Külm, karge talv. Hiline aeg.
Kõrvaline koht Rootsi sisemaal. Katki läinud buss ja üks mälestustesse
takerdunud mees, kes üle kahekümne kuue aasta jälle kodukanti satub. Uue bussi
ootamine näib venivat ja nii rändab Hasse Karlssoni (Karol Kuntsel) mõte tagasi
aega, mil ta oli veel kolmeteistkümne aastane poisike. Aega, mil ta kohtus uue
metsaülema poja, Pääsukesega (Priit Strandberg), kes muutis Hasse elu
kardinaalselt. Kõik sündmused meenuvad Hassele lagunenud raudteesilda nähes.
Nagu Vanemuise teatri lavastuse
pealkiri (“Julm mõrvar Hasse Karlsson paljastab tõe naise kohta, kes külmus
surnuks raudteesillal”) juba reedab, hakkab Hasse meenutama seda, kuidas üks naine
raudteesillal surnuks külmus. Esmapilgul võib tunduda, et tegemist on väga
lihtsakoelise krimilavastusega, kus keegi naine saab lavastuse lõpus surma.
Küsimus on ainult selles, kas surma saab Hasse ema Berta (Maria Annus),
hobuseparisniku lesk (Külliki Saldre), ilma ninata tromboonimängija Janine
(Liisa Pulk) või usulahu liige Aurelia (samuti Liisa Pulga kehastuses). Kindlasti
on oluline ka näidendi autor Henning Mankell, kes eestlastele on tuttav
eelkõige oma krimilugude poolest. Sel korral on aga küsimusest, kes saab surma
või kes oli mõrvar, hoopis olulisem küsimus milline on inimese psüühika ja
sisemaailm.
Publik näeb kogu lugu läbi Hasse
silmade ja maailmavaate ning peategelaseks tõuseb seetõttu just Hasse. Väga
olulisteks tegelasteks nii lavastuse kui ka Hasse eluloo kujunemise seisukohalt
on Pääsuke ja Hasse ema. Võib isegi arvata, justkui oleks Pääsuke kõige
positiivse ja ema kõige negatiivse sümboliks Hasse elus. Kuna Pääsuke muudab
Hasse maailma, siis on üsna ilmselge, et teda on Hasse oma meenutustes
idealiseerinud ja ehk näidanud veidi heledamates toonides. Ema meenutab Hasse
aga pigem tumedaid toone kasutades. Siiski pole kõik nii mustvalge ja Hasse
näeb ka Pääsukeses tumedamat külge ning emas heledamat külge.
Seetõttu on kogu lavastuse jooksul
huvitav näha kuidas noored poisid Troonikiviks kutsutud kivi juures esimest
korda kohtuvad ning hiljem terve talve jooksul sisuliselt lahutamatuteks
sõpradeks saavad. Ühel hetkel tuleb valida, kas minna sõbraga raudteesillale
külainimesi hirmutama, teha kodus koolitükke või minna ema valmistatud
rotilõkse müüma. Nii nagu sellises vanuses poistele kohane, näeme ka Hasse
puhul, kuidas sõber muutub olulisemaks kui ema, ja kuidas see poisi edasist elu
mõjutab. Mis on see, mis sunnib Hasset näiteks Janine kööki sipelgaid panema,
kuigi poiss seda väga ei tahaks. Või mis paneb Hasset ema unistust lõhkuma ja
tema raske tööga kogutud säästusid varastama. Seega võib iga teatrivaataja küll
saalist lahkudes teada kindlalt, kes oli naine, kes külmus surnuks
raudteesillal. Kuid kindlasti toob lavastus kõigis esile erinevad emotsioonid
ja mälestused, mõjudes justkui terapeutilise psühholoogi külastusena.
Kindlasti on ema osa Mankelli
näidendis märgilise tähendusega, kuna Mankelli ema jättis nende pere maha, kui
Mankell oli kõigest ühe aastane. Seetõttu on eeldatud, et näidend võib olla
teatud osades autobiograafiline. Nii võib ainult oletada, kas Berta osa on
Mankelli teadlik unistus emast või hoopis ilma emata kasvamise viha välja
elamine. Mina kaldun viimase variandi poole, kuid eks iga vaataja leiab omaenda
tõe. Kindel on aga see, et tulemuseks on väga huvitavalt kirja pandud ema osa
näidendis. Tanel Jonase lavastuses teeb ema osast väga hea rolli Maria Annus.
