesel etendusel olid
viinamarjad tumedad ja need sobisid väga suurepäraselt arsitokraatliku
õhustikuga. Aga järgmisel etendusel olid viinamarjad rohelised ja need
kriipisid ikka väga korralikult silma. Need ei sobinud kohe mitte kuidagi
üldise õhkkonnaga kokku. Aga eks see on minu taju probleem, et ma seostan tumedaid
viinamarju aristokraatlusega ja rohelised viinamarjad on lihtsalt rohelised viinamarjad,
mis justkui kuuluksid ainult tänapäeva. Ma usun, et enamasti ei pane me
selliseid väikseid detaile tähelegi, aga nüüd sain ma õppetunni, et ka väikesed
detailid on üliolulised.
Valgustusest ja muusikast pole
väga midagi kirjutada. Muusikalise kujunduse jaoks kasutati Hispaania folliaid,
mis on sellised muusikapalad milles üks ja sama motiiv kordub kogu aeg. Nagu
lavastaja Priit Strandberg ütles, siis need sobivad lavastusse just korduse
motiivi pärast, sest ka lavastuses on palju korduvaid tegevusi. Pigem oli
siiski muusikat vähe ja mulle ei jäänud muusika eriti meelde. Vahel tajusin ma,
et muusikat oli alles siis, kui muusika lõppes, ja ma ei saanud üldse aru, et
millal see muusika alanud oli. Veel kehvem seis oli valguskujundusega. Minu
meelest valguskujundus praktiliselt puudus. Enamuse ajast oli lava ühtlaselt
valge ning valgus muutus kogu lavastuse jooksul ainult mõnes üksikus stseenis
hämaramaks. Seda ka enamasti stseeni lõppedes. Ainus valgusmuudatus, mida minu
silm registreeris, oli stseenis kus oli öö ja Arnolphe küünla põlema pani. Kindlasti
oleks valgusega saanud veel nii mõndagi teha.
Nagu juba öeldud, siis kogu
lavastuse panevad elama näitlejad ja nende tegevus laval. Kuna tegemist on
komöödiaga, siis mina leidsin seal väga mitmeid commedia dell´arte motiive. Näiteks teenijad, kes aitasid intriigi
üleval hoida ning ei avaldanud saladust. Kuigi tüüpiliselt on commedia dell´arte-s kaks noorte
armastajate paari, siis siin on üks noorte armastajate paar, mille ümber kogu
tegevus toimub. Kõige koomilisem oli siiski näitlejate liikumine. Kui te
peaksite kunagi minema lavastust vaatama, siis pöörake tähelepanu stseenile kus
Arnolphe jalgu peseb või kuidas ta pärast ootab, et Agnés talle kingad jalga
aitaks. Tegelikult on seal nii palju naljakaid stseene, et kui ma need kõik
üles loetleksin, siis poleks enam mitte kellelgi huvitav lugeda ega teatrisse
minna. Ütleme nii, et situatsiooni- ja ka sõnakoomikat jätkub rohkem kui ma
ühelt Moliére näidendi põhjal valminud lavastusest oodata oleksin osanud.
Kõige koomilisemad on aga need
hetked, kus kaotatakse nn „neljas sein“ ja Arnolphe publikuga suhtlema hakkab,
või lausa nende sekka liigub. Kõikidele, kes sellistes stseenides osaleda ei
taha, soovitan rõdule istuda. Seal olete kindlalt kaitstud, aga samas saate
suurepärase ülevaate sellest, mis all toimub. Okei, võib-olla teile situatsioon
nii naljakas ei tundu, kui te ainult ühe korra vaatamas käite. Nagu ma juba
ütlesin, siis ma olen seni kaks korda vaatamas käinud. Esimene kord oli publik
veidi noorem ja läks Arnolphega hea meelega kaasa. Teisel korral oli publik
veidi vanem ja võib-öelda, et paaniliselt kartis seda, et Arnolphe neid kaasab.
Seega ajas mind juba see kontrast naerma, aga ma olen ka see, kellele meeldibki
publiku reaktsiooni vaadata.
Igatahes kindel on see, et kui
plaksutamise aeg kätte jõudis, siis Karol Kuntsel sai mõlemal korral kõige
tugevama aplodeerimise osaliseks. Ja ta on selle auga välja teeninud. See on
lausa uskumatu kui kiiresti suudab ta oma hääle tämbrit ja kõrgust muuta.
Samuti oma miimikat. Tsiteerides ühte oma kunagistest õppejõududest tervishoiu
kõrgkooli päevilt: „Ta teeb sada nägu minutis“. Kuna Karol Kuntsel teeb kogu
aeg midagi huvitavat ja ta on terve etenduse aja laval, siis pole ime, et mul
igav ei hakanud. Mulle tundub, et sel korral suutis Kuntsel isegi kõndida nii,
et seda oli huvitav vaadata. Kõikidest muudest roomamistest, söömistest ja
teiste tegelastega suhtlemisest rääkimata.
