02/03/2022

Ilma sinuta

 14. veebruaril 2022 Rakvere Teatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses

Foto: Kalev Lilleorg

Praegusel Covid-19 pandeemia ajal on üsna tavaline olukord, kus piletid on ostetud ühele lavastusele, aga näitleja haigestumise tõttu võib teatrisse jõudes hoopis teist lavastust näha. Eks see ole selline kahe otsaga asi. Ühest küljest ma olen soovitud lavastuse teatud parameetrite järgi välja valinud ja järelikult tahtsin ma vaadata just seda lavastust, mille etendusele ma pileti ostnud olin. Samas teisest küljest võivad lavastuste kirjeldused ja tagasiside olla sellised, et ei peegelda kohe kuidagi lavastuse tegelikku sisu ja viimasel hetkel asendatud etenduste tõttu võib päris huvitavaid lavastusi leida, mida ise poleks ehk osanud välja valida. Nii olin ka mina planeerinud sõbrapäeval kohtuda Rakvere Teatri onu Vanjaga, kuid saatus tahtis teisiti ja onu Vanja sel esmaspäeval Põlvasse ei jõudnud. Selle asemel jõudis Põlvasse hoopis Rakvere Teatri lavastus „Ilma sinuta“.

Rakvere teatri kodulehel on lavastuse tutvustusena kirjas, et tegemist on detektiivse süžeega draamaga. Draamad mulle teadupärast sümpatiseerivad. Detektiivisarju ja -romaane vaatan/loen ka suurima hea meelega. Seega võiks eeldada, et nähtud etendus mulle meeldis. Kahjuks on nüüd see koht, kus ma pean tunnistama, et ma pole ilmselt väga adekvaatne teatriteadlane ja ei mõista suurt teatrikunsti, sest mind jättis kõnealune lavastus täiesti külmaks. Ja ebaadekvaatseks teatriteadlaseks pean ma end seetõttu, et näidendi autoriks on Florian Zeller, kes on tunnustatud prantsuse kaasaegne näitekirjanik. Zelleri näidenditest on näiteks Eestis varem Theatrumis lavale toodud „Isa“ ning „Poeg“, mis minu meelest on teatrimaailmas väga hästi vastu võetud. Seetõttu mulle tundubki, et mina olen lihtsalt kehv teatriteadlane ja ei oska tõelist teatrit vääriliselt hinnata.

Veidi tunduvad negatiivsed emotsioonid, mida ma teatrisaalis viibides tajusin, minu jaoks kummalised, sest iseenesest võiks kirjelduse järgi oodata üsna minu maitsele sobivat draamat. Mees saab õnnetult autoavariis surma ja armastav naine ei suuda mehe surmaga leppida. Leppimist ei tee kergemaks ka kirjanikust mehe pooleli jäänud näidend, millest teeb abikaasa järelduse, et mehel oli noor armuke. Siit edasi läheb süžee juba uskumatult keeruliseks ja pole võimalik enam eristada, kas näidend põhines mehe reaalsel elul ja tal oligi noore näitlejannaga armusuhe, või oli tegemist pelgalt mehe erootilise fantaasiaga. Sündmused ja ajahetked vahetusid sellises tempos, et enam polnud võimalik kindlaks teha, millised sündmused toimusid siin ja praegu ning millised sündmused olid fantaasia vili. Kui sündmused olid fantaasia vili, siis kelle fantaasia, kas surnud mehe või tema naise omad?

Oma igapäevase töökogemuse tõttu meditsiinis meeldib mulle kõige enam nähtud lavastusi tõlgendada samuti meditsiinilisest aspektist. Nõnda mulle tunduski, et tegemist on ühe psühhoosis inimese mõtete peegeldusega, kus sündmused ja nende tõlgendused võivad sekundiga muutuda. Eks peale armastatud inimese ootamatut surma ole psühhoos üsnagi tavaline nähtus. Kuigi tõele au andes peab siiski ütlema, et ilmselt polnud sel korral segaste sündmuste ja kiiresti vahetuvate ajahüpete põhjuseks psühhoos. Ühelt hetkel olid laval tegelased siin ja praegu hetkes, järgmisel hetkel oli nende hulgas ka avariis surma saanud mees ja me võisime tunnistada seda, mis mehe ja naise või mehe ning noore näitlejanna vahel juhtunud oli. Kuid siis möödus veel mõni sekund ja selgus, et kõik see, mille tunnistajaks publik just oli olnud, oli täiesti vale ja tegelikkuses oli kogu situatsioon toimunud hoopis teisiti. Nii ei saagi publik etenduse lõpuks väga palju targemaks selles osas, kuidas asjad tegelikkuses olid ja millised suhted inimeste vahel valitsesid. Aga mulle tundus, et just selgus oligi see, mida publik ootas.

Tundub, et ma polnud ainus, kes selles emotsioonide ja sündmuste rägastikus orienteeruda ei suutnud. Nimelt lahkusid nii mitmedki teatrikülastajad vaheajal ja andsid mõista, et nähtud lavastus on nende jaoks üsna allapoole igasugust arvestust. Mulle tundus, et pigem olid lahkujateks keskeas prouad, kes ehk pidasid etenduse käigus lahti rulluvat lugu piisavalt süngeks ja seetõttu neile selline armastuse kujutamine ei sümpatiseerinud. Eks nemadki olid tulnud teatriklassikasse kuuluvat "Onu Vanjat" vaatama ja kaasaegne teater polnud päris nende teatrimaitsele.

Surm ongi traagiline ja masendav, kuid minu jaoks mõjus kogu lavastuse kujundus eriti rõhuvalt ja süngelt, mis aina suurendas mu frustratsiooni selles osas, et ma ei saa absoluutselt aru, mis laval toimub. Strobovalgus pole mulle kunagi eriti hästi mõjunud, kuid sel korral ei hakanud mul siiski pea sellest valutama. See on tegelikult üsna suur ime, sest strobovalgust oli laval ohtralt. Kogu kujundus (muusika, tumedad riided ja lavakujundus) tekitasid minus ängistust ja nurka surutuse tunnet. Kõige enam tekitas minus musta auku vajumise tunnet lavakujunduses kasutatud pilve sarnane must kujutis keset valget tagaseina. Valguse käes ei näinudki taust nii masendav välja, kuid koos strobovalguse ja mustale kujutisele projetseeritud valgusefektidega tekkis mul küll tunne, et ma vajun kohe ise sinna must auku sisse. Jah, ka selliseid tundeid võib teater tekitada ja teatud olukordades võivad sellised tunded teatris isegi puhastavalt mõjuda, kuid sel korral olin ma teatris pigem negatiivselt pettunud ja teatrikülastus tundus ajaraiskamisena.

Etenduste vahetamine polnud siiski väga ootamatu ja toimus mõnepäevase etteteatamisega. Seega võiks arvata, et näitlejad olid piisavalt varakult väljasõiduetendusest teadlikud ja said selleks valmistuda. Ometigi tundus mulle, et näitlejad polnud üldse valmis etendust mängima ja tegid kõike laval monotoonselt ja tuimalt. Kõige paremini suutiski segaduses oleva abikaasa rolli välja mängida Ülle Lichtfeldt, kuid siiski kumas ka tema rollisooritusest läbi mingisugune tardunud olek. Teisi näitlejaid oli mul kohati piinlik laval vaadata. Eriti jäi Eduard Salmistu puhul mulle tunne justkui ta esitaks täiesti tuimalt pähe õpitud teksti. Täiesti null karakterit. Ka Jaune Kimmeli kehastatud noor näitlejanna tundus veidi punnitatud. Samas Kimmeli kehastatud liibuvates riietes erootilist tantsu tegev naine oli vist kogu etenduse ainus tõeliselt nauditav hetk. Sel hetkel tundus mulle, et kogu valgus, muusika, kostüümid ja liikumine on üks ühtne tervik. Või oli see hetk nauditav üllatusmomendi pärast, sest oodati ju maaklerit, mitte erootilist tantsu tegevat latekskostüümis naist. Surnud mehe sõpra kehastas lavastaja Peeter Raudsepp ise, kuid ka tema rollisooritus tundus minu jaoks igava ja üksluisena. Korraks mulle tundus, et sagedased külaskäigud oma surnud sõbra naise juurde on märk salajasest armastusest, kuid see mõttevälgatus tekkis minus ainult korraks. Kuigi näitlejad liikusid laval ringi, oli mul neid vaadates tunne, et kogu liikumine ja rollis olek oli kõigi jaoks väga piinarikas ja punnitatud tegevus. Ehk oli ka see üheks põhjuseks, miks süžee minu jaoks elavaks ei muutunud ja mul oli üsna ebamugav saalis istuda.

Kuigi tegemist oli kriminaalse draamaga, oli loo lõpp üsna iseloomulik klassikalistele komöödiatele, kus lõpuks selgub, et kõik tegelased on omavahel kuidagi seotud. Enamasti on selliste lugude puhul segaduse põhjuseks see, et keegi varjab kellegi eest midagi. Nii ka sel korral. Aga selle loo puhul polnud segadus koomiline ja isegi mitte traagiline, vaid lihtsalt segadusse ajav ja närviliseks muutev.

Ma tahaks väga loota, et nähtud etendus tundus mulle ebahuvitavana seetõttu, et ma polnud lihtsalt lavastuse sihtgrupp ja teatri tõeliselt sügavat tähendust otsivad inimesed on siiski suutnud lavastuses midagi nauditavat leida. Minu siiras soovitus on siiski, et kes soovib teatrist meelelahutust leida, siis see lavastus pole kohe kindlasti teile. Pigem soovitan seda lavastust vaatama minna keskmisest suurematel teatrihuvilistel ja ehk nendel, kellele meeldib teater, mida keskmine eesti inimene nimetab arusaamatuks ja igavaks.

Autor: Florian Zeller

Lavastaja: Peeter Raudsepp

Kunstnik: Lilja Blumenfeld

Valguskunstnik: Priidu Adlas

Videokunstnik: Alyona Movko

Helilooja: Malle Maltis

Osades:

Ülle Lichtfeldt – Anne

Eduard Salmistu – Pierre

Peeter Raudsepp – Daniel

Jaune Kimmel – Laura; Neiu

 

Rohkem infot lavastuse kohta leiab Rakvere Teatri kodulehelt SIIN

0 kommentaari:

Postita kommentaar