19. jaanuaril 2022 Rakvere Teatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Siim VahurAlustasin vana-aasta lõpus Selma Lagerlöfi raamatu “Nils
Holgerssoni imeline lend läbi Rootsi” lugemist. Lihtsalt sel põhjusel, et
raamatukogust laenutatud raamatud olid läbi loetud ja mõtlesin, et prooviks
nüüd läbi lugeda selle raamatu, mis mul nooruses lugemata jäi. Ma mäletan, et
alustasin noorena korduvalt selle raamatu lugemisega, aga esimesest paarist
leheküljest kaugemale ei jõudnud. Nüüd läks natukene paremini, sest sain loetud
päris mitukümmend lehekülge ja siis mõistsin, et see raamat pole minu jaoks
huvitav. Seega olid mul Rakvere Teatri lavastuse „Charlotte Löwensköld“ osas ka
teatud eelarvamused just seetõttu, et lavastus põhineb Selma Lagerlöfi
triloogial Löwensköldide sarjast. Kuidagi alateadlikult tajusin, et Lagerlöfi
teosed pole päris minu maitse.
Nüüd, kus etendus on nähtud, julgen öelda, et teatud mõttes mu
kartused siiski osutusid tõeks. Kuigi põhjust tuleb vist otsida pigem minu enda
seest, kui Lagerlöfi tekstist. Tekst mind iseenesest ei häirinudki ja täitsa
huvitav oli tegelaste omavahelist juttu kuulata. Küll aga jättis mind täiesti
ükskõikseks lavastus tervikuna. Vaheajaks polnud minus tekkinud etenduse osas
ühtegi emotsiooni ja mõtet. Hea uudis on see, et polnud tekkinud ka sellist
tunnet, et tegemist on täiesti igava etendusega ja ma tahaksin ära minna. Minu
jaoks oli tegemist täiesti mittemidagiütleva etendusega, mis sulas halli
argipäeva. Etenduse vaatamine oli minu jaoks sama rutiinne tegevus nagu kodust
väljudes ukse lukustamine. Mingil hetkel tabad end mõttelt, et kas uks ikka sai
lukku. Sarnaselt mõtlesin ma õhtul teatrist koju sõites, et mida ma just vaatamas
käisin ja kas ma ikka üldse käisin teatris. Sest sellist tavalist teatris
käimise emotsiooni minus ei tekkinud.
Ainus eredam mälestus etendusega seoses on Grete Jürgensoni
kehastatud ekstrentriline rändkaupmees Anna Svärd. Annat eristas teistest tema
energiline olemus ja värvikirevad riided. Samuti tundus mulle, et ta oli
ülejäänud tegelastest veidi lihtsameelsem ja sattus seetõttu igasugustesse koomilistesse
olukordadesse. Need hetked, mil Jürgenson laval oli, olid tõeliselt nauditavad
ja tundusid mulle justkui sõõm värsket õhku selles ülejäänud üksluisuses.
Siiski polnud need hetked piisavad, et muuta etenduse atmosfääri soojaks.
Tundub, et lavastaja Urmas Lennuk oli teadlikult tekitanud halli
ja masendava õhkkonna, mis iseloomustas seda, kuidas Charlotte (Natali Väli)
end tundis. Olles pärit aadlisuguvõsast, kuid kasvanud lihtsa orvuna üles praosti
(Eduard Salmistu) juures, oli Charlotte jaoks oluline leida armastust ja materiaalset
heaolu. Armastuse oli ta leidnud, kuid tema armastatu ei tahtnud midagi kuulda
materiaalsest heaolust. Näiteks ei soovinud Charlotte armastatu Karl (Imre
Õunapuu) midagi kuulda linnas asuvast jõukast praosti kohast, vaid soovib jääda
väiksesse Korskyrkasse ja tegeleda heategevusega ning elada kasinuses. Ometigi
oleks Charlotte tahtnud saada eemale Korskyrkast ja sealsetest elanikest.
Lõpuks otsustab Karl oma kihluse Charlottega katkestada ja kihlub
talle esimesena vastu tulnud naisega, kelleks osutub rändkaupmees Anna Svärd. Sellele
järgneb Karli ema (Ülle Lichtfeldt) suurejooneline plaan, kuidas Karl ja Charlotte taas kokku
viia. Kahjuks see plaan läheb vett vedama, kuna Karli poolel on kirikla organistiproua
(Silja Miks), kes omakasupüüdlikult keelitab Karli külasse jääma ja
heategevusega tegelema. Kogu loo lõpuks otsustab Charlotte suurest armastusest
Karli vastu lasta viimasel minna ja võtab vastu rikka vabrikandi (Madis Mäeorg)
kihluse. Just seda armastuse nimel ohverdamist ja sünget meeleolu rõhutabki
lavastuse tonaalsus. Kuid minu jaoks ei olnud see armastuse nimel enese
ohverdamine piisavalt mõjusalt välja toodud ja seetõttu jäigi mõjuma ainult üks
suur hall ollus, mis oli moodustunud kokku sulanud argipäevast ja nähtud etendusest.
Iseenesest etendus igav ei olnud ja unega ma võitlema ei pidanud. Midagi erilist nähtud etendusest meelde ka ei jäänud ja pärast teatrisaalist väljumist oli sisuliselt juba kõik saalis nähtu unustatud. Samas endast vanemate tuttavatega rääkides, jäi kõlama see, et neile etendus pigem meeldis. Ehk siis oli minu emotsionaalne seisund sel päeval selline, et etendus mind ei kõnetanud. Või pole ma lihtsalt see sihtgrupp, kellele kõnealune lavastus meeldima peaks. Aga omaette huvitav kogemus oli ikka, sest varasemalt on kõik nähtud lavastused minus suutnud vähemalt teatrisaalist lahkudes mingisuguse emotsiooni tekitada.
Autor: Selma Lagerlöf
Tekst, lavastaja: Urmas Lennuk
Kunstnik: Liina Unt
Muusikaline kujundaja: Peeter Konovalov
Valgus: Roomet Villau
Tõlkija: August Hanko
Osades:
Natali Väli – Charlotte Löwensköld
Madis Mäeorg – vabrikant Gustav Schagerström
Ülle Lichtfeldt – koloneliproua Beata Ekenstedt
Imre Õunapuu – Karl Ekenstedt
Eduard Salmistu – praost Viktor Forsius
Silja Miks – organistiproua Thea Sundler
Grete Jürgenson – Anna Svärd
0 kommentaari:
Postita kommentaar