Ma mäletan kuidas ma 2014 aasta kevadel üritasin Vanemuise
suvelavastusele „Kajakas“ piletit saada, mis mul tol korral ei õnnestunud. Küll
aga õnnestus mul Vanemuise „Kajakas“ 2015 kevadel ära näha. Nö
originaallavastuse muljeid saab SIIT lugeda. Ma mäletan, kuidas ma kõnealust
lavastust suure elevusega ootasin. Ma enam ei mäletagi, miks ma lavastust nii väga ootasin. Äkki seepärast, et ma olin kunagi koolis Tšehhovi „Kajakat“ lugenud ja
mulle meeldis see, mida ma lugesin. Küll aga mäletan ma seda, kuidas ma tol
korral Vanemuise lavastuses veidi pettunud olin. Eelkõige jäi mind painama kõik
see, mis on Tšehhovile omane – suured tunded, romantism jne. Pole ju mingi
saladus, et raamatut lugeda on palju põnevam, sest siis jookseb sul silme ees just sinu ettekujutus
kirjutatust, samal ajal kui teatris vaatad sa kellegi teise kujutluspilti.
Siiski midagi Tšehhovi tegelastes ja nende omavahelistes
suhetes jäi mind tol korral kummitama. Nii lugesin ma peale teatrit veel kord raamatu läbi,
et kõigest ikka korralikult aru saada.
Midagi jäi aga ikka häirima. Nii olin ma enam kui rõõmus, avastades, et Ugala
mängukavas on lavastus nimega „Krdi loll lind“, mis on Aaron Posneri tõlgendust
Tšehhovi „Kajakast“. Ehk siis täpselt
see, millest ma eelmisel korral puudust tundsin – keerulised inimestevahelised
suhted, millest on romantism eemaldatud ja mida tegelased annavad edasi kaasaegses
võtmes. Tundus nagu lavastus, mida tasuks vaadata. Küll aga pean ma tunnistama,
et see, mida ma teatris nägin ja kogesin ei jõudnud mitte grammigi ligilähedale
sellele, millisena ma oma vaimusilmas lavastust ette olin kujutanud.
Vaimusilmas nägin ma ikkagi ühte valget suurt maamaja koos
valge puidust väikese laululavaga kusagil maalilise looduse keskel mägede ja orgude
vahel. Lihtsalt selle vahega, et tegelased kannavad tänapäevaseid riideid ja
ehk räägivad veidi moodsamat keelt, kui Tšehhovi tegelased. Ja maja on kindlasti tänapäevane maja ja ehk paistab selle idüllilise looduse keskel silma üks viienda seeria BMW või telefonimast. Esimesed pilgud
saalis ja mulle tundus, et mu ettekujutus liigub õiges suunas just looduse osas. Küll see viienda seeria BMW jõuab etenduse jooksul veel lavale sõita.
Saali sisenedes vaatas mulle laval vastu üks suur maaliline
sügismaastik ja põrand oli kaetud värviliste sügislehtedega. Seda maalilist
pilti sain nautida kahjuks ainult kuni etendus pihta hakkas. Etenduse esimeste
minutitega rebiti kogu maaliline Tšehhovi maastik puruks ja ühes sellega ka
minu ettekujutus moodsast Tšehhovi tõlgendusest. Sest siis olin ma kindel, et seda viienda seeria BMW-d ma selles lavastuses ei näe. Polnud mingit kahtlust, et
sellist lähenemist Tšehhovi „Kajakale“ polnud ma osanud oodata. Kohe kindlasti
ei saa ma ka kunagi tulevikus enam midagi sellist uuesti näha (kui ma just seda
sama lavastust Ugalasse uuesti vaatama ei lähe).
Sisuliselt on algsest „Kajakast“ praeguseks alles jäänud
ainult tugiraamistik ja mõned nimed. Nii näiteks on Konstantinist saanud Koss, Irina
Nikolajevnast oli saanud Emma, Semjon Semjonovitšist oli saanud lihtsalt Semm,
kuid Trigorin on ikka Trigorin, Niina on ikka Niina, Sorin on ikka Sorin ja
Mašast on Maria saanud (mis sisuliselt on sama nimi). See tugiraamistik, millest ma enne rääkisin on Kossi näidendi
kirjutamine ja sellest alguse saanud suhetepundar perekonnas. Kõik see, kuidas
Koss täie hingega uue näidendi on kirjutanud ja millest tema ema väga suurt
midagi ei arva. Ometigi tahaks Koss kordki ema tunnustust tunda. Samal ajal
unistab Kossi pruut Niina kuulsast näitlejakarjäärist ja loodab, et Kossi
näidend ja Kossi näitlejannast ema aitavad tal selle unistuse täita. Lõpuks aitab
Niina unistuse täita kuulus kirjanik Trigorin. Trigorin on Kossi ema
elukaaslane, kuid kirjanikul on nõrkus noorte tüdrukute vastu ja nii leiab Koss
ühel hetkel, et Niina on hoopis Trigorinisse armunud. Koss otsustab, et tema ei
suuda taluda, et Niina teda ei armasta ja otsustab end maha lasta. Küll
siiski edutult. Õnnetuid armastusi on loos aga veelgi. Nimelt armastab Sorini
koduperenaine Maria jäägitult Kossi ja tal ei jätku silmi märkamaks, et Semm
armastab sama jäägitult ainult teda. Päris õnnetuks armastuslooks lavastust
siiski pidada ei saa. Tšehhovi varianti on lausa komöödiaks nimetatud. Ma sain
vist Ugala lavastuses rohkem naerda kui Vanemuise lavastuses, kuid päris
komöödia mõõtu lavastus ikkagi välja ei
anna.
Kui ma peaksin nüüd paari sõnaga Ugala lavastuse „Krdi loll
lind“ kokku võtma, siis sobiksid kirjeldamiseks sellised sõnad nagu
uuendusmeelne, kaasaegne, üllatav, ehk isegi šhokeeriv. Mingitel hetkedel leidsin ma end mõttelt et umbes sellist sorti lavastusi teeb tavaliselt NO99. Vähemalt mulle tundusid need kontseptsioonid sarnased (arvestades seda, et ma pole teatrisaalis ühtegi NO99 lavastust näinud, vaid ainult teleri vahendusel mingeid katkendeid). Ma arvan, et kõige
paremini läheb Taago Tubina lavastus peale just noorematele inimestele.
Eelkõige kujunduse osas. Kohati oli muusika nii vali ja pingeid kruviv, et mul
tekkis hirm. Ma kartsin, et midagi kuskil kohe lõhkeb selle
pinevuse käes. Samas üks naine läks lihtsalt keset etendust minema ja nagu ma
vaheajal kuulsin, oli see just muusika tõttu, millest tal halb hakkas. Samas
mulle see pingeline ja kohati raju muusika väga meeldis. See oli täpselt
selline muusika, et kui muidu keegi teatris magama kipub jääma, siis muusika
ajab aeg-ajalt üles. Kuigi arvestades seda elu, mis laval toimus ei oleks keegi
magama jäänud (isegi mul ei tulnud peale öövalvet und, mida ikka vahel on
teatris juhtunud).
Eriti meeldis mulle Kossi näidendi ettekanne Niina esituses.
See lause „Siin me nüüd oleme“ puudutas mind kusagilt sügavamalt. Ma ei tea, võib-olla see puudutab kõiki eestlasi mingil määral kuna loob seose kultusfilmiga "Siin me oleme" (vähemalt minul tuli kohe film meelde). Muidugi kogu
valgus, suits, mõnusalt kajav võimendus ja valge kleit, milles Klaudia Tiitsmaa
seda näidendit esitas, andsid palju juurde, aga ma ütleks, et see oligi see
katarsis, mida Koss etenduse lõpus taga otsis. Veel meeldis mulle etenduse
lõpupoole olnud laul, mille Trigorin esitas pärast Emmaga tülitsemist, kui ta
Moskvasse Niina juurde läks. Seda, mis emotsioone see laul tekitas, on raske
kirjeldada ja seda peab ise nägema ja kogema. Mitte, et laul ise väga eriline oleks
olnud, aga just kogu see valgus, pillid ja võimendus tekitasid väga huvitava
emotsiooni.
Kõige huvitavama emotsiooni tekitas minus aga stseen, kus
Trigorin ja Niina kohtuvad ja lubavad Moskvas kokku saada. Nimelt käib seal
stseenis juttu alastusest ja nii leiabki publik ühel hetkel lavalt täiesti
alasti Niina. Ja Niina pole laval alasti mitte kusagil kauges ja pimedas
lavanurgas, vaid täiesti korralikult valgustatud eeslaval otse publiku silme
all. Lisaks sellele, et meile näidati Niinat täiesti alasti, toimus sel hetkel
Niina ja Trigorini vahel stseen, mis fantaasiale just väga palju ruumi ei
jätnud. Ma arvan, et kui Emma poleks Trigorinit ja Niinat sellest
situatsioonist leidnud, oleksid Trigorini käed Niina paljalt tagumikult veelgi
kaugemale liikunud. Ma ei hakka salgamagi, et minu meelest oli sel hetkel õhk
erootikast (kui nii võib öelda) täiesti paks ja minu kõrval istuvad noored
poisid vist ei hinganud ka sel hetkel. Just see on veel üks põhjus, miks ma
Taago Tubina lavastust väga vanematele inimestele ei soovita. Nad pole ilmselt
sellise lähenemisega harjunud. Samas võin ma ka täiesti vabalt eksida ja vabandan, kui kellegi tundeid riivasin.
