28. augustil 2024 Noblessneri valukoja Nobeli saalis
Foto: Alana ProosaKui minult
küsida, mis mul seostub Onu Bellaga, siis kindlasti esimesena tulevad pähe
laulusõnad “Miks ükski daam ei istu mu Fiatti, et panna tagaistmel tatti”.
Siiski ei seostu minu peas nende laulusõnadega noor Onu Bella, vaid juba vanem
Onu Bella, kes Põlvas Marta raadios saateid tegi ja kellega ma korduvalt koos
bussiga Tartust Põlvasse sõitnud olen. Eks ma muidugi olen üht-teist kuulnud ka
tema noorusest, aga tema kõrgaeg jäi täpselt minu sündimise ja esimeste
eluaastate vahele, mistõttu on loogiline et ma sellest ajast mälestusi ja
seoseid ei oma. Ma tean küll, kes on Onu Bella, aga tema kõrgaja saavutused on
mulle tundmatud. Seega ei pakkunud eelmisel suvel mulle Eesti Draamateatri
suvelavastus „Onu Bella tähestik“ mitte mingit huvi täpselt seni kuni üks mu
tuttav seda vaatamas käis ja ütles, et talle täitsa meeldis. Siis tahsin ka
vaatama minna rohkem seepärast, et tegemist on hea lavastusega, mitte et mind
oleks Onu Bella kui inimene huvitanud. Eelmisel suvel lavastust enam vaatama
minna ei õnnestunud, sest kõik piletid olid välja müüdud, seega tuli sel suvel
minna.
Ütleme nii, et
see vist oli selle suve parim lavastus, mida ma näinud olen. Ma oleksin kohe
pärast etenduse lõppu olnud valmis uuele etendusele piletid ostma, kui mul
ainult aega oleks, et etendust uuesti vaatama minna. Ilmselt on asi selles, et
lavastus on nii üle võlli, et isegi labased naljad ja vulgaarne kõnepruuk ei
häiri selle lavastuse puhul absoluutselt. Kui muidu ma ütleksin, et see oli
selline lihtne komöödia, et teed paar roppust ja paned inimesed nilbusi tegema
ja loodad et see on naljakas, aga mulle see nalja ei tee, siis sel korral oli
isegi minul naljakas. Olgem ausad, tegu polnud siiski ka mitte ainult lihtsa
komöödiaga, sest lavastus oli ikkagi nii hästi lavastatud ja kunstiliselt
lavale toodud, et laval olevad oigamised, striptiis ja ropendamine ei tundunud
labased, vaid olidki üle võlli naljakad. "Onu Bella tähestik" on
lavastus, mis viib vaataja tagasi aega, mil Onu Bella teravmeelsed laulud ja
tabavad naljad olid igapäevase kultuurivoo osaks. Lavastuses on kasutatud
vaimukaid dialooge ja laule, mis peegeldavad nii Onu Bella isiklikke mälestusi
kui ka tema loomingulisi saavutusi. Tekst on rikas oma sõnamängude ja
irooniliste nootide poolest, mis iseloomustavad Onu Bellat ning tema loomingut.
Eks minust
vanemad inimesed vaatasid lavastust ilmselt hoopis teise pilguga, sest neil
tulid teatud situatsioonid tuttavad ette. Rocksummer ja Pühajärve Beach Party
olid omal ajal mõlemad legendaarsed peod, millest mina olen ainult kuulnud ja
võib-olla on mõnes minu tagumises mälusopis peidus lühike uudistesaate
reportaaž nendelt üritustelt. Või oli see hoopis üritusele eelnenud reklaam
mida ma mäletan. Igatahes oli mul juba ainuüksi nende nimedega seoses
äratundmisrõõmu, ma kujutan ette et nendel, kes 90ndatel noored olid ja
aktiivselt pidudel käisid, olid seda lavastust vaadates hoopis teised
emotsioonid ja mälestused kui mul. Sest kui ainuüksi Pühajärve Beach Party mind
elevile ajas, kuigi ma pole seal kordagi käinud, siis kui elevile võisid veel
need minna, kes Beach Partyl ise käinud on. Eks mul oli ka mõni oma seos ja
mälestus, aga neid ma siinkohal välja tooma ei hakka. Seega ilmselt on väga
suur osa naerust siiski tingitud iga inimese enda assotsiatsioonidest laval
toimuvaga ja sellel on ehk veidi vähem seost Onu Bella kui konkreetse
inimesega. Vähemalt mulle tundub, et ega see polegi oluline, mis täpselt
inimesed naerma ajab, aga kindel on see, et naerda saab korralikult.
Kuigi lugu
räägib Onu Bellast, siis tegelikult on vaatluse all kogu Eesti 90ndate periood
ja vabaks saamise joovastus. Nagu lavastuses Inga Saluranna kehastatud
Malle-Hiie Kivikett ütleb, siis ühelt poolt oli sel ajal Nõukogude Liidu lõpp
ja sellest tingitud vabanemise tunne ning teisalt oli Läänest saabunud totaalne
vabadus, mis tegi tollase ühiskonna selliseks nagu see oli. Kohati mõeldi
järjest jaburamaid asju välja lihtsalt seepärast, et see oli vabaduse tõttu võimalik.
Samas mainitakse lavastuses ka selliseid asju, mis toona tundusid täieliku
utoopiana, aga aastal 2024 on täiesti normaalsed. Näiteks see, et sugusid pole
enam olemas ja mehed võivad vabalt naiste riideid kanda ja öelda, et nad on
naised ning vastupidi. Kes tahab lavastusest veelgi sügavamat mõtet otsida ja
seda tänapäevaste probleemidega siduda, siis kindlasti leiab lavastusest veelgi
viiteid sellele, mis kõik tänastele probleemidele tähelepanu juhivad.
Arutasime just
peale etenduse lõppu sõbrannaga, et tegelikult on väga raske lühidalt kokku
võtta, millest lavastus rääkis. Noh, kindlasti rääkis ta Onu Bellast, või siis
pigem 90ndate meelelahutusmaastikust läbi Onu Bella silmade, sest toimub ju
tegevus Onu Bella peas. Eks inimeste mälestused ongi katkendlikud, seega on
täiesti arusaadav, et ühel hetkel näidatakse meile saate salvestust stuudios ja
järgmisel hetkel oleme Bella kodus. Sarnaselt Eesti Draamateatri teisele selle
suve suurlavastusele „Rahamaa“, näidatakse ka Bella puhul palju stseene
videokaamera vahendusel. Selline lahendus lubas ühtlasi publikul näha, mis
toimub suletud uste taga, sest lava üks osa oli nö kinnine tuba, kus toimuvat
oli ilma kaamerateta publikul praktiliselt võimatu näha. Teisalt oli tänu
kaamerale paremini näitlejaid suures plaanis näha. Lisaks otse laval toimuvale
näidati ekraanile ka mõningaid vanu salvestisi arhiivist. Näiteks salvestis
sellest kuidas Alo Matiisen Onu Bellale klaverit õpetab, või kuidas Bella
originaalis mõnda enda laulu laulab. Lisaks oli vahele pikitud ka
arhiivikaadreid Vahur Kersna poolt tehtud intervjuudest. Seega on lavastus
tõesti erinevate fragmentide segu, mis tegelikult loob kokku ühe loogilise
mälupildi terviku, mida on nauditav vaadata.
Kui mõelda
sellele kui palju on laval erinevaid tegelasi ja kui vähe tegelikult on
näitlejaid, siis on see lausa imekspandav. Kusjuures paljud tegelased on
publikule tuttavad, näiteks Ester ja Üllar Jörberg, Aarne Valmis, Linnar
Priimägi, Vahur Kersna ja just seetõttu et nad on publikule tuttavad, ongi neid
naljakas vaadata, sest näitlejad kohati parodeerivad neid, mitte ainult ei jäljenda.
Minu meelest tegi Anne Türnpu kõige rohkem erinevaid rolle ja kohati oli see
lausa uskumatu kuidas ühel hetkel sõidab ta läbi saali Rooma paavstina ja
järgmisel hetkel on ta juba teises stseenis Bella emana, kusjuures täiesti
teistsuguses kostüümis ja parukas. Selliseid rollivahetusi oli kõikidel teistel
näitlejatel ka, aga sageli polnud need rollid nii kardinaalselt erinevad.
Siiski olid kõik rollid nii hästi tehtud, et kogu lavastust oli lausa lust
vaadata ja mul oli vahel keeruline aru saada, kes näitlejatest nüüd mingit
rolli kehastab, sest rollid vahetusid liiga kiiresti. Ainus, kes kogu lavastuse
jooksul ühte rolli teeb, on Onu Bellat kehastav Tõnis Niinemets. Minu meelest
tuli tal Bella väga hästi välja. Kuna Bella ka väga musikaalne polnud, siis
polnud siin isegi aru saada, et Niinemets kõige parema lauluoskusega pole. Ma
ütleksin, et Onu Bella moodi laulmine tuli tal nii hästi välja, et ma pidin
vahepeal lausa mõtlema, kas laulab Niinemets otse, või tuleb Onu Bella laul
lindilt.
Mina igatahes
jäin etendusega väga rahule ja kuna mul oli päris hea istekoht, siis ei saa
millegi üle nuriseda. Ainus mille üle ehk nuriseda saab on see et Piletimaailm
näitas justkui oleksid igas reas üksikud kohad vabad ja nõnda ma siis ostsingi
endale ja sõbrannale piletid teineteise selja taha. Selgus, et ka teistel oli
sama asi ja seega saime istekohad kõrvuti vahetada. Aga kui juba mitmel
inimesel on pileteid niimoodi müüdud, et kohad asuvad juskui teineteise taga,
mitte kõrval, siis see ilmselt pole juhus, vaid on taotluslik. Aga tegelikult
pole minu meelest vahet kus sa istud, igalt poolt tundus sama hea vaade olevat.
Eks esimestes ridades on selle lavastuse puhul see oht, et võib-olla mõnes
stseenis haaratakse publikut ka lavale tantsima. Ma arvan, et kui ma oleks
isegi eespool istunud ja mind oleks kutsutud, siis ma oleks läinud ka, kuigi ma
tavaliselt olen see kes kõige kaugemasse nurka ära peidab end ja mingit
tähelepanu ei taha. Lihtsalt lavastus oli nii kaasahaarav, et paljud laulsid ja
tantsisid publikus niikuinii kaasa, miks mitte siis minna lavale, kui sind
kutsutakse.
Ühesõnaga oli
kogu lavastuse ülesehitus ja lavakujundus väga äge ning kaasahaarav. Kohati
tundus mulle, et laval toimus korraga nii palju, et kõiki nüansse ma jälgida ei
jõudnudki ja seetõttu tahaks veel vaatama minna. Lavakujundus Noblessneris
sobib ideaalselt lavastuse atmosfääriga, tuues esile tööstuslikud ja
boheemlaslikud elemendid. Minimalistlik lavakujundus toetab Onu Bella
isikupärase stiili esiletoomist, pakkudes piisavalt ruumi näitlejate mängule ja
muusikalistele etteastetele ning humoorikatele kostüümidele. Suurepäraselt
valgustatud ja mõnusalt hubane lavastus loob tunde, nagu oleksid vaatajad osa
Onu Bella intiimsest maailmast. Eritit meeldisid mulle laes olevad suured
diskokuulid, mis minu meelest on sellele ajastule ainuomased. Kusjuures saali
ukse kohale on tehtud suur Onu Bella näo kujutis, mille suu on välja lõigatud
ja seal asub uks saali, luues illusiooni nagu publik astuks sõna otseses mõttes
Onu Bella pähe sisse. 90ndatele iseloomulikku atmosfääri annab edasi ka
Ristikheina kohviku menüü, kus pakutakse õlis küpsetatud lihapirukaid,
kartulisalatit, rosoljet, singirulli, rummipalle jms. Soovitan kõigil teatrisse
minejatel proovida. Tõeline nostalgai.
"Onu
Bella tähestik" pakub naudingut nii Onu Bella fännidele kui ka neile, kes
kohtuvad tema loominguga esimest korda. See on südamlik ja vaimukas
austusavaldus mehele, kes on eesti popkultuuris jätnud sügava jälje oma
unikaalse stiili ja sõnumiga. "Onu Bella tähestik" on kindlasti
lavastus, mida tasub vaatama minna – see on täis nostalgiat, naeru ja elurõõmu,
mis jäävad veel kauaks hinge helisema. Kusjuures sellisel moel, et pärast
etenduse lõppu on kohati raske oma mõtteid formuleerida, et mis seal siis nüüd
täpselt sulle meeldis ja miks. Kindel on see, et lavastus mulle meeldis ja ma
soovitan seda kõikidel vaatama minna, kellele veel vähegi võimalust on. Või on
mul siis lihtsalt nii kohutav teatrimaitse, et mulle lavastus meeldis. Kuigi
Onu Bella inimesena polnud minu suur eeskuju, vaid pigem jättis ta mind
inimesena ükskõikseks, siis teatrikunsti mõttes oli lavastus ikkagi
suurepärane.
Autor
ja lavastaja: Kertu Moppel
Kunstnik: Arthur Arula
Valgus-
ja videokunstnik: Rommi Ruttas
Helikujundaja: Lauri Kaldoja
Koreograaf: Märt Agu
Osades:
Tõnis
Niinemets – Onu Bella
Kõikides
teistes osades: Hilje Murel,
Inga Salurand, Karmo Nigula, Lauri Kaldoja, Jüri Tiidus, Ivo Uukkivi, Anne
Türnpu, Liisa Pulk, Johannes Tammsalu, Eret Kuusk, Maribel Lasn
Bänd: Ahto Abner (löökpillid), Marvin Mitt (kitarrid),
Indrek Mällo (basskitarr), Kristjan-Robert Rebane (klahvpillid)
Rohkem infot lavastuse kohta saab Eesti Draamateatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar