26. juunil 2021 Kalevipoja Kojas Jõgevamaal
Päisefoto pärit Piip ja Tuut Facebooki lehelt |
Kui
mina laps olin, siis meeldis mulle vaadata “Mõmmi ja aabitsat” ning sealt tähti
õppida. Kunagi eelmise sügise hakul jäi ühel laupäevaõhtul juhuslikult
televiisor tööle, kui sealt algas Piip ja Tuut TV saade. Mu esialgne plaan oli
telekas taustaks mängima jätta (sest ma olin liiga laisk selleks, et diivanilt
tõusta ja laualt pult võtta) ja telefonis edasi vegeteerida. See plaan siiski
ei täitunud, sest telerist minuni jõudvad helid olid nii paeluvad, et ma pidin
telefoni käest panema ja järgnevaks 30 minutiks end teleri ette naelutama. Võib-olla
on see imelik, et üks 31-aastane igal laupäevaõhtul 19.30 teleri ees
lastesaadet ootas ja vaatas, kuid just nii need laupäevaõhtud peale seda
esimest juhuslikku kohtumist möödusidki. Peab tunnistama, et tähed olin ma
selleks ajaks selgeks saanud, kuid sellegipoolest oli huvitav vaadata, kuidas
Piip ja Tuut neid tähti tutvustavad ja mida huvitavat nad veel saate jooksul välja
mõtlevad. Nii saigi alguse minu sümpaatia kahe klouni vastu ja ma olin kindel, et
tahaks neid ikka kunagi oma silmaga ka reaalselt esinemas näha.
Eks
ma muidugi olin Piipu ja Tuutu juba varem telerist ja internetist näinud ning
teadsin kellega tegu on ja mida nad teevad. Ma arvan, et üleüldse teatakse Eestis
palju rohkem seda kes on Piip ja Tuut, kui seda kes on Haide Männamäe ja Toomas
Tross. Mina näiteks arvasin, et nende etendused on pigem lastele mõeldud ja nii
polnud ma väga nende tegemistesse süvenenud kuigi olin kuulnud, et neid
kiidetakse taevani. Tagantjärele tarkusena oleksin väga tahtnud Piip ja Tuut
Teatri “Cabaret Siberia” lavastust näha, kuid kahjuks õnnestus mul seda ainult
teleri vahendusel näha. Igatahes ei jää mul muud üle, kui tulevikus
tähelepanelikum olla ja vaadata mida Piip ja Tuut Teatris veel täiskasvanutele
pakutakse. Seni aga saavad ka kõik täiskasvanud koos pere pisematega (või ka
ilma nendeta) Eesti kuulsaima klounipaari tegemisi nautida. Nimelt Piip ja Tuut
mängivad just neile, kes neid parasjagu vaatamas on. Olgu pealtvaatajateks
lapsed, täiskasvanud, koduloomad või sääsed-parmud – midagi endale huvipakkuvat
leiavad kõik. Seega ma julgustan kõiki oma eelarvamustest mööda vaatama või üle
saama, et klounid on ainult lastele mõeldud, ning teatrisse minema.
Sel
suvel harivad Piip ja Tuut kõiki huvilisi meie rahvuskangelase Kalevipoja
vägitegudest ja seda justnimelt Jõgevamaal, kus asusid väidetavalt Kalevipoja
künnivaod mida meie tänapäeval tunneme Jõgevamaa voortena. Lisaks künnivagudele
puhkab Kalevipoja mõõk justnimelt Kääpa jões, mille läheduses “Kalevipoja
vägiteod” etendused toimuvad. Minu meelest on see vägagi tänuväärne, et Piip ja
Tuut harivad lapsi Kalevipoja teemadel. Juba väikesest peast on lapsed
nutitelefonides ja seal tarbitava sisu kaudu õpivad lapsed järjest enam
välismaiseid kultuuritavasid, unustades meie enda muistendid, legendid ja
traditsioonid. Näiteks räägitakse etenduses sellest, kuidas Kalevipoeg üle
Peipsi järve laudu tõi. See vist on kõige tuntum lugu kogu eeposest. Samas
tutvustatakse ka selliseid lugusid, millest rahvas võib-olla nii palju ei tea.
