Järjekordne aasta hakkab lõppema ja on aeg teha kokkuvõtteid.
Peamiselt on need iga-aastased kokkuvõtted minu enda jaoks, kuid olen need
siiski teinud avalikuks, sest äkki keegi saab minus kokkuvõttest enda järgmise
aasta eesmärkide seadmise jaoks inspiratsiooni. Mina näiteks sain ühte sellist
aasta kokkuvõtet lugedes inspiratsiooni, et raamatute lugemiseks eesmärke
seada.
Peab tunnistama, et kuigi aasta alguses mõjutas Covid-19 veidi
kultuurimaastikku, siis nii edukat kultuuriaastat polegi mul varem olnud. Eks
selles saab süüdistada vaid seda, et see aasta polnud ma nii palju keskendunud
tööle ja jäi rohkem aega kultuuri tarbida. Samas selle aasta üheks parimaks
otsuseks oli Põlva Kultuuri- ja Huvikeskusesse vabatahtlikuks minek ja
praeguseks tunnen ma end seal majas juba täitsa koduselt. Seega, kui keegi
teist mõtleb, et ta nägi väga minu moodi inimest pileteid kontrollimas või
garderoobis riideid võtmas, siis see polnud minu kaksikõde, vaid täitsa mina.
Seepärast sai ka päisesse pandud pilt, mis on sügisel enne teatrietendust
kultuurikeskuses tehtud. Kuigi raamatukogu oleks ka sama hästi päisepildiks
sobinud, sest seal olen ma see aasta ka väga palju aega veetnud.
Kuna peamiselt on tegemist teatriblogiga, siis alustan kokkuvõtet
ka teatrist:
Eesmärk: Aasta
alguses konkreetset eesmärki teatrikülastuste arvule ei seadnud. Samas on
paaril viimasel aastal olnud mul alateadlik eesmärk, et vähemalt kord kuus ehk
siis 12x aastas võiks teatris käia.
Tegelikkus: Päris
kord kuus teatrisse ei jõudnud. Aasta algus oli ikka väga nutune. Käisin
teatris korra veebruaris (Vanemuine „Niskamäe naised“) ja korra märtsis
(Vanemuine „Kaalud“). Edasi tuli tükk tühja maad ja juunist alates käisin juba
regulaarselt teatris. Juhtus, et vahel sattusin kuus isegi neli korda
teatrisse. Lõppskooriks jäi 37 etendust ja nähtud 33 erinevat lavastust. Nähtud
etenduste arv on suurem, kui nähtud lavastuste arv, sest Lutsu Teatri
„Lõõtsajumalat“ käisin kolm korda vaatamas ja Tallinna Linnateatri „Balti
tragöödiat“ ja Musta Kasti „Pidu katku ajal“ nägin mõlemat kaks korda.
Lisaks vaatasin aprillis veebis toimunud Kuldse Maski
teatrifestivalil Russian Case, ära 10 lavastust (lavastuste kokkuvõtteid
näeb SIIT)
ja oktoobris toimunud noorele vaatajale mõeldud NAKS festivalil vaatasin kahte
lavastust, kuid nendest ma ei kirjutanudki. Eelpoolmainitud festivalidele
lisaks osalesin ka septembris toimunud Eesti Teatri festivalil Draama ning
oktoobris toimunud festivalidel „Kuldne Mask Eestis“ ning Põhja- ja Baltimaade
kogukonnateatri konverentsil.
Tõeliste teatrikorüfeede jaoks on minu teatrivaatamiste numbrid
ikka häbiväärselt väikesed, kuid minu jaoks on see teatri mõttes vägagi edukas
aasta olnud. Varasem rekord oli 32 etendust aasta jooksul ja see juhtus 2018.
aastal. 2021. aastal sai etenduste arv üle löödud ja lisandusid ka veebis
nähtud lavastused, mis teeb aasta vaieldamatult edukaimaks teatriaastaks.