Kuigi ükski teine näitleja ei saa
sel korral Karol Kuntselile ligilähedalegi, pakuvad nautimist nii mõnedki
teised näitlejad. Eriliselt jääb kindlasti meelde Karl Laumets, kes kehastab
Horace. Eriti tema efektselt pikk ja energiline samm ning pidev tuka viskamine.
Üldiselt on Horace tegelane, kes on kõige rohkem üle võlli keeratud ja kelle
liigutused tunduvad kõige järsemad (ja seetõttu ka koomilised). Karl Laumetsa
Horace on ehtne õpikunäide karakterkoomikast. Ta ei pea isegi mitte midagi
ütlema ja juba on naljakas. Aga kuna teda näeme me laval vähem ja tema
tegelaskuju siiski kordab oma teatud naljakaid liigutusi, siis jääb Karol
Kuntsel minu lemmikuks.
Kõik teised rollid olid pigem
episoodilisemad ja nendest midagi väga erilist meelde ei jäänud. Tanel Jonase
kehastatud teener Alain´i mõminaräpi liigutusi mainisin ma juba eespool. Tanel
Jonase teine roll oli Horace isa Oronte, mis oli teenrile vastupidine roll.
Orontest jääb mulle kõige eredamalt meelde tema veidi naiselik hääletämber ja
peenutsev kätehoiak. Jaanus Tepomehe kehastatud notarist mäletan ainult
vehklemist meenutavat liikumist, kus ta mõõgana kasutas kirjasulge. Hea leid
oli muidugi ka hetkel Eestis elav Viktor Lukawski, kes kehastab Agnési isa
Enrique. Tema aktsendiga eesti keel ja ehe ameerika inglise keel andsid
Enrique´le täpselt selle nüansi, millega ilmselt poleks ükski eestlasest
näitleja hakkama saanud. Naiste rollid tundusid sel korral meestele alla
jäävat. Kuid ilmselt on asi ka selles, et Moliére ajal polnud naistel sellist
ühiskondlikku positsiooni ja nende rollid polegi suurteks kirjutatud.
Kui ma teatrisse minnes kartsin
kõige rohkem just värsskõnet, siis teatris olles pakkus värsskõne mulle just
kõige suuremaid üllatusi, lisaks näitlejatele. August Sang on Moliére´le väga
nauditava tõlke teinud. Koos näitlejate poolt antud erinevate häälevarjundite
ning intonatsiooniga muutusid rõhuasetused hoopis teiseks, kui mina neid
lugedes olin ette kujutanud ja see andis tekstile teise dimensiooni. Lõpuks oli
tekst nii kaasahaarav, et teatrist väljudes, oleks ise ka tahtnud värsskõnes
rääkima hakata.
Mis seal salata, kuna ma olen
koolis sunnitud seda lavastust veel mõned korrad vaatamas käima, siis ma juba
ootan järgmist korda. „Naiste kool“ on tõesti selline lavastus, et sa lähed
lihtsalt teatrisse (kui sa pole juhuslikult teatriteaduse tudeng, kes peab
terve etenduse aja pingsalt kõike jälgima ja konspekteerima), vaatad neid
koomilisi tegelaskujusid laval ning unustad oma argimured. Kui eriti hästi
läheb, tulevad minevikust mitmed meeldivad emotsioonid ka veel meelde.
Olgu see postitus mulle õpetuseks,
et ma ei tohi nii palju eelarvamustesse kinni jääda ja pean teatri (ja
tegelikult kogu elu suhtes üldiselt) osas veidi rohkem avatud meeltega ringi
käima.
Lavastaja
ja muusikaline kujundaja:
Priit Strandberg
Stsenograaf: Maarja Meeru
Kostüümikunstnik: Gerly Tinn
Mängisid:
Karol Kuntsel – Arnolphe
Linda Kolde – Agnés
Karl Laumets – Horace
Tanel Jonas – Alain; Oronte
Marian Heinat – Georgette
Jaanus Tepomees – Chrysalde;
Notar
Viktor Lukawski – Enrique
Rohkem infot lavastuse kohta saab Vanemuise koduleheküljelt SIIN
* – päisefoto autor on Maris
Savik
Sattusin seda vana postitust nüüd lugema. Võin lisada, et mul oli omal ajal Molière'iga sama kogemus: lugedes pani õlgu kehitama, laval ärkas järsku ellu (tookord lavastasime teda lähematele tuttavatele ise omaenda elutoas). Ja sealjuures käis see elluärkamine üllatavalt lihtsalt (isegi meiesugustel amatööridel).
VastaKustutaShakespeare'iga mäletan vastupidist, lugeda on teda mõnus, aga niiviisi ise ta paika ei loksu nagu Molière, ikka korralikku lavastamist on vaja.