27. juunil 2024 Miksteatri lavastus Karilatsi Vabaõhumuuseumis
Foto: Kalev LilleorgKui kõik päris
ausalt ja algusest ära rääkida, siis pean tunnistama, et Miksteatri
suvelavastus “Rongirüüv” oli minu selle suve kõige oodatuim lavastus. Miks? Ega
sellele mul ühtegi päris mõistlikku vastust tegelikult olemas ei olegi. Ainsaks
põhjenduseks võiks vist tuua kõhutunde, mis ütles et tegemist on hea
lavastusega ja siiani pole mu kõhutunne mind teatri osas veel alt vedanud. Äkki
peaks tulevikus tegema eraldi postituse, kus toon välja need lavastused, mida minu
kõhutunne soovitab vaatama minna. Boonusena lisaks mitmed tuttavad omakandi
näitlejad ja mõned lemmiknäitlejad ka veidi kaugemalt. Nagu kuulsates
reklaamides öeldakse, siis ka see pole veel kõik. Kui sisetunne ütleb, et
tegemist on hea lavastusega ja mitmed tuttavad ning lemmikud mängivad ja see
kõik toimub veel minu kodukandis, siis seda lavastust lihtsalt peab vaatama minema.
Päris ausalt öeldes ma isegi eriti ei süvenenud lavastuse temaatikasse, sest
võrukeelne lavastus ikka peab kohalikest asjadest rääkima ja küll see temaatika
ka mind kõnetab kui ta kohalik on.
Kuna ema tahtis
ka lavastust näha, võtsin tema samuti kaasa ja tema oli just selle pärast kõige
rohkem mures, et kas see metsavendluse teema ikka päris tema jaoks on. Ega mina
ka metsavendlusest midagi suurt ei tea ja võib-olla seetõttu ei osanud ma väga
midagi selle teema osas nö „karta“. Eks ma olen näinud neid pruune
kultuuriloolisi teeviitasid, mis näitavad ühe või teise metsavenna
langemiskohta ja kuulnud vendadest Voitkadest kuid sellega minu teadmised laias
laastus piirduvadki. Ahjaa, lapsena sõitsime õhtuse bussiga Võrust maale
vanaema poole ja siis tuli alati selle bussi peale ka üks tumedates riietes
pika habemega vanem härrasmees (praeguse mälupildi järgi ütleksin, et ta
meenutas veidi Igor Mangi), kes kusagil Paidra kandi metsade vahel maha läks. Eks
on seal metsades ka neid metsavendi olnud ja kui mu mälu mind ei peta, on seal
praegugi olemas teeviit, mis viitab metsavend August Sabbe langemiskohale ning eks
me siis vennaga mingi aeg arvasime, et see habemega mees ongi metsavend, kuigi
ilmselt ta seda siiski ei olnud. Aga lapsena oli ikka põnev seda uskuda.
Tegelikult ma seda meest ja neid meie tolleaegseid uskumusi enam ei
mäletanudki, aga etendusega tuli see kuidagi järsku meelde.
„Rongirüüv“
räägib teise maailmasõja järgsest ajast, kus Võrumaa metsavennad kaaperdasid
Sõmerpalu lähedal Tallinn-Pihkva reisirongi ja röövisid sealt 152 000 rubla
põllumajandusmaksu raha. Kusjuures raha rööviti heade kavatsustega ja jagati
ära puudust kannatajatele. Lisaks on lavastuses olemas ka metsavend Juhani
(Margus Jaanovits) ja tema naise Aino (Kaia Skoblov) armastuslugu, mis veidi
tasakaalustab või mahendab kogu karmi metsavenna temaatikat. Selles osas on loo
autorid Aapo Ilves ja Jan Rahman väga hea loo kokku kirjutanud, et kõik oli
tasakaalus ja ei sõda ega armastus jäänud domineerima. Lisaks muidugi need
mõned humoorikad väljamõeldud stseenid murueide tütre ning Jessukesega, mis
pakkusid tõsise temaatika juures publikule võimalust südamest naerda. Nii palju
kui ma olen Aapo Ilvese ja Jan Rahmani tekste lugenud/näinud, siis neis on
alati päris head huumorit. Ühtlasi oli see fakt, millega mu ema enne etendust
end lohutas, et kui Ilves ja Rahman on teksti kirjutanud, siis peab see hea
olema. Etteruttavalt võib öelda, et ega ta ei eksinud.
