14.06.2021 Viljandi Seasaare Teatris
Foto Pärit seasaare Teatri Facebooki leheküljelt |
Teate, mis mulle selle blogi juures siin kõige rohkem meeldib?
See, et see on minu oma ja ma võin kirjutada täpselt nendest asjadest, millest
ma tahan ja millal ma tahan.
Näiteks õpetatakse meile koolis, et kontrolletenduse
põhjal arvustust kirjutada ei tohi. Ja ilmselt pole keegi väga näinud, et
teatrikriitikud harrastusteatrite tegemisi kajastaksid. Mitte, et ma end
teatrikriitikuks peaksin, aga siiski... Sel korral kirjutan oma mõtetest
harrastusteatri lavastuse kohta kontrolletenduse põhjal. Ja seda ainult
seepärast, et mul on siin blogis vaba voli seda teha. Olgem ausad, tegelikult
on lavastaja luba ka olemas kontrolletenduse põhjal oma mõtetest kirjutada.
Siiski ma igaks juhuks rõhutan veel üle, et tegemist pole arvustusega, vaid
puhtalt minu mõtete ja arvamustega ning pigem on tegemist erijuhtumiga.
Enamasti ikkagi kirjutan etenduste põhjal oma postitusi.
Esmalt pean mainima, et mulle meeldis
"Raamid" kordades rohkem, kui eelmisel õhtul Jõgeval nähtud "Ja
kui nad surnud ei ole...". Mainisin seda ainult selleks, et natukene
vähendada seda arvamust, et harrastusteatrid teevad halba tööd ja ühel tõelisel
teatrihuvilisel ei sobi harrastusteatrite tegemisi vaatamas käia. Seega on mul
praegu tõeliselt hea võimalus julgustada kõiki 18., 19. või 30. juunil (ja
loodetavasti ka edaspidi) Viljandi Seasaare Teatrisse minema. Võin käsi südamel
vanduda, et saate parema elamuse, kui nii mõnestki kutselisest teatrist. Mulle
isiklikult meeldiks muidugi väga, kui inimesed rohkem ka harrastusteatreid
külastaksid. Kahjuks olen ma ka enda tutvusringkonnast kuulnud palju seda
suhtumist, et „ah mis teater see harrastusteater ikka on“. Minu meelest teevad
teinekord asjaarmastajad asju professionaalidest tunduvalt paremini, sest neil
on südamest tulev soov seda teha, samal ajal kui professionaal saab palka ja
tunneb, et tal on kohustus oma tööd teha. Aga see oli lihtsalt väikene
kõrvalepõige.
Minu poolne hea soovitus on taskurätt teatrisse kaasa
võtta, sest lugu iseenesest on kurb ja silmad muutuvad kergesti märjaks. Kuigi
ma üritasin sel korral äärmiselt tubli olla ja mitte vesistama hakata. Kaasas
olnud sõbranna vesistas sel korral minu eest. Kusjuures see sõbranna pole üldse
nii märgade silmadega kui mina, seega see, et tema silmad märjaks muutusid on
päris kõva näitaja. Üheks põhjuseks, miks lugu nii südamesse poeb, on kindlasti
see, et see teema puudutab paljusid meist väga lähedalt ja isiklikult. Loo
keskmes on üks pealtnäha tavaline perekond - ema, isa ja nende täiskasvanud
tütar. Tegelikult on tegemist väga kurva perekonnadraamaga. Emal on mingisugune
haigus, mille nime meile ei öelda kuid meie sõbrannaga tarkade
tervishoiutöötajatena nimetasime selle
aju degeneratiivseks haiguseks. Piltlikult öeldes tähendab see seda, et inimese
aju on kaotanud oma normaalse funktsioneerimisoskuse ja inimene muutub lolliks.
Aga nüüd ma kaldusin jälle teemast kõrvale. „Raamide“ ema ei räägi enam ja
vajab jälgimist ning hoolt 24/7. Kusjuures tegemist pole üldse vana inimesega.
