23. Novembril 2024 Temufi teatrimajas
Foto: Kevin KohjusMulle meeldib
kui inimesed unistavad ja veelgi rohkem meeldib mulle kui inimesed oma
unistused täide viivad. Eks ehteestlaslikult olen natukene kade nende peale,
kes oma ägedaid unistusi ellu viivad. Nagu öeldakse, siis kadedus pidi
edasiviiv jõud olema ja seega käin ma teiste teoks saanud unistusi vaatamas, et
ka mina julgeksin edaspidi unistada ja loota, et minu unistused kunagi
täituvad. Unistustest hakkasin aga kirjutama hoopis seetõttu, et käisin
vaatamas Temufi teatri uut lavastust „Wikmani poisid“, mis on ühtlasi Temufi
enda isikliku teatrimaja avalavastus. Kuna oma maja on teatri suur unistus
olnud ja ilmselt on kogu Temufi teater enda loojate unistus olnud, siis seda on
teatrimajas ringi liikudes igal pool tunda. Uus teatrimaja tekitas minus samuti
palju emotsioone, siis sel korral saab lisaks lavastuse arvustusele lugeda ka
teatrimaja kohta käivaid mõtteid.
Ega ma
Viljandit ja sealset elu väga hästi ei tea, seega läksin teatrisse veidi varem,
et ikka õige koht üles leida ja seetõttu jäi veidi rohkem aega teatriga
tutvumiseks. Kuna teatri asukoht on väga mugavalt kesklinnas, siis leidsin
selle kiiresti üles. Kuigi esimesteks sekunditeks ehmatas mind veidi ära see,
et teater asub teisel korrusel ja sinna saamiseks tuleb üsna järsku treppi
mööda üles liikuda. Arvestades seda, et tegemist on kunagise ööklubiga, siis on
trepp ja asukoht muidugi arusaadavad. Ilmselt pole Temufi keskmine külastaja eakas
inimene, seega ei ole trepid probleemiks. Igatahes on asukoht (kohe lokaal
Legendi teisel korrusel) täpselt ideaalne ühe mõnusa õhtupooliku veetmiseks,
kus saab ja pärast teatrit kaaslas(t)ega
mõnusalt lokaalis istuda ja mugavalt teatrisse minna. Muidugi on teatril endal
ka baar olemas, kus saab aega veeta ja eriti tore on see, et baar on ka pärast
etenduse lõppu avatud. Teatri sisemus on muidugi kaasaegne ja hästi hubane.
Eriti meeldisid mulle seintel olevad tsitaadid teatri varasematest
lavastustest. Ja naisena lähevad minu boonuspunktid teatrile muidugi selle
eest, et wc-s on olemas naiste hügieenitarvikud, seda Eestis väga tihti ei
kohta.
Kellel on
kombeks varakult teatrisse minna, aga kohvikus/baaris istuda ei taha, siis ka
nende inimeste peale on Temufi mõelnud. Näiteks lisaks nendele samadele
tsitaatidele, kaunistavad ühte seina teatri loojate kipsist avatud peopesade
figuurid. Aga nagu kõigile vastumeelsed telereklaamid kuulutavad, siis ka see
pole veel kõik. Kohe saali kõrval on avatud fotonurk, kus saab varasemate
lavastuste rekvisiitidega pilti teha. Kuna tegemist on veel uue teatriga, siis
loodetavasti saab tulevikus fotonurk täiendust uute rekvisiitidega ja ehk
hakkab fotoseina ka teatri nimi kaunistama. Oleks ju väga tore niimoodi pilti
teha, et pilti vaadates saavad kõik kohe aru kus pilt tehtud on. Saal ise on
väikesele teatrile kohaselt samuti väike ja hubane. Kuna mina istusin veidi
tagapool kõrgemal platvormil, siis minul oli lavale päris hea vaade. Esimesed
üheksa rida on põrandal samal tasapinnal ja seega see võib veidi vaadet lavale
mõjutada, aga kuna ma ise seal ei istunud, ei oska ma tegelikult kommenteerida,
kuidas seal nähtavus on. „Wikmani poisid“ on teatri avalavastus, siis pakutakse
enne etendust tervitusjooki, mis minu hinnangul on küll väga hea žest kuid
väikese teatri jaoks ilmselt väga suur väljaminek ja mina loobuksin sellest.
Kuna pokaalidega oli ka saali lubatud minna, siis mind veidi häiris see saalist
aeg-ajalt kostev klaasikõlin. Kes tahab jooki nautida, saab seda mugavalt
baaris teha, ma leian et mõned asjad võiksid ikka teatrisaalist eemale jääda.
Liikudes
konkreetselt edasi lavastuse juurde, siis pean tunnistama, et Jaan Krossi samanimelist
romaani pole ma kunagi lugenud, sest see pole kuidagi minu teema tundunud
olevat. Eks ma natukene ikka teadsin kes need Wikmani poisid on, aga kogu minu
teadmine pärines kunagisest 90ndate Eesti teleseriaalist (või filmist), mille
sisust ma muidugi mitte midagi enam ei mäleta. Ainus mälestus on, et seal vist
mängisid Marko Matvere ja Mait Malmsten (kiire guugeldamine näitab, et see
mälestus on õige). Ühelt poolt läksingi teatrisse seetõttu, et näha, mida
Temufi sel korral lavale toonud on, sest mulle tundub, et ma olen päris
paljusid nende lavastusi näinud. Teisalt tahtsin ka nende uut teatrimaja näha. Muidugi
tahtsin näha ka seda, millise dramaturgia mu kursuseõde Kaisa-Kadi Pilt on Jaan
Krossi romaanist teinud. See on nüüd see koht, kus ma natukene kade olen, sest
kuigi ma igapäevaselt tegutsen tervishoiu valdkonnas, siis kogu see
teatrimaailm on ka ahvatlev ja väga tore oleks ka ise ühel päeval midagi
dramatiseerida (need on need unistused). Lavastuse temaatika jättis mind üsna
ükskõikseks ja eks ma natukene isegi kartsin seda, et lavastus mulle ei meeldi,
seega see oli viimane põhjus miks teatrisse minna.
Tegelikult on
nüüd lugu nii, et võib-olla võtan ma isegi pärast etenduse nägemist ka Jaan
Krossi romaani käsile, sest tahaks kõike seda ka teada, mis praegu lavastusest
välja jäi. Kõige rohkem kartsin just seda, et see ajastu jätab mind ükskõikseks
ja mida ma neid koolipoiste lugusid ikka kuulan. Samas olen juba varem leidnud
end mõtlemas sellele, et vanasti olid inimesed kuidagi täiskasvanulikumad ja
väljapeetumad. Kui mõelda tänapäeva 17-18 aastaste poiste peale, siis mulle
seostuvad selles eas poistega eelkõige peod ja sarvede maha jooksmine. Eks
muidugi leidub ka tänapäeval teistsuguste huvidega poisse, kuid Wikmani poisid
jätsid mulle vägagi täiskasvanud inimeste mulje. Jah, nad tegid ka koerustükke
ja kohati selliseid, mille peale tänapäeval keegi ei tulekski. Näiteks
magneesiumiplahvatus paberikorvis, mille tagajärjel oleks õpetaja võinud
pimedaks jääda. Kuid ajastule omaselt (tegevus toimub Vabadussõja ja Teise
Maailmasõja vahelisel ajal) kannavad kooliõpilased ülikondi ja teineteist
teietatakse (sinatamist on kuulda ainult kõige lähemate sõprade vahel) ning
räägitakse erudeeritud teemadel. Kõik see muudab minu silmis tolle ajastu
koolipoisid palju mehisemaks ja täiskasvanulikumaks kui nende tänapäevased
eakaaslased seda on. Minu hinnangul võiks tänapäeval palju rohkem seda
viisakalt riietumist ja erudeeritud käitumist olla.
Minu hinnangul
on lavastuse peamine teema eneseotsingud ja püüd selles keerulises ja muutuvas
maailmas kuidagi hakkama saada. Muuhulgas räägitakse ka sellest kuidas leida
oma teed kui vanematel on sinu elu jaoks hoopis teine visioon kui sinul. Otsingud
keskenduvad peamiselt poiste kooliajale, kuid lõpus vaatavad Jaak Sirkel (Raivo
E. Tamm) ja Richard Laasik (Lauri Kink) vanade meestena oma elule tagasi ja annavad
küsimused nii mitmelegi seni vastuseta jäänud küsimusele. Kas mina olen süüdi,
kui minu noaga lõigatakse läbi paati kaldal kinni hoidev köis, kui paat merel
upub? Kas mina olen süüdi, kui teine inimene jääb trammi alla, kui mina seda
salaja soovin? Kuidas kogu elu selle süütundega elada? Kuidas võita tüdruku
südant, kui samal ajal on ka sinu klassivend samasse tüdrukusse armunud? Kuidas
säilitada suhted selle sama klassivennaga? See on ainult üks väike osa sellest,
millele Wikmani poisid kogu lavastuse jooksul vastust otsivad. Lisaks
eneseotsingutele saab väikest armastuslugu ka vaadata. Minu meelest see väike
armastusulugu oli lavastuse puhul oluline, et tuua veidi rohkem naiselikkust
sellesse mehisesse maailma, kus enamik tegelastest olid mehed (eks ka see ole
ajastu peegel).
Kõige toredam
minu jaoks kogu armastusloo juures oli Virvele (Elis Järvsoo) pühendatud laul.
Kohati oli seda laulu kuulates tunne nagu oleks ajaratas mind viinud tagasi Raimond
Valgre kontserdile (mitte, et ma mõnel Valgre kontserdil kunagi käinud oleksin,
aga minu silmis oli laulu stiil ja esitus Valgre stiilile sarnane). Igati
mõnusa rütmi ja emotsiooniga lööklauluke, mida esitas Raivo E. Tamm ja saatis
bänd koosseisus: Ott Kartau klaveril, Lauri Kink trummidel, Peep Maasik
kitarril ja Silver Kaljula tamburiinil. Üleüldse sai bändi esitatud elavat
muusikat kogu lavastuse jooksul väga palju kuulata ja sellise muusikalise
kujunduse eest peab tänama Martin Aulist. Minu jaoks oli muidugi üllatav see,
et näitlejad nii andekad on ja sellise bändi kokku said. Rääkimata sellest, et
hubaselt väikses saalis kostis elav muusika vägagi mõnusalt ja lõi hoopis
teistsuguse atmosfääri kui seda oleks lindilt tulnud muusika loonud.
Lavakujundus
oli pigem tagasihoidlik ja multifunktsionaalne, mis tähendas et samu elemente
sai laval igate pidi keerata ning nendest moodustati nii koolipinke kui ka diivaneid.
Suurem rõhk oli publiku enda fantaasial ja näitlejate sõnal. Samuti kujutati
erinevaid tegelasi pigem minimaalsete aksessuaaridega. Näiteks muutus Raivo E.
Tamm kooliõpilane Jaak Sirklist kooli direktoriks härra Wikmaniks ainult
peakatet ja hääletooni vahetades. Sama väheste vahenditega muutsid ka teised
näitlejad karaktereid. Kõige naljakam oli minu jaoks see kui Silver Kaljula
kehastas proua Pukspuud. Kui tavaliselt on naljakas vaadata mehi naisteriietes,
siis sel korral oli just Kaljula kehakeel ja hääl see, mis proua Pukspuu
naljakaks tegi, sest suurt naisteriiete kandmist laval näha ei olnud. Tagumikuga
hööritamine oli minu meelest kõige humoorikam. Kes tahab teada, mis
hööritamisest saab 20. sajandi esimeses kolmandikus juttu olla, siis peab ise
teatrisse vaatama minema.
Näitlejaid on
laval vähe ja tegelasi omajagu, kuid täpselt nende väikeste aksessuaaride
vahetusega näitlejad erinevaid tegelasi kehastavadki. Selleks ajaks kui mina
lavastust vaatama jõudsin, on lavastust juba omajagu mängitud ja on näha, et
näitlejad on rollidega harjuma hakanud. Kuna tegemist on trupiga, kes Temufi
lavastustes aastate jooksul palju koos mänginud, siis seda ühtekuuluvust on
saali tunda ja kindlasti teeb see üheskoos mängimise trupile ka lihtsamaks.
Väga hästi on truppi sulandunud ka Raivo E. Tamm ja Ott Kartau, kes varasemalt
minu teada Temufiga koostööd teinud pole. Tore on laval näha ka TÜ VKA 13.lennu lõpetanud Elis Järvsood, kes mehisesse lavastusse veidi naiselikku
energiat lisab.
Kuigi ma
teatrisse minnes veidi kartsin seda, mis mind laval ees ootab, kuna ajaloolised
teemad pole minu kõige suuremad lemmikud, siis õhtu lõppedes jäin teatrietendusega
igati rahule. Õnneks oli lugu nii hästi dramatiseeritud või on käsitletud
teemad ka tänapäeval nii olulised, et seda igavat ajalootunni tunnet ei tulnud
mulle kordagi peale. Lugu oli kaasahaarav ja ma ootasin kogu aja, et kuidas ja
millega lugu siis lõpeb (sest ma pole romaani lugenud ja seega polnud mul
mingit aimdust, et mis edasi saab). Lisaks olid näitlejad oma kehastatavad
karakterid parajalt koomiliseks muutnud, mistõttu sai tegelikult päris palju
naerda ka. Näitlejad mängisid hästi ja kogu teatrimaja atmosfäär oli mõnusa
teatriõhtu veetmiseks imetore. Ma tõsimeeli kiitsin järgmised paar päeva töö
juures ja messengeris päris paljudele kui toredas teatrimajas ma käisin.
Soovitan kõigil teekond Viljandisse ette võtta ja ise Temufi teatrimaja üle
vaadata.
Esietendus 5.
oktoobril 2024 Temufi teatrimajas.
Autor:
Jaan Kross
Dramaturg:
Kaisa-Kadi Pilt
Lavastaja:
Peep Maasik
Kunstnik:
Karmo Mende
Helilooja:
Martin Aulis
Grimmikunstnik:
Merle Liinsoo
Valguskujundaja:
Sander Aleks Paavo
Osades:
Raivo
E. Tamm – Jaak Sirkel; Johan Wikman
Lauri
Kink – Richard Laasik
Ott
Kartau – Penno; Inspektor Ambel; Härra Sirkel
Silver
Kaljula – Vare; Vikaar Tooder; Proua Pukspuu
Peep
Maasik – Juhan Pukspuu; Maria; Magister Kõiv; Peeter Puhm
Elis
Järvsoo – Virve Pukspuu
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Temufi koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar