“Ajamasinat” vaatama minnes olin
ma rohkem kui elevil, sest minu esmakohtumine ansambliga Oopus oli meeldejääv.
Nimelt kohtasin ma Oopust esimest korda sel suvel Otepää linnamäel mängitud
teatrilavastuses “Taevas, muld ja tulevik” (lugeda saab SIIT). Linnamäe puude vahel kõlas torupill
nii võimsalt, et lausa kananahk tuli ihule. Ka Mari Meentalo laul helises ja
kajas linnamäe kõrgete kuuskede vahelt heledalt vastu, pannes kõik hingekeeled
helisema. Seega pole midagi imestada, et ma lootsin ka „Ajamasinast“ sarnast
emotsiooni.
Eks ma natukene olin pettunud
küll, kui avastasin, et tegelikult kestab kontsert ühe tunni ja laval on ainult
ansambel ise. Ma olin sisimas lootnud, et äkki on keegi veel kaasatud. Ja see
emotsioon, mille ma suvel Otepäält sain, oli nii võimas, et seda oleks tahtnud
tunda pikemalt kui üks tund. Igatahes ei rikkunud see teadmine mu ootust ja
elevust. Ka esimesed minutid kontserdist olin ma väga (l)ootusrikas. Mida edasi
aga aeg liikus, seda rohkem hakkasin ma pettuma. Ma ilmselgelt ei ole
muusikablogija ja ei tea muusikast väga midagi. Seega ma üritasin seda esinemist
võtta kui kontsertlavastust ja sellest lähtuvalt ma ka oma emotsioonid praegu
kirja panen. Mis tähendab seda, et mingisugust muusika süvaanalüüsi siit oodata ei tasu.
Algas kontsert pihta videoga,
milles tutvustati meile robothumanoidi, kelleks oli muusika Mari Meentalo.
Video lõppedes hakkaski robothumanoid Mari kontserdiga pihta. Esimese pala
mängis ta torupillil ja see oli võimas. Kuigi mitte nii võimas, kui suvel vabas
õhus kuuldud torupillihelid. Järgmiseks kõlasid veel flööt, parmupill ning
hulusi, kuid ükski nendest ei pakkunud mulle seda elamust, mis torupill. Just
seetõttu oli mul äärmiselt kahju, et torupilli nii vähe kuulda sai. Esimene lugu oli torupillil ja ka viimane lugu. Mulle
lihtsalt meeldib torupilli ja saksofoni muusika kõige rohkem.
Lisaks pillidele sai kuulda ka
Eesti Kirjandusmuuseumi arhiivist pärinevaid pärimuslaule. Kuigi vanasti olidki
laulud suures osas sama fraasi kordamine, siis tundus mulle ikkagi, et ma ei
kuule ühte laulu tervikuna, vaid ainult ühte väikest katkendit sellest. Enamasti
meeldib mulle ka laulu sõnadest aru saada. Sel korral ei saanud ma aga peaaegu
mitte millestki aru. Tundus, et enamasti oli tegu lihtsalt mingite erinevate
häälitsustega. Lisaks häiris sõnadest aru saamist ka liiga valjud taustahelid
ja tehnikaga helide moonutamised.
Kontsertlavastus põhinesgi Mari Meentalo
pärimusmuusika diplomitööl, kus ta ühendas klubi- ja pärimusmuusikat ning tõi
välja nende erinevusi. Kuna mulle klubimuusika ei meeldi, siis see seletab ka
veidi seda, miks mulle kontsert ei meeldinud. Põhjus, miks mulle klubimuusika
ei meeldi on just selles tehnoloogiaga rikastatud muusikas. Minu jaoks on see
häiriv.
Mis seal salata, natukene saab
selle tehnoloogiaga ikka huvitavaid asju ka teha. Näiteks meeldis mulle, kuidas
Mari Meentalo laulis ühe jupi laulust ära ja siis seda juppi looperi ja
analoogsüntesaatoriga muutma hakati ning millised helid siis välja tulid. Kuigi
ma nägin, et laval on üks inimene, siis tänu tehnoloogiale suudeti luua
illusioon justkui laval oleks terve koor laulmas. See oli natukene äge. Kui ma
oleks mõne laulu täispikkuses saanud sellisel kujul ära kuulata, siis oleksin
ma ilmselt väga elevil olnud. Ja kui seda vokaali poleks mingid tehno-muusika
taustahääled ära rikkunud.
Kui ma muusikale keskenduda ei
suutnud, eks ma siis üritasin valgusinstallatsioone vaadata. Sest muud väga vaadata ei olnud. Mulle oleks meeldinud, kui ka kontserdi ajal oleks näiteks ekraanilt lisaks valgusinstallatsioonile ka mingi päris video tulnud. Et alguses on valgus ja siis see valgus kuidagi muundub päris videoks. Kuigi ma pean
tunnistama, et lõpuks hakkas ka see pidevalt vilkuv valgus mind häirima. Eriti
siis kui valgus siniselt vilkus. See sinine valgus on üks mu suurimaid
vaenlasi, kuna ta võib mulle kenakese peavalu tekitada. Üldse tundub mulle, et
teatris ja kontserditel võiksid tegijad natukene teadlikumad olla ja kasutada vilkuvat
valgust vähem. Siis saaksid ka teatud tervisemuredega inimesed rohkem kultuuri
nautida. Näiteks võib teatud sagedustel vilkuv valgus epilepsiat esile kutsuda.
Ja ma olen üsna kindel, et keegi ei tahaks, et tema ürituse ajal keegi
epileptilise hoo saaks. Aga see oli
väikene vahelepõige.
Nagu ma alguses ütlesin, siis ma
üritasin ikka kõiges mingit tähendust leida. Nii ka valgusinstallatsioonides. Kuna
Mari Meentalol oli seljas LED-kleit, siis vahel tundus mulle justkui oleks
valguse liikumist kujutatud kui närvide juhteteid, mida mööda meie aju saadab
meie organitele signaale. Kujutasin ette, et valguse liikumine ongi need
närviimpulsid, mida robothumanoidile saadetakse, et ta saaks muusikat teha. Tegelikkuses
see vist siiski nii mõeldud ei olnud. Pigem jättis ka valgusinstallatsioon
mulje justkui oleks tegemist klubiga. Kuigi valgus liikus erinevalt, siis
tüütas see lõpuks siiski ära. Mulle oleks meeldinud näha erinevaid mustreid ja
rohkem erinevaid värve. Ühesõnaga midagi, mis saaks publiku fantaasia tööle panna. Kuigi kui mõelda, siis see LED-kleit iseenesest oli
küll päris äge. Kahjuks pole päisepildil päris see sama kleit, aga umbes saate ettekujutuse
küll, milline see kleit oli. Kuna mu telefon keeldus koostööst, siis ei saanud
ma pilti teha ega filmida siis, kui selleks luba anti. Aga sellest üksinda jäi
väheks ja kindlasti oleks saanud kleidiga midagi ägedamat teha, kui lihtsalt valgusvoolikust
sinise valguse liikumist näidata.
Kuigi mulle oleks meeldinud kuulda
rohkem laulu ja torupilli, siis pean ütlema, et ma päris nii rahulolematuna
saalist ei lahkunud. Mõned inimesed tõusid küll poole
pealt püsti ja lahkusid, kuid ma otsustasin, et tunnikese suudan ikka paigal olla ja mine tea, äkki lõpus toimub midagi ägedat veel. Ma lihtsalt üritasin väga avatud meelega sellesse
kõike suhtuda. Ma loodan, et sellise muusika sihtgrupile kontsert meeldis. Mina
lihtsalt ei ole sihtgrupp. Oleks tegu olnud klassikalise pärimusmuusikaga või
pärimusmuusikaga Trad Attacki võtmes, siis oleks ma rohkem rahul olnud.
Kuigi Mari
Meentalo ees tahaks ma küll ühe suure kummarduse teha. Sisuliselt üksinda tund
aega laval olla ja järjest erinevaid pille mängida ning laulda, pole kerge.
Lisaks veel tehnoloogiat kasutada ja teha seda kõike robotlikult. See on
ilmselt ka põhjus, miks kontsert pikemalt ei kestnud.
Johannes Ahun ja Aleksander
Sprohgis on ansamblis need, kes tehnoloogilise poole eest rohkem vastutavad. Nii
näiteks olid valgusinstallatsioonid ja LED-kleit Aleksander Sprohgise tehtud
ning analoogsüntesaatori kasutamine ja efektide loomine Johannes Ahuni vastutada.
Kuigi ilma nendeta poleks kontsert olnud see, mis ta oli, olen ma kidnel, et
kõige raskem ja vastutusrikkam ülesanne oli siiski täita Mari Meentalol.
Kuigi see üks kontsert mulle ei
meeldinud, siis jätan ikkagi Mari Meentalo ja Oopuse nime endale meelde, et
neid tulevikus veel kuulata. Hetkel mulle tundus lihtsalt, et KUMU auditoorium
jäi muusika jaoks väikseks ja seetõttu ei olnud lavastus nii efektne. Aga vabas
looduses, kus kõik need helid saavad vabalt liikuda ja puudelt tagasi
peegelduda ning kajada, oleks emotsioon hoopis teistsugune olnud.
Helikunstnik: Mari Meentalo, Johannes Ahun
Valgus- ja visuaalkunstnik: Aleksander Sprohgis
LED kleidi autor: Aleksander Sprohgis
Videomaterjal: Aleksander Sprohgis, Johannes Ahun
Rahvapillid, vokaal, looper: Mari Meentalo
Analoogsüntesaatorid, efektid: Johannes Ahun
Valgus- ja visuaalkunstnik: Aleksander Sprohgis
LED kleidi autor: Aleksander Sprohgis
Videomaterjal: Aleksander Sprohgis, Johannes Ahun
Rahvapillid, vokaal, looper: Mari Meentalo
Analoogsüntesaatorid, efektid: Johannes Ahun
* – päisefoto autor on Kerttu Kruusla.
0 kommentaari:
Postita kommentaar