Näiteks kuidas Kalevipoeg Soomest 80 km kaugusel Eesti rannikul asuvale vanatühjale
1000 tonni kaaluva kiviga vastu pead viskas. Lisaks rääkis Tuut legende ka sellest
kuidas tekkis Kääpa jõgi ja see küngas, mille otsas etendust anti. Kuigi ma
pole täiesti kindel, kas need legendid olid nende endi välja mõeldud, või olid
need rahvasuust pärit, sest mul ei õnnestunud seda kõikvõimsa interneti abiga
selgeks teha. Igatahes huvitav oli ikka.
Lisaks
Kalevipoja vägitegudele on lavastusse sisse põimitud ka ahjualuse lugu. Ma
arvan, et see läheb jälle samasse kategooriasse, et tänapäeva lapsed (ja ehk ka
mõningad lapsevanemad) ei teagi, mis tegelane see ahjualune oli. Igatahes oli
tore vaadata, kui mõned vanaemad-vanaisad omavahel elavalt sosistama hakkasid,
et see on ju täpselt nagu ahjualune, kes kogu supikraami pajast minema viib. Nagu
ka pealkirjast võib välja lugeda, siis suurem rõhk oli ikkagi Kalevipoja
vägitegudel ja Ahjualune oli lihtsalt üks kõrvaltegelastest oma looga. Kuidas ahjualune
ja Kalevipoeg omavahel seotud olid, seda ma siinkohal rääkima ei hakka. Midagi
peab ikka teatrisse minnes üllatuseks ka jääma.
Aga,
et lugu iidvanast Kalevipojast nii igav ei oleks, siis leidis tegevus aset
tänapäeval. Suurema osa ajast pajatasid rahvuskangelase vägitegudest lugusid
neli sortsi, kes olid Kalevipojaga rammu katsunud vanatühja lapselapsed. Tukk,
Lakk, Habe ja Vunts – nii olid sortside nimed, olid vanaisa poolt maa peale
aetud, et nad karistuseks siin inimeste kombel tööd tegema hakkaksid. Nemad
otsustasid rajada oma firma, mil nimeks Sorts Suppi OÜ. Eks igaüks siis ise
arvab, millega nende firma tegeles. Vihjeks võin öelda, et just neil käis
ahjualune külas. Siiski polnud ahjualune sel korral isekas, vaid käis
supikraami hoopis teistel põhjustel varastamas. Mis need põhjused olid, sellest
saate aimu siis, kui ise Kääpale kohale lähete sel ajal kui Piip ja Tuut koos
osava koka ja sortsidega toimetavad.
Ma
arvan, et Piip (Haide Männamäe) ja Tuut (Toomas Tross) ei vaja kiitmist ega
laitmist, sest nemad olid nii suurepärased nagu nad ikka on. Sel korral siis
jääbki nii, et Haide Männamäest ja Toomas Trossist räägin kui
lavastajatest-autoritest mitte kui näitlejatest. Jah, nad on küll näitlejad
kuid ma julgen väita, et Piip ja Tuut on juba nende alter ego-d ja seega
pole siin selles osas enam midagi rääkida. Kui ma hakkaksin Piipu ja Tuutu kui
teatrirolle lahkama, siis sellest tuleks ilmselt juba eraldi bakalaureusetöö
möötu kirjutis välja. Siiski pean ma autorite kapsaaeda kivi viskama ja ütlema,
et ma oleksin tahtnud et Piip ja Tuut oleksid rohkem laval olnud. Hetkel oli
suurem rõhk sortsidel, kuid mina isiklikult oleksin tahtnud, et Piip ja Tuut
oleksid mingisuguse trikiga hakkama saanud (näiteks mõne akrobaatikatrikiga). Samas
au ja kiitus selle eest, et noored näitlejad olid nii hästi laval toimetama
pandud. Kui sa ise oled andekas (ja just seda Haide Männamäe ja Toomas Tross
on, nad on Eesti andekaimad klounid), siis on üsna keeruline teisi sama andekalt
tegutsema panna, sest tahaks ju ise laval särada. Aga sel korral on just nii,
et Piip ja Tuut jäävad veidi rohkem varju ja noorte näitlejate kahastatud
sortsid tõusevad esile.