Lisaks kasutatakse lavastuses väga palju ebatsensuurseid
sõnu, mis ei pruugi vanematele inimestele meeldida. Ma pean tunnistama, et ka
mind ei aja ebatsensuursete sõnade kasutamine teatrilaval naerma. See tundub
kuidagi nii eilne päev või iganenud võte olema. Samas käesolevalt ei olnud
nende sõnade mõte üldse kedagi naerma ajada, vaid kajastada meie argipäeva. Iseasi
on muidugi see, kas me tahame endale tunnistada, et see sõna „kurat“ lendab
meil huultelt tihedamini, kui meile meeldiks. Mulle tundub, et me peaksime oma
sõnakasutust veidi rohkem kontrollima hakkama. Sest kui juba näidendi nimeks
pannakse „Krdi (mis on ju släng sõnast kuradi) loll lind“, siis see on täiesti
normaalne nähtus ja ma olen kindel, et kõik, kes pealkirja näevad saavad aru,
et jutt käib linnust, kes on kellegi närvi ajanud. Sest enamasti kasutatakse
sõna „kurat“ pahuruse või negatiivse emotsiooni väljendamiseks ja see on osa meie igapäevasest
keelekasutusest. Kindlasti on see ka üks asi, mida vanemad inimesed ei pruugi
mõista ja just seepärast ma arvangi, et vanemad inimesed peaksid jääma
klassikalise Tšehhovi juurde. Muidugi juhul kui nad pole väga kaasaegsed ja
kõige eelpoolmainitu peale ära ei kohku. Või kui nad poel kirjandusõpetajad,
kes oma klassiga teatrisse lähevad.
Seevastu sobib Taago Tubina lavastatud „Krdi loll lind“ väga
hästi noortele. Just eelkõige kõikide eelpoolmainitud põhjuste tõttu, sest vana
ja kohati arusaamatu süžee on pandud tänapäevasesse vormi ja nii jääb see
noortele rohkem meelde ja on ehk arusaadavam ka. Kui mina käiksin veel
gümnaasiumis, siis mina eelistaksin iga kell praegust Ugala moodsamat versiooni
mõne aasta tagusele Vanemuise klassikalisele versioonile. Põhiline lugu on ju
sama ja kindlasti paneks mind rohkem
kaasa mõtlema versioon, kus tegelased kasutavad sülearvuteid ja nutitelefone
ning käivad riides normaalsete noorte moodi (samastumine tegelastega on lihtsam),
mitte ei kanna mingeid kummalisi säärsaapaid ja uhkeid kleite. Ma annaks
küll soovituse kõikidele kirjandusõpetajatele või klassijuhatajatele, seda
lavastust klassiga vaatama minna. Ehk saab nii mõnigi õpilane aru, et teater ei
pea alati olema igav ja vanamoodne ning hakkab rohkem huvi teatri vastu tundma.
Mina mõtlesin lavastuse jooksul päris mitmel korral, et see lavastus sobiks
jube hästi mu vennale vaatamiseks, kes väga suur teatrisõber ei ole. Seega
soovitan proovida kõnealust lavastust kasutada inimeste teatriusku pööramiseks.
Isegi siis, kui sisu väga ei meeldi, pakub Taago Tubina
lavastus nii palju muud nauditavat, et patt oleks lihtsalt teatrisse minemata
jätta. Minu meelest black-box tüüpi saal, võimas muusikaline kujundus, efektne
valguskujundus, peaaegu olematu lavakujundus ja väga suurepärased näitlejad
moodustavad vägagi nauditava terviku. Siiski tuleb valmis olla ka selleks, et
järsku pannakse saalis tuled põlema ja tegelased pöörduvad erinevate küsimustega
publiku poole. Seda, kas tegemist on retooriliste küsimustega, või oodatakse
publikult ka tõsimeeli vastust võib igaüks saalis istudes ise otsustada. Kohati
mind jäi siiski see saalitulede põlema panek häirima, sest see katkestas mingis
mõttes laval toimunud tegevuse ja rebis sind kontekstist välja. Eriti kui ma
olin veel muusikakujunduse lummuses. Mulle oleks veel rohkem muusikat ja laulu
meeldinud. Eriti oleks mulle meeldinud, kui lavastus lõpekski mõne muusikalise
numbriga. Muusika, mis kruvib pinged lakke, muudkui kruvib ja kruvib kuni sa
oled viimse piirini pinges, siis tuleb lõppakord, saal läheb pimedaks ja ongi
etendus sellekskorraks läbi. See ilmselt saavutaks Kossi soovitud katarsise ka.
Praegu tundus mulle, et lõpp jäi kuidagi venima ja mul hakkas lõpus isegi uni
peale tulema. Ma ei tea, äkki olid seal mingid muud probleemid, sest etendus
pidi kestma 2h ja 50 minutit, aga kestis vist 15min kauem. Viivitus polnud
kindlasti tingitud etenduse lõpus olnud ovotsioonidest. Jah, publik tõusis küll
püsti, kuid minu meelest oli see üsna leige tänuavaldus.
Kuna ma olen Ugalas võrdlemisi vähe käinud ja nende
lavastustest ainult mõnda üksikut näinud, siis näitlejatest ma ka midagi väga
ei teadnud. Nime järgi olin muidugi kõikidest (välja arvatud Laura Kalle)
kuulnud, kuid teatrilaval olin neist ainult mõnda näinud. Seega arvasin enne
etendust ,et näitlejate vaatamine võib vähemalt huvitav olla. Siiski midagi
väga huvitavat ei olnud. Martin Mill Kossina oli huvitav ja sai minu meelest
end kõige rohkem erinevatest külgedest näidata. Tema on minu selle lavastuse
vaieldamatu lemmik. Ta on mulle juba varem meeldinud, kuigi ma ei suuda hetkel
absoluutselt meenutada kus ma teda veel näinud olen. Veel meeldis mulle Ringo
Ramul Semmina. Selline parajalt entusiastlik ja samas vist iseloomustati ka
teda kui veidi lihtsameelset? Aga sellised kujud ongi alati kõige huvitavamad. Ma
isegi ei tea, mis mulle temas meeldis, aga miskit temas siiski on. Merle
Palmistet olen ma vist mõnes projektiteatri komöödias näinud, seega oli teda
tõsisemas rollis huvitav näha. Kuigi kohati tema hääletoon ja maneerid
meenutasid tema teleseriaalidest tuttavate naiivsete bimbode olekut. Vähemalt
alguses mulle tundus nii (ehk oli see puhtalt minu aju vingerpuss), kuid teises
vaatuses kui ta Kossi pead üritas siduda, siis see oli midagi sellist, mida ma
varem tema esituses näinud ei olnud. Sügav kiitus ja kummardus ka end laval
alasti võtnud Klaudia Tiitsmaale. Esiteks selle suure (ma eeldan, et see on
suur julgustükk) julgustüki eest, laval täiesti alasti olla. Ja teiseks Kossi
näidendi imelise esitluse eest. Ma saan aru küll, et võimendus tegi oma töö, kuid
mulle avaldas see stseen kõige rohkem muljet. Vaieldamatult minu lemmikstseen
kogu lavastusest.
Teistele näitlejatele pole mul ka midagi ette heita, kuid
suure tõenäosusega on nende esitused mul varsti meelest läinud, samas kui
Niina, Koss, Semm ja Emma tulevad kohe kujtulustes esile kui keegi peaks mulle
Ugala „Krdi loll lind“ lavastust mainima. Või kui ma peaksin kuskil nägema
Martin Milli, Ringo Ramuli, Merle Palmiste või Klaudia Tiitsmaa nime, tuleb mul
veel pikalt nende tegelaskuju silme ette. Kui üdini aus olla, siis ilmselt
seostuvad eespool mainitud tegelaskujud ka pikalt veel kogu Ugala teatriga,
sest nähtud lavastus oli äärmiselt tagasihoidliku Ugala kogemuse parim kogemus.
Mul on hea meel, et Ugala teater võimaldas mul krdi lolli linnuga tuttavaks
saada.
Autor: Aaron Posner
Lavastaja: Taago Tubin
Kunstnik: Liisa Soolepp
Muusikaline kujundaja: Lauri Lüdimois
Valguskunstnik: Mari-Riin
Villemsoo
Liikumisjuht: Raido Mägi
Mängisid:
Martin Mill - Koss (Konstantin)
Merle Palmiste - Emma (Konstantini ema, kuulus
näitlejanna)
Klaudia Tiitsmaa - Niina (Konstantini ema)
Laura Kalle - Maria (Sorni koduabiline)
Ringo Ramul - Semm (Sorni naaber, õpetaja)
Janek Vadi - Trigorin (Emma elukaaslane, kuulus kirjanik)
Andres Tabun - Sorn (Emma vend, arst)
Rohkem infot lavastuse kohta saab Ugala kodulehelt SIIN
*- postituse päisepilt on pärit Ugala teatri koduleheküljelt.
NB! Teatriskäik toimus
koostöös Ugala teatriga. See, et ma ise teatripileti eest ei maksnud, ei mõjuta
minu arvamust nähtud etendusest. Kui siis ainult nii palju, et ma sattusin
teatrisse varem, kui ma oma raha eest oleksin jõudnud.
0 kommentaari:
Postita kommentaar