Kõige eredam mälestus teatriaastast on Kuldse Maski festivali
raames nähtud lavastus „Gorbatšov“ (lavastuse vahetuid muljeid saab
lugeda SIIT).
Samas iseloomustab selle aasta teatris käimisi väga paljuski logistika. Nimelt
oli mul suvel suur teatrikülastuste plaan, kuid auto otsustas katki minna ja
hakkas pihta rendiautode otsimine ja tuttavate teatrisse kaasa kutsumine.
Suvelavastused on toredad, sest siis saab Eestit avastada, aga kui sul pole
autot, siis on veidi keeruline olla ühel õhtul Viljandimaal ja järgmisel õhtul
Setomaal. Eriti kui kahe õhtu vahel oleks vaja veel Tartusse tööle ka jõuda.
Siinkohal suur tänu mu sõpradele ja tuttavatele, kes mind autodega mööda Eestit
sõidutasid ja aitasid mul ikka teatrisse jõuda.
Kui ma teatri kohta
kindlat eesmärki aasta alguses ei püstitanud, siis raamatute lugemiseks oli mul
väga konkreetne eesmärk püstitatud. Nagu ma juba mainisin, siis motiveeris mind
eesmärki seadma paari tuttava lugemishullu postitused 2020. aasta detsembris.
Nimelt tõid nad välja mitu raamatut nad aasta jooksul lugenud on ja mulle
tundus, et ma võiksin ka mingi kindla arvu endale eesmärgiks seada. Õnneks ma
enam ei mäleta, mis nende numbrid olid ja ma ei saa neid endaga võrrelda, aga
mulle tundub, et nende numbrid ja eesmärgid olid ikka kordades suuremad kui
minul. Minu aasta 2021 kokkuvõte raamatutest on selline:
Eesmärk: Iga
nädal vähemalt üks raamat läbi lugeda ehk siis aastas kokku 52 raamatut.
Tegelikkus: 90/52
Jah mõnikord juhtus, et päris ühe nädalaga raamatut läbi ei
saanud, aga selle 52 raamatut sain vist loetud juba suve alguseks, kuid
otsustasin ikkagi edasi lugeda. Enne jõule vaatasin, et loetud on 87 raamatut
ja mõtlesin, et võiks ikka ühe ümmarguse 90 raamatut ära lugeda. Praegu on
loetud täpselt 90 raamatut ja kui ma eile veel arvasin, et ehk jõuan täna ka
91. raamatu ära lugeda, siis seda vist ei jõua, sest ma andsin endale veel
mõned teised lubadused, mis tuleb täna selle aastaga veel ära teha.
Vaatasin huvi pärast enda varasemate aastate lugemise statistikat
ja selgub, et 2018. aastal olin endale samuti eesmärgiks seadnud 52 raamatut
aastas läbi lugeda, kuid suutsin läbi lugeda ainult 35 raamatut. 2019. aastal
jäi skooriks 36 raamatut ja 2020. aastal 24 raamatut. Seega on 2021. aasta
olnud lugemise seisukohast sama edukas aasta kui teatri seisukohast. Kusjuures
umbes 6-7 raamatut jäi mul ka poolikuks, sest ma lihtsalt ei suutnud neid
lõpuni lugeda.
Kui ma peaksin kõige eredamad lugemiselamused sellest aastast
välja tooma, siis mainiksin kindlasti ära Anders Hanseni „Ekraaniaju“, see
raamat motiveeris mind veelgi enam raamatuid lugema ja vähem aega ekraanide
taga veetma. Ilukirjandusest nautisin Lucinda Riley „Seitsme õe“ sarja, kusjuures
viimane osa „Kadunud õde“ (mis tegelikult pole kõige viimane osa, sest ka
kaheksas osa on autoril plaanis) oli seitsmest raamatust minu jaoks huvitavaim.