Mis
puudutab konkreetselt laval toimunut, siis laulmise eest saab Piip
plusspunktid, kuid kuna ma tean, et nii Piip kui ka Tuut on enamaks võimelised,
siis jäi ühest laulust mulle väheks. Oleksin tahtnud nende annet veelgi rohkem
näha. Aga nagu öeldakse, siis head asja ei saagi korraga palju olla. Samas pean
ma tunnistama, et selle, mis minu jaoks laval puudu jäi, tegid Piip ja Tuut vaheajal
(ja ilmselt ka pärast etendust) kuhjaga tagasi. Ma lihtsalt kuulasin-vaatasin
neid ning seda kuidas nad publikuga suhtlevad ja naersin (ilmselt sama palju
kui etenduse ajal või veelgi rohkem). See rõõm ja energia mis nende kahe sees
olemas on, jõuab ka publikuni ning ilmselt ka kõikide teiste elusolenditeni. Ja
see on midagi erakordset. Ilmselt seepärast igas vanuses publik meie esiklounipaari
nii palju armastabki. Arvatavasti polnud etenduse ajal ühtegi putukat ka just
selle pärast platsis, sest kõik sääsed-parmud vaatasid ka ennastunustavalt
etendust ja unustasid ära, et nad võiksid publiku näol pidusööki nautida.
Nagu
ma juba mainisin, olid sel korral klounidele seltsiks neli sortsi. Sortse
kehastasid Viljandi Kultuuriakadeemia teatrikunsti 12. lennu lõpetanud noored
näitlejad Grete Konksi, Maarja Tammemägi, Stefan Hein ja Kristjan Poom. Enamasti
kujutatakse sortse pahalastena. Sel korral olid sortsid küll pahad, kes vargil
käisid, kuid sellest hoolimata hakkas mul neist veidi kahju. Oma mustade riiete,
turritavate soengute ning veidi rumalatena tekitasid nad minus (ja ilmselt ka
paljudes teistes) täpselt sellise tunde, et tahaks neid veidi hoida ja aidata. Ka
publikuks olnud lapsed hoidsid sel korral sortside poole ja kippusid neile
saladusi välja rääkima, mida nad ilmselt pahalastele poleks rääkinud. Kui Piip
ja Tuut on juba aastakümneid lastele esinemist harjutada saanud, siis noortel sellist
kogemustepagasit pole veel jõudnud tekkida. Nii ma vaatasin huviga kuidas sortsid
enda kehtestamisega toime tulevad, ja ma pean ütlema, et nad said sellega sama
suurepäraselt hakkama kui Piip ja Tuut.
Kõige
rohkem jäi mulle sortsidest silma Maarja Tammemägi kehastatud Lakk. Ilmselt
seetõttu, et tema oli sortsidest kõige targem ja üritas kõigile ära põhjendada miks
teatud asjad ei saanud võimalikud olla. Näiteks et sead ja lehmad ei lenda. Eriti
meeldis mulle matemaatiline valem, mille abil ta näitas kui suur oleks pidanud Kalevipoeg
olema, et 1000 tonnist kivi 80 km kaugusele visata. Kindlasti tekib nüüd kõikidel küsimus, et mida see Kalevipoeg sööb, et ta nii tugev on? Vot sellele küsimusele annavad jällegi etendused vastuse. Ometigi ei jäänud teised
talle mitte kuidagi alla ja kõik nad täiendasid teineteist suurepäraselt.