Mis seal
salata, minu meelest saab Margus Jaanovitsi näoilmete peale peaaegu alati
naerda, sest temas on lisaks heale draamanäitlejale olemas ka suurepärane
karakternäitleja. Seega oleks ilmselt Jaanovits suutnud ka ilma Ilvese ja
Rahmani humoorika tekstita panna publiku mõnedki korrad naerma, aga praegu
andis tekst publiku naerutamiseks lihtsalt rohkem võimalusi. Ja eks lavastaja
Kristo Toots andis omalt poolt tekstile sellise lihvi, et seda oli nauditav
vaadata ja mõned stseenid olid ekstra humoorikad. Mul on lihtsalt kahju, et mu
aju mõnda asja veidi liiga aeglaselt protsessis ja nii ei jõudnud mõned naljad
mulle õigeaegselt kohale (nt Juhani nime vene keeles kirjutamine). Ja
venekeelsed laused ning nendes peituv nali läksid ka minu jaoks osaliselt
kaduma mu puuduliku keeleoskuse tõttu, aga kuna publik naeris, siis järelikult
seal lausetes miskit ikka oli.
Lavastusmeeskond
oli muidugi mitmeid päris huvitavaid lahendusi kasutanud. Mulle meeldis kõige
enam see looduslik metsatukk, milles tegevus suuresti aset leidis. Pealtnäha
olidki ainsaks lavakujunduseks neli madalat peenrakasti meenutavat puidust
alust, mille ümber ja peal tegevus toimus, kuid tegelikkuses oli kogu ümbritsev
loodus kaasatud ning neid puidust peenrakaste andis väga mitmeotstarbeliselt
ära kasutada. Minu vaieldamatult lemmikstseen just kujunduse osas oligi rongi
röövimine. Õigem oleks öelda, et rongi kujutamine oli mu lemmik. Kui lavastuse
pealkiri on rongirüüv, siis peab ikka mingi rong lavastuses olema, aga ega
suurt rongi ilmselgelt lavale tuua ei anna. Ma julgen väita, et praegune
lahendus oli põhimõtteliselt pärast reaalset rongi paremuselt teine asi, mida
lavastuses kasutada saaks. Need samad neli puidust kasti olid seal kus nad olid
ning näitlejad lihtsalt istusid kohvritega kastide peale ja liigutasid end nii
nagu rong raputaks või järsult pidurdaks. Lisaks lõid näitlejad veepudelitega
vastu kohvreid, millel nad istusid ja sellest tekkis rongi rööbastel sõitmisele
iseloomulik heli. Minu meelest nii lihtne, aga samas geniaalne lahendus. Nagu
öeldakse, siis lihtsuses peitub võlu. Kui seda hetke silmad kinni kuulanud
oleks, siis oleksin uskunud, et päris rong sõidab kusagilt lähedalt mööda.
Igaks juhuks mainin ära, et tänapäevaste Elroni rongidega seda heli võrrelda ei
saa. Ma ikka mõtlen neid Elroni eelkäijaid, mis veidi rohkem rööbastel sõites
häält tegid.
Veel meeldis
mulle ühe suure puu varjus istuv Harakas (Ülle Sillamäe), kes nägi veidi
kummituslik välja ja mõjus suure kuuse varjus istudes kohati nõiduslikult. Kuigi
lavastus oli soovituslik alates 14. eluaastast, siis oli esietendusel üks
algklassilaps ka ja sellele poisile meeldis (nagu ma tema kommentaaridest
kuulsin) ka kõige rohkem see puu all istuv tädi ja sõdurid, seega ma polnud
ainus. Aga Haraka öeldud vanarahva uskumused või vanade naiste lorajutt andis
jällegi lavastusele hoopis teistsuguse nüansi ja lisas muinasjutulikkust.
Ühtlasi ei saa ma peast kujutluspilti sellest, et Harakas oleks justkui
meenutanud veidi surnuist üles tõusnud ja vanaks muutunud Lydia Koidulat. Ärge
pange tähele, mu fantaasia on vahel päris elav. Muinasjutulikkust lisas ka
Anne-Mai Tevahi kujutatud murueide tütar, kes heliseva häälega puude vahel ringi
jooksis ning mõjus tõelise unenäona täis karmi metsavendade maailma. Veelgi
unenäolikumaks muutis murueide tütre stseenid puude vahel hõljuv toss, mis
kohati meenutas udu. Seega võiks puhtteoreetiliselt iga teatrihuviline midagi
endale meeldivat lavastusest leida, sest erinevaid süžeeliine on omajagu.
Kusjuures minu
kõige suurem hirm oli seotud paugutamise ja metsavendade kurva saatusega. Ma
otseselt paugutamist ei karda, aga ma suudan alati teatris suurest ehmatusest
oma istmelt kilomeetri kõrgusele hüpata kui mõni püss pauku teeb. Seepärast ma
veidi neid paugutamisi kardan, sest kuidas kaaspublik mind vaatab, kui ma nii tugevalt
reageerin. Kõik selle blogi lugejad on ilmselt korduvalt lugenud kuidas mul on
silmad märja koha peal ja seetõttu olin ma kindel, et ma saan sel korral ka
päris mitu pisarat poetada, aga see mind eriti ei häirinudki. Kusjuures silmad
läksid mul väga mitmes kohas märjaks, aga ma olin hullemaks valmistunud, seega
tegelikult nii kurb lavastus ei olnudki. Ja kui keegi veel minusugune
püssipaugu kartja on (kusjuures ma kardan ainult teiste tehtud pauku, ma võin
ise lasketiirus ilma igasuguse probleemita püssi kõmmutamas), siis need lasud
polnud ka üldse hirmsad. Kuigi paugutati palju ja kohati hakkas mul seal
looduse keskel viibides kohalikest loomadest, lindudest ja inimestest kahju, et
nad mitmeid õhtuid järjest seda paugutamist peavad kuulma, siis polnud asi
üldse nii hull. Mingi hetk kui sain aru, et rohkem pauku enam ei tehta, siis
tundus, et tegelikult oli kõik isegi liiga rahumeelne ja oleks ikka võinud
rohkem märulit ja pauku olla. Üleüldse tundus mulle, et lugu sai kuidagi liiga
kiire lõpu ja ma oleks veidi veel tahtnud kogu seda metsavendluse temaatikat
vaadata. Ilmselgelt oli tegemist hea asjaga, et see nii kiiresti otsa sai.
Näitlejatest
olen juba põgusalt rääkinud, aga räägin veidi veel. Nagu ma postituse alguses
ütlesin, siis üks põhjus teatrisse minekuks olidki just näitlejad ja ma ei
pidanud neis pettuma (aga tegelikult ma teadsin seda juba ette). Kuigi lavastuses
teevad kaasa nii kutselised kui ka harrastusnäitlejad, on kaasa tegevad
harrastusnäitlejad juba nii pikalt teatriga tegelenud, et tegelikult kutsuksin
mina ka neid kutselisteks näitlejateks. Ja seda on tunda, et kõik kes trupis
kaasa teevad on suurte kogemustega, sest minu meelest polnud trupis mitte
ühtegi nõrka lüli ja ma nautisin iga laval viibiva näitleja esitust täiel
rinnal. Jah, oma lemmikutel hoidsin veidi rohkem silma peal, aga ma ei saa
kuidagi öelda, et keegi nüüd tegi teistest parema osatäitmise. Siinkohal peab
ilmselt tänama lavastaja Kristo Tootsi, kes on truppi kutsunud nii õiged
inimesed ja neile andnud rollid, mis sobivad neile nagu rusikas silmaauku (kui
nii tohib öelda).
Näiteks Margo
Mitt Jessukesena oli minu meelest täpselt selline nagu ta oleks otse mõnelt
humoorikalt altarimaalilt maha astunud ehtne Jeesus. Ja metsavendi kehastanud Tarmo
Tagamets, Karel Käos, Kristjan Häggblom, Renee Trei, Ülo Needo ja Margo Mitt
olid ehtsad metsavennad ning neid vaadates sain aru, et metsavennad olid väga
erinevas vanuses ja elukogemusega. Sõduritest kõige enam paistis siiski silma kõrgemat
ülemust kehastanud Alo Kurvits, sest tema sai kehastada purjus vene sõdurit ja
olgem ausad, eestlasi ajavad alati etendustes purjus vene sõdurid naerma. Teised
kaks sõdurit (Henrik Lainvoo ja Martin Tikk) olid pigem vaiksed korralduste
täitjad, kuigi Lainvoo kehastatud sõdur oli vahel sellise kurja pilguga, et
sellise sõduriga mina küll kokku saada ei tahaks. Ülle Sillamäe kehastatud
Harakat ja Anne-Mai Tevahi kehastatud murueide tütart sai juba mainitud. Ma
kujutan ette, et Tevahi kehastatud murueide tütart metsa all silkamas nähes
tahtis nii mõnigi mees publikust näha samasugust unenägu murueide tütrest nagu
Juhan seda nägi. Ja tema hüüe „Metsamees“ heliseb mul siiani kõrvus koos Haraka
lausutud mantraga „Vares vaak, kägu kuuk“ (seda raudselt kirjutatakse võro
keeles teisiti, aga ma pole selles võro keeles kirjutamises kõige osavam).
Peaosades olid Margus
Jaanovits, kes kehastas metsavendade pealikku Juhanit ning Kaia Skoblov, kes
kehastas Juhani naist Ainot. Jällegi sai eespool mainitud, et Jaanovits on hea
karakternäitleja ja eelkõige tuli tema karkaternäitleja oskus välja just
murueide tütre ning Jeesusega kohtumise humoorikates stseenides. Kuigi muul
ajal oli tema osatäitmine ka väga nauditav. Skoblovi pole ma väga palju
teatrilavadel näinud, aga enamasti olengi ma teda näinud lavastustes, kus tema
kehastada on kanged taluperenaised, kes peavad rasketes oludes toime tulema.
Mõnes mõttes ei erinenud ka Aino roll väga palju sellest, kuigi siin oli
põhirõhk meestel ja seda kuidas Aino üksinda kodus hakkama pidi saama ning Vene
sõdurite piinamist taluma, väga palju ei näidatud. Eks see oli rohkem tingitud
ka lavastuse ülesehitusest, et raskusi mitte väga palju näidata. Vähemalt mulle
jättis lavastus kokkuvõttes rindu helge ja kerge tunde ning mu hing polnud
haige, et eestlased on nii rasket elu pidanud elama. Ilmselt see on jälle
autorite teene, et tekst mõjus pigem humoorika ja kergena kui raske ja
masendavana. Või siis tundus lugu just selle armastusloo ilusa lõpu pärast (vabandust,
et nüüd lõpu ette ära rääkisin) veidi ilusam, kui ta tegelikkuses oli.
Igatahes
kokkuvõttes mulle lavastus väga meeldis ja ma läheksin seda iga kell uuesti
vaatama. Vaieldamatult minu selle suve parim teatrielamus (vähemalt kogu juuni jooksul).
Lisaboonusena tooksin välja lavastuses kõlava muusika ja laulud. Kohati läksid
metsavennad väga ülemeelikuks ja hakkasid rahvalikke laule esitama. Lavastuses
teevad metsavendadena kaasa mitmed laulvad näitlejad (eelkõige Margo Mitt ja
Kristjan Häggblom), kelle laulu ning pillimängu saatel oleks võinud keset
etendust tõelise simmani lahti lüüa. See elav muusika, ja veel rahvalik
muusika, andis minu meelest lavastusele eriliselt meeldejääva emotsiooni
lisaks. Vähemalt minul võttis jala tatsuma ja kui sõnu oleks teadnud, oleks
ilmselt kaasa ka laulunud. Mina sain esietenduse lõppedes lisaemotsioonid, mida
teistel etendustel enam saada ei õnnestu. Nimelt olid esietendusel kohal ka Eesti
Endiste Metsavendade Liidu esindajad (häbiga pean tunnistama, et ma isegi
polnud varem sellisest liidust kuulnud), kes kogu trupile andsid üle tänukirjad
ja väikesed rinnamärgid teema kajastamise eest. See oli selline pidulik ja
ootamatu hetk, mida oodata ei osanud ja seetõttu tegi etenduse minu jaoks
veelgi meeldejäävamaks ning ühtlasi näitas, et tegemist on olulise teemaga.
Igatahes
soovitan kõigil lavastust vaatama minna, kui vähegi võimalust on ja võro
keelest aru saate. Nagu ma ütlesin, siis tegelikult pole lavastuse temaatika
üldse nii keeruline kui arvata võib ja midagi endale meelepärast leiab nii
märuli, romantika kui ka muinasjutu armastaja. Ahjaa, lisaks muusikale on hea
boonus ka see, et enne etendust ning vaheajal saab teatripiletiga külastada ka
Karilatsi Vabaõhumuuseumi väliala ning osta kohaliku Postitee kauplejate
kraami. Seega ühe pileti eest saab nautida nii laata, muuseumi külastust kui ka
teatrietendust. Minu meelest igati kasulik tehing, sest lavastus on tõeline
elamus, mitte kiirelt kokku klopsitud suvetuur, mida igal võimalikul laululaval
suure kasumi nimel tehakse.
Autorid: Jan
Rahman ja Aapo Ilves
Lavastaja:
Kristo Toots
Lavastaja
assistent: Kristin Kooskora
Laulusõnad: Aapo
Ilves
Muusika: Erki
Meister
Lava-
ja kostüümikunstnik: Maarja Meeru (Vanemuine)
Koreograaf: Andre
Laine
Lavavõitlus: Kaire
Russ
Heli-
ja muusikaline kujundus: Kristjan
Häggblom (Vanemuine) ja Renee Trei
Heli-
ja valgustehnikud: Martin Meelandi, Mathias Meelandi
Osades:
Kaia
Skoblov – Aino
Margus
Jaanovits – Juhan
Tarmo
Tagamets – Ants
Margo
Mitt – Väiku Piitre; Jessuke
Alo
Kurvits – Ivan
Karel
Käos – Mihkli
Kristjan
Häggblom – Harri
Renee
Trei – Piitre
Ülo
Needo – Vello
Martin
Tikk – Vassili
Anne-Mai
Tevahi – Murueide tütar; neiokõnõ
Ülle
Sillamäe – Harakas
Henrik
Lainvoo – sõdur
Rohkem
infot lavastuse kohta saab Miksteatri koduleheküljelt
0 kommentaari:
Postita kommentaar