Krimiraamatutest meeldis enim Joël Dicker
"Tõde Harry Queberti juhtumi kohta". Selle
raamatu põhjal tehtud sarja näidati Kanal 2-s ka see aasta, aga sari polnud
pooltki nii hea kui raamat. Populaarteaduslikust kirjandusest jäi kõige enam
meelde Bruce D. Perry ja Maia Szalavitzi "Poiss, keda kasvatati nagu
koera", kus lastepsühhiaater Bruce Perry räägib kuidas lapsepõlvetraumad
lapsi tulevikus mõjutavad. Kohati olid need lood väga kurvad, kuid samas oli
neid ka väga põnev lugeda ja saada veidi aimu sellest kuidas aidata lastel
traumadest üle saada.
Olen aeg-ajalt
blogisse ka mõned sissekanded nähtud Eesti filmidest teinud. Siiski 2021. aasta
oli kino osas väga kehvake:
Eesmärk: Otseselt
eesmärki ei olnud.
Tegelikkus: nägin
kahte filmi
Juunis käisin vaatamas "Eesti matust" ja isegi mõtlesin
selle kohta arvamuse kirja panna, aga siis hakkas suveteatri hooaeg pihta ja
aega polnud ning nii see postitus muudkui lükkus edasi. Lõpuks ma enam ei
mäletanud, mida ma kirjutada tahtsin ja kustutasin mustandi sootuks ära.
Detsembris 2021 käisin vaatamas "Jahihooaega", mis mulle kahjuks ka
väga eredat elamust ei jätnud ja seega jäi kino mõtes 2021. aasta ikka väga
kehvakeseks. Mul on tõsiselt kahju, et ma sellised Eesti filmid nagu „Kratt“ ja
„Vee peal“ maha magasin. Loodetavasti tulevad need varsti TV-sse ja mul
õnnestub neid näha, sest need tundusid päris paljulubavad olevat. Välismaa
filme ei näinud ma see aasta ühtegi ja hetkel isegi ei mäleta, et mis filme ma
näha oleksin tahtnud. Ohverdasin kinos käigu raamatute lugemisele ja teatris
käimisele.
Kuigi mu blogi aadress
on triinujakultuur, mis võiks viidata justkui sellele, et siit blogist leiab
arvamusi igasuguse kultuuri kohta, kuigi tegelikkuses kirjutan ma peamiselt
teatrist. Alguses isegi leidus siin mõtteid mõningate kontserdite kohta, kuid
nüüdseks on need postitused kadunud, sest mingil hetkel tundus mulle et kui ma
keskendun teatrile, siis ei sobi justkui oma kontserdikülastusi siin kajastada.
Ka praegu ei leidu kontserdimuljete kohta postitusi, kuid aasta kokkuvõttes
toon ikkagi sel aastal külastatud kontserdid välja:
Eesmärk: Eesmärki
ei olnud
Tegelikkus: 4
kontserti
Ma olen kõige ebamusikaalsem inimene kogu maamunal ja seega pole
kontserditel käimine väga minu esmane prioriteet olnud, sest ma tunnen, et ma
ei oska kontserti nautida ja seda kuidagi enda jaoks lahti mõtestada. Nagu ma
juba postituse alguses mainisin, viis tee mind sel aastal vabatahtlikuna tööle
Põlva Kultuuri- ja Huvikeskusesse ning oma vabatahtliku töö tõttu olen
kasutanud võimalust kontserditel käia. Nii sattusingi novembris Jazzklubis
toimunud jazzõhtule, kus esines Karmen Rõivasepp Kvartett. Kunagi kui ma ikka
väga noor olin, siis ma unistasin, et ma oskan saksofoni mängida ja ma teeksin
jazzmuusikat. See unistus ei täitunud, kuid jazzõhtu oli tore meeldetuletus, et
mulle on kunagi muusika meeldinud ja võiks tihedamalt käia kontserditel. Sama tore
meeldetuletus oli ka teine novembris toimunud kontsert, milleks oli
võrokeelsete koorilaulude kontsert „Liigu, liigu laulukõnõ“. Laulupeod ja võro
keel on mulle alati meeldinud ja kui kontserdil esitatakse uusi Uma Pido laule
võro keeles, siis see on midagi minu jaoks. Mul on tõsiselt kahju, et Covid-19
tõttu oli osalevate kooride arv nii väike ja seetõttu jäi kontsert veidi
lahjaks.
Seevastu pakkus tõsiselt vägeva elamuse kolmandal advendil
toimunud Collegium Musicale advendikontsert. Mul käisid korralikud külmavärinad
mõne laulu ajal peal ja ihukarvad tõusid püsti. Kõikidele teistele, kes on veel
minusugused muusikalised paganad, soovitan soojalt Collegium Musicale
kontserditele minna, kui neid enda kodukandis esinemas näete. Kõige viimasem
kontserdielamus pärineb päris detsembri lõpust kui Põlva Kultuuri- ja
Huvikeskuses toimus galakontsert „Aastalõpu rütmides ja säras“. Esinejateks
Suured Tüdrukud ehk Kaire Vilgats ja Dagmar Oja, Trafficu solist Silver Laas
ning PPA bigband Riivo Jõgi dirigeerimisel. Kogu õhtut juhtis Priit Strandberg,
kes ise õhtu jooksul päris mitmel korral lauljana samuti üles astus. Kõige
hämmastavam osa kontserdi juures oli, et tegelikkuses pidi bigbändi dirigendiks
olema Siim Aimla ja Riivo Jõgi osalus oli kõikidele täielik üllatus. Ma ei tea,
millal Riivo teada sai, et ta pidi dirigeerima, aga igatahes tegi ta seda
ülihästi. Mina jälgisin terve õhtu ainult PPA bigbandi ja Riivot. Ehk oli asi
nende ilusas vormiriietuses. J Aga tegelikkuses oli põhjus ikkagi
nende andekuses, mis lihtsalt pani neid vaatama. Muidugi on andekad ka teised,
aga neid olen ma nii palju näinud, et nende andekus polnud minu jaoks enam
üllatav, aga kindel on see, et aasta sai igati nauditava punkti.
Minul on juba uueks aastaks kultuuri puudutavad eesmärgid seatud,
kuid neid ma siin veel kõva häälega välja ei tahaks hõigata. Kindel on ainult
see, et kultuuri peab olema ja alati saab veelgi paremini minna.
KULTUURIROHKET UUT AASTAT!
Päris
postituse lõppu toon välja kõik sel aastal nähtud lavastused ja raamatud.
Nähtud lavastused 2021. aastal (ajalises järjekorras):
1. Niskamäe naised (Vanemuine)
2. Kaalud (Vanemuine)
3. Lõõtsajumal (Lutsu Teater)
4. Ja kui nad surnud ei ole… (MTÜ Tähetund)
5. Raamid (Seasaare Teater)
6. Kalevipoja vägiteod ehk missa sööd, et sa nii tugev oled (Piip
ja Tuut Teater)
7. Unemati udujutt (Lutsu Teater)
8. 1984 (Vanemuine)
9. Piip ja Tuut püstijalakomöödias “Loomad” (Piip
ja Tuut Teater)
10. Kasuema (Emajõe Suveteater)
11. Ujuja (SKENE Katus Kunstile)
12. Pidu katku ajal (Teater Must Kast)
13. Tson Lemberi uus elu (Teater Nuutrum)
14. Suudlused (Tartu Linnateater)
15. Rokkooper Johnny (Vaiguviiul)
16. Maakas (TeMuFi)
17. Kassid (Piip ja Tuut Teater)
18. Petserimaa igatsus (Taarka Pärimusteater)
19. Vaim (Seasaare Teater)
20. Serafima+Bogdan (Tartu Uus Teater)
21. Balti tragöödia (Tallinna Linnateater)
22. Lehman Brothers (Eesti Draamateater)
23. Mängu ilu (Tartu Uus Teater)
24. Igatsuse rapsoodia (Eesti Draamateater)
25. Midagi ikka (Lavahunt)
26. Iraani konverents (Moskva Rahvaste Teater)
27. Gorbatšov (Moskva Rahvaste Teater)
28. Galilei elu (Vanemuine)
29. Lihtsalt, rõõmuks (Rakvere Teater)
30. Terror (Vanemuine)
31. Lahti lõikamata sidruni nuusutamine (SKENE
Katus Kunstile)
32. Comedy
Estonia sügistuur
33. Suvitusromaan (Rakvere
Teater)
Loetud raamatud 2021. aastal (ajalises järjekorras):
1. Merle Karusoo "Panso 100. Nii palju kui andsid
koerale... I köide"
2. Kai Aareleid "Linnade põletamine"
(näidendiraamat)
3. Meik Wiking "Väike lykke-raamat.
Maailma kõige õnnelikuma rahva saladused"
4. Anneli Saro ja Hedi-Liis Toome (koostajad)
"Teatrielu 2019"
5. Merle Karusoo "Panso 100. Nii palju kui andsid
koerale... II köide"
6. Oliver Sacks "Mees, kes pidas oma naist
kübaraks"
7. James Bowen "Tänavakass Bob"
8. Meik Wiking "Väike hygge-raamat.
Kuidas taanlaste kombel hästi elada"
9. Kai Aareleid "Linnade
põletamine" (romaan)
10. James
Bowen "Bobi maailm"
11. James
Bowen "Kingitus Bobilt"
12. Ingvar
Villido "Emotsioonid. Inimkonna suurim sõltuvus"
13. Bernadette
Fisers "Väike raamat suurest kaalulangetamisest"
14. Jete
Leo Norman "Maailm kontoris“
15. Mari-Liis
Jääger, Kati Voomets, Kaija Pook, Meelika Müürsepp "Kogumispäevik"
16. Patti
Breitmann ja Connie Hatch "Kuidas süümepiinadeta "EI" öelda"
17. Sarah
Knight "P*rsse, ei!"
18. Christian
Unge "Läbi tule ja vee"
19. Shaun
Bythell "Raamatukaupmehe päevik"
20. Anne
B. Ragde "Ma teen su nii õnnelikuks"
21. Ann
Cleeves "Vareselõks"
22. Ann
Cleeves "Külm maa"
23. Lucinda
Riley "Seitse õde"
24. Jonas
Jonasson "Mõrtsuk-Anders ja tema sõbrad"
25. Jonas
Jonasson "Saja ühe aastane, kes mõtles, et ta mõtleb liiga palju"
26. Kaarel
Veskis "Autismi olemus"
27. Kristi
Saare "Kuidas alustada investeerimisega"
28. Sirje
Endre, Kai Ellip, Ene Paaver, Margus Mikomägi, Heli Pikk, Pille-Riin Purje
"Ita Ever. Lava on elu"
29. Elo
Selirand "Elu eesliinil”
30. Kaire
Vilgats ja Dagmar Oja "Ilusad suured tüdrukud"
31. Lucinda
Riley "Tormiõde"
32. Toomas
Toomsoo "Migreenist vabaks õige toiduga"
33. Dan
Hurley "Targem. Ajuvõimekuse arendamise uus teadus"
34. Stephen,
Rollnick, William R. Miller, Christopher C. Butler "Motiveeriv
intervjueerimine tervishoius. Kuidas aidata patsientidel käitumist muuta."
35. Bruce
D. Perry, Maia Szalavitz "Poiss, keda kasvatati nagu koera"
36. Sebastian
Fitzek, Michael Tsokos "Ära lõigatud"
37. Lucinda
Riley "Varjuõde"
38. Loone
Ots "Minu Odessa. Minagi olin Arkaadia teel"
39. Emmi
Pesonen "Maailma kauneim sõna"
40. Jessikka
Aro "Putini trollid. Tõsilood Vene infosõja rindelt"
41. Sofi
Oksanen "Koertepark"
42. Ann
Cleeves "Varjatud sügavused"
43. Anders
Hansen "Tugev aju. Kuidas liikumine ja treening sinu aju mõjutavad"
44. Lucinda
Riley "Pärliõde"
45. Helene
Moss "Cougar" (1. osa)
46. Aleksandr
Barinov "Kaltsakad ja komissarid"
47. Terhi
Pääskylä-Malmström "Minu Tallinn. Kalevitüdruku kroonika"
48. Susan
Luitsalu "Ka naabrid nutavad"
49. Alex
Michaelides "Vaikiv patsient"
50. Monika
Peetz "Seitse päeva söömata"
51. Ann
Cleeves "Õhku haihtunud"
52. Lucinda
Riley "Kuuõde"
53. Anders
Hansen ja Mats Wänblad "Juuniori tugev aju“
54. Anne
Veesaar ja Anneli Aasmäe-Pender "Helgi Sallo. Elulugu"
55. Joël
Dicker "Tõde Harry Queberti juhtumi kohta"
56. Lucinda
Riley "Liblikatuba"
57. Helene
Moss "Cougar" (2. osa)
58. Helene
Moss "Cougar" (3. osa)
59. Robin
Carr "Parimad meist"
60. Lucy
Foley "Kutsutud külalised"
61. Jo
Nesbø
"Lumememm"
62. Stefano Massini "Lehman Brothers"
63. Rait Avestik "Urmas Kibuspuu. 31 aastat"
64. Miska Rantanen "Kalsarikänni. Mõnus elu Soome moodi"
65. Claire McGowan "Teine naine"
66. Janek Oblikas "Rabajooksust alastimaratonini. Miks on
täna hea päev jooksmiseks"
67. Aleksandr Solženitsõn "Vähktõvekorpus"
68. Karmen Kozma "Hull. Otse ja ausalt"
69. Christian Unge "Terake tõtt"
70. Annela Laaneots "Minu Setomaa. Külatüdrukust kuningriigi
peaks"
71. Ingo Normet "Ujuda selles jões. Teatrikooli aabits"
72. Rait
Avestik "Teatriarmastajad. Teatriharrastamisest Eestis"
73. Jaanika
Elias "Suhtesõltlasest õnnelikuks abielunaiseks"
74. Eben
Alexander "Tõendid taeva olemasolu kohta. Neurokirurgi reis hauatagusesse ellu”
75. Lucinda
Riley "Päikeseõde"
76. Raul
Oreškin "Minu Peipsiveer"
77. Andreas
Pittler "Rowan Atkinson"
78. Malin
Persson Giolito "Vesiliiv"
79. Nina
Lykke "Surmahaigus"
80. Karl
Pilvistu "Mooste külateater Virvendus"
81. Lucinda
Riley "Kadunud õde"
82. Delia
Owens "Kus laulavad langustid"
83. Tauri
Tallermaa "Ajulugu"
84. Julie
Andrews ja Emma Walton Hamilton "Kodus ja tööl. Mälestusi Hollywoodi
aastatest"
85. Laine
Kippari "Meenutusi Tilsi Lastekodust"
86. Heather
Morris "Auschwitzi tätoveerija"
87. Maria
Lepmaa "Oled paremat väärt"
88. Pamela
Maran "Eesti vanaemade lood ja salatarkused"
89. Praskovja
Nikolajevna Mošentseva "Kremli haigla saladused. Kirurgi
märkmed" jukirurgiast”
90. Henry
Marsh “Ära tee kahju. Lood elust, surmast ja ajukirurgiast”
0 kommentaari:
Postita kommentaar