Minu meelest lõi Maria Annus
Bertast just sellise ema, kes näeb väsinud ja kurnatud välja ning oleks justkui
kibestunud kogu oma elu üle, kuid sisimas on tegemist hooliva ja armastava
emaga, kes ehk seetõttu ongi kibestunud ja kurnatud, et oma perele parimat
pakkuda. Kui selle parima pakkumine käib üle jõu, sest sa oled ainus, kes
perekonna toimimise nimel pingutama peab, siis ongi tulemuseks kibestumus ja
väsimus. Annus mängib endast kordades vanema ja haigema ema rolli suurepäraselt
välja. Esmapilgul võib tunduda, et pole seal midagi väga erilist. Selg küüru,
hallisegune parukas pähe, mõned kehakumerused juurde ja ongi noorest Maria
Annusest saanud vana ja haige Berta. Samas pole Annusest tehtud täielikku
vanainimest, mis tänapäevaseid grimmeerimistehnikaid arvestades pole kuigi keeruline
ettevõtmine. Sel korral on hoopis oluline tinglikkus ja sõnadeta kokkulepe, et
kui Annusel on hall parukas peas, siis ta on vanemaealisem. Isegi, kui talle
pole kortsusid näkku joonistatud ja näha on noore naise sile näonahk.
Aga Annuse mängus on olemas
sügavam mõõde mis koos halli paruka ja väikese küüruga panebki meid tõsimeeli
uskuma, et Berta on vana ja väsinud, mitte noor ja energiline. Näiteks stseenis
kus ta tuleb kõrtsist töölt ja palub Hassel endal kingad jalast aidata. Palves
on tunda kogu selle vana naise kibestumist ja väsimust, samas näitab Annus
meile Berta silmis sel hetkel armastusesädet oma poja vastu. Just sellist
sädet, mis on emal silmas siis, kui sa tead, et peale väsitavat tööpäeva ootab
sind kodus armastav pere.
Mulle tundub, et põhjuseks võib
olla hea koostöö lavastaja Tanel Jonase ja Maria Annuse vahel. Olles näinud
varasemalt mitmeid Jonase lavastusi („Meie oma tõde, meie oma õigus“, „Sweeney
Todd“), milles Annus samuti mänginud on, julgen tõdeda, et Jonase lavastustes
tõuseb Annus jõuliselt esile. Kuigi ta pole üheski eelmainitud lavastuses
peategelane olnud, on just tema tegelased olnud need, keda on huvitav jälgida
ja kes annavad lavastusele uue mõõtme. Nii Bertat, proua Lovett´it kui ka
Vargamäe Marit iseloomustab tugevus ja kindlameelsus. Nad kõik on naised, kes
haaravad ohjad, kui vaja ja lisavad sellega lavastusse nii ootamatust kui
põnevust. Olles näinud Annust ja Jonast lavapartneritena, pole ma nendes
lavastustes märganud Annuse oskust märkamatult, kuid sihikindlalt esile tõusta
ja panna kogu publik oma tegelasele kaasa elama. Samas on kõikides eelpool
nimetatud Jonase lavastustes olnud selgelt näha, kuidas Annuse tegelased asuvad
alguses kõrvaltegelastena lavale ja etendse lõpuks on nad saavutanud kindla ja
väärika naispeaosa. Ilmselt ongi põhjuseks Annuse ja Jonase pikaaegne lavapartnerlus,
mistõttu oskab Jonas oma lavastustes Annuse näitlejatugevused esile tuua.
Mankell on oma näidendi kirjutanud
vägagi psühholoogiliselt. Teadlik vaataja võib sealt võib leida isegi viiteid
psühhoanalüütik Carl Gustav Jungi teooriatele justkui sümboliseeriks meri
terviklikkust ja alateadvust. Me ei saa kunagi teada, kas Mankell seda ka ise
just päris nii tõlgendas, kuid lavastusest on võimalik välja lugeda erinevaid
unistusi ja alateadlikke soove, mis Jungi teooriale viitavad. Ja neid antakse
just mere sümbolit kasutades edasi. Jungi teooriale tuginedes, tundus mulle, et
meri ja mere äärde pääsemine oli Berta jaoks miski, mille nimel unistada ja
mille poole püüelda. Midagi, mis aitas taluda igapäevast rasket elu ja muret
perekonna pärast. Sest Berta ütles ise, et ilma unistusteta pole mitte midagi
ning ilma unistusteta elu on justkui märg puuhalg, mis ei põle. Just unistused
olid need, millest rääkides tõi Maria Annus Berta tõelise olemuse esile.
Midagi, mis aitas pääseda eemale kahetoalisest majast, milles pere elas ja mida
Hasse silmnähtavalt põlgas ja häbenes.