Seda traagilisemalt lugu mõjub, sest ühiskonnas ollakse veidi rohkem harjunud
sellega, et eakad inimesed on need, kes haigestuvad ja keda siis lähedased
põetama peavad hakkama. Mida teha aga siis, kui sul on olemas ema/abikaasa, kes
väliselt näeb välja justkui see inimene, keda sa armastad ja tunned, kuid kes
ei anna kuidagi märku, et ta sinust sõnadest aru saab või annab sulle kuidagigi
märku, et ka tema armastab sind jätkuvalt. Üksnes selgematel hetkedel küsib
sinult: "Kes sa oled?".
Mis toimub selle mehe peas, kes ei kuule õhtul töölt
koju tulles, kuidas tema armastatud naine talle armastust avaldab või temaga
näägutab, sest mees on mõne üleliigse napsu võtnud? Kas tütar peaks kodust
välja kolima, jättes ema päevaseks ajaks omapead, et iseenda perekond luua?
Kuidas käituda, kui sa ei tea, kas sinu armastatud inimene ei saa enda tundeid
väljendada ja sa ei tea mida ta mõtleb ja tunneb? Nii ongi isa ja tütar dilemma
ees, kas jätta ema koju, sest ta on ju ikkagi nende pereliige ja on seni nende
eest hoolitsenud ja nüüd on isa ja tütre kord ema eest hoolitseda, sest nad ju
armastavad teda. Või oleks õigem ema panna hooldekodusse, sest seal on
väljaõppinud töötajad ja turvaline keskkond kus ema saaks rahus teiste
omasuguste hulgas olla. Samal ajal saaks tütar ema hoolitsemise asemel endale
oma pere luua ja isast saaks vanaisa, et ta saaks jälle elust rõõmu tunda.
Iseasi on see, kas seda tahavad nemad, või on see ühiskonna surve?
Kahjuks oma töös näen väga tihti, et enda lähedasi ei
taheta hooldekodusse panna, sest mida teised arvavad? Äkki nad arvavad, et ma
enam ei armasta ja ei hooli enda lähedasest, kui ma ta hooldekodusse panen,
kuigi võiksin teda kodus ise hooldada. Samas kui lähedane on suuteline ise
liikuma ja ehk ka mõningal määral enda eest ise hoolitsema, leidub ikka keegi,
kes arvustab seda, miks selline inimene hooldekodusse pandi, sest ta ju liigub
ise ja saab ise söönuks ja riidesse pandud ehk võiks kodus edasi elada ja
toimetada. Tegelikult ei saa mitte keegi kõrvalt vaadates neid otsuseid
arvustada, sest üks asi on see, mida me teistele välja näitame ja teine on see,
mida me enda sisimas tahame ja õigeks peame. Just nendest rasketest heitlustest
räägitakse ka "Raamides".
Seega pole tegemist mitte eriti meeldiva teemaga.
Samas on näitlejad nii soojad ja siirad, et teatrisaalist pole võimalik
masendusega lahkuda. Ma tahaks eriliselt kiita Reet Raudseppa, kes mängis üli hästi
haiget ema. Ma küll ei tea, millega ta muidu tegeleb, äkki ta töötab samuti
haiglas ja on selliseid inimesi liigagi palju näinud. Aga te vaadake kasvõi
seda jala hoidmist postituse päisepildil. Enam täpsemalt ei saagi selliseid
inimesi kujutada. Mul oli igatahes väga mitmeid deja vu hetki kui ma sellist ema laval nägin. Kahjuks pole pildilt
võimalik seda tühja pilku Raudsepa silmades edasi anda. See oli ka väga täpselt
tabatud. Ma tahaks öelda, et Raudsepa haige ema oli üle paisutatud, aga kahjuks
just sellised need inimesed ongi. Kusjuures kutseliste näitlejate puhul olen ma
täheldanud, et nad kipuvad haigeid või eriliste tunnustega tegelaskujusid üle
mängima, mis minu meelest ei mõju kunagi hästi. Eriti tahaks kiita Reet
Raudseppa selle eest, ema vaev ja segadus olid edasi antud praktiliselt ilma
sõnadeta. Sõnadesse on veidi kergem emotsioone põimida, aga kui sul on terve
tunni jooksul vaja öelda mõned üksikud laused, siis on tegelaskuju loomine
palju keerulisem. Ja Reet Raudsepp sai sellega suurepäraselt hakkama. Need
mõned laused, mis tal öelda olid, olid väga täpselt kaalutud ja andsid edasi
kogu seda ahastust, mida ema oma haigusega kaasnevalt tundis.
Pikaajalisematele blogilugejatele pole ilmselt
üllatus, et Anne-Mai Tevahi on mulle ammu silma jäänud. Ka sel korral pole mul
tema kohta midagi halba öelda. Võib-olla jäi tema kehastatud tütar minu jaoks
veidi liiga lapselikuks. Kuigi see lapselikkus tekkis mul seoses sellega, et
Anne-Mai olemus jätabki temast hästi õrna ja unistava loomuga inimese mulje ja
see kandus minu meelest ka tema kehastatud tütresse edasi. Ma ausalt öeldes ei
kujuta teda väga ette karmi olekuga mässavat tütart kehastamas. Kuid just
mingit mässumeelsust oleksin ma näha tahtnud. Minu jaoks mõjus see liigne
unistamine veidi ebaloomulikult. Samas unistas ta enamasti emaga kahekesi olles
ja selline unistamine võis väljendada ka igatsust oma endise ema järgi. Ma
oleksin tütrelt oodanud natukene rohkem vabaduse ihalust, sest temal oli terve
elu ees. Ükskõik kui väga tütar oma ema ei armastanud, siis armastusest
vihkamiseni on ainult üks samm ja tegelikult käib kõikidel omastehooldajatel
vähemalt korra peast läbi see mõte, et ma enam ei jaksa ja tahaks normaalset
elu elada. Hoopis isa oli see, kes tütrele ütles, et ta peaks enda elu peale
mõtlema, mitte 24/7 ema eest hoolitsema. Praegu oli ainus märk tütre
vabaduse ihalusest õhupall kui vabaduse sümbol. Tütar meenutas emaga koos seda,
kuidas nad akna taga lendavaid õhupalle vaatasid ning etenduse lõpus vaatasid
nad isaga aknast mööduvaid õhupalle ja vaidlesid nende värvide üle. Siiski minu
jaoks jäi sõnalisest vabaduse ihalusest väheks ja ma oleks seda vabaduse
ihalust ka tegudes rohkem näha tahtnud. Kasvõi sekundiline kõhklus, enne kui
tütar läheb järjekordselt ohtlikul rõdul olevat ema tuppa tagasi tooma.
Jaanus Kukk isana jättis mulle ka veidi leebe mulje. Eriti selles
stseenis, kus isa tuli väidetavalt napsisena koju. Kui sellest poleks juttu
olnud, siis ma poleks arugi saanud, et isa purjus on. Kuigi purjus ja
vägivaldne isa oleks vist loo mõttes veidi liig olnud, kuid tekstist sain ma
justkui aru, et kui isa purjus on, siis ta on veidi ettearvamatum. Seega
oleksin ma stseenis, kus isa töölt koju saabub, oodanud Kukelt veidi rohkem
äkilisust, mis tütre võpatama ja eemale tõmbuma paneb. Üldiselt sobisid
näitlejad omavahel hästi kokku ja kõik said oma osatäitmistega hästi hakkama
ning olid orgaanilised. Minu meelest kõige hullem vaatepilt on see, kui oma
osatäitmist tehakse hästi punnitatult ja püüdlikult ning siis kaob ka
näitlejate omavaheline orgaanilisus ära. Trio koosseisus Raudsepp, Tevahi ja
Kukk olid väga nauditavad vaadata ja mul ei tekkinud kordagi mõtet, et keegi
neist oleks üleliigne või mõni tegelane võiks veel juures olla. Mis kõige
tähtsam, mul ei olnud kordagi igav.
Lavakujunduse seisukohast oli geniaalne lahendus maalriteibiga
põrandale korteri plaani maha märkimine. Toimis väga hästi ja ma imestan, et ma
pole sellist lahendust varem teatris nägema juhtunud. Esimene mõte oli mul
küll, et nad teevad endale mingeid raame, kuid hiljem sain aru, et tegelikult
märgiti maha erinevad toad, kus tegelased said siis vajadusel üksinda olla. Otse
lava tagaseinas oli suur fooliumpaberist peegli moodi ruut, millelt sai
tegelaste varjusid jälgida, kuid mulle külje peale need varjud väga mõju ei
avaldanud. Ilmselt otse selle nn „peegli“ vastas istudes oleks sellest efektist
paremini aru saanud. Tegelikult oleks vist õigem öelda, et ma olin süžeesse nii
süvenenud, et ega minu jaoks väga muud maailma ei eksisteerinudki ja seepärast
ma lavakujunduse kohta midagi väga öelda ei oskagi. Natukene ikka jälgisin
näitlejate liikumist ka, aga just seda keskkonda ma väga tähele ei pannud.
Välja arvatud valge laud koos kolme punase taburetiga. Mul on emal köögis
samasugused taburetid ja laud, seega tundus kogu lugu veelgi intiimsem, sest ma
seostasingi seda koduga ja ei süvenenud väga sellesse, mis ümberringi toimus.
Muidugi läks osa energiast ka sellele, et mitte väga pisardama hakata.
Näitlejatehnilisest aspektist vaadates meeldis mulle
lisaks Reet Raudsepa ema kehastamisele kõige rohkem stseen kus isa ja tütar
omavahel võitlevad. Kusjuures võitlus polnud klassikaline kaklemine, kuigi
koosnes kaklemise elementidest. Kõik elemendid olid aegluubis ja graatsiliselt
täpsete liigutustena välja toodud ning stseen näitas ikkagi seda kuidas isa ja
tütar omavahel karvupidi kokku lähevad, kuid see ei mõjunud klassikalise
füüsilise vägivallana. Need minutid kus Anne-Mai Tevahi ja Jaanus Kukk niimoodi
muusika saatel ümber laua liikusid, olid minu meelest eriti vajalikud selleks,
et kogu seni nähtud ja kuuldud info endast läbi lasta ning natukene pisaratega
võitlemisest taastuda. Sel hetkel ei pidanud süvenema nii olulistesse
sõnadesse, vaid sai lihtsalt vaadata liikumist, mis oli kogu etenduse tempost
palju aeglasem.
Lõpetuseks tahaksin jõuda sinna, millest ma alustasin.
Ärge kartke harrastusteatrite lavastusi, sest need võivad teile väga ägedaid
elamusi pakkuda. Ja ma ei väida seda ainult selle ühe lavastuse põhjal,
vaid minu harrastusteatri vaatamise kogemused on juba päris pikaajalised.
Kuigi ma just mõtlesin sellele, et äkki ma pole väga
objektiivne, sest see teema puudutab mind tööalaselt palju ja äkki seepärast
tundus see teema (ja sellega koos ka kogu lavastus tervikuna) mulle nii
huvitavana. Sisuliselt tegelen ma nende teemadega töö juures igapäevaselt ja
seega on need probleemid mulle vägagi tuttavad. Siiski jään ma sellele kindlaks,
et Janno Puusepp oskab hästi kirjutada ja ilmselgelt on tal enda kirjutatud
tekste lavastades ka väga konkreetne visioon silme ees, milline peab
lõpptulemus välja nägema. Ilmselt see on ka üks tema lavastuste edu võtmetest.
Ja mis seal salata, suurem enamus harrastusteatri lavastustest, mis mulle
positiivseid emotsioone on pakkunud, on just Janno Puusepa kirjutatud ja/või
lavastatud. Teine pool on Lutsu Teatri lavastused J
Autor ja lavastaja: Janno Puusepp
Osades:
Reet Raudsepp - ema
Anne-Mai Tevahi - tütar
Jaanus Kukk - isa
Pileteid saab osta SIIT
0 kommentaari:
Postita kommentaar