Igaühel oli olemas selline oskus, mida teised vajasid ja kui keegi neist oleks
puudu olnud, poles sortsid efektiivselt tegutseda saanud. Kes panustas
meeskonna juhtimisega ja kes oma rammuga. Ma arvan, et sortside osa kujuneski oluliseks
just seetõttu, et nad tegutsesid ühtse meeskonnana. Meeskonnatundele aitas kindlasti
palju kaasa ka see, et kõik neli näitlejat olid samalt kursuselt ja harjunud
teineteisega koos tegutsema ning seega ei pidanud nad meeskonnaks saamist
proovides õppima. Ja see kindlameelsus, mis sortsidest läbi kumas, seda ma
kirjeldada ei suuda, sest seda peab ise nägema. Igatahes oli näha, et ükski
liigutus pole tehtud lihtsalt niisama, vaid kõigel on eesmärk. Kui ma enne
mainisin, et Piip laulis ainult korra, siis sortsid olid nii energilised, et
laulsid enda firmalaulu kaks korda etenduse jooksul ja teisel korral panid ka
publiku seda endaga kaasa laulma.
Sortsid
ja klounid pole siiski ainsad, kes lavalt läbi käivad. Nagu ka pealkirjast võib
aru saada, ja ka eelnevalt on läbi käinud söögi teema, siis ei puudunud lavalt
ka kokk. Kokaks oli Marek Demjanov, kes on aastakümneid olnud seotud nii
kokandus- kui teatrimaailmaga. Ma julgen väita, et mingis mõttes on Demjanov
isegi kogu lavastuse selgroog. Ühelt poolt nii Piip ja Tuut Teatri juhina kui
ka teiselt poolt kokana. Laval näeb teda siiski korraks, kuid tegemist on
humoorika osatäitmisega. Eriti see, kuidas ta lavalt lahkub ja publikust
möödudes neilt vabandust palub. Selle, mille eest ta vabandust palub, jätan ma
jällegi saladuseks. Lisaks näeme laval ühte heauskset möödujat (Oliver Reimann),
kes kaudselt kogu selle segaduse põhjustas kui ta Sorts Suppi OÜ-le tellimuse
esitas.
Lisaks
sellele, et näitlejatööd olid äärmiselt head, tuleb kiita ka kunstnikke.
Sortsid poleks pooltki nii sortsid välja näinud, kui poleks olnud nende uhkeid
näokarvu (juuksed, habe, vuntsid) ning kohati mustaks võõbatud nägusid. Selle
suurepärase töö eest tuleb tänada grimmikunstnik Evelin Poomi. On vist
ilmselge, et kõik maa-alused tegelased peavad kandma tumedaid riideid, sest maa
all on kõik ju must. Nii oli ka siin kunstnik Jaanus Laagriküll teinud
suurepärast tööd ja toonud osa maa-alusest elust maa peale. Nii olid kõik
supipajad, serveerimislauad ning kõik puitelemendid võõbatud mustaks. Puidust
postid nägid täpselt sellised välja justkui pärineksid need mõnest sada aastat
vanast suitsusaunast või siis oleks neid põrgulõkke suits mustaks värvinud.
Eriti tahaksin kiita geniaalse mikrofoni lahenduse eest. Esialgu vaatasin, et
pinkide ees maas olevad pikad puidust teibad on nö lava märkimiseks maha
pandud. Kui sortsid laulma asusid, siis sain alles aru, et nende pikkade
puidust teivaste ühte otsa olid mikrofonid peidetud ja sortsid siis tõstsid
need teibad maast üles ja laulsid nende sisse. Eks neid lihtsaid aga ägedalt
toimivaid lahendusi oli veelgi. Näiteks rulakiiver, mille aukudesse olid puuoksad
pandud ja okste otsa oli veel lehti torgatud. Kõik, kellele tundub, et see
kirjeldus võiks siili kohta käia, siis just siili Piip sellise kiivriga
kehastaski.
Ma
arvan, et nüüd aitab ka sellest rääkimisest et kes, kuidas ja mida etenduses
teeb. Muidu pole teil üldse huvitav teatrisse minna, kui ma kõik ette ära
räägin. Palju on ka sellist situatsioonikoomikat, mida ongi sõnadega raske
edasi anda ja naljast aru saamiseks peab seda situatsiooni ise nägema ja
kogema. Ja mina soovitan soojalt kogu perega (või siis ka üksinda, kui selline
soov olema peaks) see teekond ette võtta. Me kõik vajame oma ellu nalja ja
naeru ning veidikene lapsemeelsust. Mina näiteks käisin täiesti ilma lasteta
etendust vaatamas ja esimese kümne minutiga oli mul juba kõht naermisest valus.
Osalt olid selles naerus küll süüdi minu ümber istuvad lapsed oma elevuse ja reageeringutega,
aga suurem osa süüst langes ikkagi Piibule ja Tuudule. Tõesti, ma võin käe
südamele panna ja vanduda, et elamuse saavad kõik vaatajad. Ma pole tükk aega
näinud, et täiskasvanud teatris nii vaikselt istuvad. Eks lapsed ikka tegid
mürglit ja rääkisid kaasa, vahel ka liiga palju, aga Piip, Tuut ja sortsid said
väga osavalt nende laste „ohjamisega“ hakkama. Siiski tasub teatrisse viia juba
sellises vanuses lapsed, kes midagi aru ka saavad ja kes natukene suudavad
paigal istuda. Väga väikeste ja püsimatute jaoks võib see tund aega esimest
vaatust veidi igavaks muutuda.
Aitäh, Piip ja Tuut, et te meil olemas olete ja kõigi tuju paremaks teete!
Autorid-lavastajad: Haide
Männamäe ja Toomas Tross
Lavastusdramaturg: Siret
Campbell
Kunstnik: Jaanus
Laagriküll
Grimmikunstnik: Evelin
Poom
Muusika ja laulude autor: Siim Aimla
Laval olid:
Piip ja Tuut
Grete Konksi, Maarja Tammemägi, Stefan Hein, Kristjan Poom – Sortsid
(Vanatühja lapselapsed)
Marek Demjanov – Osav kokk
Oliver Reimann – Heauskne mööduja
Täpsemat infot järgmiste etenduste toimumise kohta saate vaadata SIIT.
Kes tahab perega eriti toredat aega veeta, siis soovitan nädalavahetusel valida näiteks päevane etendus, mis algab kell 14. Teatripiletiga saate Kalevipoja muuseumisse ja seiklusparki odavamalt sisse ja uskuge mind, peale etendust on kõige parem aeg pere pisematele ja miks mitte ka iseendale Kalevipoega lähemalt tutvustada. Näiteks saab muuseumis virtuaalreaalsuse abil lausa ise Kalevipojaks kehastuda. Lisaks on täiesti tasuta olemas suur mänguväljak, kus lapsed kindlasti mängida tahavad. Natukene suuremate jaoks pakub elamusi seikluspark. Seega tasub planeerida terve päev või vähemalt paar lisatundi teatrisse minekuks.
PS! Viimane lõik ei olnud mitte kuidagi kinnimakstud reklaam. Kuigi mul endal lapsi pole, siis nägin kõrvalt seda koledat vaatepilti, kus vanemad olid arvestanud, et etendus kestab 1 tund ja 45 minutit ning tahtsid kohe järgmiste toimetuste juurde edasi liikuda, kui lapsed samal ajal mänguväljaku või seikluspargi suunas liikuma hakkasid. Seepärast otsustasin, et igaks juhuks on targem hoiatada, et Kääpal jagub tegevust kauemaks ja kui juba sinnakanti minek on, siis tasub aega varuda veidi rohkem.
0 kommentaari:
Postita kommentaar