26. oktoobril 2022 Eesti Draamateatri külalisetendus H. Elleri nimelises Muusikakoolis
Foto: Heikki LeisIlmselt on
minu kaasmaalaste hulgas, eriti just nooremate inimese seas, palju neid kelle
Käbi Laretei nimi on täiesti tundmatu. Ega minagi temast rohkem ei teadnud, kui
seda, et tegemist on Eesti päritolu pianistiga, kes elas Rootsis ja oli mingil
ajal abielus kuulsa Rootsi filmi- ja teatrilavastaja Ingmar Bergmanniga. Veidi
hiljem avastasin, et nii Laretei kui ka Bergmann on sündinud mõlemad minuga
täpselt samal päeval, 14. juulil. Seega tekkis soov Käbi Laretei elust rohkem
teada saada ja kui Eesti Draamateater teatas, et nad tulevad Lareteist rääkiva
lavastusega „Solist“ Tartusse külalisetendusi andma, siis ostsin kiiresti
pileti ära.
Külalisetendused
toimusid H. Elleri nimelises muusikakoolis, mille saal on mõeldud kontserdituks
ja on hea akustikaga. Kahjuks on kõik pingiread samal tasandil ja seetõttu oli
mul üheksandast reast lavale üsna keeruline näha. Sellest on iseenesest kahju,
sest ma oleks tahtnud näitlejate näoilmeid ka näha. Praegu oli kohati selline
tunne, nagu oleks kuuldemängu kuulama tulnud. Samas Kirke Karja klaverimängu
oli väga hea akustikaga saalis jällegi suurepärane kuulata.
Laval oli
ainult kaks näitlejat ja pianist. Kersti Kreismann, kes kehastas Käbi Lareteid
ja vahel kehastus ka Käbi emaks Almaks, Märten Metsaviir, kes kehastas peamiselt
Laretei ja Bergmanni poega Danieli, kuid kehastus vahel ka kõikideks teisteks
meesteks, kes Käbi elus olulised olid olnud. Nagu mainitud, siis oli lisaks
näitlejatele laval ka pianist Kirke Karja, kes valdavalt kehastus nooreks Käbi
Lareteiks.
Kuna mulle
elulugusid meeldib lugeda, siis oli lavastus minu jaoks sisulises mõttes ka
huvitav, kuna andis põgusa ülevaate ühest kuulsast naisest Eesti ajaloos.
Näiteks ei teadnud ma seda, et Käbi Laretei ristinimi oli hoopis Alma Laretei
ja Käbi oli tema hüüdnimi, mis jäi teda igal pool saatma nii tugevalt, et kogu
maailm tunneb Käbi Lareteid. Lugu algabki Käbi nime saamise looga, kuid Käbi
eluteed vaadeldakse peamiselt kuulsaks pianistiks saamiseni. Mulle oleks
meeldinud, kui lavastus oleks kogu Käbi Laretei elu kajastanud ja rääkinud ära
ka tema surmaloo (kuna ta suri ja kuhu maetud on).
Isegi
mulle, kes ma naudin elulugusid, oleks lavastus puhtalt eluloolise lavastusena
igavana tundunud. Seetõttu oli mul hea meel, et läbi Käbi Laretei elu kujutamise
käsitleb autor Mehis Pihla ka selliseid feministlikke teemasid nagu naiste
karjäär ja eneseteostus versus kodu ja pere. Millised emotsioonid valdavad ühte
naist, kes on enda lapsed ohverdanud karjääri nimel. Kersti Kreismanni esitatud
ema monoloog oli minu jaoks vaieldamatult selle etenduse kõige südamlikum ja
hingeminevam stseen. Mulle omaselt pidin päris tõsiselt pisaratega võitlema. Lisaks
avab lavastus veidi ka tagamaid, miks naised endast vanemate meestega
abielluvad ning elu jooksul korduvalt mehi vahetavad. Lisaks nendele teemadele
kajastati põgusalt ka Eestist välismaale põgenemise ja kodumaa igatsuse
temaatikat. Seega kaasamõtlemist ja mõtlema panevaid teemasid peaks kõikidele
jätkuma.
Nagu eelnevalt
mainitud, siis näitlejate mängu ma väga suuresti ei näinud, seega on selle
kohta mul ka raske arvamust avaldada. Küll aga jäi mind häirima see, kuidas
Märten Metsaviir sageli liiga ülepaisutatult teatraalselt rääkis. Minu jaoks
kriipis see lihtsalt kõrva. Kuigi ma saan aru, et eesmärk oligi kujutada erinevaid
inimesi, kes räägivad erinevalt. Samas, kuna mina maneere ei näinud ja suuresti
kuulasin kuuldemängu, olid erinevad kõnemaneerid heaks abimeheks, et ära
tabada, millal tegelane vahetus. Tegelikkuses vist mängiti erinevate tegelaste
puhul ka väikeste kostüüminüanssidega (nt kes kandis nahkjakki, kes mantlit
jne), et edasi anda erinevate tegelaste karaktereid.
Pean
häbiga tunnistama, et ma pole väga suur klassikalise muusika austaja. Ma tean
küll kuulsaid Beethoveni, Mozarti, Vivaldi ja teiste teoseid ja õige
hingeseisundi korral võin tundide viisi Beethoveni klaveripalasid kuulata, kuid
siiski pean end pigem selles vallas täielikuks võhikuks. Seega ei oska ma
nimetada ühtegi pala, mida pianist Kirke Karja mängis, kuid siiski oli tema
klaverimängus minu jaoks midagi nauditavat. Kuna ma olen võhik, siis ei oska ma
öelda, kas need esitusele tulnud klaveripalad olid keerulised või mitte ja mida
nad sümboliseerisid. Siiski tean ma seda, et klaverimäng sobis hästi selleks,
et vahepeal teksti endast läbi lasta ja äsja räägitud mõtteid endast läbi
lasta.
Kokkuvõttes
jäin teatriõhtuga igati rahule, kuigi minu jaoks ei kuulunud lavastus kindlasti
selle kalendriaasta tippelamuste hulka. Ma olen täiesti kindel, et kui mul
oleks õnnestunud istuda eespool ja näha kogu laval toimuvat tegevust, oleksin
ma siiski natukene rohkem „etendusega kaasas olnud“. Praegu kippus ikka vahel
mõte veidi rändama minema. Mulle tundub, et lavastus võiks sobida nendele, kes
armastavad klassikalist muusikat ja on ehk veidi rohkem huvitatud kunstist ja
kultuurist üldiselt. Nendele, kes tahavad lihtsalt minna vaba õhtu puhul
teatrisse meelt lahutama, võib lavastus igavaks jääda.
Autor: Mehis Pihla
Lavastaja
ja kunstnik: Kersti Heinloo
Kostüümikunstnik: Anu Lensment
Muusikaline
kujundaja: Kirke Karja
Valguskujundaja: Triin Suvi
Laval: Kersti Kreismann, Märten Metsaviir ja pianist Kirke Karja
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Eesti Draamateatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar