Ma olen alati olnud realistlik inimene. Vähemalt
enda arvates. Nii pole müüdid mulle kunagi väga huvi pakkunud. Eriti Kreeka
mütoloogia, mis enamasti tundub mulle täiesti utoopilise ja kaugena. Seal pole ühtegi
seost ja kohati on teksti raske jälgida. Vähmalt nii mulle näib. Ometigi
otsustasin ma Vanemuise uut lavastust „Medeia“ vaatama minna. Vana-Kreeka
mütoloogia alusel on Euripides Medeia ja Iasoni legendist kirjutanud tragöödia,
mis on tänapäeval teatrites üks enimlavastatud antiiknäidendeid. Kui ilmas
leidub veel müütide kaugeid inimesi (nagu mina), siis olgu neile lühidalt
öeldud, et Medeia on Kolchise kuninga nõiavõimetega tütar, kes on abielus
argonautide juhi Iasoniga. Korintose kuningas Kreon pakub Iasonile naiseks oma
tütart ja nii jätab Iason Medeia koos nende kahe pojaga maha. Medeia otsustab enda hülgamise eest kätte maksta nii Iasonile, kuningas Kreonile kui ka tema tütrele. Euripidese tragöödia
keskendubki Medeia kättemaksule Iasonile.
Mina teadsin teatrisse minnes täpselt sama palju,
kui siin blogis hetkel kirjas on. Etteruttavalt võin öelda, et kavas on kogu müüdist pikemalt juttu ja nii aitab kava lugemine enne etendust paremini laval toimuvat mõista. Ometigi otsustasin ma teatrisse minna, kuigi
mulle antiiknäidendid üldiselt ei meeldi. Ju ma pole piisavalt kultuurne. Miks
ma siis üldse teatrisse läksin? Nagu alati, oli mul mingi sisetunne, mis arvas,
et tegemist on hea lavastusega, mida tasuks näha. Lootust andis ka kunagine
Vanemuise lavastus „Gorgo kingitus“, mis küll ei keskendunud ainult müütidele,
kuid lavastuses oli ikkagi müütidel suur osa. „Gorgo kingitus“ oli pikka aega
üks mu lemmiklavastusi, seega see andis mulle lootust, et ka „Medeia“ on hea.
Olgugi, et lavastaja on teine ja tegelikult on kõik teisiti. Aga mingit põhjendust on inimesel ju endale vaja, miks järjekordselt teatrisse minna.
Mulle tundub, et tegemist on kõige parema black-box
tüüpi lavastusega, mida ma näinud olen. Laval oli ainult üks valge
ring põrandale maha asetatud ja selle ringi keskele rippus laest alla sõlmedega nöör. Laes olid mõned
torud, mida sai selle rippuva nööriga helisema tõmmata (umbes nagu vanasti
kirikukellasid helisema pandi). Kogu lavakujundus. Näitlejad olid kõik
samuti mustades või väga tumedat tooni kostüümides. Ma kujutan ette, et kõrgelt (nt Sadamateatri lae alt) oleks olnud lavastust väga huvitav jälgida. Valge ring keset
musta ruumi ja väikesed mustad täpid liikumas mööda ringi. Mina aga vaatasin
etendust esimesest reast ja kohati olid näitlejad minust vähem kui meetri
kaugusel. Näitlejate selline lähedus ja üleliigse vahu (loe: dekoratsioonide)
puudumine lasi sõnal ja kehakeelel võimust võtta, ning lõi täiesti uudse
teatrikogemuse.
Minu jaoks oli ka see uudne, et naised mängivad
mehi. Ma tean, et idee kui selline pole uudne. Olen lugenud, et kunagi mängis
Ita Ever Draamateatri lavastuses „Kuningas Lear“ kuningas Leari, kuid ma olen
aru saanud, et siis ta mängis ikkagi meest. Samuti mängis Merle Jääger
Vanemuise lavastuses „Vaim masinas“ meest. "Vaim masinas" üht etendust olen näinud, seega ei saa ma tegelikult väita, et selline lähenemine on mulle uudne. Sel korral mängisid Merle Jääger ja
Külliki Saldre meesterolle, kuid nad ei mänginud meest, vaid inimest. Kui
Külliki Saldre mängis kuningas Kreoni, siis tema poole pöörduti küll kui
kuninga poole, kuid tegemist ei olnud rolliga kus naine kannab meeste riideid
ja proovib mehe häälega rääkida, et näida mehena. Seda on raske seletada, kuid
ma soovitan ise teatrisse vaatama minna. Päris huvitav on vaadata, kuidas kõik
pöörduvad kuninga, mitte kuninganna poole, kuid samal ajal on tegemist
kuningaga, kes kannab kontsakingi ja kelle naiselikud kehakumerused on
rõhutatud. Samuti argonautide juht, kes peaks olema justkui mees, kuid kes
kannab maani seelikut, mida kaunistavad volangid. Põhiline on inimene ja tegelikult pole üldse vahet,
kas see inimene on mees või naine. Peaasi, et inimene iseendaks jääb.
Ja mulle tundus, et sel korral olid lavastaja ja
kunstnik lubanud näitlejannadel iseendaks jääda. Vähemalt mingis osas. Näiteks
minu silmis seostub (ärge küsige miks) Merle Jääger igapäevaelus ka
tanksaabaste ja pika volangidega seelikuga. Külliki Saldre vastupidi seostub
mulle soliidse ja naiseliku olekuga, mida rõhutas avara dekolteega kostüüm,
kõrged kontsakingad, pikad pitskindad. Maria Annust olen ka näinud pikkade
kleitide ja kõrge säärega nöörsaabastega. Kärt Tammjärv on näitlejatest kõige
noorem ja mulle tundus, et tema noorust rõhutati kostüümiga, mis tema kõhtu paljastas. On ju noortel selline mood. Samuti
seostusid tema kontsaga saapad mulle kõige enam tänapäevase moe ja noorusega.
Aga eks igaüks tõlgendab asju erinevalt. Selline oli minu tunne ja arvamus,
minu ettekujutusest lähtuvalt. Ma arvan, et ma ei oska seda nii hästi seletada,
aga mulle lihtsalt tundus, et iga näitlejanna kostüümis oli midagi talle omast.
See aga rõhutas veel rohkem seda, et pole vahet kes sa oled või milline sa
oled, sa võid ikkagi olla ükskõik kes. Kasvõi kuningas kontsakingades. Kõik inimesed ongi erinevad.
Lisaks nendele nö näitlejannadele omastele
nüanssidele kostüümide juures olid kostüümid üleüldse jube ägedad. Kohati
tundusid täiesti ajuvabad kostüümid olema ja selliseid kostüüme ei seostaks ma
kohe kuidagi Vana-Kreekaga. Pigem midagi ulme või fantaasiamaailmast. Kui Kärt
Tammjärv lavale tuli, siis ma vist tema algusmonoloogi väga ei kuulanudki, sest
ma süvenesin tema kostüümi. Ka hiljem, kui teised näitlejannad lavale tulid,
vaatasin ma ammulisui nende kostüüme. Sellist asja pole minuga vist varem
teatris juhtunudki, et ma nii põhjalikult kostüümide kõik kihid läbi uurin.
Esimeses reas istumise võlud. Muidugi ei saa ma ka grimmi kiitmata jätta.
Vanemuise kodulehelt lavastuse pilte vaadates olin meigi üle samuti hämmingus.
Kõige rohkem meeldis mulle Kärt Tammjärve grimm, eriti need huuled. Kahju
ainult, et laval oli piisavalt pime ja grimm ei pääsenud kogu hiilguses
mõjule.
See on minu jaoks veidi kummaline, et ma sel korral
nii suurt tähelepanu pöörasin grimmile ja kostüümidele. Aga see ei olnud üldse
halb kogemus. Lisaks kostüümidele oli mul aega keskenduda näitlejale. Kuna ma
istusin esimeses reas ja nii olid näitlejad mulle väga lähedal, võtsin seda kui
näitlejamesterlikkuse koolitust. Kõik neli näitlejat on erinevas vanuses ja
õppinud lavakas erineval ajal. Kõigil on erinevad õppejõud olnud ja eks nende
kõigi õpetus on seetõttu olnud veidi erinevam. Ja minu meelest oli seda laval
väga huvitav vaadata. Kuidas sa annad oma tegelaskuju edasi ainult iseennast,
oma keha ja häält kasutades. Ma ei tea, kas teistele ka see nii põnev tundus,
aga ma oleks veel ja veel tahtnud seal saalis istuda. See poolteist tundi ilma
vaheajata möödus liiga kiiresti. Selliste hetkede nimel ma teatris käingi.
Näiliselt sain ma veidi targemaks ühe Vana-Kreeka müüdi osas, kuid see, mis sel
ajal minu sees toimus on palju võimsam. Ma ei oska seda tunnet kirjeldada, kuid
see oli võimas ja meeldiv. Ma arvan, et seda peab ise kogema.
Kui nüüd näitlejatest veidi rääkida, siis suur
kummardus Tiit Palule. Lihtsalt seetõttu, et ta nii head näitlejad valis ja, et ta nii suurepärase lavastuse lavastas. Minu suureks lemmikuks selles etenduses sai Kärt
Tammjärv, kes mulle siiani väga sümpatiseerinud ei ole. Nüüd oli mul aga tunne,
justkui oleks Kärt mind mingisugusesse
hüpnoosi või transsi viinud. Midagi müstilist oli temas ja tema hääl,
liigutused ning lavaline olek viisid mind Korintosele. Tänu temale olin mina
üks nendest, kes Medeia kättemaksu Korintosel nägid. Külliki Saldre meeldis
mulle ka (nagu alati), tema kuningas oli parajalt mõjuvõimas ja autoriteetse
kehahoiakuga. Ja kui väike ja löödud ta hiljem oli, kui ta tuli ilma paruka ja
kingadeta lavale. Öelgu keegi veel, et pisiasjad ei mängi rolli. Mängivad ja
kuidas veel. Mind ainult häiris see, et Külliki Saldre koperdas tekstiga päris
mitmes kohas. Ma loodan, et see oli ajutine nähtus ja edaspidi tal seda enam ei
juhtu. Samas ei olnud see koperdamine nii hull, et oleks väga dramaatiline
olnud. Aga märkamata ka ei jäänud. Maria Annus ja Merle Jääger olid sama head,
nagu alati. Siiski ma tean, et nad on rohkemaks suutelised ja nii oleksin ma
neilt midagi rohkem oodanud. Ma isegi ei tea mida. Merle Jäägerilt ehk veidi
rohkem sõjakust. Et maja väriseb, kui tema räägib. Tal on selline hea kärisev
hääl, et sellega oleks mängida andnud küll ja veel. Aga see on ainult minu
arvamus. Äärmiselt positiivne oli ka see, et keegi neist neljast ei domineerinud teistest üle. Kõik olid võrdsed partnerid ja said vist enamvähem võrdselt laval olla. Samuti said kõik laval üksi monolooge esitada ja kogu tähelepanu nautida. Samas seetõttu oli muidugi vastutus ka kordades suurem.
Kui ma nüüd kogu elamuse kokku võtan, siis minu üle
pika aja huvitavamaid teatrikülastusi. Lihtsalt seepärast, et ma sain
näitlejate tööd nautida. Puhtad monoloogid ja dialoogid, miimika, kehakeel, kostüümid jne. Laval
polnud palju näitlejaid korraga ja pidevalt ei käinud mingit tegevust, mis
tähelepanu endale haarab. Kuigi mulle tundus, et ma ei jälginud absoluutselt
teksti, siis tegelikult süvenedes sellesse, mida laval räägiti ja tehti, süvenesin ma ka sõnade taga olevasse teksti. Lihtsalt selle vahega, et ma ei
olnud pealtvaataja, vaid ma olin osaline. Paaris kohas ajas tekst isegi
muigama, kuid päris südamest naerda ma ei rõkanud. Siiski üks noormees tegi ka
seda ja päris varjamatult. Eks tal olid omad seosed. Küll aga oli etenduse
lõpus tunne, et tahaks püsti seista, lihtsalt siirast tänutundest. Aga ma
kahjuks ei ole nii julge, et ma oleksin esimese (ja ehk ainsana) julgenud
tõusta püsti ja siis esireast näitlejatele meetri kaugusel otse silma vaadata.
Minu tänu ja kiitus läheb nende poole teele nende ridade kaudu siin (kui keegi
neist seda lugema juhtub). Igatahes minu jaoks on teatriime sündinud.
Ahjaa, kui keegi veel paaniliselt müüte kardab, siis tegelikult oli seal täiesti tänapäevaseid teemasid ka. Näiteks võõrasse riiki kolimine ja sealse keele omandamine. Kuidas sind võõras riigis omaks võetakse või ei võeta. Samuti pettumused, kannatused ja petmised on tänapäeval aktuaalne teema. Kui hästi kuulata/vaadata, võib isegi ahistamisskandaali ja liigse alkohlilembuse lavastusest üles leida. Rääkimata siis sellest, kuidas nendega toime tulla. Kõik oleneb lihtsalt sellest kuidas etendust vaadata ja mida me seal näha tahame. Kui tahamegi ainult antiiktragöödiat näha, siis seda me ka näeme. Kui me aga tahame näha laiemat pilti, siis me näemegi laiemat pilti. Kõik on valikute küsimus.
Teater ei pea olema see, kus on palju dekoratsioone,
mitukümmend näitlejat ja palju eriefekte. Teater on see, kui üks inimene mängib
kedagi teist ja kasvõi üks inimene vaatab kuidas esimene inimene kedagi teist
mängib. Just sellist teatrit pakubki Vanemuise lavastus „Medeia“. Ma arvan, et
tänapäeval, kus kõike on saada lademetes ja järjest rohkem saab lavastustes ära
kasutada arvutiimet, on otse näitlejalt publikule loodud lavastus veelgi suurem
ime. Me peame selle ime ainult enda jaoks üles leidma.
Lavastaja,
teksti autor, muusikaline kujundaja: Tiit
Palu
Kunstnik: Eugen
Tamberg
Valguskunstnik: Karmen
Tellisaar
Mängisid:
Maria Annus
- Medeia
Külliki
Saldre - Kreon
Merle Jääger
- Iason
Kärt Tammjärv
- Korintose naiste koor
* postituse päises olev pilt
on pärit Vanemuise kodulehelt ja autoriks Gabriela Liivamägi
0 kommentaari:
Postita kommentaar