Psühholoogiliselt täpsest
rollisooritusest annavad aimu ka Berta unistuse või mineviku meenutuse
stseenid. Enamasti kasvab Berta unistamine või mineviku meenutamine välja
argisest ja tema jaoks pigem ebameeldivast tegevusest. Näiteks stseenis kus
Hasse ja ema olid isa raudtee äärest koju toonud, oli ema isa pärast mures ja
kurb isa teguviisi üle. Sel hetkel oli näha Berta valu ja ahastust, mida Annus
andis edasi veidi hääletooni ja kõnemaneeri muutes, kuid oli aru saada, et ise
Annus sarnast olukorda läbi elanud ei ole. Kogu ahastuse tekitatud pinge hakkas
aga silmapilkselt leevenduma, kui Berta võttis välja laevamudeli nimega
„Celeste“ ja hakkas Hassele rääkima oma unistusest sõita Rotterdami. Seda oli
väga huvitav jälgida, kuidas Annuse sõnavalik järjest pingevabamaks ja
rõõmsamaks muutus ning stseeni lõpuks oli vanast Bertast saanud justkui väike
süütu laps, kes unistab, et maailmas on kõik võimalik. See, mis sel hetkel
laval toimus oli näitleja ära õpitud liigutused, miimika ja hääletooni muutmine,
kuid need tingimused olid piisavad, et saavutada kokkulepitud tulemust –
näidata ema emotsioonide muutumist.
Kui kogu lavastuse atmosfäär oli
pigem sünge, siis ainsad heledad hetked saabusid lavale koos Aurelia või
Janine´ga ning siis kui Berta tõi välja valge laevamudeli „Celeste“. Näiteks
usulahku kuuluv Aurelia ja ilma ninata Janine näitasid, et kuigi sa oled
teistest erinev, siis ei tähenda see autoamatselt seda, et sa pead õnnetu ja
kurb olema. Nii stseen, kus Aurelia Jumalale kohvi pakub, kui ka stseen kus
Janine hingestatult trombooni mängib näitasid neid ühest küljest kui
külaveidrikke, kuid teisest küljest näitasid nad Hassele inimeste helgemat
külge ja mõjusid ka publikule kui lumelt vastu sätendav päikesekiir sombuses
talvepäevas. Kui Hasse jaoks oli eelkõige Janine ja tema puhas süütus headuse
ja õnne võrdkuju, siis tema ema jaoks oli selleks „Celeste“. Maria Annus andis
saalis istujaile väga selgelt mõista, et tegemist ei ole täiesti tavalise
laevamudeliga, vaid ta andis mudelile elu. Justkui võiks tõesti Sadamateatrist
kasvõi kohe peale etenduse lõppu laeva pardale astuda ja helesiniste unistuste
poole sõitma hakata.
Ei tasu siiski ära unustada, et
kogu lugu on meenutus läbi Hasse silmade. Püüdlus mõista, mis ikkagi juhtus, et
nad emaga riidu läksid. Emaga, kes tegelikult oli Hasse jaoks kallis ning kelle
jaoks oli Hasse ilmselt kõige olulisem. Sellele, et ema ja Hasse olid
teineteise jaoks kõige olulisemad, viitab ema lause, et Hasse on tema meri.
Ning Hassele meeldis see ema, kes meenutas oma toredaid seiku merelt.
Tegelikult oli neis mõlemas ilmselt olemas vabaduseiha ja see muutis nad
sarnasemaks, kuid ema ja poeg seda teineteisele ehk tunnistada oleksid tahtnud.
Kuigi poeg häbenes ema, vaatas ta teda siiski uhkuse ja imetlusega kui ema
endal hammast välja üritas tõmmata. See Karol Kuntseli poolt välja näidatud
imetlus, tõstis Maria Annuse veelgi rohkem esile ja seda oli hea vaadata,
kuidas näitlejad teineteist toetasid.
Lavastuse lõpustseenis on Hasse
jälle tagasi tänapäevas, ning seisab peale ema matuseid selle sama silla
juures, kus kakskümmend kuus aastat tagasi kõik juhtus. Lavale ilmub Berta. Vaikivana.
Maria Annuse näolt võib välja lugeda nii pettumust kui kurbust, kuid need
emotsioonid on vaevumärgatavad. Ja järgmisel hetkel on kõik. Berta lahkub. See,
kas ema andestas pojale, jääb juba igaühe enda otsustada. Nagu ka see, mis sai
Hassest edasi. Igatahes on kindel, et teatrisaalist lahkudes ei saa mõtted veel
pikka aega asu ja pole midagi imestada, kui mõne hetke möödudes tekib tunne,
justkui oleksid sa ise väljunud psühholoogi kabinetist. Justkui oleksid just
sina see, kelle meenutused rahva palge ette toodi.
Autor: Henning
Mankell
Lavastaja: Tanel Jonas
Kunstnik ja valguskunstnik: Kristjan
Suits
Helilooja: Priit
Strandberg
Mängisid:
Karol Kuntsel – Hasse Karlsson
Priit Strandberg – Pääsuke
Maria Annus – Hasse ema
Külliki Saldre – hobuseparisniku lesk
Liisa Pulk – Janine; Aurelia
* – päisepildi autor Heikki Leis (pilt pärit Vanemuise koduleheküljelt)
Sel korral on postitus veidi
teises võtmes kirjutatud kuna tegemist on minu ühe koolitööga. Rolliportree
aines „Teatrikriitika praktikum“
0 kommentaari:
Postita kommentaar